Censurera felstavningar

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Censurera felstavningar

Post by enix »

Nu är jag fan trött på alla felstavningar och skit.
Det känns som att många här inne inte kan stava rätt, som att säga "recommendera" "clocka" etc...

Det är skitstörande!
Sover ni på svenskalektionerna, eller vad är det frågan om!? :[
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Det är ju iofs en regel imot sådant så i princip så bör man kunna få en varning efter ett antal felstavningar tycker man.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jösses.

Ordna till det egna språkbruket först.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

fisk: Om det är mig du syftar på så skriver jag så gott jag kan, och speciellt när man är trött. Därimot så finns det vissa ord jag inte kan och söker på google och kollar i fall den klagar. Men till skillnad ifrån vissa andra så försöker jag iaf stava rätt. (Och nej, jag försöker inte vara någon som skyller ifrån sig på olika anledningar, jag är inte bäst på stavning helt enkelt).
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Ladda ner firefox 2 med felstavnings ummmh... Samma sak som Word har xD (automatisk felsökning av text?)
Här var det tomt...
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

walliski wrote:Ladda ner firefox 2 med felstavnings ummmh... Samma sak som Word har xD (automatisk felsökning av text?)
Och där har vi orsaken till alla sär skriv ning ar
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Enix: bli språkpolis
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Internet och SMS:andet kommer att leda till ett språkligt fördärv.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Nu skulle B-O Gavne varit här... ;)
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

markmc wrote:fisk: Om det är mig du syftar på så skriver jag så gott jag kan, och speciellt när man är trött. Därimot så finns det vissa ord jag inte kan och söker på google och kollar i fall den klagar. Men till skillnad ifrån vissa andra så försöker jag iaf stava rätt. (Och nej, jag försöker inte vara någon som skyller ifrån sig på olika anledningar, jag är inte bäst på stavning helt enkelt).
Trötthet har noll med rättstavning att göra. Även om jag är så trött så jag nästan ramlar i golvet, så skriver jag (nästan) aldrig fel. Det är något som sitter i ryggmärgen. Ingen som jag känner har heller märkt någon försämring i skrivsäkerheten då ögonlocken börjar bli tunga.

Tips: Därimot stavas däremot ;)

Själv har jag numera gett upp hoppet om skriftspråket. När personer på fullt allvar ser sig som ambassadörer för språklig utveckling när de skriver som krattor, eller då 9 av 10 verkar ha diagnosen dyslexi, då är det illa ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Så länge man förstår vad som skrivs. Ett forum är inte ett riktigt forum om alla stavar rätt.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

ballkula wrote:
markmc wrote:fisk: Om det är mig du syftar på så skriver jag så gott jag kan, och speciellt när man är trött. Därimot så finns det vissa ord jag inte kan och söker på google och kollar i fall den klagar. Men till skillnad ifrån vissa andra så försöker jag iaf stava rätt. (Och nej, jag försöker inte vara någon som skyller ifrån sig på olika anledningar, jag är inte bäst på stavning helt enkelt).
Trötthet har noll med rättstavning att göra.
Har du någon form av fakta som stödjer ditt uttalande? Jag känner av att jag stavar sämre när jag börjar bli trött.

Du kanske ska ändra till "För mig har trötthet... "
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Xerbee wrote:Har du någon form av fakta som stödjer ditt uttalande? Jag känner av att jag stavar sämre när jag börjar bli trött.

Du kanske ska ändra till "För mig har trötthet... "
Nä, jag har inga fakta som stödjer detta, men har aldrig någonsin hört eller sett något som skulle tyda på det. Jag reserverar mig i och för sig för den typen av trötthet som skulle göra en person mer eller mindre zombie-lik, där man inte vet vad man sysslar med överhuvudtaget.

Ursäkter av detta slag är sånt som har dykt upp under senare år, i olika sammanhang på nätet. Skulle du t.ex. stava ditt namn fel bara för att du är väldigt trött? Likaså ursäkter och undanflykter som "bara man förstår vad som menas", "språket utvecklas ju" och liknande är sånt som jag inte kan minnas att jag hörde någon ta till under min skolgång på 70- och 80-talet.

Lustigt nog så kommer dessa ursäkter väldigt lägligt då skolan har varit under nedmontering - sammanträffande?

Sen är det ju inte hela världen om folk stavar lite fel här och där i ett forum eller i en chatt eller liknande, jag bryr mig föga. Men ibland kan man ju bara inte låta bli att häpna över att en del som ändå är 15-20 år gamla skriver sämre än jag gjorde då jag gick i lågstadiet - det kan bara inte vara sunt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Händer att jag stavar fel när jag är vaken men också när jag är trött, dock missar jag mina felstavningar lättare när jag är trött. Därför kan det lättare slinka förbi felstavningar när jag är trött. Kan ju inte säga att mina poster är perfekta eller ens i närheten av korrekt stavade alla gånger, men jag tycker att de håller en okej nivå.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Det är väl inte hela världen om man stavar "däremot" med ett i eller liknande, men när man särskriver ca. 10 ord i en mening och stavar totalt åt pipsvängen så borde man fundera på att läsa igenom inläggen lite extra. På 5 minuter skulle jag kunna hitta ett 20-tal trådar som man inte förstår vad det står i.

Visst, det finns folk som har dyslexi, det är ju en ursäkt. Men 9/10 som säger att de har dyslexi är bara för lata för att läsa igenom sina egna inlägg. Så enkelt är det.


Mitt tips till alla forumsanvändare: Läääääs igenom inlägget du knaprat ihop!


(Jag stavar inte direkt felfritt, men jag håller en OK nivå ändå tycker jag.)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

rokk wrote:Händer att jag stavar fel när jag är vaken men också när jag är trött, dock missar jag mina felstavningar lättare när jag är trött. Därför kan det lättare slinka förbi felstavningar när jag är trött. Kan ju inte säga att mina poster är perfekta eller ens i närheten av korrekt stavade alla gånger, men jag tycker att de håller en okej nivå.
Tja, jag kan inte minnas att du har utmärkt dig som någon felskrivande forumskribent direkt ;) Ok, trötthet kan ju förstås göra att man inte blir lika uppmärksam på fel man gör p.g.a. att man tryckt lite galet på tangentbordet, men trötthet i sig gör ju inte att förmågan minskar i att skriva rätt. Det kan jag bara inte tänka mig. Ungefär som om man skulle börja prata felaktigt bara för att man är trött.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ballkula wrote:Trötthet har noll med rättstavning att göra. Även om jag är så trött så jag nästan ramlar i golvet, så skriver jag (nästan) aldrig fel. Det är något som sitter i ryggmärgen. Ingen som jag känner har heller märkt någon försämring i skrivsäkerheten då ögonlocken börjar bli tunga.

Tips: Därimot stavas däremot ;)

Själv har jag numera gett upp hoppet om skriftspråket. När personer på fullt allvar ser sig som ambassadörer för språklig utveckling när de skriver som krattor, eller då 9 av 10 verkar ha diagnosen dyslexi, då är det illa ;)
Jag har inte klagat på någon som skriver lite fel, och som sagt så vet jag även att jag har mina stavfel lite här och där. Men jag är medveten om det och brukar editera/läsa i genom mina inlägg om jag ser att det är ett fel. För övrigt så håller jag med Anteaeg.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Censurera felstavningar

Post by snigel »

enix wrote:Nu är jag fan trött på alla felstavningar och skit.
Det känns som att många här inne inte kan stava rätt, som att säga "recommendera" "clocka" etc...

Det är skitstörande!
Sover ni på svenskalektionerna, eller vad är det frågan om!? :[
Det är ju inga problem att censurera ut ord som clocka i forumet och automatiskt ersätta med klocka.
Om nu admin är intresserad av att göra något sådant.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tycker inte vi skall censurera felstavningar då dessa brukar vara en bra värdemätare på hur värt inlägget är att läsa.

Är en användare så förbannat dum/trött/lat/whatever att de inte ens kan aktivera stavningskontrollen kan personen sannolikt inte heller knåpa ihop något läsvärt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

nem wrote:Jag tycker inte vi skall censurera felstavningar då dessa brukar vara en bra värdemätare på hur värt inlägget är att läsa.

Är en användare så förbannat dum/trött/lat/whatever att de inte ens kan aktivera stavningskontrollen kan personen sannolikt inte heller knåpa ihop något läsvärt.
Tja, du brukar ändå klaga på det mesta.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Longstock wrote:Tja, du brukar ändå klaga på det mesta.
Men behöver inte hålla med bara för att det är läsvärt.

Självklart kommer vi inte att "censuerera" inlägg, men § 4.1 gäller givetvis fortfarande.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

nem wrote:Jag tycker inte vi skall censurera felstavningar då dessa brukar vara en bra värdemätare på hur värt inlägget är att läsa.

Är en användare så förbannat dum/trött/lat/whatever att de inte ens kan aktivera stavningskontrollen kan personen sannolikt inte heller knåpa ihop något läsvärt.
Ungefär så jag också gör. Fast när jag är på bra humör läser jag det för att se allt dumt folk skriver.
Xerbee wrote: Har du någon form av fakta som stödjer ditt uttalande? Jag känner av att jag stavar sämre när jag börjar bli trött.

Du kanske ska ändra till "För mig har trötthet... "
Jag håller med honom. Det kan vara en grej att man trycker på fel tangenter efter att man varit vaken i 48h, men jag håller med honom att man stavar inte fel för att man är trött.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

poller wrote:men § 4.1 gäller givetvis fortfarande.
Inte för alla tydligen. Det är ju uppenbart.

Om man bara kunde få tipsa/rätta/informera de som skriver galet så vore det lungt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Äsch fan jag ska lixom nerå tjacka värsta grejjen lixom, ett lexikon typ!

Har iof inget emot hur man skriver, om någon skriver korkad eller whatever era anklagelser nu är, så är det ju erat jobb att vara smartare och förstå vad dem skriver.

Gå och grina -.-
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Är fellstavvningar värkligen nått å chafsa omm? ::)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
Post Reply