Sköna lärare

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Sköna lärare

Post by Fenix »

Jag hade två mycket bra lärare under gymnasiet.

El: Han hetter Robert och var från Norrland ;) En fd. kompis bodde granne med honom så han har sett mig växa upp..
Lektionerna var aldrig tråkiga, såg han att man höll på att somna så var han snabbt framme med en fråga och hade roliga uttryck som "Impedansglasögon" och "Kirschoff skor"... tyvärr så gick han i pension..

Matte: Gombrii ;) Efternamnet påminner om en halvtokig trollkarl från en Fantasyvärld. Han gjorde matten enkel att förstå och de sista 10 minuterna på lektionerna så brukade han utföra trolleri tricks :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Har bra lärare över lag, min svensklärare heter Magnus, är väl en si så där 25 år och är extremt shysst. Dessutom lyssnar han på DOktor Kosmos :D.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
eyolf
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 0:40:41
Contact:

Post by eyolf »

Min enarmade mattelärare är jättechysst. Han kan teckenspråk. ;D
Image
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Vi har en Jan-Åke på våran skola som är helt otrolig. Han är för det första väldigt kunnig inom sitt område - telekommunikation, för han har jobbat i många år inom det. Han jobbar deltid inom området fortfarande, så det är ju inte så att han har stannat i utvecklingen.

Alltid om man har en fråga, så svarar han.. oavsett om han har tid eller inte. Ifall han har bråttom iväg så springer han tillbaka för att hjälpa så fort han har en minut över. Under en kurs så stannade han kvar till runt halv sex på kvällarna varje dag, för han visste att vi kunde behöva honom. Det sista han gjorde innan han gick ut genom ytterdörren var att komma tillbaka och fråga om någon behövde hjälp.

Inte ens helgerna är heliga för honom, några i klassen satt och pluggade en lördag på skolan och hade problem. De ringde honom och frågade om han kunde kolla sin mail senare under dagen och svara på deras frågor. Nä.. han tog MC:n och körde upp till skolan och satt där i två timmar. En av dem fick göra en muntlig tenta på en lördag, för det passade eleven bäst.

Det är lärare som Jan-Åke som gör att jag fortfarande har förtroende för lärare, de flesta hjälper dock till.. men ingen står i hans klass. Vi har framför allt en lärare som väger upp allt gott Jan-Åke gör, men jag kan skriva om honom i den andra tråden ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag har haft en salig blandning bra/dåliga lärare genom min skoltid, går sista året i gymnasiet nu.

Den egentligen enda RIKTIGT bra läraren vi har heter Hasse och undervisar oss i Teknik och företagande.
Han väver in vanliga diskutioner och undervisande ganska fint, ibland så snackar väl mer eller mindre alla bara skit men man lär sig en hel del från honom.
Sen att han ordnade att vi kom iväg på tekniska mässan i sthlm (nån mer som var där förresten?) var en fin bonus... lite sämre var 35 mil bussresa...

På den sämre sidan har vi en mattelärare som blir VANSINNIG om man inte gör anteckningar på hans genomgångar. Personligen lär jag mig genom att göra uppgifter själv, inte se när någon annan löser dem.
En gång blev jag utskickad ur salen för att jag inte lyssnade på honom utan satt och räknade själv.
Jag menar, studieteknik är väl för i tusan individuellt??? Inte tusan kan man argumentera med honom heller och när jag fick ett VG på ett prov verkade han bara bli ännu surare eftersom jag klarade mig fint.

Det blir inte bättre av att eftersom vi går den allra första klassen, vi är den allra första 3:an på den här linjen (TELIT) så vi har alltid varit mer eller mindre en experimentklass.
Vår datalärares kompetens bestod av ett NT-certifikat, ingen arbetserfarenhet eller nåt.
Han var en nyanställd musiklärare från en annan skola som gav oss prov då och då på saker vi inte fått läsa på och satt och försökte förgäves översätta engelska termer åt oss som vi mer eller mindre skrattade åt.
Att vi hade honom i semester 1&2 i vår CCNA kurs gjorde det inte bättre, visserligen klarade sig de flesta genom kursen fint men det skulle gått bra mycket bättre med en kompetent lärare.
På utvärderingen av CCNA kurserna så fick läraren ettor rätt igenom, de som hade problem med engelska hade stora problem med CCNA kursen och inte tusan kunder vår lärare hjälpa till, istället kom folk och frågade t.ex mig när de inte förstod.

Nu i CCNA semester 3 har vi iallafall en kompetent lärare som vet vad han pratar om.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

FirestorM wrote:Jag har haft en salig blandning bra/dåliga lärare genom min skoltid, går sista året i gymnasiet nu.

Den egentligen enda RIKTIGT bra läraren vi har heter Hasse och undervisar oss i Teknik och företagande.
Han väver in vanliga diskutioner och undervisande ganska fint, ibland så snackar väl mer eller mindre alla bara skit men man lär sig en hel del från honom.
Sen att han ordnade att vi kom iväg på tekniska mässan i sthlm (nån mer som var där förresten?) var en fin bonus... lite sämre var 35 mil bussresa...

På den sämre sidan har vi en mattelärare som blir VANSINNIG om man inte gör anteckningar på hans genomgångar. Personligen lär jag mig genom att göra uppgifter själv, inte se när någon annan löser dem.
En gång blev jag utskickad ur salen för att jag inte lyssnade på honom utan satt och räknade själv.
Jag menar, studieteknik är väl för i tusan individuellt??? Inte tusan kan man argumentera med honom heller och när jag fick ett VG på ett prov verkade han bara bli ännu surare eftersom jag klarade mig fint.

Det blir inte bättre av att eftersom vi går den allra första klassen, vi är den allra första 3:an på den här linjen (TELIT) så vi har alltid varit mer eller mindre en experimentklass.
Vår datalärares kompetens bestod av ett NT-certifikat, ingen arbetserfarenhet eller nåt.
Han var en nyanställd musiklärare från en annan skola som gav oss prov då och då på saker vi inte fått läsa på och satt och försökte förgäves översätta engelska termer åt oss som vi mer eller mindre skrattade åt.
Att vi hade honom i semester 1&2 i vår CCNA kurs gjorde det inte bättre, visserligen klarade sig de flesta genom kursen fint men det skulle gått bra mycket bättre med en kompetent lärare.
På utvärderingen av CCNA kurserna så fick läraren ettor rätt igenom, de som hade problem med engelska hade stora problem med CCNA kursen och inte tusan kunder vår lärare hjälpa till, istället kom folk och frågade t.ex mig när de inte förstod.

Nu i CCNA semester 3 har vi iallafall en kompetent lärare som vet vad han pratar om.
Vi läser CCNA sem.2 nu....vi borde vara på sem.3, men läraren har fuckat upp allt så mycket så vi är kvar på 2:an...
1:an tog oss ETT ÅR!


Ps: Och då är ändå han en av de bättre lärarna jag har.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Vår CCNA termin 1 gick hur slött som helst, tog nästan ett år.
Termin 2 gick snabbare men ändå ganska slött.
Nu har vi 1 prov / vecka i CCNA termin 3, ganska lagom.

Men ändå, vår lärare satt och läste utantill ur texten vid varje nytt kapitel, försökte översätta saker och ting medans han läste och så fort han inte begrep (ofta!) så sade han det engelska ordet med svenskt uttal, hooooostar (att säga hosta, sjukdomen (i brist på bättre ord), med långt o)
"Läraren" bara gjorde saker knepigare för de som satt och lyssnade på honom...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
MadMan
Posts: 272
Joined: 2002-03-08 16:57:57
Location: Stora Gällivare
Contact:

Post by MadMan »

Läser svenska på distans just nu, & läraren där är nog den bästa jag haft...
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Vår bildlärare Stig är jätteschysst.
Han blir aldrig arg och så...
Account removal-requested!
ratatoouie
Posts: 80
Joined: 2002-09-22 17:52:09
Location: SkåneLand

Post by ratatoouie »

..vår historielärare Göran är 61 och spelar datorspel (civ 2 och dylikt, har spelat sen 70-talet) :) , vår nk/kemi/biologilärare (aven han heter Göran) gör roliga ljud när han pratar... tex "...och så reagerar det ämnet med det andra och fshhsfhhsh" :) :) väldigt roligt.
FAFAFAFAFAFAFAFA FAFAFA FAFAFA FAFAFAFAFA!!! (Brainpool - "in a box")
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

jag hade en grym lärare i 9an som heter olof... han var assjyst... dessutom gav han mig mvg :P ::)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
netropa
Posts: 293
Joined: 2002-08-27 20:07:14

Post by netropa »

bara jag som har för mig att den är tråden varit uppe innan??

I alla fall så har jag några bra lärare o några mindre bra lärare.

Den bästa är den äldsta, hon skulle egentligen gått i pension detta året men bara för att hon hade en 9:a på ett valår så valde hon att stanna kvar ett år till, jätte schysst tycker jag. Hon är liksom speciell, hon ger rätt betyg till rätt person till skillnad från vissa andra lärare, sen så lyssnar hon på alla frågor och ibland när man glömt göra en läxa så säger hon "aja, det löser sig nog på ett eller ett annat sätt ska du se".
Denna lärare är även skolans mest respekterade.

Vår sämsta lärare måste vara min mattelärare.
Hon är helt mesig... hon är fan nervös, hon darrar när hon skriver på tavlan... sen så slänger hon ut mig o min kompis bara för vi välte våra bänkar och skrek YMCA!... hon är ju konstig ::)
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

NeTrOpA©® wrote:sen så slänger hon ut mig o min kompis bara för vi välte våra bänkar och skrek YMCA!... hon är ju konstig ::)
eh.... :-/
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

ZUdminaTor wrote:Har bra lärare över lag, min svensklärare heter Magnus, är väl en si så där 25 år och är extremt shysst. Dessutom lyssnar han på DOktor Kosmos :D.
...Öhh...doktor kosmos.. *usch*
Jag har en as skön lärare..han heter Thomas Schön(stavas?);D
..nej man han e iaf ball:)
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Jovars, uppe på våran elavdelning har vi bara sjyssta lärare.

Vill man sätta sig och surfa, frågar man "Franz, får vi porrsurfa lite?". Och han svarar självklart "Javisst!". ;D
Post Reply