Varför är flum förbjudet?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Varför är flum förbjudet?

Post by lillis »

Det har nyligen låsts två trådar (Väderdepression och Jobbig Lek-Something) i allmänt prat och postats en tråd av Axman som säger att sådant och liknande trams är strängt förbjudet i allmänt prat (och alla andra forumsdelar med, antar jag).

Varför då?
Jag ser inte hur det skadar någon eller något. Du skrev själv att man behöver en gemensam something-something and whatnot och jag skulle vilja påstå att det är sådana trådar som kan skapa lite rolig gemenskap utöver de oändliga argumentationstrådarna om huruvida Gud faktiskt existerar och om han verkligen är klädd i vitt.

Jag skriver inte den här tråden bara för att få klaga på något, jag är faktiskt genuint konfunderad över varför sådana trådar är så dåliga, i administratörernas ögon?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag undrade också det. Jag inser att jag har gjort mig skyldig till en varning inte bara på grund av det, men jag ser inte varför trådarna behövde låsas. Folk hade kul och jag tycker att trådar om ålder etcetra är betydligt mer meningslösa.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Vidare skulle jag vilja påpeka att trådar som:

Intelligenskvoten@sweclockers
När e ni födda???
När blev ni medlem här på 64bits?

...har väldigt mycket högre låsnings- och irritationsvärde än trådar som folk faktiskt tycker är ROLIGA. Jag förstår att ni inte vill att allmänt prat fylls av trådar som "associationsleken", men det är nog inte vad någon vill.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis: Nu tycker jag att du begär lite för mycket av våra överarbetade stackars Moderatorer och Administratörer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:lillis: Nu tycker jag att du begär lite för mycket av våra överarbetade stackars Moderatorer och Administratörer.
Aha, det är här du har fel, käre kollega!

Jag begär inte MER, jag begär MINDRE!

Om man rensar bort varje bleknat grässtrå har man snart en naken gräsmatta.
- Gammalt djungelorspråk
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag fick väl snarare för mig att det som åsyftades var all offtopicness.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

HLC wrote:Jag fick väl snarare för mig att det som åsyftades var all offtopicness.
Vad var så off-topic här? http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=49567
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Se det snarare som en punktmarkering mot beteende vissa har uppvisat i forumet. Så jag låste dem genom en kombination av innehåll, deltagare och trådskapare.

Jag har godtyckligt rensat och agerat mot vissa personer och trådar de har deltagit i, och jag kommer att fortsätta göra det ett tag framöver.

Edit: för att vidareutveckla lite, just denna åtgärd har inte så mycket med trådarna om intelligenskvoten på sweclockers osv. Och som jag skriver ovan så är det mer än bara innehållet i de trådarna som orsakar låsningen. De blir mina "offer" för att jag skall statuera exempel.
Last edited by Jonas Axman on 2005-11-04 17:31:44, edited 1 time in total.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Axman wrote:Se det snarare som en punktmarkering mot beteende vissa har uppvisat i forumet. Så jag låste dem genom en kombination av innehåll, deltagare och trådskapare.

Jag har godtyckligt rensat och agerat mot vissa personer och trådar de har deltagit i, och jag kommer att fortsätta göra det ett tag framöver.
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Låste du trådarna för att straffa folk som varit dumma och skrev i dem? Isåfall tycker jag att du gjorde väldigt fel.

Självklart anser du att du godtyckligt rensat och agerat, annars tror jag inte att du skulle göra det. Men det hindrar inte mig ifrån att ifrågasätta det.

Sedan skulle jag också bli väldigt glad om någon faktiskt ville svara på vad det är för ont sådana "flumtrådar" gör?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Flummtrådar borde väl få finnas, kanske skulle trådarna makeras med en "flumtag" eller nått? Eller få finnas i en flumdel av forumet, vem vet? Några spontana förslag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

De får finnas, men att bara kika på ämnet för tråden är att missa helheten i mina ögon. Se även på vilket sätt deltagarna skrev i dem, vilka deltagare det var och hur man skriver i övriga trådar.

Det var inte enbart för att straffa folket som skrev dem som de låstes, det var mer för att bryta en sorts "anda" som man byggt upp i de trådarna och flera andra som förstör för övriga besökare.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag skrattade faktiskt när jag läste väderdepressionstråden. Men jag kan förstå att den låstes då den inte innehöll något vettigt. Dessutom så hade det nog blivit utjatat om det hade pågått mycket längre.


När det gäller att varna och styra upp det hela. Om vi tar väderdepressionstråden som exempel, i det fallet så startar trådskaparen tråden med ett inlägg som varken innehåller någon frågeställning, ställningstagande eller tyckande som på något plan ger intrycket av att ens försöka vara seriöst. Det går i princip inte att svara med något vettigt.

Jag ser inte något specifikt i reglerna som säger att man inte får starta meningslösa trådar på det viset. Men det borde väl inte vara tillåtet?
Kanske svårt att formulera till en regel eller att folk borde förstå det även om det inte yttryckligen står i reglerna.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tyckte snarare att väderdepressionstråden höjde stämningen på forumet än sänkte den. Det vill säga, den bidrog till något.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Jag tyckte snarare att väderdepressionstråden höjde stämningen på forumet än sänkte den. Det vill säga, den bidrog till något.
Agreed. Jag skulle nominera den till årets tråd när som helst.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

TinyTeeth wrote:Agreed. Jag skulle nominera den till årets tråd när som helst.
Jag är faktiskt förvånad över den kvalitet som den tråden frambringande. Trådparticipanterna är fina människor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Axman wrote:...förstör för övriga besökare.
Jag kommer anse att det där är rent och skärt skitsnack tills jag får ett citat skrivet i sten från någon som tycker att tråden förstörde.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag älskade den!
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

När så många trådar kvasi-flummas sönder och samman så är det bara trevligt en reaktion på detta. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

lillis wrote:Jag kommer anse att det där är rent och skärt skitsnack tills jag får ett citat skrivet i sten från någon som tycker att tråden förstörde.
Nu ser du inte skogen för alla träd som är ivägen lillis. Den tråden är bara en liten del, och den har fått fungera som offer.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Axman wrote:
lillis wrote:Jag kommer anse att det där är rent och skärt skitsnack tills jag får ett citat skrivet i sten från någon som tycker att tråden förstörde.
Nu ser du inte skogen för alla träd som är ivägen lillis. Den tråden är bara en liten del, och den har fått fungera som offer.
Andelen flumtrådar är extremt liten och jag hävdar fortfarande att ingen av de trådarna stör andra användare. Jag har inte hört/sett någon som klagat på flumtrådar utöver moderatorer och/eller administratörer. Ur ett utilitaristiskt perspektiv är flumtrådarna något väldigt bra, i min mening.

Men hey, jag är inte administratör, jag ville mest bara göra min (och många andras) mening hörd.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

lillis wrote:Jag har inte hört/sett någon som klagat på flumtrådar utöver moderatorer och/eller administratörer.
Det har dock vi gjort, det är knappast sällan vi får in trådanmälningar på just "flumtrådar".
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Den enda kritik jag har fått på mina fluminlägg hittills är:
thr wrote:Dissident,TinyTeeth,Lillis,Andrej och Gnuet ... tackar ;) ni fick mig att skratta gott åt era inlägg
linc: Varken väderdepressiontråden eller associationslekstråden blev anmälda.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag anmälde associationsleken.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Jag anmälde associationsleken.
Det var ju underligt - det står inte att tråden redan är anmäld.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

TinyTeeth wrote:Det var ju underligt - det står inte att tråden redan är anmäld.
Vi kan ta bort anmälningar.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply