Varför är flum förbjudet?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

fisk wrote:Jag är faktiskt förvånad över den kvalitet som den tråden frambringande. Trådparticipanterna är fina människor.
Jag tänker inte säga emot dig på den punkten. Men jag undrar varför du startade tråden om du inte ens själv trodde att det skulle kunna komma något vettigt ur det?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Man kan ju även ta en titt på hur forumet är uppsatt, Axman äger faktiskt 64bits.se och bestämmer policy för vad som får skrivas och vad som inte får skrivas.
Nästan exakt denna diskussion har varit uppe tidigare, med skillnaden att man frågade varför det inte var tillåtet att länka till .torrent-filer för copyrightskyddat material.

Jag håller faktiskt med Axman i att det är lite väl mycket menlöst flum, det är ibland svårt att hitta nåt vettigt för allt skräp. Särskilt i AP, men även i andra forum. T.ex. frågor som man kan hitta svaret på efter 5 sekunder på google, saker som finns i manualer samt saker som finns beskrivet i klistrade trådar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ghlargh wrote:Man kan ju även ta en titt på hur forumet är uppsatt, Axman äger faktiskt 64bits.se och bestämmer policy för vad som får skrivas och vad som inte får skrivas.
Nästan exakt denna diskussion har varit uppe tidigare, med skillnaden att man frågade varför det inte var tillåtet att länka till .torrent-filer för copyrightskyddat material.

Jag håller faktiskt med Axman i att det är lite väl mycket menlöst flum, det är ibland svårt att hitta nåt vettigt för allt skräp. Särskilt i AP, men även i andra forum. T.ex. frågor som man kan hitta svaret på efter 5 sekunder på google, saker som finns i manualer samt saker som finns beskrivet i klistrade trådar.
I det här fallet var det två trådar, som knappast skymmer sikten direkt. Och definiera "vettigt". "Googla-åt-mig"-trådarna tycker jag inte kan kallas flumtrådar eller jämföras med dem.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GuessWho wrote:
fisk wrote:Jag är faktiskt förvånad över den kvalitet som den tråden frambringande. Trådparticipanterna är fina människor.
Jag tänker inte säga emot dig på den punkten. Men jag undrar varför du startade tråden om du inte ens själv trodde att det skulle kunna komma något vettigt ur det?
Trodde jag inte att det skulle komma något vettigt ur det?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Nu läste jag Depressionstråden. Det var det värsta jag har läst på forumet.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag tyckte den var roande, men smaken är olika. Just därför kan man inte alla gilla allt, ungefär som jag inte gillar trådar med publika frågor vars svar är helt komplett ointressanta, de irriterar bara när de märks som olästa. Önskvärd vore en funktion som helt enkelt ignorerar uppdateringar i vissa trådar som man själv inte bryr sig helt mycket om.

Dessutom hadde nog väderdepressionstråden antagligen självdött efter ettpar inlägg till (om den inte spårat ur från det improviserade temat).

Men jag invänder inte så starkt mot låsningen, möjligtvis sättet, men det är nog av 3 orsaker, tråden var tillsynes meningslös (subtil humor), den var grovt offtopic (som jag fortfarande inte förstår) samt att Axman hadde huvudvärk vid tillfället.

Även jag har märkt att nivån allmänt har sjunkit en aning, mina konspirationsteorier är att en anti-elitistisk crowd av CSpojke_13 invaderar allmänt prat sen sweclockers stängde sina övriga ämnen i sitt forum, jag förstår nu även varför, låt det inte hända igen.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bad_and_ugly wrote:Jag tyckte den var roande, men smaken är olika. Just därför kan man inte alla gilla allt, ungefär som jag inte gillar trådar med publika frågor vars svar är helt komplett ointressanta, de irriterar bara när de märks som olästa. Önskvärd vore en funktion som helt enkelt ignorerar uppdateringar i vissa trådar som man själv inte bryr sig helt mycket om.
Mjo, en funktion som "markera för evigt som läst" eller "dölj tråd" skulle vara riktigt trevligt, men det kanske är en hel del jobb.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Kanske en röstningsfunktion typ "Jag vill se mer trådar av den här kalibern!"/"Ointressant bjäfs, bespara mig!" :) Längst ner på varje trådsida.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Branstrom wrote:Kanske en röstningsfunktion typ "Jag vill se mer trådar av den här kalibern!"/"Ointressant bjäfs, bespara mig!" :) Längst ner på varje trådsida.
Det är inte en så jädra tokig idé. Det skulle man kunna ha på alla ämnen egentligen.

Som komplement till"Anmäl tråd"-funktionen, så har man en omröstning, överstiger antalet röster på "Lås tråden" ett visst antal (säg 20), så låses tråden i väntan på en moderators omdöme.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det tål faktiskt att fundera på.

Jag fixar med en annan funktion för tillfället, men det kanske kan skrivas en sådan funktion senare.
hej.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

En enkel checkbox som markerar tråden som ointressant vore soft.
Kan inget om mycket
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Bad_and_ugly wrote:En enkel checkbox som markerar tråden som ointressant vore soft.
Fast jag tror att tre nivåer av intressanthet är bättre, dvs att man kan gilla, likgilla (Finns det ordet? Varför inte? :P) eller ogilla en tråd.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vad skulle hända med trådarna man uttryckligen gillar, då?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Att de låses automatiskt skulle jag inte tycka vara en god idé. Men att de hamnar i fokus på nån lista som vi moderatorer kan se över skulle hjälpa oss.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

TinyTeeth wrote:Vad skulle hända med trådarna man uttryckligen gillar, då?
De skulle väl vara i mindre risk att hamna i farozonen tillsåvida vissa andra inte tycker om dem?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

En röstnings funktion vore väldigt intressant, dels så man kan enkelt se om de är något roligt i en tråd eller om de bara är en "Vilken är din favorit sång med darin?" och sedan kan moderatorerna kanske ännu enklare se vilka som ska låsas direkt.

Iofs bör man se på trådensnamn vad den handlar om och kan förmodligen då se om de är något intressant.

Vet inte om det är så nödvändigt att lägga tid på det här då man (iaf jag) ser väldigt fort om det är något intressant i en tråd eller om man bara ska skippa den. Ofta genom antal inlägg + författare. Kanske de som sitter på 56k modem har lite mer nytta av det men när de inte tar mer än någon sekund att ladda varje sida blir det ju inte någon stor effekt av att råka gå in i en kass tråd.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Xerbee wrote:när de inte tar mer än någon sekund att ladda varje sida blir det ju inte någon stor effekt av att råka gå in i en kass tråd.
Du kan ju råka läsa den.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag känner att det förmodligen är en god idé att kunna betygsätta trådar.

Se bara på hur bra det faktiskt fungerar på /.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Förslag på hur det isf skulle se ut och fungera vore bra. :)
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Typ såhär något, eller så kan vi ha thumbs up/down-ikoner.

Image

Sedan skulle man kunna sortera trådarna i delforumsindex efter popularitet, som ett alternativ. Eller sortera efter senaste inlägg men de kanske fem översta trådarna ska vara de populäraste (internt sorterade efter senaste inlägg, och för att få vara bland de fem måste det senaste inlägget vara högst en vecka eller två gammalt?). Och sedan kanske att man flyttar ner de fem minst populära till indexets botten. Alltså första indexsidan såklart, inte allra längst bak i indexet. Men det skulle ju f ö kunna vara såhär på varje sida i indexet... bara att högst-en-vecka-gammalt-villkoret skulle justeras till att jämföra med det senaste inlägget på den aktuella indexsidan istället för med dagens datum.

Eller nåt ännu mer komplicerat.

Valbart hur man sorterar givetvis, och det är det väl redan? Men min hybridmetod (topp fem just nu) tycker jag ska vara default isåfall.

Plus den där listan som moderatorer kan kika på, det verkar vettigt. De kan få ett mail eller något enkelt meddelande bara när 20 negativa röster dimpt in för en tråd.

:)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Nå?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Såg inte att du hade redigerat din post.

Det ser ju ganska vettigt ut, men sorteringen är jag lite skeptisk till. Default bör vara som det är nu, men att man kan välja att sortera efter popularitet också isf. Annars skulle trådar som nyligen postats inte alls få den uppmärksamhet som de får nu.

Ang din "hybridsortering" får jag se hurpass svårt det blir att implementera isf.

Någon som har andra förslag på hur det ska se ut, eller förslag på ändringar av Branstroms?
hej.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Varför inte istället ha en: "Jag tycker att den här tråden bör låsas"-knapp längst ner i varje tråd, och när fem personer klickat på den, så låses tråden tillfälligt, tills en moderator kommer och tittar på den.

Är det t.ex. en tråd som spårat ur, så kan moderatorerna rensa det innehåll som klagats på, och öppna tråden igen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

fisk: Jag tycker det verkar bra, men jag har gärna också toppfem-sorteringen och det... Åtminstone valbar.

Man får väl ändra länkarna till typ
Säg vad du tycker.
Den här tråden är av hög kvalitet
Den här tråden borde låsas
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

nem wrote:Jag känner att det förmodligen är en god idé att kunna betygsätta trådar.
Se bara på hur bra det faktiskt fungerar på /.
Man får dock inte glömma att slashdots betygsättning samtidigt är knutet till att man inte kan
editera sitt inlägg, så det som betygsätts är det som skrevs och inget annat.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply