Problem med Xubuntu 8.04

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Elosh
Posts: 10
Joined: 2002-03-28 18:39:27
Location: Röbäck
Contact:

Problem med Xubuntu 8.04

Post by Elosh »

Har efter en nerstängning av några processer på grund av datorn hängde sig fått problem. Kan t.ex inte minska, förstora fönster. Förstorings, förminsknings, nerstängnings symbolerna saknas i alla program. Symbolen man ser istället är som en rund symbol, ser ut ungefär som att datorn skulle tänka. Vet inte hur jag ska förklara det bra.

Sen kan jag inte välja något. Om jag t.ex väljer att öppna en ny flik i firefox så innan jag hinner välja ny flik så stängs menyerna och jag kommer tillbaka till programmet. Det händer vilket program jag än öppnar.

Har provat starta om x utan lösning på problemet. Kör xfce. Problemen har inget att göra med att jag kör version 8.04.
Vet inte vad jag ska göra för att lösa detta konstiga problem. Det började bara.
Det dumma var att när jag stängde processerna så var valet att spara sessionen till nästa gång förvalt. När jag starta datorn nästa gång var dessa fel där. Hur kan man lättast kolla vilka processer som varit igån som inte syns i listan. Mycket irriterande problem.

Provade igår och köra grafiskt som root. Som man nu inte ska, jag vet. Men då funkade allt som det skulle. Alltså att det gick att förstora, förminska fönster och allt annat som strulat som min vanliga användare.

Någon med förslag. Jätte tacksam för hjälp.
Mycke snö men ingen ficklampa.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Problem med Xubuntu 8.04

Post by linc »

Funkar det för en annan användare (root), så ligger felet i din användares inställningsfiler.

Är du okej med att tappa inställningar du har gjort (bakgrundsbild och teman t ex), så kan du ju alltid ta bort de filerna och logga in igen, så skapas de på nytt.
hej.
Post Reply