Ang. Köp och säljrådsforumet

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Ang. Köp och säljrådsforumet

Post by Mig med »

Hejsan!

Funderade lite över just Köp och Säljrådforumet med alla trådar som handlar om exakt samma sak, köpa en ny dator. Då många handlar om samma sak så kan det väl finnas en speciell regel på att man måste kolla igenom andra trådar innan man postar sitt eget, annars så blir det borttaget (eller låst, men helst borttaget, annars kommer det en hel drös med låsta trådar). Det blir inte låst/borttaget om det inte finns en tråd om ungefär samma sak, för dom flesta frågar nog vilket det bästa hårddisken/grafikkortet/moderkortet/cpu:n etc. som är bäst för en viss summa pengar, och då kan man, även om man inte är duktig på datorer, en hum om vad som är prisvärt och inte prisvärt. För jag kan tänka mig att många av forummedlemmarna börjar bli lite less på att hjälpa någon om exakt samma sak som en annan gjorde.

Bara en idé, för då skulle det bli bättre ordning i det forumet också =)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Bra idé, slutade kolla i det forumet ofta pga det handlade om samma samma sak hela tiden.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

enix wrote:Bra idé, slutade kolla i det forumet ofta pga det handlade om samma samma sak hela tiden.
Jo, det är just det jag funderade på, att motverka så att alla känner sig lite mer manade att hjälpa till, igen =)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag tycker att det känns lite....

Du kan ju göra en guide för att köpa datorer, vad man ska tänka på, vad som är bäst atm, vilket märke man ska ta osv, dock kommer den inte vara aktuell särskilt länge. Priserna ändras, det kommer nytt, saker tar slut, och då måste man göra en ny osv. Sen måste man ha en för alla prisklasser, för olika användningsområden, för olika krav mm.

Jag menar, att man ska ta bort en tråd bara för att det finns någon annan som handlar om ungefär samma sak? Vad är nästa steg, ta bort forumet?

Nej, det känns som sagt lite överdrivet.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Anteaeg wrote:Jag menar, att man ska ta bort en tråd bara för att det finns någon annan som handlar om ungefär samma sak?
Njae, är det Intel och Ati i ena tråden och Amd och Nvidia i andra så är det klart att den finns kvar. Men om det är samma cpu, minne och hårddisk i en tråd och chassit, moderkortet och minnet i en annan så kan man ju själv kombinera dessa och få fram en vettig lösnng, funkar det inte då så är det klart att man får starta en ny tråd.

Sen tycker jag att det är onödigt att skapa en tråd där man skriver "Jag har 6500kr, vilken dator ska jag ha?!?!?!?!111" dessa är otroligt roliga att läsa, not, så dom bör låsas till författaren skapar en vettig tråd ;)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

markmc wrote:Njae, är det Intel och Ati i ena tråden och Amd och Nvidia i andra så är det klart att den finns kvar. Men om det är samma cpu, minne och hårddisk i en tråd och chassit, moderkortet och minnet i en annan så kan man ju själv kombinera dessa och få fram en vettig lösnng, funkar det inte då så är det klart att man får starta en ny tråd.
Det är en idé, men då får man kolla till nackdelarna också. Det blir fler forum, vilket leder till att det blir krångligare om man ska köpa en dator, för man måste ändå på något vis kombinera alla. Får dom ett nytt tips på delar i "AMD & nVidia"-forumet så måste dom informera detta i "Moderkort & minne"-forumet, då får de nya tips där. Får de samtidigt ett tips på ett bra m-atx moderkort till den första CPU'n, sen måste man informera detta i "Chassi"-forumet... osv, du förstår nog budskapet ändå. ;)

Mods skulle få ett nytt kaos varje dag att reda ut.


Sen tycker jag att det är onödigt att skapa en tråd där man skriver "Jag har 6500kr, vilken dator ska jag ha?!?!?!?!111" dessa är otroligt roliga att läsa, not, så dom bör låsas till författaren skapar en vettig tråd ;)

Hur ofta kommer såna, en gång om året?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Inte för att jag har läst inläggen ovan, saknar just nu ork, men istället för att sätta ihop ett antal paket så varför inte skriva allmän köptipsfakta om vad som kan vara bra till vad, vad man bör tänka på med specifika produkter, vad man skall akta sig för och hela fadderullan?

Kanske uppdatera en gång i månaden med utgående (icke rekommenderade) produkter, produkter på sin topp och framtida inkommande som kommer inom tid och kan kanske vara värt att tänka på.

Kortfattat: Ge allmän information om vad som är "inne" och "ute" och liten hjälp på traven för att kunna sätta ihop egna system så hjälpsökande personerna lär sig lite istället för att bli serverade med silverfat för att sedan vara ett frågetecken även efter köpet.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag skulle gärna se att kompletta datorer låg i en del och enskilda komponenter i en annan, som det ser ut nu drunknar hela delen av datorpaket vilket gör det lite meningslöst att fråga om en specifik komponent.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply