Era problem med spam-botar!

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Era problem med spam-botar!

Post by enix »

Jag har sett på senare tid att ni haft problem med diverse spam-bots.
Det kanske rent-utav är dags att byta forumprogramvara?
Till t.ex vBullentin eller Invision Power Board?

Just my 2cent.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Visst har spambotar varit ett problem ibland men det är ett så litet problem att det knappast skulle vara värt att byta forum på grund av dem. Vi (med andra ord linc) har gjort några förändringar i forumet för att komma till rätta med problemet. Efter de förändringarna har jag inte reagerat på att spambotar skulle vara ett problem.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Era problem med spam-botar!

Post by linc »

Fredd wrote:Jag har sett på senare tid att ni haft problem med diverse spam-bots.
Det kanske rent-utav är dags att byta forumprogramvara?
Till t.ex vBullentin eller Invision Power Board?

Just my 2cent.
Vi har haft en del problem med spambotar, ja. De verkar numer även komma runt vårt skydd med visuell kod för gästpostning, och ärligt talat vet jag inte riktigt hur. Enligt loggarna ser det faktiskt ut som om det är en mänsklig postning.

Byte av forumprogramvara har varit på tapeten internt ett tag och det är bestämt nu att vi ska byta. Vi kommer att byta till vBulletin, men exakt när är svårt att säga eftersom det är en del grejor som måste konverteras till den plattformen först, inklusive en ny template.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Spamkonungarna kanske har insett att om man vill ha något gjort, kan man inte lita på sina undersåtar. Eller så har de uppfunnit jättebra OCR och whatnot.

Testa The Bunny Test. Jag kan inte hitta ett onlineexempel just nu men idén är såhär: Ha fyra bilder. En av dem är en kanin. Man måste klicka på den.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Re: Era problem med spam-botar!

Post by whiz »

linc wrote: De verkar numer även komma runt vårt skydd med visuell kod för gästpostning, och ärligt talat vet jag inte riktigt hur. Enligt loggarna ser det faktiskt ut som om det är en mänsklig postning.
Det är ju möjligt att det inte är automatiska poster, men phpbb:s captcha är riktigt dålig.
» the empire never ended
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Era problem med spam-botar!

Post by linc »

whiz wrote:Det är ju möjligt att det inte är automatiska poster, men phpbb:s captcha är riktigt dålig.
Jo, läste din andre post efter att jag postat det där, så det är ju säkert så de gör trots allt.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Re: Era problem med spam-botar!

Post by Branstrom »

linc wrote:Byte av forumprogramvara har varit på tapeten internt ett tag och det är bestämt nu att vi ska byta. Vi kommer att byta till vBulletin, men exakt när är svårt att säga eftersom det är en del grejor som måste konverteras till den plattformen först, inklusive en ny template.
Intressant, kan denna template leva kvar på något sätt eller måste en ny skapas? Jag skulle kunna stå till tjänst med en brand spanking new one, mot lämplig ersättning. Lekte med nya knappar etc för ett tag sedan, vore ju roligt om det kom till användning och mer därtill.

Edit: Bara nyfiken, varför valdes vBulletin? Varför inte PunBB t ex?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Era problem med spam-botar!

Post by linc »

Branstrom wrote:Intressant, kan denna template leva kvar på något sätt eller måste en ny skapas? Jag skulle kunna stå till tjänst med en brand spanking new one, mot lämplig ersättning. Lekte med nya knappar etc för ett tag sedan, vore ju roligt om det kom till användning och mer därtill.
En ny måste skapas. Vårt mål är dock att den nya ska påminna starkt om den som används här. Vi får se hur det blir med att fråga efter folk som skapar den nya templaten, antagligen gör någon i crew det.
Edit: Bara nyfiken, varför valdes vBulletin? Varför inte PunBB t ex?
För att vBulletin har de funktioner och finesser vi är intresserade av. Har inte tittat jättenoga på PunBB just.
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Japp. Jag gjorde den som nu används, så jag antog bara att jag stod med på listan över kandidater :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag vet att det är du som gjorde den nuvarande. :p
hej.
Post Reply