SSL på 64bits

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

SSL på 64bits

Post by Moonsky »

Skulle gärna vilja ha möjligheten att kunna komma åt 64bits via SSL, eg. https://www.64bits.se

Så att jag kan använda sidan utan att det går att med hjälp av tex sniffers ta reda på vilka nyheter jag är intresserad av, eller vad för åsikter jag postar på forumet, etc.

ALLA geek sidor borde ha SSL.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: SSL på 64bits

Post by Niklas Berggren »

Moonsky wrote:ALLA geek sidor borde ha SSL.
Om det finns något värt att skydda: ja. Det enda du har här som du kan sätta något riktigt värde på är ditt login och lösenord. Det handlar knappast om kreditkortsnummer, sexuella preferenser eller dina planer att beröva dina syskon arvet här.

Se upp för mannen i garderoben som filmar dig förresten.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jo det vore väldigt trevligt att kunna logga in säkert på forumet.

Sen har lite paranoia aldrig skadat någon. :)

Använder man datorn från ett publikt ställe där proxyserver används, så kan de logga alla URL'er man besöker, och sånt.

SSL kanske inte vore det mest nödvändiga, men det vore en trevlig bonus. För varje självrespekterande geek, så bör säkerförbindelse vara en självklarhet.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Visst skulle vi kunna ordna med en sslaslutning men ärligt talat ser jag ingen anledning till det, inte på en sida som 64bits. Vi har inte haft något problem med stulna lösenord och någon annan känslig information finns här knappt. Därför anser jag att det inte är värt mödan att ordna med kryptering.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

SSL behövs inte för den typ av information som förmedlas via 64-bits. Den här krypteringshysterin som råder hos vissa användare ("Ååh! Jag måste PGP:a min skoluppsats, så att den inte blir stulen!" är oproportionelig mot det presumtiva "hot" som skulle föreligga.

Man installerar inte kassavalvsdörrar till toaletten.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Håller med om att behovet är tveksamt, men om det inte är något större jobb skulle jag uppskatta säker anslutning.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag håller faktiskt med Moonsky, när jag och min Al Qaida-kollega (stiiig) snackar om vissa strategiska planer mot gatuköket i Mora, vill jag fan att ingen annan ska kunna läsa det. What the deuce!!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag håller med de som tvekar på behovet. Tycker inte heller det är speciellt nödvändigt. Men det är väl relativt enkelt att sätta upp SSL på webservern?
Och skulle alltid vara en trevlig bonus. Skulle uppskattas.

Jag är överraskad att så få siter använder SSL, alla geek-siter bör ju iaf kunna nås via SSL.
pimen

Post by pimen »

Bara jag som inte fattar ett skvatt av vad ni snackar om?d et är väl ett öppet forum, kryptering skulle väl inte hindra från att folk kan se vad som skrivs?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

fisk wrote:Man installerar inte kassavalvsdörrar till toaletten.
Tänk om nån kommer och ska stjäla ditt toalettpapper och din tandborste!
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ghlargh wrote:Tänk om nån kommer och ska stjäla ditt toalettpapper och din tandborste!
Säger killen som faktiskt har saker av värde i badrummet <__<
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag skulle hellre se ett wap-gränssnitt eller något liknande som gör forumet läsbart på bärbara enheter (PDAer, smartphones). Som det är nu funkar det inget vidare på små skärmar.

Varför skulle man kryptera ett öppet forum? Känns lite onödigt...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det är ju inte så att känslig information utbyts här direkt. Det är ett öppet forum och en kryptering är helt onödig. Vill du vara annonym, koppla upp dig via en VPN eller bo i en grotta för resten av ditt liv.

"ÅÅÅH STATEN ÖVERVAKAR MIG, HJÄLP!!!!" ::)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det handlar inte om att kryptera det som skrivs på forumet utan kryptering av dina inloggningsdata (login/lösen) som ändå skickas fram och tillbaka okrypterat mellan vår server och din dator flertalet gånger när du surfar på vårt forum.

Jag tycker att det är en bra idé och har funderat på det tidigare också, har dock inte haft tid att fixa det än.
hej.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

stealth wrote:Jag håller faktiskt med Moonsky, när jag och min Al Qaida-kollega (stiiig) snackar om vissa strategiska planer mot gatuköket i Mora, vill jag fan att ingen annan ska kunna läsa det. What the deuce!!
Jaha, så nu är inte jag längre inkluderad i era planer?
Post Reply