Soft Air Gun

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

zinko wrote:Hmm, 160m/s är inte spec. fort, jag har ett luftgevär som gör runt 250-260m/s och det är ingen fjantig plastkula
Var har du köpt det?
Det krävs väl licens när hastigheten överstiger 200m/s?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

zinko wrote:Hmm, 160m/s är inte spec. fort, jag har ett luftgevär som gör runt 250-260m/s och det är ingen fjantig plastkula, jag förstår inte grejen med att köpa ett megasuperduperxtreahard-gevär när man för de pengarna får tre luft-gevär som ligger runt 199m/s, visst du kan inte skjuta på någon annan utan att denna får riktigt ont men ändå.

Men alltså det jag skulle kunna tycka vara kul med Soft-Air-Guns är att man kan sitta och "mysprickskjuta" i sitt rum utan att det går rakt igenom väggarna, även skjuta på kompisar om de beter sig oskönt :P
jag undrar varför dom heter SOFT Air Gun? kanske för att dom inte ska skjuta lika hårt?
Dessutom är det nog lättare att få upp farten på en "rättformad" kula i ett luftgevär, än en (stor) och rund kula i en SOFT Aír Gun...
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Imagine wrote:
zinko wrote:Hmm, 160m/s är inte spec. fort, jag har ett luftgevär som gör runt 250-260m/s och det är ingen fjantig plastkula
Var har du köpt det?
Det krävs väl licens när hastigheten överstiger 200m/s?
Det är ett rätt gammalt vapen som är trimmat.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

En fråga: Hur gör ni när ni mäter hastigheten på kulorna?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Xerxes wrote:En fråga: Hur gör ni när ni mäter hastigheten på kulorna?
Man skjuter ett äpple från 10m och mäter radien på utgånshålet. Sen tar man det värdet gånger 10, så får du en siffra som motsvarar utgångshastigheten i meter per sekund... :-X
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Imagine wrote:
zinko wrote:Hmm, 160m/s är inte spec. fort, jag har ett luftgevär som gör runt 250-260m/s och det är ingen fjantig plastkula
Var har du köpt det?
Det krävs väl licens när hastigheten överstiger 200m/s?
Nääeee... det tror jag inte. TM har väll luftgevär med typ 200m/s, och då behöver man ju bara vara 18+.

Finns det inte soft airgun kulor med färg i, så att det blir typ som paint ball. Fast biligare.
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

Soft Air Gun:s (S.A.G.) kan man ha krig med!
Det kan man inte med Luftgevär!
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

Finns det inte soft airgun kulor med färg i, så att det blir typ som paint ball. Fast biligare.
Jo....det finns det men av dom blir det så mycket färg i pipan!
Image
Kostar :59,50kr på hobbex![/quote]
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

FoCkZy wrote:
Finns det inte soft airgun kulor med färg i, så att det blir typ som paint ball. Fast biligare.
Jo....det finns det men av dom blir det så mycket färg i pipan!
Image
Kostar :59,50kr på hobbex!
[/quote]

Det e bäst o ha en fjäderdriven pistol utan hop-up(finns sånna man kan koppla på o av)... för annars kan kulan gå sönder inne i....
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Post by topic »

Imagine wrote:
Xerxes wrote:En fråga: Hur gör ni när ni mäter hastigheten på kulorna?
Man skjuter ett äpple från 10m och mäter radien på utgånshålet. Sen tar man det värdet gånger 10, så får du en siffra som motsvarar utgångshastigheten i meter per sekund... :-X
Eller använder man bara en chronograf. ;)



Edit:
FoCkZy wrote:
Finns det inte soft airgun kulor med färg i, så att det blir typ som paint ball. Fast biligare.
Jo....det finns det men av dom blir det så mycket färg i pipan!
Image
Kostar :59,50kr på hobbex!
Det där är den mest värdelösa skiten tillverkat någonsin. Gör inget annat än förstör ditt vapen.


/toPic
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Brorsan handlade såna där paintballkulor.. skitkul till soft air gun då dom inte spricker när dom träffar nåt mjukt (människa)... vi fick dom bara att gå sönder på ganska korta avstånd och väldigt hårda material...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-EasyTarget-
Posts: 113
Joined: 2002-04-29 13:18:34
Location: åkersberga

Post by -EasyTarget- »

Matte wrote:med hop up kullor skjuter du nästan dubbelt så lång säger dom...

www.roligt.nu finns ju också

edit: jo
SOFT AIR GUN AMMO HOP-UP

Image

Till soft air guns. Kaliber 6 mm. Innehåller ca. 2.000 skott. Kulans vikt 0,20 gram

SOFT AIR GUN AMMO HOP-UP
139,00 kr (52-82-61)
hop up kulor är skit!(iallaf dom som följde med min pistol)
med vanliga kulor kan jag skjuta genom cdskivor.
på längre avstånd är det skräp att ha softair gun
såvida man inte gillar att sikta uppåt och använda det som nått slags
artilleri:P
fisk

Post by fisk »

Till alla: Gör lumpen istället ;)
petter

Post by petter »

då jag sagt nåt i denna tråden och redan gjort lumpen tror du då jag kan få nån slags dispans för att göra om den ? helst som mc-ord igen om det är möjligt.
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

-EasyTarget- wrote:
Matte wrote:med hop up kullor skjuter du nästan dubbelt så lång säger dom...

www.roligt.nu finns ju också

edit: jo
SOFT AIR GUN AMMO HOP-UP

Image

Till soft air guns. Kaliber 6 mm. Innehåller ca. 2.000 skott. Kulans vikt 0,20 gram

SOFT AIR GUN AMMO HOP-UP
139,00 kr (52-82-61)

hop up kulor är skit!(iallaf dom som följde med min pistol)
med vanliga kulor kan jag skjuta genom cdskivor.
på längre avstånd är det skräp att ha softair gun
såvida man inte gillar att sikta uppåt och använda det som nått slags
artilleri:P
Amen då är det ju fjädern som är stark! ;)
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
fisk

Post by fisk »

ponk4130 wrote:då jag sagt nåt i denna tråden och redan gjort lumpen tror du då jag kan få nån slags dispans för att göra om den ? helst som mc-ord igen om det är möjligt.
Hemvärnet? =)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

När vi ändå är fet-offtopic... här är vad jag gjorde när jag tröttnade på luftvapen...

Granatgevär och Granatpistol som skjuter mortars (såna där fyrverkerirör som man köper på nyårsafton, skjuter upp en eldboll som exploderar och sprider stjärnor) eltända för omedelbar avfyrning...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Fireman wrote:När vi ändå är fet-offtopic... här är vad jag gjorde när jag tröttnade på luftvapen...

Granatgevär och Granatpistol som skjuter mortars (såna där fyrverkerirör som man köper på nyårsafton, skjuter upp en eldboll som exploderar och sprider stjärnor) eltända för omedelbar avfyrning...
Du har inga "in action-bilder"?
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Kör på paintball istället. Det är roligare.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Svempa wrote:Kör på paintball istället. Det är roligare.
Paintball är inte roligare än granatkastare :)
Imagine wrote:Du har inga "in action-bilder"?
Tyvärr, kanske blir nån gång framåt dock...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
topic
Posts: 723
Joined: 2002-05-02 22:02:11

Post by topic »

EvilGhozt wrote:160m/s är inte längre ett vanlig ärt-sjutare, och därför inget man kan "leka" med (bortkastade pengar)... jag tycker fortfarande de bara är skit att ha, skaffa paintball för 100:ade gången. varför hålla på med små ärtkulor när man kan få färger och grejer, mycke coolare och bättre... aja, de är ju en smak sak...
Jag vill se dig skuta ca. 80 meter med en "ärtsjutare".


/toPic
User avatar
harehare
Posts: 153
Joined: 2002-04-22 19:09:25
Location: Umeå
Contact:

Post by harehare »

Matte wrote:med hop up kullor skjuter du nästan dubbelt så lång säger dom...
Finns inget som heter "hop up kullor" inte hop-up kulor heller för den delen. Hop-up är en gummibit som sitter längst inne i airsoftvapnet och ger kulan bakåtspinn vilket gör att den går betydligt längre. Så antingen har du hop-up på airsoftvapnet eller så har du det inte
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Jean-Jacques Rosseau
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Inte för att angripa personer, men jag verkligen avskyr folk som går in seriöst med Airsoft. Jag har 2 klasskamrater som verkligen lägger all sin tid och alla sina pengar på sån skit (det är vad jag tycker). De tjatar alltid om ny ammonution och diverse tillhörigheter, och jag stör mig verkligen hur man kan tycka att det är så kul att man läggar åtskilliga tusen på ett vapen som skjuter plastkulor. Det sättet dom leker "krig" på sedan är rent ut sagt löjligt, ut min synvinkel, och jag blir ganska irriterad när dom skryter hur grymma på var på helgens Airsoft match.

Annars tycker jag det är helt ok att testa på det nån gång per år, både airsoft och paintball, men jag anser inte att det är nån värdig hobby :-/
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
erica
Posts: 474
Joined: 2002-03-08 14:44:33
Location: Lerum
Contact:

Post by erica »

Min kära storebror har en Soft air gun. Han skjöt alltid på mig när jag var mindre. :( Det gjorde ont.. ;(
Sen har ju mor&far äkta sigsauer eller vad de heter... (Lillis? :>) ;)
weeei
Post Reply