Hårdrock och metal samma sak ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

GibIt wrote:"Enya är inte rave"
"Nähä, varför kan inte enya vara rave?"
"Det är inte det"
"Det kanske är rave för mig"
haha den äger! :P
men det ligger mkt sanning i det du säger, beauty is in the eye of the beholder
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Grim wrote:
Så låt mig sluta med att säga att jag lyssnar på Venom som är Power Metal.
Ingen kommentar.
Det här med nekro är något som är ytterst primitivt. Inte jag som sagt det utan en polare och jag snackade om exakt samma sak för 6 månader sedan och vi kom fram till att det är helt onödigt med alla begrepp egentligen. Allting är samma men annorlunda utfört.

Det här med nekro är mest ett skämt från min och polarens sida då vi är trötta på att alla band ska kallas för "Epic symphonic hollywood dragonic heavy metal" osv. Jag tycker egentligen att genrebeteckningar är onödiga. Ett band kan vara hur mångfacetterat som helst och som ett exempel tar jag det, enligt massan, amerikanska dödsmetallbandet Cynic.

Dom spelar hård metall med MASSIVA, alltså MASSIVA x1038 jazzinfluenser men lirar i grund och botten dödsmetall och har en dödsmetallsångare men är egentligen melodiös jazzfusion dödsmetall. Att dödsmetallen egentligen nämns är pga. sångaren.

Och ni som inte gillar att benämna t.ex. siCs favoriter Cannibal Corpse som hårdrock. Kalla er inte hårdrockare utan dödsmetallare, för ni har då inte heller något i hårdrocken att göra. Råkar ni då även gilla Iron Maiden, Cradle of Filth, Helloween och Dream Theater så blir ni inte hårdrockare utan måste säga något i stil med följande.

Jag är en heavy-progressiv-black-power-dödsmetallare. Låter inte det obegripligt för den utomstående?

Grim: Det här med att Venom är ett Power Metalband tar jag från den intervju som en kompis gjorde med Venom för tre år sedan då polaren frågade om dom tänkte på att dom var pionjärer för black metal-genren. Cronos svar citerat:
"Nej, till en början kallade vi vår musik för Power Metal eftersom vi ansåg att vår musik hade en speciell power."
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Nej, tycker inte hårdrock och metal är samma sak, kan inte direkt nämna vad som skiljer dem men vet att det inte är samma sak. Lyssnar dock inte på något av dem (de musikstilar jag tycker minst om faktiskt men det skulle jag ju inte skriva)
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
RockWithMe
Posts: 122
Joined: 2002-07-30 16:59:44

Post by RockWithMe »

Man borde kanske definiera begreppen ytterligare. Först och främst är inte hårdrock och metal samma sak. Metal ur ett 70 tals perspektiv får en att tänka på Ozzy och Black Sabbath, men jag tror det är en vettig syn på metallens ursprung. Sedan finns det black och death metal som är grenar av metallen. Hårdrocken däremot får en att tänka på 80-tals band som t.ex. Guns'n Roses och Aerosmith. Skillnaden är i princip rockkänslan som i metallen är något tyngre då det gäller bas i ljudet och djup i gitarrdisten och kanske generellt aningen "dystrare" och tyngre i bastrumman och mer melodiös eller vad man ska säga, medan hårdrock är lite lättare med lite mindre bas i, skrikiga gitarrer och rätt skrikig röst.Men både metal och hårdrock har sitt ursprung ur 60-tals Rock'n Roll som utvecklades på 70 och 80 talet till skillda grenar. Samtidigt föddes rock som sådan som blev en modernare och populär variant av Rock'n Roll och dit hörde Rolling Stones, The Band, The Doors med flera. Idag kallar en del det till gubbrock och det är väl kanske en modernare syn på vad det är. Sedan utveklades så småningom en blandning av rock och hårdrock, då kommer man att tänka på det stora bandet Bon Jovi som på sin tid, på 80 och 90 talet räknades aningen mer som hårdrock men som vi idag ser som en variant av vanlig rock eftersom de tidigare plattorna av dem var aningen hårdare men blev senare lite snällare både i gitarrljud och rent melodiöst. Hit hör även band som t.ex. Scorpions. Så skillnaden mellan metal och hårdrock är som jag ser det som natt och dag. Man måste förknippa det med tiden och höra på dess genomgående känsla av rock. Är det lite tyngre är det metal(eller en gren av det) är det lite lättare är det hårdrock eller vanlig rock beroende på stil och sound. Ska man klassa in moderna band i metal/hårdrock kanske man får lägga till vissa grenar av dessa. Vi har ju t.ex. grunge där band som typ Silverchair är som nog är en del av rocken, men som är varken hårdrock eller metal utan en egen gren, med sin egen stil. Vi har band som Slipknot, Marilyn Manson och vad man ska klassa det till är svårt. Samma sak med band som Rage Against The Machine, som är en slags blandning av funk och rock/grunge. Samma med Red Hot Chili Peppers. Band som Goo Goo Dolls kan klassas som rock med vissa inslag av hårdrock, fastän de övergick från äkta hårdrock. Vi har band som Dave Matthews Band som spelar en slags pop med rock och funk inslag. OCh band som Matchbox 20 som spelar egentligen pop med rock inslag. Så har vi band som Brittan,Aguilera,Eminem som kan väl klassas som en slags teen pop... Men det känns hemskt fel då moderna pop band sjunger I love rock'n roll ... Teen pop, det är vad det är och det har inget att göra med rock. Tuggummipop,smörpop kan det väl också kallas. Sedan har vi artister som Mariah Carey som sjunger popballader med R'n'B i grunden. Celine Dion har då mindre R'n'B i sig och klassas väl rätt och slätt som pop. Hit hör även många andra artister som har en lätt beat, inslag av synthljud och trallande röst med fina texter. Och så har vi jazz, som är en helt skilld gren. Ur jazz föddes blues med såna som B.B. King, James brown med flera... Så vi har en massa olika grenar. Och så har vi hip hop,synthmusik,techno,countyr osv... Så vi har en massa att hålla reda, men det är viktigt att vi vårdar stilarna med omsorg så att vi kan få ut så mycket som möjligt ur dem och så att vi kan leva vidare i deras liv! Låter jag musiktokig? :D Jag tror det är för att jag är det... ;)
Vince Gill (han på bilden) är en av mina största idoler.
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

egar wrote: Jag är en heavy-progressiv-black-power-dödsmetallare.
Stämmer precis in på mig också =)

En ska till heter inte hårdrock heavy metal på engelska? sett det innan.
Last edited by bman on 2002-10-09 22:36:26, edited 1 time in total.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Vad sägs om...skit samma vad det är för stil, jag vet hur det låter åndå?
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

bman wrote:En ska till heter inte hårdrock heavy metal på engelska? sett det innan.
Slog upp det i ett engelskt-svenskt lexikon förut och där stod det att "hårdrock" heter "heavy metal" på engelska. Det tycker jag dock är lite missvisande. Annars kan man väl säga "hardrock" fast det låter som en amerikanare som försöker prata svenska men inte kan säga "å" ;D
ratatoouie
Posts: 80
Joined: 2002-09-22 17:52:09
Location: SkåneLand

Post by ratatoouie »

låt oss alla hålla en tävling om vem som kan hitta det längsta namnet på en muikgenre...:)
FAFAFAFAFAFAFAFA FAFAFA FAFAFA FAFAFAFAFA!!! (Brainpool - "in a box")
Rawis
Posts: 113
Joined: 2002-09-30 9:25:02
Location: Uppsala
Contact:

Post by Rawis »

Precis, metal går under hårdrock, och det finns en jäkla massa metal genrer också, själv gillar jag mest power och death, gärna blandat power o black. :)

Långt namn, hmm, Rhapsody spelar "epic holywood metal"... ;D
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Rawis wrote:Precis, metal går under hårdrock, och det finns en jäkla massa metal genrer också, själv gillar jag mest power och death, gärna blandat power o black. :)

Långt namn, hmm, Rhapsody spelar "epic holywood metal"... ;D
en blandning mellan power och black? nämn ett band. säg inte children of bodom för det är pudelhårdrock, iaf. om man skall gå efter antalet melodier..
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

egar wrote:
Rawis wrote:Precis, metal går under hårdrock, och det finns en jäkla massa metal genrer också, själv gillar jag mest power och death, gärna blandat power o black. :)

Långt namn, hmm, Rhapsody spelar "epic holywood metal"... ;D
en blandning mellan power och black? nämn ett band. säg inte children of bodom för det är pudelhårdrock, iaf. om man skall gå efter antalet melodier..
Lite svårt :)

Är inte Children of Bodom mer någon blandning av melodisk death metal å power metal.
Rawis
Posts: 113
Joined: 2002-09-30 9:25:02
Location: Uppsala
Contact:

Post by Rawis »

Ensiferum spelar power men sjunger black. :) Enligt mej iaf...
User avatar
Tunis
Posts: 402
Joined: 2002-04-21 23:23:00
Location: Stockholm

Post by Tunis »

Jag gillar inte kommersiell "hårdrock" som alla lyssnar på.
Håller med fullständigt ;D
Jag börja lyssna på t.ex. Linkin Park när de kom, och tyckte att WOW ! Detta är bra, men sen fick de "dollar tecken" på ögonen som grim utryckte det och jag tyckte att det inte började låta nåt vidare. Hatar verkligen Pop också. Var på en fest igår och har aldrig haft så tråkigt. Dom spela bara pop och skit, och när väl en bra låt var på så stängdes den av inom 5 sek (jag överdriver inte).
Jag vet jag vet, alla har inte samma smak. Men pop är fan allas som inte kan tänka själv smak...
Similem habent labra lactuam.
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

får väl hålla med om att kommersiel "radio" musik är rena skiten. jag lyssnar på sånt jag tycker är bra, sen skiter jag uppriktigt sagt hur musiken defineras. vill folk krångla till det med massa långa benämningar så får dom väl göra det.
Svempa wrote:Annat skräckscenario är ju dom 14 åriga tjejerna som står och lyssnar på Linkin Park för att dom ligger högt upp på listorna och kallar sig för Hård Rockare. USCH!!!!!
håller helt och hålet med dig.

RockWhitMe: no offence men jag orkade inte läsa ett ord av ditt totalt oformaterade inlägg. skulle uppskatta om du kunde ha lite struktur på dina inlägg härdan efter. annars orka iaf inte jag att läsa dom.
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
fisk

Re: Hårdrock och metal samma sak ?

Post by fisk »

bupp2 wrote:Är hårdrock och metal samma sak? Det påstår iaf några i min klass. Jag tycker inte att det är rätt att kalla ett band som t ex Dimmu Borgir och Darkthrone för hårdrock då det är BLACK metal.

Vad tycker ni? Ingen kommentar om ni gillar musiken eller inte nu...

Såhär ser jag på det, eftersom all sorts ROCK kategoriseras som en huvudkategori, så skulle jag vilja strukturera lite grand:


Code: Select all

                                Progg
                                    |         Glam
Musik                            |          /
  |                                 |        /
  |------ROCK-------HÅRDROCK
              |                     |       \
              |                     |         \
            Grunge           Metal    Trash
...etc

Alltså, HÅRDROCK representerar en hårdare form av Rock, och under där finns Metal, som har fler underkategorier (såsom speedmetal) och ibland kan kategorierna korsas (såsom trashmetal).

ps.
(jag avskyr formateringen som används)
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Post by ymer »

men alla säger ju i prencip samma sak heeela tiden... fattas bara att en till skriver "såhär ser jag det, metal är en gren under hårdrock"... trotts att ett antal personer (inkl jag) redan sagt det :)
"when will now be then?"
".......soon"
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

För att citera en hårdrockare(?) av den gamla skolan; Ronnie James Dio:

"Om Iron Maiden är ett heavy-metalband är vi det också, om Metallica är det, är vi det inte."

Betänk dock att Metallica skilde sig ganska mycket från bland andra Iron Maiden och Dio under det glada 80-talet.

Kort sagt; vad som är hårdrock beror väl mest på vad man jämför med, och allt är väl relativt... Eller hade Einstein fel? ;D
-= MM =-
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Mountain_Man wrote: Betänk dock att Metallica skilde sig ganska mycket från bland andra Iron Maiden och Dio under det glada 80-talet.
Metallica ägde 80-talet. Då var dom bäst. Det första 4 Albumena är så SKÖNA!!!
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hårdrock och metal samma sak ?

Post by egar »

fisk wrote:
bupp2 wrote:Är hårdrock och metal samma sak? Det påstår iaf några i min klass. Jag tycker inte att det är rätt att kalla ett band som t ex Dimmu Borgir och Darkthrone för hårdrock då det är BLACK metal.

Vad tycker ni? Ingen kommentar om ni gillar musiken eller inte nu...

Såhär ser jag på det, eftersom all sorts ROCK kategoriseras som en huvudkategori, så skulle jag vilja strukturera lite grand:


Code: Select all

                                Progg
                                    |         Glam
Musik                            |          /
  |                                 |        /
  |------ROCK-------HÅRDROCK
              |                     |       \
              |                     |         \
            Grunge           Metal    Trash
...etc

Alltså, HÅRDROCK representerar en hårdare form av Rock, och under där finns Metal, som har fler underkategorier (såsom speedmetal) och ibland kan kategorierna korsas (såsom trashmetal).

ps.
(jag avskyr formateringen som används)
Personligen tycker jag att grungen kom från hårdrocken, bara att lyssna på nirvanas bleach eller någon utav soundgardens plattor som för mig i grund och botten är väldigt mycket metal, men stöpta i ett annat skal.

ps.
(jar avskyr när folk kallar det trashmetal när det heter thrashmetal. Finns en stor, stor, stor, stor skillnad i dessa två namn då thrashmetal är en musikalisk käftsmäll och inte en söphög.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply