*Tummen upp* för 64Bits

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
olzon
Posts: 28
Joined: 2004-12-13 19:48:35

*Tummen upp* för 64Bits

Post by olzon »

Det var längesedan man upptäckte detta eminenta forum och allt vad det står för. Första intrycket var något i stil med, vad är detta? det verkar skumt. Ta inte illa upp för det, vid första anblicken verkar de flesta här mycket skumma ;)
Så det var hur jag ansåg 64bits under de första åren, fullt med skummisar och föredrog Sweclockers istället.
Sedan kom det en drastisk ändring, jag vaknade upp som att jag var född på nytt. Att min första nalle, som fortfarande har en plats i sängen(även om man numera vuxit upp) var en pingvin sågs som ett kall.
Det var nu dags att emigrera från Windows, här hemma har Microsoft gällt sedan realesen av 3.1. Första tanken var Mac, men plånboken och tillgången på gammla burkar såg till att det istället inriktade sig på Linux.
Som nybörjare, även om man som jag verkligen försöker läsa och lösa problemen så självständigt som går (och orkar, för vissa dagar orkar man inte söka på google i flera timmar) så behöver man emellanåt ställa en fråga.
Nu fick man fram den sanna potentialen i Sweclockers forum, på en snällt och normalt ställd fråga så får man ett dussin frågor som hackar på en för att man är nybörjare/noob, sådana som idiotförklarar en för att man inte söker på google eller använder sökfunktionen. Av dryga 27 inlägg så var det kanske tre inlägg som överhuvudtaget försökte hjälpa en.
Att få sådana reaktioner är inte ovanligt, oavsett vilket forum man är på. När det blir uttjatat med samma frågor eller frågor som handlar om ett ämne som många frågar om brukar svaren bli uppkäftiga.
Men när man återvänder till 64bits, efter att ha sökt och sökt i ett flertal timmar. Utan att finna det man söker efter (för när jag pillar med linux lyckas jag hitta de mest idiotiska fel som aldrig behandlas i några guider eller FAQ's) så tröttnar man och vill allra helst slänga ut burken och stoppa pingvinen någonstans långt in där man aldrig kan hitta den.
Men enveten som man är, så låter man bli. Oftast har man redan gjort en sökning på forumet och eftersom felen sällan är normala så slängar man närmare sagt upp ett desperat rop på hjälp.
Vad man då vill finna är svar på ens problem, ofta har ingen det exakta svaret men det kan leda en långt på vägen till mysteriets lösning, oftast vill man gärna ha ett snabbt svar för hur irriterande är det inte att få vänta i någon dag enbart för att få tips och idéer?

Här är det 64bits starka sida, även om det till den största delen är medlemmarnas starka sida.
Medlemmarna här har vad jag skulle kalla för social kompetens, även om det någon gång kan förekomma kommentarer som förekommer till 90% på Swec så får man här hjälp och förståelse för att man har ett problem.
Man får inte höra att man är en idiot bara för att man inte till fullo förstår en konsoll eller kan allting om det ena eller det andra, 64Bits har tillskillnad från Swec en större förståelse för de personer som inte har kunskap om ett eller annat.
Har jag inte kunskap/talang att skapa en logotyp så finns det eldsjälar som kan ta sig lite tid för att hjälpa mig, något som skulle vara mycket ovanligt på Swec.

Självklart vill jag inte helt och hållet smutskasta Sweclockers, det är ett stort forum som innehåller på mycket kunskap. Men om man behöver få hjälp för att lösa ett problem, så tillhör det så mycket skit och smutskastning så att nöjet i det hela försvinner.
Känslan är att 64bits har en högre medelålder, antar att det är därför liknande uppförande inte pågår här och det är till stor del därför som 64bits är ett roligare forum att hålla till på, söka information, söka hjälp på problem osv.

Så den stora tummen som pekar rakt upp, tillfaller till forumets användare som respekterar varandra på ett sätt som jag finner sällsynt på många forum. Det känns bra att man har någonstans att vända sig när man får problem.
//Olzon
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Just det med social kompetens och respekt är något som fått mig att prioritera 64bits, lite vettigare folk helt enkelt :)
Kan inget om mycket
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: *Tummen upp* för 64Bits

Post by IcePic »

olzon wrote:Man får inte höra att man är en idiot bara för att man inte till fullo förstår en konsoll eller kan allting om det ena eller det andra,
För min alldeles personliga del har jag inget emot folk som inte förstår en konsol,
min respekt baseras till mycket högre grad på hur mycket jag upplever att
personen vill lära sig. Ingen föddes med kunskapen, så det intressanta är hur
stor del av livet man tänker ägna åt att lära sig det som är intressant, och hur stor
(eller helst liten) del man ägnar åt att bara fläkta med armarna.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Geten
Posts: 35
Joined: 2004-06-05 18:08:19

Re: *Tummen upp* för 64Bits

Post by Geten »

IcePic wrote:
olzon wrote:Man får inte höra att man är en idiot bara för att man inte till fullo förstår en konsoll eller kan allting om det ena eller det andra,
För min alldeles personliga del har jag inget emot folk som inte förstår en konsol,
min respekt baseras till mycket högre grad på hur mycket jag upplever att
personen vill lära sig. Ingen föddes med kunskapen, så det intressanta är hur
stor del av livet man tänker ägna åt att lära sig det som är intressant, och hur stor
(eller helst liten) del man ägnar åt att bara fläkta med armarna.
Bra skrivet, håller med till fullo.

--

Det är avspänd atmosfär här, de flesta har tålamod och svarar på frågan för 1000:e gången utan att gnälla.

Allt kan man inte lära sig, det tar för lång tid, därför är det en bra genväg att fråga lite så får man lite kött på benen.
Njut av livet.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Trevligt inlägg.

Det är nog därför jag är här själv, så länge man inte ställer en väldigt lat eller genomdum fråga får man oftast hjälp, bra hjälp.

Stämningen är avslappnad och trevlig. Känns som att 64bits klarat sig undan massa skrytande om vems hårddisk som är störts, vilken penis som är längst osv, när något visas upp här är det sällan vad pappas pengar köpte utan vad någon lyckades skapa med kunskap och kreativitet.

Genom att forumet inte är lika stort kommer man mycket närmare moderatorer och medlemmar känner varandra på ett annat sätt, mer hemtrevlig känsla.

Vet inte om medelåldern är mycket högre, men det känns som att man ser hur stämningen inverkar positivt på de flesta nya medlemmarnas attityd.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Hur många medlemmar skriver fler än fem inlägg per vecka här på forumet? Knappast är det 7770 användare som är aktiva. ::)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

PilotPencil wrote:Hur många medlemmar skriver fler än fem inlägg per vecka här på forumet? Knappast är det 7770 användare som är aktiva. ::)
Verkligen inte. Var vill du komma?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Jag vill få en uppfattning om hur många medlemmar som är skriftligt aktiva.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag skriver i dom trådar jag känner att jag har nått att tillföra och ibland mindre att tillföra men då får man veta det direkt ;)
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

PilotPencil wrote:Jag vill få en uppfattning om hur många medlemmar som är skriftligt aktiva.
Om du tar dig hit och sorterar efter antal inlägg bör det inte vara några problem att se hur många som skrivit över, säg, 500 inlägg. Alla dessa är självklart inte aktiva, men det finns många aktiva som inte kommit upp i den siffran än.
Svårt att dra någon direkt gräns.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
olzon
Posts: 28
Joined: 2004-12-13 19:48:35

Post by olzon »

Tacksamt att så många har läst och tagit till sig av mina beröm, även om det inte är så många som kommenterar det.
Så är det alltid, man läser något, känner man att man kan ge någon hjälp eller har lust att kommentera så gör man det.

Nu har jag börjat på riktigt och när jag inte finner en lösning på mina kommande problem, då vet jag att jag kan vända mig till ett forum där jag inte blir dizzad det första som händer.
Tack till de seriösa användarna på forumet.
//Olzon
Post Reply