Förnamn i profilen

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Förnamn i profilen

Post by borz »

Jag har en fundering.
Zatzy.com där jag hänger ganska mycket kom nyligen med ett krav på att alla användare ska skriva in sitt förnamn och första bokstaven i efternamnet. Som jag fattat det så motiverar de det med att allt blir mycket personligare --> färre påhopp, trevligare stämning. Och jag håller med till en viss del, det är alltid svårt att vara kaxig på nätet när motparten vet vem du är.

Nu är inte #64 så stort, man känner till de flesta och vet vad man kan vänta sig av dessa. Men det skulle ändå vara kul om man kunde åtminstone se vad ens motpart heter... så mycket trevligare så.

Vad tycker ni?

EDIT: Krav är kanske lite väl starkt ord, men rekommendation till alla nya och befintliga medlemmar?
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag säger krav på att man måste fylla i vart man bor för att få posta alls i säljes.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

snigel wrote:Jag säger krav på att man måste fylla i vart man bor för att få posta alls i säljes.

Låter som skitbra ide. Fast folk kommer ändå att fråga det... kolla mina säljes annonser och sedan min profil :D
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

borz wrote:
snigel wrote:Jag säger krav på att man måste fylla i vart man bor för att få posta alls i säljes.

Låter som skitbra ide. Fast folk kommer ändå att fråga det... kolla mina säljes annonser och sedan min profil :D
Kanske skulle stå under avataren?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

snigel wrote:
borz wrote:
snigel wrote:Jag säger krav på att man måste fylla i vart man bor för att få posta alls i säljes.

Låter som skitbra ide. Fast folk kommer ändå att fråga det... kolla mina säljes annonser och sedan min profil :D
Kanske skulle stå under avataren?
Why not...
DDS for life!
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Då kan väl jag komma med ett också: det skulle vara intressant om man kunde fylla i hur gammal man är i sin profil, eller vilket år man är född.
Arbete ger frihet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

GästenVLHA wrote:Då kan väl jag komma med ett också: det skulle vara intressant om man kunde fylla i hur gammal man är i sin profil, eller vilket år man är född.
Nej då, det är så uppenbart ändå.
Aotearoa - tino rangatiratanga
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

fisk wrote:
GästenVLHA wrote:Då kan väl jag komma med ett också: det skulle vara intressant om man kunde fylla i hur gammal man är i sin profil, eller vilket år man är född.
Nej då, det är så uppenbart ändå.
Var det speciellt riktat mot mig?
Arbete ger frihet
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

fisk wrote:Nej då, det är så uppenbart ändå.
fisk vill ha fler lekkamrater på dagis, eller hur? ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

jag tycker inte att ålder är relevant.

folk ska inte bli dömda efter sin ålder utan efter innehållet i sina inlägg. namn däremot tycker jag är en vettig ide då det genast blir ganska trevligt att prata med en människa man känner.
DDS for life!
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Ingen dum idé. Det borde åtminstone finnas med i profilen, för den som vill uppge sitt namn. Tvång tycker jag inte det ska vara.
» the empire never ended
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Meningslöst, absolut meningslöst. Vad spelar det för roll? Isf tycker jag det är mer intressant att kolla på åldern. Me nu när vi ändå snackar om det här med profiler, varför står inte titeln med i profilen? Rättså meningslöst att den står med, men jag bara undrar.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

borz wrote:jag tycker inte att ålder är relevant.

folk ska inte bli dömda efter sin ålder utan efter innehållet i sina inlägg. namn däremot tycker jag är en vettig ide då det genast blir ganska trevligt att prata med en människa man känner.
Du tycker inte att man ska bli dömd efter ålder, men efter namn går bra?
Jag tycker ingetdera. Om man nu vill lära känna personen tycker jag åldern är relevant.
-SE- wrote:Meningslöst, absolut meningslöst.
Utveckla gärna.
Arbete ger frihet
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

-SE- wrote:Me nu när vi ändå snackar om det här med profiler, varför står inte titeln med i profilen? Rättså meningslöst att den står med, men jag bara undrar.
Det är en miss från min sida när jag skrev funktionerna.
hej.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Detta forum har skonats av racism och det är jag väldigt stolt över! Åldersdiskriminering är däremot rätt så vanligt här. Att tonåringar inte tas på lika stor allvar som tex fisks eller axmans är rätt så vanligt, därför tycker jag att det är ganska meningslöst med ålder.

Varför jag vill ha namn är att det blir så opersonligt att snacka med snigeln, fisk, dissident osv. Betydligt trevligare om personerna i fråga skriver sitt namn då det blir genast betydligt trevligare plus att det blir då svårt att gömma sig bakom tangentbordet.
DDS for life!
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

borz wrote:Detta forum har skonats av racism och det är jag väldigt stolt över! Åldersdiskriminering är däremot rätt så vanligt här. Att tonåringar inte tas på lika stor allvar som tex fisks eller axmans är rätt så vanligt, därför tycker jag att det är ganska meningslöst med ålder.
Jag tror dock att det inte skulle bli någon stor succé då många inte kommer uppge sitt riktiga namn. Jag tycker det är skönt att ha den anonymiteten på Internet. Snart kommer väl ett förslag att avataren måste föreställa sig själv.
Arbete ger frihet
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag ser det inte som ett krav, utan snarare som en rekommendation till alla användare i syfte med att öka trivseln...
DDS for life!
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

borz wrote:Jag ser det inte som ett krav, utan snarare som en rekommendation till alla användare i syfte med att öka trivseln...
Det är upp till administratörerna om dem vill godta förslaget.
För om namnet ska stå under profilen måste det till en ändring i systemet.
Arbete ger frihet
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Krav på att man skall skriva sitt namn? Nej tack.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Fluffy wrote:Krav på att man skall skriva sitt namn? Nej tack.
Precis. Det är grymt idiotiskt.
We dance to all the wrong songs
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag skriver ofta, om inte alltid mitt förnamn under mitt inlägg.. Men jag tycker att man iaf kan skriva ngt i sin profil för annars så blir d så tråkigt att kolla folks profiler..

//Sebastian
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

GästenVLHA: Om du vill det så. Namnet, ger ingen som helst nytta på forumet. Förstår inte vilken funktion det skulle uppfylla. Fanns någon namntråd i AP för ett tag sedan där alla fick säga sitt namn.
Jag tycker det är skönt att ha den anonymiteten på Internet.
Hålelr med, även om jag har sagt mitt tilltalsnamn, men det är juh inte speciellt farligt. Man är ganska anonym ändå.


Att tonåringar inte tas på lika stor allvar som tex fisks eller axmans är rätt så vanligt, därför tycker jag att det är ganska meningslöst med ålder.
Och därför måste vi ha namnet där istället?

Skapa en tråd istället i AP som heter Namn & Ålder så finns båda, men ananrs så finns tråden "Presentationstopic,", där man kan skriva lite vad som helst om sig. Och om den tråden finns, så gör den att denna tråden blir meningslös.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

-SE- wrote:Skapa en tråd istället i AP som heter Namn & Ålder så finns båda, men ananrs så finns tråden "Presentationstopic,", där man kan skriva lite vad som helst om sig. Och om den tråden finns, så gör den att denna tråden blir meningslös.
Det handlade om ett förslag, inte att folk skulle presentera sig själva.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag skiter fullständigt i vad folk heter och jag brukar aldrig läsa presentationstrådarna. Jag vill inte veta var folk bor, vad de gör på fritiden och vad de har för böjelser. Vad jag vill uppnå är att när man tex för diskussion med fisk så är det betydligt trevligare att veta att det inte är en fisk jag pratar med utan tex Tobias från Kukkola. Hela diskussionen förändras, då det helt plötsligt inte är lika lätt att gömma sig bakom tangentbordet. De flesta av er kan nog erkänna att ni någon gång sagt/skrivit saker som ni egentligen aldrig skulle våga skriva/säga i verkliga livet... Luktar det rädsla?
DDS for life!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Fast egentligen ser jag inte hur jag känner fisk mer eller är trevligare mot honom för att jag vet att han heter Tobias.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply