Guiden om hur man bygger en dator?

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Men det behöver inte betyda att man måste köpa nya delar hela tiden. Köper du smart samt håller dig uppdaterad på vad som gäller kan du minimera dina utgifter för att hålla datorn i trim.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

Tycker detta låter som en utmärkt ide. Och om man uppdaterar datorerna varannan månad tror jag inte det blir allt för stora förändringar. T.ex en processor behöver ju knappast bytas varannan månad för att hänga med osv. Chassi behöver i princip aldrig bytas eller väldigt sällan hur som helst om man köper nåt med hög kvalitet osv. Heja er :)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

terjes_slav wrote:T.ex en processor behöver ju knappast bytas varannan månad för att hänga med osv.
Nej, jag tror inte heller man behöver byta så ofta, men när man köper nytt vill man ha det bästa, och inte det två månader gamla. I alla fall så länge som man hade tänkt ha det ett tag.
terjes_slav
Posts: 44
Joined: 2007-05-22 19:29:50

Post by terjes_slav »

Jag tycker själv att det skall vara prisvärt, i alla fall i de två billigaste burkarna. Liksom, en prolle på 2,4ghz eller en på 2,6 där 2,6:an kostar 500kr mer är kanske inte det ultimata liksom? I "superdatorn" kan man ju absolut byta till det bästa. Men annars tror jag folk hellre köper prisvärt. Dåligt exempel kanske eftersom priset inte skiljer så mycket men tror folk förstår hur jag menar? Rätta mig om jag har fel?
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag menar naturligtvis bäst i förhållande till priset. Det finns både bra och dåliga saker till samma pris.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Najze wrote:
markmc wrote: Budget, max 4k.
Mellan, max 10k.
Extreme (Spel), max 20k.
HTPC, ungefär mellan.

Det skulle väl kunna fungera? :)
Låter rimligt. Budget 4-5k. Standard 10-12k. Gamer 12-20k.

Ska det fungera så kan man kanske göra nya förslag intervallsvis. Kanske var 3-6 månad nånting.
Förslag till ny kategori, Överklockarens budget/mellanval? Typiskt billiga grejer som är klockvänliga. Tänkt prisklass någonstans över budget upp till mellan/standardklass. Om det finns folk som kan tänkas att vilja hålla i det här, dvs.
Post Reply