Fler teman

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Fler teman

Post by GAPa »

Jag tycker att en stor nackdel med 64bits är det enligt mig gräsliga färgvalet. Jag upplever en sida som mest läsvänlig när den har mörk text på ljus bakgrund och inte tvärt om som här. Inte skulle det väl vara så svårt att lägga till ett tema som har det som jag skulle vilja ha det?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kan du inte ställa in i din webbläsare att byta ut färgerna? =)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Post by GAPa »

Jo, det kan jag naturligtvis, men då syns inte alla kanter. Det ser inte alls bra ut. När jag ändrar inställningarna i webbläsaren påverkar det dessutom alla hemsidor och inte bara 64bits.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Problemet är bara att 64bits är ideellt och därför skapas endast saker om det finns tid och folk som kan tänkas göra det. För tillfället läggs mycket jobb på den nya sidan, men självklart är det fritt fram för allmänheten att skapa egna templates till phpBB.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Post by GAPa »

Finns det inga fler standardteman som kan aktiveras då? Varför kan inte användaren själv fritt få välja färger?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

GAPa wrote:Finns det inga fler standardteman som kan aktiveras då? Varför kan inte användaren själv fritt få välja färger?
Det finns många teman till phpBB2 ja, men de kan inte läggas in här hur som helst eftersom vi har gjort en hel del modifieringar i forumet som kräver att teman som läggs in också modifieras en aning.
hej.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kan ni inte dela ut ert standardtema, och låta karln få ändra färgerna själv, och ge tillbaka det till er för godkännande? Så kan han, och alla som eventuellt har lika dålig smak som han har få välja det temat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Vad är det för fel på det här temat?
I mitt tycke är det helt perfekt, snyggare phpBB2 tema finns inte ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Post by GAPa »

Åh, jag kan inte php, tyvärr, så jag får väl stå ut. Dock är jag förvånad över att det är få som tycker som jag. Jag trodde att det var allmänt erkänt att mörk text på ljus bakgrund är det mest läsvänliga.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

GAPa wrote:Åh, jag kan inte php, tyvärr, så jag får väl stå ut. Dock är jag förvånad över att det är få som tycker som jag. Jag trodde att det var allmänt erkänt att mörk text på ljus bakgrund är det mest läsvänliga.
Jag gillar ljus text på mörk bakgrund på datorskärmar, det är vänligare mot ögonen. mörk text på ljus bakgrund är bra på papper.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Post by GAPa »

Tja, de flesta stora internetsidor har det så som jag vill ha det, men det är väl en smaksak.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Mörk text på ljus bakgrund är bra om det är en passiv ljuskälla, såsom t.ex. reflektion på ett papper eller dylikt. Är det dock en aktiv ljuskälla (såsom en tvskärm) så är det bättre att låta det man kan aktivt observera vara något ljusare.

Jag menar även minnas att folk med någon sorts disfunktion med synen (vilket trots allt är ganska vanligt numera) generellt har lättare för ljust emot mörkt än mörkt emot ljust. (Har man upplevd snöblindhet så vet man nog vad jag talar om, heh)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Ghlargh wrote:Jag gillar ljus text på mörk bakgrund på datorskärmar, det är vänligare mot ögonen. mörk text på ljus bakgrund är bra på papper.
*håller med*

Speciellt om det är på kvällen/natten och man börjar bli trött i ögonen och bara har lite dunkel belysning på i rummet, så kan det vara jobbigt med väldigt ljusa bakgrunder med svart text. Medans bl.a. 64bits G2(?) färgtema är mycket behagligare. Eller om man får för sig att köra IRC så är det behagligt med exempelvis svart bakgrund och grön text (helst inte allt för ljus nyans), det fungerar bra för IRC och terminal fönster o dyl., men hade nog varit lite för tråkigt för 64bits.


Det är möjligt att framtida designer blir ännu bättre, men redan i dagsläget så tycker jag att designen är snygg och funktionell.
Lite jobbig när jag provade med lynx bara, var inte så tydligt vad som var signatur och nytt inlägg och så, men det var ändå så att det gick att använda.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

GAPa wrote:Åh, jag kan inte php, tyvärr, så jag får väl stå ut. Dock är jag förvånad över att det är få som tycker som jag. Jag trodde att det var allmänt erkänt att mörk text på ljus bakgrund är det mest läsvänliga.
Du behöver inte kunna PHP för att göra ett forumtemplate till phpBB.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Post by GAPa »

lither wrote:Du behöver inte kunna PHP för att göra ett forumtemplate till phpBB.
Nej, men det var ju inte själva temat som tog tid att göra utan de modifikationer som 64bits vill ha. För att göra dem måste man väl kunna php?
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Nja, koden för modifieringarna är ju redan skriven, det är själva temana som bara behöver lite extra bilder etc, utgår jag ifrån.

Under tiden då jag skapade temat planerade jag en ljus version utöver denna. Sommarlov nu.. kan hända att jag snor ihop nåt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Jag håller verkligen med Ghlargh. Detta duger fint.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

-SE- wrote:Jag håller verkligen med Ghlargh. Detta duger fint.
Var tog valfriheten vägen? Judendomen duger fint i Israel också.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

-SE- wrote:Jag håller verkligen med Ghlargh. Detta duger fint.
Du tycker det. Han tycker inte det. :) Jag gör gärna ett ljusare tema om folk vill ha ett.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
GAPa
Posts: 12
Joined: 2005-06-11 12:11:17

Post by GAPa »

Nu skall man naturligtvis inte kopiera något, men jag tycker att layouten på Sweclockers forum i standardtemat är utomordentlig. Det känns faktiskt mycket skönare att läsa där. Om du har lust kan du ju hämta lite inspiration där.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

GAPa wrote:Nu skall man naturligtvis inte kopiera något, men jag tycker att layouten på Sweclockers forum i standardtemat är utomordentlig. Det känns faktiskt mycket skönare att läsa där. Om du har lust kan du ju hämta lite inspiration där.
Vi kan även hämta inspiration på nivå på trådarna, inspiration på frekvensen av "men dö, läs faq!" och hämta inspiration på diktaturen där. Varför skall alla sidor vara likadana?
Om 64bits hade varit som sweclockers hade sweclockers varit 1 ‰ bättre.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

GAPa wrote:Nu skall man naturligtvis inte kopiera något, men jag tycker att layouten på Sweclockers forum i standardtemat är utomordentlig. Det känns faktiskt mycket skönare att läsa där. Om du har lust kan du ju hämta lite inspiration där.
Om man gillar det färgschemat hade det ju varit rätt intressant att göra ett 64bits-schema där man använder en fotonegativ färgskala (inverterade färger) av nuvarande schema.

Det är ju detssutom ganska lätt att genomföra.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jo, det är ungefär det jag håller på med nu.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

GAPa wrote: Jag trodde att det var allmänt erkänt att mörk text på ljus bakgrund är det mest läsvänliga.
Då skulle du sitta på mitt jobb. Vet du hur jobbigt det är att sitta i ett program som har vit bakgrund med svart text och täcker hela skärmen 6 timmar om dagen. du blir lagom trött i ögonen efter en liten stund.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

haha, kan tänka mig hur kul det skulle vara att skriva om endast ett tema till, eftersom att jag själv också lekt med phpbb :D men jag måste säga att detta tema som är nu "är" 64bits... Det går inte att ändra.
Post Reply