Angående nyhetsuppdateringen

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Angående nyhetsuppdateringen

Post by whiz »

Saxat från http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47325
jarlen wrote:Alltså.. jag tycker hela 64bits verkar dött också.

Senaste veckan har det kommit ut 7 nyheter, det är vad motsv. sidor pumpar ut på 1-2 dagar.

Jag ser massor av nyheter som ni borde kunnat skriva om, men "missat" visst, tråkigt att läsa samma nyheter överallt.

Men gräv fram nått annat då? Eller samla in mer än någon annan.
Våra nyheter har länge varit ett problem. Det beror dels på att just den biten upplevs som trist, och mindre givande än att skriva recensioner. Vi har haft stor omsättning på nyhetsskribenter, de flesta ger upp, eller tröttnar allt efter som. (Vi kommer antagligen annonsera efter nytt blod nu under hösten). Sedan får man dessutom tänka på att allt jobb sker frivilligt på folks fritid och slutligen tacka de ädla själar som fortfarande sliter med nyhetsuppdaterandet :)

Dels beror det på att vi inte vill göra som en del andra sidor, att fylla ut genom att bara samla länkar till recensioner. Jämfört med en del andra siter har vi lite bredare inrikting också, om du kollar över den senaste tidens nyheter är det ganska blandade områden.

Vi öppnar naturligtvis gärna för vidare diskussion på den här fronten. Är vårt område för brett, ser ni hellre en hårdare inriktning på enbart hårdvara? Finns det mer intresse för att skicka in nyheter eller tips till oss. I så fall, på vilket sätt vill ni helst göra det? Osv.
» the empire never ended
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag tycker det är bra att 64 har en bred inriktning och inte pepprar ut nyheter. Men lite fler skulle vara kul, och det kan gärna handla om vad som helst i teknikvärlden.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hur vore det om 64bits öppnade en mjukvarurecensionsdel?

Här kunde recensioner (och nyheter) läggas till, och därmed användarna kanske få tips om mjukvara de inte känt till tidigare.

Detta skulle uppmuntra till fler nyheter, och eftersom det finns mycket fria mjukvaror (vilket också breddas av olika plattformar).

Jag saknar en sida med en utpräglad inriktning för recensioner av just program, kanske kan 64bits fylla detta tomrum?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

fisk wrote:Hur vore det om 64bits öppnade en mjukvarurecensionsdel?

Här kunde recensioner (och nyheter) läggas till, och därmed användarna kanske få tips om mjukvara de inte känt till tidigare.

Detta skulle uppmuntra till fler nyheter, och eftersom det finns mycket fria mjukvaror (vilket också breddas av olika plattformar).

Jag saknar en sida med en utpräglad inriktning för recensioner av just program, kanske kan 64bits fylla detta tomrum?
Mycket bra idé.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

syntetisk wrote:
fisk wrote:Hur vore det om 64bits öppnade en mjukvarurecensionsdel?

Här kunde recensioner (och nyheter) läggas till, och därmed användarna kanske få tips om mjukvara de inte känt till tidigare.

Detta skulle uppmuntra till fler nyheter, och eftersom det finns mycket fria mjukvaror (vilket också breddas av olika plattformar).

Jag saknar en sida med en utpräglad inriktning för recensioner av just program, kanske kan 64bits fylla detta tomrum?
Mycket bra idé.
Håller med föregående om att det är en bra ide.
User avatar
Frux
Posts: 64
Joined: 2002-07-02 16:24:26

Post by Frux »

Jag tror inte det går att ha en för bred inriktning på nyheterna. Det går fort att skumma igenom efter sånt man är intresserad av, däremot kanske man struntar att komma hit helt och hållet om det är för tunt med nyheter. Men visst, någon ska ju lägga in alla nyheterna också...

Själv tycker jag absolut inte det är något fel på en kort sammanfattning och en länk till en annan sida där det gås igenom mer utförligt, ungefär som ni har det nu. Många av de största sidorna, t.ex. Anandtech, Toms Hardware mfl tycker jag är för sega att kolla på varje dag själv, är nästan bara efter länkning från de svenska sidorna som jag kommer dit.

Tummen upp för bilderna bland nyheterna förresten! Blir genast mycket trevligare och informativt tycker jag.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

En bild säger mer än tusen ord ;)

Nämen skämt å sido, idéen med program vara en av de bästa jag hört.
Själv älskar jag att utforska och leta efter nya, bättre program än dom jag har. Sparar faktiskt alla mina program på disk, och det har blivit en hel del ;)
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

fisk wrote:Hur vore det om 64bits öppnade en mjukvarurecensionsdel?
Det är en mycket god idé som jag skulle vilja se införlivad på 64bits, även om jag förstås inte kan tala för resten av gänget.

Det löser dock inte problemet med nyhetsuppdatering inom andra områden, för jag antar att ni inte skulle vilja se 64bits byta inriktning helt?
» the empire never ended
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Frux wrote:Jag tror inte det går att ha en för bred inriktning på nyheterna. Det går fort att skumma igenom efter sånt man är intresserad av,
En nackdel med bred är att vi tappar fokus. Ibland missar vi helt vissa produktsläpp och hårdvarunyheter för att istället skriva om något annat område. På så vis tråkar vi ut målgruppen (som är hårdvaruintresserade) och de söker sig någon annanstans.
Frux wrote: Tummen upp för bilderna bland nyheterna förresten! Blir genast mycket trevligare och informativt tycker jag.
Tack, hoppas de berörda tar åt sig :)
» the empire never ended
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

whiz wrote:Det är en mycket god idé som jag skulle vilja se införlivad på 64bits, även om jag förstås inte kan tala för resten av gänget.

Det löser dock inte problemet med nyhetsuppdatering inom andra områden, för jag antar att ni inte skulle vilja se 64bits byta inriktning helt?
Jag ser det helt klart som något positivt. Men det är något som kommer i andrahand så att säga. För att genomföra det på ett bra sätt så måste vår "vanliga" nyhetsuppdaterning inom hårdvara osv fungera hundraprocentigt känner jag. Dvs i första hand så skall våra huvudområden täckas, när det är gjort så kan man kika på att komplettera utbudet.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hur faller inte program/mjukvara i 64-bits huvudinriktning?

64-bits i mina ögon har alltid varit en sida om och för datorintresserade och det som kommer därur (datorintresset).

Mjukvara/program torde passa denna profil som handen i handsken?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jorå, det passar väl in, men i hjärtat av det hela ligger hårdvaruintresset vilket har första prioritet så att säga.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Axman wrote:Jorå, det passar väl in, men i hjärtat av det hela ligger hårdvaruintresset vilket har första prioritet så att säga.
Jag förstår hur du resonerar, jag är dock ganska säker på att mjukvarurecensioner skulle locka fler läsare.

Det finns nämligen många sidor som recenserar just hårdvara. Jag kan inte nämna antalet, men det är många.

Däremot är det ytterst få svenska sidor som har någon inriktning överhuvudtaget på att recensera applikationer/mjukvara, eller överhuvudtaget att bry sig om ny mjukvara (såsom nya versioner av diverse program).

Mjukvaran går ju hand i hand med hårdvaran (program som visar temperaturer (eg. konfabulator), etc.)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Frux
Posts: 64
Joined: 2002-07-02 16:24:26

Post by Frux »

Ett inspirations-tips är http://www.idg.se . Mer varierande nyheter där, man kommer bort lite från 38:e grafikkorts-roundupen och senaste AMD-processorn osv som det annars brukar handla om bland datorsidorna på nätet.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Usch, IDG.se är datorvärldens Aftonbladet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ganska ok att skumma igenom om man har tråkigt, men jag tycker att det förekommer en del "sponsrade" nyheter där.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Som fisk säger vore det intressant med mjukvarurecensioner, och gärna en del opensource mjukvara bör kvoteras in med :)

Anledningen är att folk ska öppna ögonen för opensource där det finns många alternativ till betalprogrammen som finns idag. Kanske även recensionerna, precis som med grafikkort kan jämföra olika program med samma funktion mot varandra exempelvis the gimp mot psp och andra bildredigeringsprogram. Olika mediaspelare som finns etc.
Kan inget om mycket
Post Reply