Objekt / Relations Mappning i PHP

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Objekt / Relations Mappning i PHP

Post by thr »

Vet inte hur många det är här som kodar php, men jag har precis släppt min Objekt Relations Mappnings lib vid namn "Model", här har ni hemsidan med tutorial, svn, .tar.gz, etc:

Trac: http://model.serverside.se/trac
Filer: http://model.serverside.se/files
API: http://serverside.se/model
SVN: http://model.serverside.se:83/repos/tags/alpha0.1/
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Vad gör den?
Vad är den bra för?
Vad kan man göra den?
Varför bör man använda den?
Är den under LGPL ?

Det är väl nån PHP Class? Nåt Objekt-Orienterat?
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det är dags att överge PHP. Det har det varit ett tag. Ruby on Rails är så mycket vackrare.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Ruby on Rails är bara överhypat skräp, Javascript suger. Hatar siter som kräver Javascript för att fungera.

Ruby var aldrig tänkt att vara ett webbspråk.
PHP är skrivet från grunden upp för att vara ett webbspråk. PHP är mycket lättare och har en underbar trevlig C-style syntax.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Branstrom wrote:Det är dags att överge PHP. Det har det varit ett tag. Ruby on Rails är så mycket vackrare.
Vill du ge dig in i denna debatten? Rails är ett bra framework - verkligen. Men det passar långt ifrån allt (fö. så kräver det inte javascript, även om delar av rails arbetar mha. javascript).

Om du tror att ett språk kommer dominera marknaden, eller att det bara är rails som gäller så vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Det enda som egentligen skiljer php och ruby är syntaxen(ja jag vet, allt i ruby är ett objekt, etc.) - utöver det spelar det inte så stor roll, och Rails är bra, men väldigt överhypat.

Tror du verkligen att ett språk kommer dominera? Herregud, om man ska se till utveckling av webbapplikationer mha. av tolkade språk(inte java, .net, etc. dvs.) så är php:

* Snabbast
* Störts (dvs. flest användare/utvecklare/webhotell)
* Mest känt
* Stöd för flest tekniker (dvs. extensions/libs/databaser/etc. etc.)

Ruby har:
* Rails

På alla andra områden så slår faktiskt PHP Ruby - håller du inte med så bevisa gärna motsattsen. Python finns ju också och det hamnar någonstans mellan PHP och Ruby. Jag tror inte PHP kommer försvinna(framförallt inte nu när Zend har inlett samarbete med IBM, Sun, Oracle och några till), jag tror inte Ruby kommer försvinna heller - men om du tror att det "är dags att överge" så lever du i en ruby-drömvärld.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

php har nackdelen att det verkar otroligt svårt att skriva säkra webapplikationer i det.
Jag har ingen susning om ruby skulle vara bättre i det avseendet, men php får rykte om sig att
vara som gjort för att skapa vidöppna hål eftersom det finns så satans med webappar i php som
blir just vidöppna hål. 8-(
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

IcePic wrote:php har nackdelen att det verkar otroligt svårt att skriva säkra webapplikationer i det.
Jag har ingen susning om ruby skulle vara bättre i det avseendet, men php får rykte om sig att
vara som gjort för att skapa vidöppna hål eftersom det finns så satans med webappar i php som
blir just vidöppna hål. 8-(
Jag skulle nog påstå att detta inte har o gör med php i sig utan att php som språk är väldigt lätt att lära sig vilket gör att många tar det till sig... många av dessa personer bryr sig sedan inte om att lära sig "mer" än det dem behöver, och således blir mkt applikationer osäkra.

Jag har pillat lite med ruby också, o så vitt jag kan se så är det samma "problem" där, det gäller nästan alla språk som används för webben.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Rails kräver ingenstans Javascript för att fungera tillfredsställande.

Jag tycker bara att syntaxen är mycket mer elegant och förståelig. Man kan komma tillbaka till koden efter månader eller komma in i ett projekt under utveckling och inte behöva läsa någon dokumentation eller en enda kommentar i stort sett, bara titta på koden. Och det tycker jag är den viktigaste faktorn öht eftersom utvecklare enklare tar till sig språket och får tid över. Konsekvensen blir en mer genomarbetad applikation. Även vad gäller säkerheten. Välskriven Rubykod är precis lika säker som välskriven PHP.

Ruby är snabbt nog för stora applikationer redan nu, men blir snabbare när YARV, nya kärnan, integreras i Ruby 2.0.

Ruby växer ganska fort numer, och det finns hyfsat med webbhotell som stöder Rails. Ett i Sverige vad jag vet.
Last edited by Branstrom on 2006-03-01 15:28:26, edited 1 time in total.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

PHP har tidigare varit ganska lätt att skriva osäker kod i men vissa saker har ändrats.
Nu finns register globals som gör att man kör $_GET["var1"]; istället för $var1 vilket gör det mycket säkrare. Kan även köra $_POST["var1"];
etc.

Sen är det så att folk kör olika konfiguration. Vissa har register_globals på andra har det off.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

PHP är störst nu, men det behöver ju inte fortsätta vara så.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Branstrom wrote:Man kan komma tillbaka till koden efter månader eller komma in i ett projekt under utveckling och inte behöva läsa någon dokumentation eller en enda kommentar i stort sett, bara titta på koden. Och det tycker jag är den viktigaste faktorn öht eftersom utvecklare enklare tar till sig språket och får tid över. Konsekvensen blir en mer genomarbetad applikation.
Det där är subjektivt. Jag har inga problem med att sätta mig in i gammal phpkod utan att läsa dokumentation.
hej.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Branstrom wrote:Rails kräver ingenstans Javascript för att fungera tillfredsställande.
Nej, jag vet.
Branstrom wrote:Jag tycker bara att syntaxen är mycket mer elegant och förståelig. Man kan komma tillbaka till koden efter månader eller komma in i ett projekt under utveckling och inte behöva läsa någon dokumentation eller en enda kommentar i stort sett, bara titta på koden. Och det tycker jag är den viktigaste faktorn öht eftersom utvecklare enklare tar till sig språket och får tid över. Konsekvensen blir en mer genomarbetad applikation. Även vad gäller säkerheten. Välskriven Rubykod är precis lika säker som välskriven PHP.
Som linc skrev så är ju det där... tja.. så subjektivt som det kan bli? Och att "utvecklare lättare tar till sig språket och får tid över".. kan du snälla bevisa det uttalandet?
Branstrom wrote:Ruby är snabbt nog för stora applikationer redan nu, men blir snabbare när YARV, nya kärnan, integreras i Ruby 2.0.
Mjo jag vet att den nya kärnan ska komma i Ruby 2.0 men har de visat några benchmarks, alls? Och vad är "stora applikationer"?
Branstrom wrote:Ruby växer ganska fort numer, och det finns hyfsat med webbhotell som stöder Rails. Ett i Sverige vad jag vet.
Ett. Php har funnits i ca 10 år, och ca 3-4 år som etablerat webbspråk, ruby har funnits i 10 år ca 1 år som ettablerat webbspråk..... ja "alla coola" grabbarna pillar med ruby nu.... men det går över :)

Sen så har ju Zend stöd av IBM, Oracle och några till numera och det ryktas att Oracle ska köpa upp Zend, ZendFramework är påväg och det är en gemensam ansträngning av IBM, Oracle, Zend och en del mindre företag.

Gud, är så trött på alla som tror att Ruby kommer ta över världen ;p
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det går över?

Vad spelar det för roll vilka företag som gör vad om inte språket tilltalar utvecklarna?

Om du kokar ner det jag säger hänger det mest på att jag gillar syntaxen, sedan kan jag tänka mig och ser att fler märker att det får mycket positiva konsekvenser. Om man tycker bättre om den. Jag har inte pratat med någon som gillar PHP:s syntax bättre, bara...

Stora applikationer är typ Basecamp. Kolla länkarna på Rails-siten.

Googlade på YARV-benchmarks lite slött och hittade t ex http://www.codecomments.com/archive414- ... 86494.html från för ett år sedan. YARV är inte redo än, t ex verkar det vara slött på vissa strängoperationer, men det ser lovande ut.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Branstrom wrote:Jag har inte pratat med någon som gillar PHP:s syntax bättre, bara...
Du har väl pratat med mig? :)

Jag gillar PHP:s syntax långt mer än Rubys. Anledningen är att jag redan var van vid C/C++ och Perl när jag började med PHP, och nu lite i Java. Alla dessa språken har väldigt snarlik syntax, inkl javascript.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Okej. Det är inte en vanegrej då? :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jo, det är ju mycket möjligt. Men det gäller ju åt andra hållet också.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag tror att åtminstone nybörjare gillar Ruby bättre. Men jag skulle vilja utveckla syntaxen att bli ännu mer mänsklig.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det tror inte jag. Det svåra med programmering är att lära sig att tänka rätt, inte nyckelord och syntax.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det är väldigt sant, men en strulig syntax som man måste klättra i dokumentation för att greppa hjälper verkligen inte inlärningsprocessen. Man bör uppleva så få överraskningar som möjligt, allt bör fungera såsom man skulle anta att det fungerar, en av Rubys principer.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

PHP är ett riktigt webspråk.
Ruby är väl mer tänkt för CLI.

PHP har världens bästa syntax!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hur drar du den slutsatsen?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

linc wrote:Det tror inte jag. Det svåra med programmering är att lära sig att tänka rätt, inte nyckelord och syntax.
QFT
Ajaj wrote:PHP är ett riktigt webspråk.
Ruby är väl mer tänkt för CLI.

PHP har världens bästa syntax!
Det måste vara därför att PHP bara följer en namngivningskonvention för funktionsnamn, utan två eller fler!

Ju fler desto bättre, va?
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Branstrom wrote:Det är väldigt sant, men en strulig syntax som man måste klättra i dokumentation för att greppa hjälper verkligen inte inlärningsprocessen. Man bör uppleva så få överraskningar som möjligt, allt bör fungera såsom man skulle anta att det fungerar, en av Rubys principer.
Men vad är det som säger att phps syntax är "strulig"? Jag tycker att PHPs syntax är mycket klarare och lättare att läsa och har väldigt svårt för alla "do" "end" "def" i ruby. Jag gillar mina [] {} () i php, c++, java, C# etc. Tro inte nu att jag inte jobbat med ruby något, jag har läst igenom större delen av "the pickaxe book" och testat runt en hel del.
'
Branstrom wrote:Stora applikationer är typ Basecamp. Kolla länkarna på Rails-siten.
Jag vet om fyra stora / kända ruby applikationer: BaseCamp, Backpack, Tada List och några till. Alla dessa är gjorda av 37 Signals och David Heinemeier Hansson - killarna som utvecklade rails. Är det konstigt att dem vill promota sin egen produkt?

Ang. det om syntaxen så håller min flickvän på att plugga programering på en utbildning och hon har inga problem med syntaxen vad jag vet (dem läser php nu, läst javascript innan ska börja med .net och java) utan det är mer tankesättet.

Mjo jag får hålla med om att benchmarksen va rätt nice, men det är fortfarande "bara" lika snabbt eller lite slöare än php, python, etc.
Branstrom wrote:Vad spelar det för roll vilka företag som gör vad om inte språket tilltalar utvecklarna?
Av alla språk som används för webbutveckling så har php överlägset flest användare.

Det är helt lönlöst att tjaffsa om detta egentligen, men om du tror att ruby är framtiden som för allt(vilket verkar vara vad du tror) så borde du nog tänka om lite ;p.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

OM man gillar syntaxen, som jag sa. Sedan är ju Ruby flexibelt, man kan t ex använda måsvingar istället för do/end etc.

Lugna ner dig lite, har jag sagt att Ruby är framtiden för allt? Det är ett vackert språk IMO, jag föredrar det över PHP och det växer, det är allt jag säger.

Men att PHP är störst i nuläget istället för Ruby, vad beror det på, vad är den största faktorn? Jag tror inte att det hänger på syntaxen iaf.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Branstrom wrote: Men att PHP är störst i nuläget istället för Ruby, vad beror det på, vad är den största faktorn? Jag tror inte att det hänger på syntaxen iaf.
Att den kommer med imap,ftp,http,dbkopplingar och tusen andra saker inbyggt från scratch, så
man inte måste kunna så mycket för att skriva ett webbaserat fluffprogram.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply