Objekt / Relations Mappning i PHP

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Fanns det där "från början" eller har utvecklare bidragit med bibliotek allt eftersom det har vuxit? Ruby kunde väl lika väl vara störst av alla webbprogrammeringsspråk nu, om det hade fått samma uppmärksamhet som PHP har fått?

Det har såklart imap, ftp, http och en hög olika db-libs också, vet inte när de kom till dock.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Branstrom wrote:Lugna ner dig lite, har jag sagt att Ruby är framtiden för allt? Det är ett vackert språk IMO, jag föredrar det över PHP och det växer, det är allt jag säger.
Jag tycker du säger lite mer än så :
Branstrom wrote:Det är dags att överge PHP. Det har det varit ett tag. Ruby on Rails är så mycket vackrare.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

För mig är det dags att överge det. Naturligtvis försöker jag också få upp andras ögon för detta härliga språk. Men det betyder inte att jag tycker att det är "framtiden för allt", vad du nu menade med det. Framtiden kommer att se annorlunda ut. Snart får vi ännu smidigare verktyg.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Du låter exakt som alla anda "Ruby"-ister jag pratat med, "detta härliga språk", "syntaxen", etc. va? Visa på något som ruby gör så himla mycket bättre(och nu menar jag något som är bättre, inte bara det att ruby är full oo och php är 50/50 - det är en smaksak vad man gillar).

Och alla engelsktalande pratar om "the ruby way" som om alla som inte är med o kodar ruby är korkade ungefär ;p.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

thr wrote:Du låter exakt som alla anda "Ruby"-ister jag pratat med, "detta härliga språk", "syntaxen", etc. va? Visa på något som ruby gör så himla mycket bättre(och nu menar jag något som är bättre, inte bara det att ruby är full oo och php är 50/50 - det är en smaksak vad man gillar).

Och alla engelsktalande pratar om "the ruby way" som om alla som inte är med o kodar ruby är korkade ungefär ;p.
Det är väl lite som C++ vs C när C++ kom. De som tog till sig konceptet med OO tyckte att det
var bäst sen skivat bröd, vi andra undrade vad de lipade om. Men det går inte att förneka att C++
tagit stor plats.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

IcePic wrote:Det är väl lite som C++ vs C när C++ kom. De som tog till sig konceptet med OO tyckte att det
var bäst sen skivat bröd, vi andra undrade vad de lipade om. Men det går inte att förneka att C++
tagit stor plats.
Fast att jämnföra ruby sk. "framsteg" med C++ är väll att ta i :)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

thr wrote:Och alla engelsktalande pratar om "the ruby way" som om alla som inte är med o kodar ruby är korkade ungefär ;p.
Du nämnde precis benämningen av fanatiker. ASP.NET, Ruby, Massförstörelsevapen, kondonsort. Alla som är inbitna i något, även PHP ser ner på andra som inte gör samma sak som de.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag kallar ju inte alla andra korkade direkt. Det är väl en smakfråga bara.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply