ang warez snack

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

ang warez snack

Post by smorgar »

Splittad från "Årets skiva 2005"

Måste bara säga att In_Flames-Come_Clarity-PROPER-(Promo)-2006-RTB är en jävligt bra skiva, men den kommer ju 2006 så det räknas väll inte. Kommer i mars om jag inte missminner mig.

Notera att jag skriver detta enbart i protest mot att ni inte gör ett skit åt:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 909#487909

Moderatorernas övriga åsikter om wärsch tycks vara:

linc: Vad gör det om han skriver det? whiz: Instämmer. Lundh: Inget som jag ser det. Lither: Håller med.

Lundh: grejen med det inlägget var att allt han gjorde var att tala om att han lyssnade på ett piratkopierat album. Han hjälpte inte andra att få tag på den. Den enda person han komprometterande var sig själv.

Bara Punisher och Thimp som inte gillar detta men det tycks ju inte räcka. Hur ska ni ha det med reglerna?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Grejen med det inlägget är att det enbart är komprometterande mot dystopin själv. Han ger ingen information om hur man får tag på låtarna, han skriver bara vad han lyssnar på. I det här fallet ansåg de flesta av oss att det var okej. I andsa sammanhang kan det bli en annan utgång. Det beror på hur waresnamnet framställs och det övriga tonläget i tråden.

Tumregeln gäller fortfarande, undvik det ni tror är tveksamt så blir det inga problem.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Skummt, det har inte varit tillåtet att prata om vilka piratkopierade filmer eller spel man har tidigare, vadan denna ändring? Eller ser man mjukare på musik?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det faller inte under någon punkt i våra regler, varför vill du då hävda motsatsen?

För övrigt har du direktciterat alla andra utom mig (vad du har fått dessa citat ifrån vet jag inte).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

§1.6 torde väl på sätt och vis förbjuda detta?

Att öppet använda releasenamn är i mina ögon att uppmuntra till just piratkopiering.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

fisk wrote:§1.6 torde väl på sätt och vis förbjuda detta?

Att öppet använda releasenamn är i mina ögon att uppmuntra till just piratkopiering.
Exakt.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Vi ser inte mjukare på musikkopiering, men i det här fallet är det så tydligt att inlägget är en demonstration (och inte en uppmaning till piratkopiering) att vi ansåg det som något som kunde få gå förbi.

Just ett sånt här inlägg anser jag som ganska svårthanterat och som att det ligger i gränslander och spelar. Den här gången lät vi inlägget vara kvar av de anledningar jag skrev tidigare men att ni tar upp diskussion om det gör att vi får fundera extra på det till nästa gång.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Efter ett jävla kackel på irc så kom jag fram till att högerhanden inte har en aning om vad vänsterhanden gör.

Först babblar vi massor och jag frågar lite om vad som händer om man gör en tråd med "dagense releaser är dessa: yadda yadda" sen så frågade jag om vad som hände om man skrev en release i "årets spel 2005"-tråden.

13:03 < smorgar> men att skriva ut en rad spelrellar i "årets spel" tråden är det ingen fara med antar jag?

som svar fick jag detta:

13:04 <@Lundh> smorgar: då säger du att en release är det bästa för i år vilket så klart är ett regelbrott.

fråga: Vad är skillnaden? INGEN!

Det som dystopin skrev är exat samma sak fast det gäller musik.

Sen kom Lither in på irc och började babbla om att jag inte kan göra ett sådant exempel med "årets spel 2005"-tråden för att det inte har hänt vilket inte gör mitt exempel konkret. Och jag får ju bara använda konkreta exempel, WTF!?

13:17 <@lither> Eller fyllde fisk i det du ville ha sagt?
13:18 <@lither> Lundh: vilket vi har?
13:18 < Wille|> jävla finne jag har i pannan.
13:20 <@lither> smorgar: att dystopin hade en klar tanke bakom att posta på det viset han gjorde, är uppenbart.
13:20 <@lither> Men att kalla det för uppmaning är ... fel, helt enkelt.
13:21 < smorgar> men att posta samma sak i "årets bästa spel"-tråden får inlägget borttaget
13:21 < smorgar> jag ser inte skillnaden
13:21 < smorgar> och varning på det
13:21 < smorgar> ...
13:21 <@lither> Under vilka grunder skulle du vilja påstå att det skulle vara så?
13:22 < smorgar> på alla gruder
13:22 <@Lundh> lither: jag sa så
13:22 <@lither> Förvisso finns det olika moderatorer på forumet, med olika åsikter. Men ändå.
13:22 <@lither> Okej.

Efter ett jävla tjöt på irc så har vi inte kommit nån vart så säger Lundh & Lither:

13:22 <@Lundh> smorgar: haka inte upp dig på det, jag hade missuppfattat trådtiteln till musiktråden så självklart skall det hanteras likadant där
13:22 < smorgar> vad spelar åsikter för roll? det är regler vi pratar här
13:23 <@lither> Det går inte att ställa sig objektivt i den här frågan.
13:23 <@lither> Såvida vi inte räknar Axmans ord som objektivitet.
[Vadå inte objektivt?! Först säger Lundh att man får varning och inlägget borttaget om man postar en release i tråden "årets bästa spel 2005". Men man får det inte om man postar en release i "årets bästa skiva 2005" För postar man en spelrelease i speltråden så uppmanar man att det är det bästa spelet för i år. Och då blir det varning och det fallar under wärschlagen.

MEN postar man en albumrelease i "årets bästa skiva 2005"-tråden så är det inget fel med det, then again; Vad är skillnaden!?]

And later on:

13:24 <@Lundh> smorgar: som lither säger så var inte dystropins mening med inlägget att uppmana till wares, det var snarare en protest mot 64bits hårda waresregler
13:25 < smorgar> Lundh: ja det är det jag har sagt från början ffs
13:26 < smorgar> jag har sagt samma sak rakt igenom
13:26 < smorgar> och ni har tjatat om massa skit
13:26 <@Lundh> smorgar: och av precis den anledningen släppte vi genom det
13:26 < smorgar> men nu ändrar ni er plötsligt?
13:26 < smorgar> men säg det då

13:25 <@lither> dystopin får tanka ner bäst fan han vill, det struntar jag fullständigt i. Men att radera hans inlägg p.g.a. han använder olagliga releaser som benämningar är bara befängt.
[Men att skriva en 3 spelrelease i "årets bästa spel 2005"-tråden får ditt inlägg borttaget och en direkt varning? Jag säger det igen, vad är skillnaden?


13:29 <@lither> smorgar: jag var inte online på IRC när du och Lundh snackade om spel-tråden.
13:29 < smorgar> lither: det är ju det jag försöker...
13:29 < smorgar> nej precis
13:30 < smorgar> därför kommer du in rätt olägligt
13:30 < smorgar> och snackar i nattmössan
13:30 <@lither> Således visste jag inte vad som hade hänt och tyckte att det var befängt att kasta ur sig något som inte hade hänt.
[Jag skrev fortfarande att det var ett exempel och att det inte hade hänt kanske 5-10 gånger rakt till dig.]

13:09 <@Lundh> smorgar: vill du ha till en regler i reglerna mot detta föreslå det i tråden så kollar vi på det
13:09 <@lither> Inte i all utsträckning dock.
13:10 < smorgar> lither: enligt Lundh så blir inlägget borttraget om man skriver en wärschrelease i tråden "årets bästa spel 2005" men inte om man skriver en albumrelease i tråden "årets bästa skiva 2005"
13:10 < smorgar> vad är det som skiljer?
13:10 <@lither> Jag har inte modererat i årets bästa spel-tråden, så jag har inte en aning om vad som stod där.
13:10 < smorgar> det stod inget
13:11 < smorgar> jag bara hittar på för att göra ett exempel
13:11 < smorgar> men jag ser inte skillnaden
13:11 <@Lundh> smorgar: okej, jag ser dom mer som ett tips på bra spel. då tipsar du om wares. Jag ser inte "vad lyssnar du på" likandant men skillnaden är minimal, det kan jag hålla med om
13:11 < smorgar> förutom att det är wärschmusik och wärschspel
Last edited by smorgar on 2006-01-09 13:51:06, edited 1 time in total.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det där är inte hela IRC-loggen men jag kan svara för några delar och för det första tog jag fel på trådtiteln men skillanden är fortfarande den att dystropins inlägg var en demonstration. Så tolkade inte jag dina exempel i IRC-diskussionen. Om det var rätt eller fel vet jag inte.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

smorgar wrote:Efter ett jävla kackel på irc så kom jag fram till att högerhanden inte har en aning om vad vänsterhanden gör.
Vi är alla människor som jobbar på sidan, självklart gör även vi misstag. Om en moderator gör fel och det ses av någon annan i crew tas det upp internt och är det någon medlem som inte håller med tas det generellt upp här.

Det är helt omöjligt att ha exakta regler som specificerar vad man får och inte får skriva in i minsta detalj. Därför ser våra regler ut som de gör och kan ibland tolkas lite olika. Det är den modellen vi har valt att moderera våra forum efter.

Alternativet skulle ju vara att inte ha några regler alls och helt enkelt moderera efter eget huvud utan att ta in några klagomål öht. Men då hade vi inte haft den här tråden heller.
hej.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Moderatorer/Administratörer:

Gör det enkelt för er, så slipper ni den här typen av förvirring. Bannlys alla former av releasenamn också. De tillför ingenting, utan grundar bara för debatter som ni inte tillåter i erat regelsystem.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Editade ircloggen en aning, allt är inte med nu heller men det som jag anser vara mest relevant till tråden ska finnas där.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

fisk wrote:Moderatorer/Administratörer:

Gör det enkelt för er, så slipper ni den här typen av förvirring. Bannlys alla former av releasenamn också. De tillför ingenting, utan grundar bara för debatter som ni inte tillåter i erat regelsystem.
håller med
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

fisk wrote:Moderatorer/Administratörer:

Gör det enkelt för er, så slipper ni den här typen av förvirring. Bannlys alla former av releasenamn också. De tillför ingenting, utan grundar bara för debatter som ni inte tillåter i erat regelsystem.
Instämmer.

Det är det absolut enklaste sättet och enligt mig även det bästa sättet. Vill man ha tag på ett releasenamn så finns det andra möjligheter för sökning än att leta efter dem på 64bits forum.

Och egentligen borde releasenamnet i "årets skiva 2005"-tråden försvunnit ganska fort om man inte får ange releasenamn i spel-tråden.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

fisk wrote:Moderatorer/Administratörer:

Gör det enkelt för er, så slipper ni den här typen av förvirring. Bannlys alla former av releasenamn också. De tillför ingenting, utan grundar bara för debatter som ni inte tillåter i erat regelsystem.
Agreed!
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fisk wrote:Moderatorer/Administratörer:

Gör det enkelt för er, så slipper ni den här typen av förvirring. Bannlys alla former av releasenamn också. De tillför ingenting, utan grundar bara för debatter som ni inte tillåter i erat regelsystem.
Är en självklarhet på massa andra forum!
DDS for life!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Men 64 ska inte bli som alla andra. Men helt klart borde allt snack relaterat till wärch förbjudas.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Vi håller på att utforma någon typ av klargörade tillägg till reglerna. Återkommer när det är klart.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Hur går det?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ett tillägg till reglerna togs upp internt men sen rann det ut i sanden. Bra att du tar upp det igen, Lundh lär se till att den läggs till i reglerna när han ser det här.
hej.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ett tillägg tillagt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply