Forumet har nya regler

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Forumet har nya regler

Post by Jonas Lundh »

Forumet har fått nya regler som är mer detaljerade och förhoppningsvis tydligare än de gamla. Där förklaras även varningssystemet som även det har fått en smärre förändring.

Kommentarer kring forumets nya regler tas här.

Tar bort klistret på den här.. //linc
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Inte mycket nytt, tycker jag. Fortfarande klarar man sig hyffsat bra om man följer sunt förnuft.
DDS for life!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Inget nytt, verkar det som, dock bra att det förklaras lite mer ingående vad man får och inte får göra.


Något som borde stå med är att man inte ska skriva ett inlägg i säljes/bytes-delen där man bara länkar till t ex en annons på blocket.
DIM kalsonger As String
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Är det helt bestämt att man ska vara "ren" i ett helt år?
För annars skulle jag vilja föreslå 6 månader vilken i mina öron/ögon låter resonligare än 1 år...

(1 år är lång tid...Antingen drar man från 64bits...eller så gör man en ny på annan email...eller så väntar man helt enkelt :o )
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Lord^Airow wrote:Är det helt bestämt att man ska vara "ren" i ett helt år?
För annars skulle jag vilja föreslå 6 månader vilken i mina öron/ögon låter resonligare än 1 år...

(1 år är lång tid...Antingen drar man från 64bits...eller så gör man en ny på annan email...eller så väntar man helt enkelt :o )
Det är alltså inte den permanenta avstängningen som rensas efter ett år, det är varningarna. Kommer man upp i 6 varningar blir man permanent avstängd.

Det är mer för att äldre medlemmar annars kan samla på sig kanske en varning per år och till slut (med det förra systemet) bli permanent avstängd, även om personen inte har brutit mot fler regler den senaste tiden än andra nyare medlemmar.

Alltså, efter tre varningar blir det en avstängning i 2 veckor. Får man därefter 3 varningar blir man permanent avstängd. Men dröjer det mer än ett år från det att den senaste varningen har getts, rensas alla varningarna, även de innan 2-veckors avstängningen.

Vet inte hur jag ska förklara det enklare. :)
Last edited by linc on 2005-07-21 22:14:06, edited 1 time in total.
hej.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

"§ 1.6 Uppmaning till piratkopiering eller liknande verksamhet är ej tillåtet."
Hum... Så om man säger att man piratkopierar gillar det så bryter man mot denna regel?

"§ 4.1.1 Var noggrann med språkbruket och se till att inläggen är lättförstådda."
Trevlig regel. Här kommer det bli många anmälningar. ;)

" § 4.1.2 Kontrollera stavningen och undvik stavfel."
Hålla sig borta från stavfel. Stackars alla dessa som inte kan stava ett större antal ord samt verkligen älskar att särskriva. ;)

"§ 4.1.3 Klaga inte på andras stavning, varken i trådarna eller i PM till användaren."
Så det är inte längre ok att påpeka med en liten textsnutt längst ner i sina inlägg om t.ex särskrivningar som förekommit? Då ej personliga påhopp utan bara en liten notis i kanten "for the future" för trådskaparen. (Om jag ser någon särskrivning eller felstavning så sätter jag den korrekta stavningen av ordet inom en parantes längst ner i mina inlägg. Ej ok längre?)

"§ 4.2.2 Så kallad bumpning, att bara skriva i en tråd för att få den att hamna högre upp i trådlistningen, är förbjudet."
YES! Slippa alla dessa "HALLÅ?!? KAN INGEN!!!!!11"-inlägg. :)

"§ 5.1 Den största tillåtna bildstorleken för att klistra in bilderna direkt i trådar är 640 x 480 (bredd x höjd)."
Så 480x640 tillåts inte? Tycker det är lite dumt om folk fotar och vänder fotografierna pga de har vänt på kameran när de fotat så måste de minska fotona till 360x480.

Just det, 640 x 480 vad... tum? :)

"§ 5.2 Större bilder än de som specificeras i § 5.1 är tillåtna om trådens rubrik inleds med "[bildtråd] " "
Två mellanslag för mycket i slutet samt det sista kan ersättas med en punkt. ;) (Menar ni inte [Bildtråd] . Stort B... ... ... *pedantfiffel*)

"§ 6.2 Avatarer får vara upp till 100x100 pixlar och 10 kB stora."
Så 10240 byte stor avatar är inte till... Ne, nu blir jag för pedantisk igen.

"§ 6.4 Signaturer får vara max fem rader långa och får endast innehålla ren text."
Vad är "oren" text? Är styling som :: klassat som "orent", eller är orent... Kan inte tänka nu. Omformulering av regeln eller ett exempel? Fast ett exempel för en regel som är lite mystiskt formulerad känns konstigt.

"§ 9.2 Att påpeka regelbrott i trådar är förbjudet."
Attans, jag som tänkte lära mig dessa regler till punkt och prickar och påpeka på alla möjliga ställen. Får väl bli att göra det via anmälningfunktionen istället fast då blir nog inte "de där uppe" så väldigt glada.

"När en en avändare har varit varningsfri under ett år raderas alla den användarens varningar."
Ett år är rätt lång tid i ungdomars liv. Man kan ändras fort då man är liten så 6 månader kanske är mer passande. Fast tiden går fort ibland så hmm... förvirrad. Såg en sak... två en och sedan efter detta en liten felstavning. Ops... Regelbrott mot regeln § 4.1.3. :/ Eller ja, vad jag kan se så klagar jag inte utan bara påpekar. :)

---

Mycket trevligt uppställt och fint. Rakt på sak utan en massa babbel och förvirrande som gör att man kan tolka reglerna på sin egna synvinkel, till större delen. Fast jag fick med ett antal kommentarer. :)

Just det, efter mer eller mindre innan alla radbyten så är det ett helt onödigt mellanslag. Iofs så är det pedant-Fluffy i farten igen, som vanligt.

(Hoppas inte inlägget blir raderat)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Fluffy wrote:"§ 1.6 Uppmaning till piratkopiering eller liknande verksamhet är ej tillåtet."
Hum... Så om man säger att man piratkopierar gillar det så bryter man mot denna regel?
Det är inte att uppmana någon, det är att påpeka att man gör det.
Fluffy wrote:"§ 5.1 Den största tillåtna bildstorleken för att klistra in bilderna direkt i trådar är 640 x 480 (bredd x höjd)."
Så 480x640 tillåts inte? Tycker det är lite dumt om folk fotar och vänder fotografierna pga de har vänt på kameran när de fotat så måste de minska fotona till 360x480.

Just det, 640 x 480 vad... tum? :)
Självklart ska det stå 640x640 pixlar. Korrigerar med en gång.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Fluffy wrote:"§ 1.6 Uppmaning till piratkopiering eller liknande verksamhet är ej tillåtet."
Hum... Så om man säger att man piratkopierar gillar det så bryter man mot denna regel?
Nej. Det betyder att du inte ska uppmana andra att piratkopiera.
Fluffy wrote:"§ 4.1.3 Klaga inte på andras stavning, varken i trådarna eller i PM till användaren."
Så det är inte längre ok att påpeka med en liten textsnutt längst ner i sina inlägg om t.ex särskrivningar som förekommit? Då ej personliga påhopp utan bara en liten notis i kanten "for the future" för trådskaparen. (Om jag ser någon särskrivning eller felstavning så sätter jag den korrekta stavningen av ordet inom en parantes längst ner i mina inlägg. Ej ok längre?)
Om det påpekas utan något påhopp är det ok. Vad vi menar med att man inte ska klaga är alltså att man inte ska skriva att personen skriver osammanhängande / stavar dåligt osv.
Fluffy wrote:"§ 4.2.2 Så kallad bumpning, att bara skriva i en tråd för att få den att hamna högre upp i trådlistningen, är förbjudet."
YES! Slippa alla dessa "HALLÅ?!? KAN INGEN!!!!!11"-inlägg. :)
Ja. Dessa inlägg kommer att raderas, för att tråden inte ska bli låst. Skillnaden från tidigare är att det nu inte finns någon en-månads-gräns längre, utan att det är ok att bumpa äldre trådar sålänge inlägget tillför något vettigt.
Fluffy wrote:"§ 5.1 Den största tillåtna bildstorleken för att klistra in bilderna direkt i trådar är 640 x 480 (bredd x höjd)."
Så 480x640 tillåts inte? Tycker det är lite dumt om folk fotar och vänder fotografierna pga de har vänt på kameran när de fotat så måste de minska fotona till 360x480.
Eftersom det gäller trådar som inte är märkta som bildtrådar bör det ändå göras miniatyrer eller vanliga länkar till bilden.
Fluffy wrote:"§ 6.2 Avatarer får vara upp till 100x100 pixlar och 10 kB stora."
Så 10240 byte stor avatar är inte till... Ne, nu blir jag för pedantisk igen.
Vad menar du? 10 kB är 10240 byte.
Fluffy wrote:"§ 6.4 Signaturer får vara max fem rader långa och får endast innehålla ren text."
Vad är "oren" text? Är styling som :: klassat som "orent", eller är orent... Kan inte tänka nu. Omformulering av regeln eller ett exempel? Fast ett exempel för en regel som är lite mystiskt formulerad känns konstigt.
Ren text är med andra ord text och inga bilder. Styling som t ex "::" anses fortfarande som ren text.
Fluffy wrote:Mycket trevligt uppställt och fint. Rakt på sak utan en massa babbel och förvirrande som gör att man kan tolka reglerna på sin egna synvinkel, till större delen. Fast jag fick med ett antal kommentarer. :)
Det är Lundh som ska ha berömmet för att han har skrivit ner reglerna. Det märks att de förra reglerna som jag skrev för YaBB-forumet har några år på nacken. :)
Fluffy wrote:(Hoppas inte inlägget blir raderat)
Varför skulle det bli det? Tråden är ju till för att kommentera och diskutera reglerna.
hej.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

linc wrote:
Fluffy wrote:"§ 6.2 Avatarer får vara upp till 100x100 pixlar och 10 kB stora."
Så 10240 byte stor avatar är inte till... Ne, nu blir jag för pedantisk igen.
Vad menar du? 10 kB är 10240 byte.
k = 1000 och inte 1024. ;) Bara det jag syftade på.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Fluffy wrote:k = 1000 och inte 1024. ;) Bara det jag syftade på.
Inte när det gäller bytes (wikipedialänk). Men visst, det skulle kunna stå 10KiB för att förtydliga.
hej.
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Var ser man hur många varningar man själv eller någon annan har?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

höken wrote:Var ser man hur många varningar man själv eller någon annan har?
Du får fråga angående det. Vi tycker inte att det är något som måste basuneras ut inför alla andra som många andra sidor gör.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Axman wrote:
höken wrote:Var ser man hur många varningar man själv eller någon annan har?
Du får fråga angående det. Vi tycker inte att det är något som måste basuneras ut inför alla andra som många andra sidor gör.
Vet inte om det är möjligt men vorde det inte bra om användaren själv fick reda på det? Kanske kan stå på Profil eller något där endast en själv kan kolla? Vore ju betydligt mer praktiskt än att fråga en adm/mod.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jo definitivt, men då innebär det ytterligare modifieringar av forumet och det finns mycket annat som får gå före en sådan sak tyvärr. :/
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

linc wrote:
Fluffy wrote:"§ 4.2.2 Så kallad bumpning, att bara skriva i en tråd för att få den att hamna högre upp i trådlistningen, är förbjudet."
YES! Slippa alla dessa "HALLÅ?!? KAN INGEN!!!!!11"-inlägg. :)
Ja. Dessa inlägg kommer att raderas, för att tråden inte ska bli låst. Skillnaden från tidigare är att det nu inte finns någon en-månads-gräns längre, utan att det är ok att bumpa äldre trådar sålänge inlägget tillför något vettigt.
I vissa fall tyckte jag att en månadsgränsen togs lite för bokstavlig i de gamla reglerna. Tyckte personligen inte att det spelade så stor roll om ett inlägg skrevs några dagar före eller efter månadsgränsen. Speciellt inte om det var vettiga saker som skrevs. Det var visserligen inget större problem eftersom det var sällen som det kom bra inlägg precis på fel sida om bumpgränsen, men ändå. Samtidigt tyckte jag det var bra att regeln fanns, speciellt när man ser någon som lyckas gräva upp en tråd som det inte sagts något i på över ett år. Då undrar man nästan lite lätt om folk letar efter gamla trådar med flit eller vad de sysslar med.

När en en avändare har varit varningsfri under ett år raderas alla den användarens varningar.
Att varningarna raderas efter att ha varit varningsfri i ett år tycker jag är rimligt. Att aldrig kunna bli av med varningar känns lite för hårt. Teoretiskt sett skulle någon då kunna få fem varningar, vara varningsfri i flera år och sen säga något dumt och bli permbannad. Det nya systemet låter i så fall mycket bättre.
Några tyckte att 6 månader var mer lagom, men jag tycker att 1 år är en bra gräns. Då tycker jag det är bättre att ha en lite längre tid som ett år och sen att moderatorerna/administratörerna inte är allt för övernitiska med att ge varningar för allt, än att ha en kortare tid som 6 månader och att varje mindre överträdelse/gränsfall ger varningar.
För att formulera på annat sätt, bättre med ett års gräns och att moderatorerna applicerar sunt förnuft på reglerna när varningar kan vara aktuellt, än att ha 6 månaders gräns och att moderatorerna/administratörerna är paragrafryttare.


Angående antal varningar så tycker jag att det är bra att ni inte basunerar ut det publikt för alla att se. Men Xerbees förslag om att man själv skulle kunna kolla hur många varningar man har när man är inloggad är en bra ide. Kanske kan ni skriva upp det långt ner på eran to do lista. :)


§ 1.4 Alla typer av crack-filer till program eller spel som kan förenkla piratkopiering är förbjudet. Detta oberoende av användningsområde som var tilltänkt i frågan.
Gäller denna regel även firmware och modchips? I vissa fall kan andra firmwares och modchips öppna upp möjligheter som kan användas både på rätt och på fel sätt. Kanske beror det lite granna på vad användaren frågar efter (och hur den uttrycker sig) ?


Om jag exempelvis skulle säga: "Behöver jag något modchips till min Xbox för att kunna köra både mina orginalspel och Linux på den och vilket modchip ska jag i så fall ha? Jag vill även kunna fortsätta köra Xbox live, går detta om man har modchip?".
Skulle detta vara tillåtet, eller skulle det vara förbjudet för att det kan förenkla piratkopiering, även om piratkopiering inte är syftet (eller åtminstånde inte huvudsyftet/det man frågar efter) ?

(Jag äger ingen Xbox i dagsläget, så jag behöver inga PM från hjälpsamma forumiter. Men däremot är jag lite sugen på att kanske skaffa Xbox 360 och då kan det vara skoj att experimentera med Linux o dyl.)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

GuessWho wrote:
§ 1.4 Alla typer av crack-filer till program eller spel som kan förenkla piratkopiering är förbjudet. Detta oberoende av användningsområde som var tilltänkt i frågan.
Gäller denna regel även firmware och modchips? I vissa fall kan andra firmwares och modchips öppna upp möjligheter som kan användas både på rätt och på fel sätt. Kanske beror det lite granna på vad användaren frågar efter (och hur den uttrycker sig) ?


Om jag exempelvis skulle säga: "Behöver jag något modchips till min Xbox för att kunna köra både mina orginalspel och Linux på den och vilket modchip ska jag i så fall ha? Jag vill även kunna fortsätta köra Xbox live, går detta om man har modchip?".
Skulle detta vara tillåtet, eller skulle det vara förbjudet för att det kan förenkla piratkopiering, även om piratkopiering inte är syftet (eller åtminstånde inte huvudsyftet/det man frågar efter) ?
Sådana saker är ok. T ex är firmwares för dvd-läsare för att låsa upp regionlåsningen är ok att posta om. Moddchip ligger lite mer på gränsen, men det är ok att posta om då det öppnar upp andra möjligheter också som du säger. Sålänge det är lagligt enligt svensk lag dvs - skulle inte bli förvånad om det kommer direktiv om förbud mot moddchip från EU eller liknande men änsålänge är det iaf lagligt. :)

Är man osäker på om något är ok att posta är det bara att slänga iväg ett PM till en moderator eller admin och fråga.

Tanken med den regeln är att förhindra inlägg som frågar efter cracks till spel, no-cd-patchar osv.
hej.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Ang § 4.2.8

Det ska inte stå svart istället för vitt kanske?
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

exzrael wrote: Ang § 4.2.8

Det ska inte stå svart istället för vitt kanske?
Ehh? Varför det?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

elvenman wrote:Ehh? Varför det?
Oj, sorry. Jag har ju en helt annan bakgrundsfärg på mitt eget forum så det blev lite fel där :P

Som sagt...sorry sorry!
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Fluffy wrote:"När en en avändare har varit varningsfri under ett år raderas alla den användarens varningar."
Vadå? Om man har varit varningsfri så är man väl varningsfri då finns det ju inga varningar att ta bort?
Last edited by Mig med on 2007-03-22 10:49:19, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

markmc wrote:Vadå?, om man har varit varningsfri så är man väl varningsfri då finns d ju inga varningar att ta bort..>_<
Det är lite taskigt formulerat. Men de menar antagligen att man inte dragit på sig nya varningar på ett år.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply