Möjlighet att ignorera användare i kommande forum?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Möjlighet att ignorera användare i kommande forum?

Post by snigel »

Precis som i alla år kommer nya användare och har några månaders mognadsperiod, kommer nästa forum tillåta att man kan blockera detta nonsens så man sparar sina sinnen?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det skulle vara helt jävla underbart om det kom, jag skulle slippa behöva bli förbannad i onödan :)

Snälla, om det är möjligt, inför denna otroligt viktiga funktion!

EDIT: Btw om jag verkligen skärper mig på mitt temprament mot lamers/idioter/n00bs/nykomlingar som beter sig illa, skulle ni kunna ge mig någon slags prövningsperiod som moderator/forumpolis? (på det nya forumet). Jag hänger på 64bits flera gånger om dagen och jag har ju på senare tid lekt wannabe-moderator (dock kanske på ett olämpligt sätt men jag kan ju alltid bättra mig). Det skulle vara en ära att få vara moderator ett tag.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En ignorefunktion skulle leda till massor av dubbelpostningar där först en ignorerad person svarar på en fråga, och sedan en person som ignorerar denne också svarar.

Klarar ni inte att ignorera skräp själva kanske ni inte ska hålla till på internet alls?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ghlargh wrote:En ignorefunktion skulle leda till massor av dubbelpostningar där först en ignorerad person svarar på en fråga, och sedan en person som ignorerar denne också svarar.

Klarar ni inte att ignorera skräp själva kanske ni inte ska hålla till på internet alls?
Eller så inför man IQ test på allal nya registreringar, jag är så jävla less på CS_POJKE13_OMG_n00b som är så jävla ignorant och dum i huvudet, den senaste veckan har vi haft 3 exempel på det. Usch....
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Ursäkta mig men vad är det som pågår?

Visst jag håller med om att det ibland dyker upp trådar som man helst bara vill slänga med resten av kattsanden. Men vi lever faktiskt i ett land med yttrandefrihet, tänk på det och var glad & stolt.

Så länge en trådmakare (eller svaren för den delen) inte bryter mot 64bits utsatta regler så kan det väl knappast spela någon roll. Bryts dessa regler så finns det en "anmäl tråd" funktion som jag personligen finner väl användbar.

Känns lite som dagens I-landsproblem......
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Vad är ni rädda för egentligen? Funktionen finns på andra forum, det är knappast något nytt heller.
Oneway wrote: Visst jag håller med om att det ibland dyker upp trådar som man helst bara vill slänga med resten av kattsanden. Men vi lever faktiskt i ett land med yttrandefrihet, tänk på det och var glad & stolt.
Yttrandefrihet är inte det samma som att alla måste lyssna på vad du säger.
Ghlargh wrote: En ignorefunktion skulle leda till massor av dubbelpostningar där först en ignorerad person svarar på en fråga, och sedan en person som ignorerar denne också svarar.
Det är ytterst sällan några av dessa personer faktiskt postar något informativt.
Ghlargh wrote: Klarar ni inte att ignorera skräp själva kanske ni inte ska hålla till på internet alls?
Poängen med internet för min del är inte att surfa runt och ignorera skräp utan att selektera ut information, för det använder jag de tillgängliga hjälpmedel som finns. Ju fler sätt jag kan sortera bort det irrelevanta på desto bättre.
Av dessa anledningar ser vi applikationer som spamfilter, adblock och popupblockers, fast de kanske är helt meningslösa då användarbasen borde sluta använda internet för att de inte kan ignorera skräp?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Funktionen finns afaik i vB, sen är ju frågan om vi ska ha det aktiverat eller inte.

Blir väl antagligen en utvärderingsperiod eller liknande kan jag tänka mig.
hej.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

enix wrote:Eller så inför man IQ test på allal nya registreringar, jag är så jävla less på CS_POJKE13_OMG_n00b som är så jävla ignorant och dum i huvudet, den senaste veckan har vi haft 3 exempel på det. Usch....
Jag är nästan mer trött på att du ska påpeka detta i varenda inlägg.
Förövrigt håller jag med Ghlargh.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Den bästa ignore funktionen är att ignorera saker man vill ignorera, behövs inte aktiveras och är kompitabelt med IRL också! ;)

Förstår inte varför ni ens orkar hetsa upp er för några inlägg av någon rackare som tycker CS är det bästa i världen.
#mac.se @ EFnet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det fungerar sällan bra. Trådar upplevs osammanhängande och många inlägg upprepas i onödan.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Jag är lite tvådelad till en sådan funktion... det skulle å ena sidan vara skönt att effektivt kunna filtrera bort användare man tycker postar strunt. Men å andra sidan är det inte så svårt att bara låta bli att läsa vad denne/dessa användare i fråga postar vilket gör funktionen relativt onödig.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag tycker inte att 64bits lider av det problemet tillräckligt för att en vanlig, sansad person ska kunna bläddra förbi ett inlägg den inte vill läsa.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag tycker det låter lite konstigt att filtrera bort oönskade såkallade skitungar som behöver mognas i forumet.
Ska skitungarna mognas genom att ignoreras???

Jag tycker det är synd att gamla forumnrävar blivit så sura och bittra att man vill filterar bort alla nykomlingar.
Dem kanske borde ta en time-out några år ;)
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

snigel wrote:Vad är ni rädda för egentligen? Funktionen finns på andra forum, det är knappast något nytt heller.
Oneway wrote: Visst jag håller med om att det ibland dyker upp trådar som man helst bara vill slänga med resten av kattsanden. Men vi lever faktiskt i ett land med yttrandefrihet, tänk på det och var glad & stolt.
Yttrandefrihet är inte det samma som att alla måste lyssna på vad du säger.
Är det någon som tvingar dig att läsa en tråd eller ett svar från en användare du inte, av olika anledningar/åsiker, inte tycker om?

Du har ju faktiskt möjligheten att ignorera en använderare redan idag genom att helt enkelt ge fan i att svara på dennes tråd/svar i din tråd.

Nej skärp er nu. Hur skulle det se ut om vi höll på och sätta "ignore" på varandra stup i kvarten?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Yttrandefrihet innebär att man har en rätt gentemot staten att uttrycka vilka åsikter man vill utan att bli fängslad. Du kanske blandar ihop det med vad du fick höra på dagis?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Oneway wrote:Är det någon som tvingar dig att läsa en tråd eller ett svar från en användare du inte, av olika anledningar/åsiker, inte tycker om?

Du har ju faktiskt möjligheten att ignorera en använderare redan idag genom att helt enkelt ge fan i att svara på dennes tråd/svar i din tråd.

Nej skärp er nu. Hur skulle det se ut om vi höll på och sätta "ignore" på varandra stup i kvarten?
Ja hur skulle det se ut. Mindre personliga påhopp?
Förstår inte vad som gör alla så upprörda, för ni är väl knappast rädda att jag inte ska besvara era inlägg precis.
Vad är poängen med att se något man inte tycker fyller någon funktion?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Bra förslag :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jag håller med Ghlarg.

OT: SNÄLLA Longstock byt bild. Jag håller på att garva ihjäl mig när jag ser den. ;D
Carpe Diem
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

snigel wrote:
Oneway wrote:Är det någon som tvingar dig att läsa en tråd eller ett svar från en användare du inte, av olika anledningar/åsiker, inte tycker om?

Du har ju faktiskt möjligheten att ignorera en använderare redan idag genom att helt enkelt ge fan i att svara på dennes tråd/svar i din tråd.

Nej skärp er nu. Hur skulle det se ut om vi höll på och sätta "ignore" på varandra stup i kvarten?
Ja hur skulle det se ut. Mindre personliga påhopp?
Förstår inte vad som gör alla så upprörda, för ni är väl knappast rädda att jag inte ska besvara era inlägg precis.
Vad är poängen med att se något man inte tycker fyller någon funktion?
Personliga påhopp är väl ändå något som admin/mod skall ta hand om? Anmäl tråd funktionen är till för precis sådana händelser.
Jag är absolut inte upprörd, jag tycker bara att införa en ignore funktion inte är någon bra ideé.
Låt oss ponera att en ny användare (vi kan kalla honom "1337") skriver något som får dig att tappa humöret, du och många andra slänger en ignore på honom. 1337 är nu märkt pga ett litet feltramp som mycket väl kan ha grundat sig i att han inte läste reglerna noga.
Nästa gång 1337 är på forumet kanske han har vuxit till sig och läst reglerna, han postar en tråd om klockning där han behöver hjälp. Vad händer? Jo ett flertal av de mest aktiva medlemmarna bl.a du med en hög kompetens innom klockning har 1337 på ignore och han får ingen hjälp. Känns ju inte så användarvänligt och i min mening värdelöst för forumets utveckling.
Det är självklart att detta kan vara något av ett skräckexempel men det kommer troligtvis att hända om en ignorefunktion tillkommer.
staretsen wrote:Yttrandefrihet innebär att man har en rätt gentemot staten att uttrycka vilka åsikter man vill utan att bli fängslad. Du kanske blandar ihop det med vad du fick höra på dagis?
Du har rätt, yttrandefrihet har ingenting med denna diskussion att göra. Fel av mig att blanda in det.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Okej, ta det här exemplet. Du har varit medlem på forumet i många år och irriterar dig på användare som också hängt i ett par år. Du börjar känna att nu får det vara nog.
Sätta ignore på användaren eller bli mindre aktiv på forumet?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

(fan va snygg du är enix)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

snigel wrote:Okej, ta det här exemplet. Du har varit medlem på forumet i många år och irriterar dig på användare som också hängt i ett par år. Du börjar känna att nu får det vara nog.
Sätta ignore på användaren eller bli mindre aktiv på forumet?
Vilket härligt ultimatum. Jag skulle funderat på varför jag var så fruktansvärt irriterad på denna person, och om det gick att åtgärda på något bättre sätt.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

derfian wrote:Vilket härligt ultimatum. Jag skulle funderat på varför jag var så fruktansvärt irriterad på denna person, och om det gick att åtgärda på något bättre sätt.
Nackskott? :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

snigel wrote:Vad är poängen med att se något man inte tycker fyller någon funktion?
Det stora problemet här är upprepningar. Om någon ställer en fråga i forumet och du svarar på den är allt väl, men om jag, som är ett trångsynt as, ignorerat dig och svarar med samma information igen ser det bara dumt ut för de som ser båda våra inlägg. Tänk dig de större trådarna i framförallt AP och hur det skulle se ut med näranog identiska inlägg, referenser till tidigare inlägg som inte syns etc.

Där har du problemet.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Niklas Berggren wrote:
snigel wrote:Vad är poängen med att se något man inte tycker fyller någon funktion?
Det stora problemet här är upprepningar. Om någon ställer en fråga i forumet och du svarar på den är allt väl, men om jag, som är ett trångsynt as, ignorerat dig och svarar med samma information igen ser det bara dumt ut för de som ser båda våra inlägg. Tänk dig de större trådarna i framförallt AP och hur det skulle se ut med näranog identiska inlägg, referenser till tidigare inlägg som inte syns etc.

Där har du problemet.
Förutsättningen för detta är ju att den blockerade personen faktiskt skall posta något produktivt och informativt.

Vad gäller AP är det ju redan fyllt av upprepningar, en stor del av många trådar består ju endast av "så tycker jag med", endast citat från ovanstående eller rena spamtrådar. De seriösare trådarna blir ofta fyllda med upprepningar från och med sida två, när mindre hängivna läsare inte tar sig tiden.

Annars skulle det ju gå att lösa på så sätt att man inte ser trådar som är skapade av en viss person. Skulle lätta sinnet och dessutom inte ställa till något problem i diskussioner.
Men frågar du mig är kvalitativ och informativ redundans det minsta problemet, det är sällan det är dåligt att få saker förklarat av två olika personer.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply