Avatarer

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Avatarer

Post by HLC »

Är det bara för mig eller har avatarer helt plötsligt inaktiverats? Har provat med IE och Opera i Windows samt Conqueror och Firefox i Linux, nyare versioner av samtliga samt samma när man inte är inloggad. (kunde inte heller hitta inställningarna för avatarer i min profil)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Maane
Posts: 254
Joined: 2003-05-26 22:19:51

Post by Maane »

Samma här!
Räkost på tub - nu med 30% extra ost!!!
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

En snabb titt i profilen visar på att det verkar vara inaktiverat.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Serverns HDD tog slut :P
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag måste faktiskt säga att jag nästan gillar det här bättre än när man har bilder. Fast sedan är jag minimalist också.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är bara att man ju är så van vid att tänka på vissa personer som sina avatarer. Hur ska jag nu kunna se vem som är fisk? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det har upptäckts säkerhetshål i hur phpBB hanterar avatarer. Därför har vi valt att stäga av de funktionen tills dess att en patch släppts.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
pimen

Post by pimen »

haaataa!!!! En del vet säkert att jag kollar mer på avatarerna än på nicken, efter min tråd om detta ämne... Men när tror ni att det kommer en patch då lundh/annan admin?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Men... men... Jag är ju synonym med min avatar!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
McMoj
Posts: 120
Joined: 2005-01-03 1:48:03
Location: Linköping
Contact:

Post by McMoj »

pimen wrote:haaataa!!!! En del vet säkert att jag kollar mer på avatarerna än på nicken, efter min tråd om detta ämne... Men när tror ni att det kommer en patch då lundh/annan admin?
pimen vem är du, känner inte igen.. Eller ser på din signatur, du var han med den där nakna killen med tomteluva? :D

Får hoppas avatarerna kommer tillbaka snart! =)
Mjölner och solhjul står för ondskan själv medans hammar´n och skäran är lag.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ingen aning när en patch släpps.. det brukar ta någon dag vanligtvis.
hej.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Märkte det inte först.

Men för mig är avatarerna också viktiga, om jag ser ett inlägg så brukar jag registrera det med avataren, och på så sätt bygga upp hela användarprofilen runt avataren. Det är också negativt. Om nån byter avatar får den hela sin profil nollställd i min hjärna.
User avatar
McMoj
Posts: 120
Joined: 2005-01-03 1:48:03
Location: Linköping
Contact:

Post by McMoj »

linc wrote:Ingen aning när en patch släpps.. det brukar ta någon dag vanligtvis.
Okej så bra! =)
Får hoppas det kommer snart då, vad är det för säkerhetsproblem, om du nu vet det?
Mjölner och solhjul står för ondskan själv medans hammar´n och skäran är lag.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Finns det ens någon som bryr sig om säkerhetshål?
Life's a joke, yuk it up.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

TinyTeeth wrote:Finns det ens någon som bryr sig om säkerhetshål?
Inte många då de flesta använder Microsoft Windows.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

TinyTeeth wrote:Finns det ens någon som bryr sig om säkerhetshål?
Hur menar du? Självklart bryr vi (64bits dvs) oss om det.
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

linc wrote:Hur menar du? Självklart bryr vi (64bits dvs) oss om det.
Jag menar användarna. Jag kan förstås bara utgå från mig själv men i mitt fall skulle jag hellre ha kvar avatarerna och riskera att ett säkerhetshål som ändå måste varit där ett tag och inte skadat mig under den tiden dröjer kvar ytterligare några dagar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

TinyTeeth wrote:Jag menar användarna. Jag kan förstås bara utgå från mig själv men i mitt fall skulle jag hellre ha kvar avatarerna och riskera att ett säkerhetshål som ändå måste varit där ett tag och inte skadat mig under den tiden dröjer kvar ytterligare några dagar.
Det är förstås en avvägning man måste göra och jag kom fram till att det är bättre att stänga av avatarerna ett par dagar tills en patch kommer än att riskera att (i värsta fall) t ex alla användares data (lösenordshash, email osv) läcks ut, websidan blir deface:ad, hackad osv som skulle innebära att alla användare hade fått registrera om sig, att vi hade fått ha nere servern i ett antal dagar för ominstallation, återställning av backups osv. Tror nog att alla håller med om att det är bättre att ha avatarerna avstängda ett par dagar.
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

linc wrote:Det är förstås en avvägning man måste göra och jag kom fram till att det är bättre att stänga av avatarerna ett par dagar tills en patch kommer än att riskera att (i värsta fall) t ex alla användares data (lösenordshash, email osv) läcks ut, websidan blir deface:ad, hackad osv som skulle innebära att alla användare hade fått registrera om sig, att vi hade fått ha nere servern i ett antal dagar för ominstallation, återställning av backups osv. Tror nog att alla håller med om att det är bättre att ha avatarerna avstängda ett par dagar.
Jo, om det medför sådana risker är det förstås rimligast. Min erfarenhet av säkerhetshål är dock att deras betydelse som regel är kraftigt överdriven.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

TinyTeeth wrote:Jo, om det medför sådana risker är det förstås rimligast. Min erfarenhet av säkerhetshål är dock att deras betydelse som regel är kraftigt överdriven.
Det är skillnad på säkerhetshål i en användares dator och i en server. Det skulle verkligen vara katastrof om vi hade råkat ut för det jag skrev och därför är det nödvändigt med alla möjliga åtgärder. I en användares dator (som bara har data rörandes användaren) är det inte lika illa om den skulle bli överkörd - det är bara att installera om och köra på igen.
hej.
unk
Posts: 74
Joined: 2006-01-27 11:31:38

Post by unk »

Kan man inte tillåta http:// länkning till avatarerna ? Har säkert missuppfattat allt.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

unk wrote:Kan man inte tillåta http:// länkning till avatarerna ? Har säkert missuppfattat allt.
phpBB stöder det men det finns säkerhetshål i den delen också så svaret blir tyvärrr nej.
hej.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Varför inte tillåta avatarer och stänga av länkningen tills säkerhetshålet är fixat? Eller har jag missförstått allt?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

486-Moddare wrote:Varför inte tillåta avatarer och stänga av länkningen tills säkerhetshålet är fixat? Eller har jag missförstått allt?
För att avatarerna syns inte när man stängt av uppladdningsfunktionen. Simple as that.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply