Prispåpekande med "faktabakrund" - Ej tillåtet?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Prispåpekande med "faktabakrund" - Ej tillåtet?

Post by Fluffy »

Såg här på morgonkvisten att en sålde ett grafikkort variant 7800GT med tillbehör för 2650 kr. Kollade upp på buggy.nu och såg att ett nytt kort kostade ~100 kr extra.

Skapade då ett inlägg i tråden ( http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=53717 ) med detta med en länk till produkten på itbutikken ( http://www.itbutikken.se/i/96771/1.htm ).

Kom till tråden igen och tänkte kolla responsen och så ser man att inlägget är raderat, hänvisat till: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=33004

Det enda jag kan se där som har något med det jag gjorde är punkt 2, citerar:
2. De som svarar på en annons och inte är intresserade köpare bör göra det i informativt syfte. Det vill säga bidra med relevant information rörande ämnet. Det är tillåtet att länka till relevant information - det är ICKE tillåtet att klaga på prissättningar utan faktabakgrund (och länkar till dessa). Orsaken till denna regel är för att individer som inte har så stor koll på prissättningar skall kunna få råd och hjälp av forumets övriga medlemmar.
Här står det att om man inte är intresserad av köp endast skall ge information och att man inte skall klaga på priset om man inte har faktabakrund. Sista meningen står det t.o.m att folk skall kunna hjälpa eventuella köpare med köpet.

Det jag gjorde var att skriva att ett liknande kort fanns för 100 kr högre pris, nytt, med garanti och och tillbehör med en länk till där det kunde köpas. Detta gjorde jag för att informatera eventuella köpare att det fanns andra alternativ än att köpa det begagnade grafikkortet till nästan nypris.


Frågan lyder: Vad var det jag gjorde för fel?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Prispåpekande med "faktabakrund" - Ej tillåtet

Post by elvenman »

Fluffy wrote:Frågan lyder: Vad var det jag gjorde för fel?
Ursäkta att jag rensade på lite för mycket, kanske lite för nyvaken för att moderara.

Jag tyckte att det vart lite väl mycket OT, och valde därför att rensa allt. Inget personligt mot dig.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag tycker det ska sättas upp helt nya regler i köp/sälj. Detta är lite förslag.


Kräv att folk sätter ut ett startpris, så blir vi av med skambud.

Kräv att folk skriver var varorna finns, så blir vi av med med dom frågorna.

Alla frågor om produktens specifiktationer eller liknande bör tas över PM eller starta en tråd om det i köpråd.

Alla "priset för högt, lol!" inlägg borde vara otillåtna. Vill man diskutera priset kan man göra det över ett PM.

Personligen tycker jag det ENDA som ska skrivas i köp/sälj trådar är bud.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Eftersom detta forum bland annat är till för att hjälpa mindre kunniga tycker jag att inlägg som visar att ett begärt pris är för högt ska tillåtas för att undvika att någon blir lurad att betala för mycket,

Ett sådant inlägg ska då innehålla en fungerande länk till en återförsäljare som skickar till sverige, även den återförsäljarens fraktpris ska anges.

Att förbjuda någon att varna en okunnig köpare att samma pryk kostar lika mycket eller mindre hos en seriös försäljare inklusive garantier tycker jag är rent av elakt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Att leka riddare och skydda folk ifrån sig själva är löjligt, jag ser bara att trådar blir saboterade pga allt skitsnack.

Jag skulle gärna se att det stog med fettstil "Inte köpa, inte skriva!" i köp/sälj reglerna om folks säljes trådar.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Eruku wrote:Jag skulle gärna se att det stog med fettstil "Inte köpa, inte skriva!" i köp/sälj reglerna om folks säljes trådar.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Håller med Ghlargh! Det känns otroligt tråkigt och oseriöst när folk "luras" att köpa saker som de egentligen kan få billigare och till bättre vilkor!
DDS for life!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tycker att det är trevligt när man till skillnad från andra köp/sälj-ställen faktiskt kan ha en diskussion och se vad andra tycker om objektet.

Vill man inte att någon ska kunna göra inlägg kan man ju lägga upp sakerna till salu på eBay, blocket eller tradera, man måste ju faktiskt inte sälja här.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det är ju bra om man kan få fråga saker om den specifika varan, vilket skick den är i, vad den har för quirks eller så.

"priset är för högt, lol"? Inlägg som inte bidrar med något konkret ska självklart inte tillåtas här lika väl som i andra avdelningar. Det ska inte behöva betyda att alla inlägg måste vara bud.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Eruku wrote:Jag skulle gärna se att det stog med fettstil "Inte köpa, inte skriva!" i köp/sälj reglerna om folks säljes trådar.
Så går det kanske till på blocket. Sedan är det en viss skillnad mellan en köp/sälj-site och en community.

Tänker man kräva överpris så tycker jag att det är rätt av andra, mer kunniga forumiter att informera. Bara för att alla inte har koll på priser, eller dyl. behöver det inte betyda att man ska utnyttja dem och mjölka pengar.

gbtblocket
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag tycker bara att man ska göra det bästa av köp/sälj som en SERIÖS plats för affärer, det måste väll vara tanken?

Och nej, just nu använder jag inte 64bits forum för att köpa och sälja, men jag skulle gärna göra det. Det finns andra seriösare platser. Då syftar jag inte på tradera blocket eller ebay.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Eruku wrote:Jag tycker bara att man ska göra det bästa av köp/sälj som en SERIÖS plats för affärer, det måste väll vara tanken?

Och nej, just nu använder jag inte 64bits forum för att köpa och sälja, men jag skulle gärna göra det. Det finns andra seriösare platser. Då syftar jag inte på tradera blocket eller ebay.

En seriös köp/sälj plats låter inte kunniga lura okunniga. Jag är för att man ska kunna varna oförsiktig köpare.
DDS for life!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

borz wrote:En seriös köp/sälj plats låter inte kunniga lura okunniga. Jag är för att man ska kunna varna oförsiktig köpare.
Gör det över PM då?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Eruku wrote:Gör det över PM då?
Varför göra det krångligare än det redan är? Om någon försöker sälja något till överpris är det ju absolut enklast att kasta in en länk till samma eller likvärdig vara som visar nypriset på varan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply