lite musiksnack :P

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

lite musiksnack :P

Post by peking »

jag har suttit och tänkt på hela "musikvärlden" och jag tänkte så här hur många lyssnar på METAL? asså "real" hårdrock...

själv lyssnar jag på Metal, och det är nästan den ända musiken jag lyssnar på. Men kan ge några tips på artister/grupper som ni BARA måste höra...

Slipknot, Rammstein, KoRn, Iron Maiden, Metallica, Cradle of Filth, Opeth, Ill Nino, Hammerfall, In Flames, Stratovarius, White Zombies, Rob Zombie, System of a Down och många fler... ;)
User avatar
Riley
Posts: 75
Joined: 2002-06-11 21:10:33
Location: Småland.Tranås
Contact:

Post by Riley »

At The Gates, Entombed, Cannibal Corpse, Infestdead, Malevolent Creation, Deicide och Rövsvett! '

De kallar jag musik!
1+1=3?
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Ni glömmer väl inte Pantera och Megadeth?

hehe.. rövsvett.. <onödigt vetande>jag jobbar tillsammans med originalgitarristen.. </onödigt vetande>
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

Oni wrote:Ni glömmer väl inte Pantera och Megadeth?

hehe.. rövsvett.. <onödigt vetande>jag jobbar tillsammans med originalgitarristen.. </onödigt vetande>
hahaa ok... just ja bra att du skrev megadeth.. dom är ju bra.
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Problemet uppstår när du säger "vilka lyssna på real hårdrock". Vad är real hårdrock? Och vem har rätten att bestämma det?
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

GibIt wrote:Problemet uppstår när du säger "vilka lyssna på real hårdrock". Vad är real hårdrock? Och vem har rätten att bestämma det?
Han skrev ju faktiskt det; Metal ...?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
none

Post by none »

Oni wrote:
hehe.. rövsvett.. <onödigt vetande>jag jobbar tillsammans med originalgitarristen.. </onödigt vetande>
Är du från Tranås?

Rövsvett är iaf därifrån.

<onödigt vetande> Min pappa festade ofta med medlemarna i rövsvett, givetvis var det längesedan.</onödigt vetande>
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Nope.. ja e från och bor i Örebro..

Niclas med, numera
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Oni wrote:Han skrev ju faktiskt det; Metal ...?
Så allt som inte är metal är "falsk" hårdrock?
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

GibIt wrote:
Oni wrote:Han skrev ju faktiskt det; Metal ...?
Så allt som inte är metal är "falsk" hårdrock?
ja det är klart ;D, neh jag skoja...
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Peking wrote:
GibIt wrote:
Oni wrote:Han skrev ju faktiskt det; Metal ...?
Så allt som inte är metal är "falsk" hårdrock?
ja det är klart ;D, neh jag skoja...
Hehe ;D
Jag förstår iofs vad du menar, men det blir ju lite smått luddigt när man ska försöka dela in band som kanske i grund och botten tillhör samma genre i "äkta" och "falska" band ;)
Vad jag anser vara "äkta" hårdrock kanske inte någon annan anser vara "äkta" utan någon underlig och fånig subgenre till hårdrock eller dyl.
För att än en gång citera enya-reklamen "varför kan inte enya vara rave? det kanske är rave för mig!"
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

GibIt wrote:
Peking wrote:
GibIt wrote:
Oni wrote:Han skrev ju faktiskt det; Metal ...?
Så allt som inte är metal är "falsk" hårdrock?
ja det är klart ;D, neh jag skoja...
Hehe ;D
Jag förstår iofs vad du menar, men det blir ju lite smått luddigt när man ska försöka dela in band som kanske i grund och botten tillhör samma genre i "äkta" och "falska" band ;)
Vad jag anser vara "äkta" hårdrock kanske inte någon annan anser vara "äkta" utan någon underlig subgenre till hårdrock eller dyl.
För att än en gång citera enya-reklamen "varför kan inte enya vara rave? det kanske är rave för mig!"
hahahah är Enya rave för dig? nej men när jag säger "Real" hårdrock tänker jag mer på Heavy Metal och så men iaf.. men du visste ju va ja menade ;)

men jag lyssnar på all slags metal
User avatar
Riley
Posts: 75
Joined: 2002-06-11 21:10:33
Location: Småland.Tranås
Contact:

Post by Riley »

zeux wrote:
Oni wrote:
hehe.. rövsvett.. <onödigt vetande>jag jobbar tillsammans med originalgitarristen.. </onödigt vetande>
Är du från Tranås?

Rövsvett är iaf därifrån.

<onödigt vetande> Min pappa festade ofta med medlemarna i rövsvett, givetvis var det längesedan.</onödigt vetande>
Ni kommer väl på lördag då rövsvett spelar här hemma i tranås! ;D
1+1=3?
User avatar
rdj
Posts: 241
Joined: 2002-03-25 17:16:42
Location: /home/Göteborg/
Contact:

Post by rdj »

Jag lyssnar på det, mestadels:
Arch Enemy
At the Gates
Avantasia
Dark Tranquillity
Entombed
In Flames
Opeth
The Haunted
rdj.se
[url=http://rdj.se/lotgd/Legend of the Green Dragon[/url]
User avatar
natas
Posts: 573
Joined: 2002-10-22 9:58:14
Location: Stockholm, Täby
Contact:

Post by natas »

"Real" hårdrock måste väll ändå vara Wasp, Twisted Sister, Iron Mailden m.fl ?
Good advice is something a man gives when he is too old to set a bad example.

/Francois de La Rochefoucauld
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Post by CJ »

Dark Tranquillity och Ablaze my Sorrow spelas mest hos mig nu.
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

Janne Bajs wrote:
zeux wrote:
Oni wrote:
hehe.. rövsvett.. <onödigt vetande>jag jobbar tillsammans med originalgitarristen.. </onödigt vetande>
Är du från Tranås?

Rövsvett är iaf därifrån.

<onödigt vetande> Min pappa festade ofta med medlemarna i rövsvett, givetvis var det längesedan.</onödigt vetande>
Ni kommer väl på lördag då rövsvett spelar här hemma i tranås! ;D
nej det kommer ja inte.. skulle kommit om jag hade haft tid att åka dit.. jag bor ju i Umeå...
User avatar
Riley
Posts: 75
Joined: 2002-06-11 21:10:33
Location: Småland.Tranås
Contact:

Post by Riley »

Peking wrote:
Janne Bajs wrote:
zeux wrote:
Oni wrote:
hehe.. rövsvett.. <onödigt vetande>jag jobbar tillsammans med originalgitarristen.. </onödigt vetande>
Är du från Tranås?

Rövsvett är iaf därifrån.

<onödigt vetande> Min pappa festade ofta med medlemarna i rövsvett, givetvis var det längesedan.</onödigt vetande>
Ni kommer väl på lördag då rövsvett spelar här hemma i tranås! ;D
nej det kommer ja inte.. skulle kommit om jag hade haft tid att åka dit.. jag bor ju i Umeå...
Hehe...lite lång väg o åka kanske...men men...Jag ska dit iaf! ;D
1+1=3?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

// Tråden handlar endast om *metal??

Jag lyssnar inte alls på metall stort sett, utöver instrumentala låtar från In Flames och lite go Metallica då och då så blir det ballader och acapella ;)


Kan rekommendera Rockapella som en bra grupp om ni vill höra lite acapella, det är grymt skönt att lyssna på helt organiska instrument.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

jag lyssnar på metal, främst black...favoriter är cirith gorgor, dimmu borgir (främst gamla), tidiga burzum, tidiga dødheimsgard, embraced, setherial, abigor, marduk...brukade lyssna otroligt mycket på dissection förut men jag har lyssnat på storm of the light's bane så mycket att jag börjar lessna på den, den är dock ett riktigt mästerverk...

lyssnade mycket på pantera i mina yngre dar, cowboys from hell är en skiva jag fortfarande älskar...wasp är också klassiker, liksom gamla metallica...
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Ramza wrote:// Tråden handlar endast om *metal??
Ja, metal är den enda riktiga musik som finns juh!

Eller inte.. :D
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
fisk

Post by fisk »

Grim wrote:jag lyssnar på metal, främst black...favoriter är cirith gorgor, dimmu borgir (främst gamla), tidiga burzum, tidiga dødheimsgard, embraced, setherial, abigor, marduk...brukade lyssna otroligt mycket på dissection förut men jag har lyssnat på storm of the light's bane så mycket att jag börjar lessna på den, den är dock ett riktigt mästerverk...

lyssnade mycket på pantera i mina yngre dar, cowboys from hell är en skiva jag fortfarande älskar...wasp är också klassiker, liksom gamla metallica...
vIkKa hÄfFigA bANd dU lYsSNaR påÅÅå... får jAG PeTA på DäJ!?, EvIl sOm FaN aLLtSå... hAkKa oCh KorSfÄsta KrIStnA o BräNna KyrKor!, JäÄä wÖRsHip SeJtan ... HaR pHeTA pEntaGraMmeT o DöSkALLar liKsoM...

Nej, men ärligt... svarthår/smink och hela "vi klär oss svart för att verka skräckinjagande" känns ungefär lika mycket som ett modejippo som punken för något sekel sedan. Inget ont mot dig eller din musiksmak Grim; vet att du är seriös i ditt lyssnande, jag funderar bara lite över konceptet, och hur många stackars miffon som lyssnar på musiken för att "det är ballt" ...
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

fisk wrote:
Grim wrote:jag lyssnar på metal, främst black...favoriter är cirith gorgor, dimmu borgir (främst gamla), tidiga burzum, tidiga dødheimsgard, embraced, setherial, abigor, marduk...brukade lyssna otroligt mycket på dissection förut men jag har lyssnat på storm of the light's bane så mycket att jag börjar lessna på den, den är dock ett riktigt mästerverk...

lyssnade mycket på pantera i mina yngre dar, cowboys from hell är en skiva jag fortfarande älskar...wasp är också klassiker, liksom gamla metallica...
vIkKa hÄfFigA bANd dU lYsSNaR påÅÅå... får jAG PeTA på DäJ!?, EvIl sOm FaN aLLtSå... hAkKa oCh KorSfÄsta KrIStnA o BräNna KyrKor!, JäÄä wÖRsHip SeJtan ... HaR pHeTA pEntaGraMmeT o DöSkALLar liKsoM...

Nej, men ärligt... svarthår/smink och hela "vi klär oss svart för att verka skräckinjagande" känns ungefär lika mycket som ett modejippo som punken för något sekel sedan. Inget ont mot dig eller din musiksmak Grim; vet att du är seriös i ditt lyssnande, jag funderar bara lite över konceptet, och hur många stackars miffon som lyssnar på musiken för att "det är ballt" ...
Får jag peta på dig? ::) :P
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Hmm... Urga är riktig musik åxå förstås!

*Petar på Fisk med en lång pinne*
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

fisk wrote:
Grim wrote:jag lyssnar på metal, främst black...favoriter är cirith gorgor, dimmu borgir (främst gamla), tidiga burzum, tidiga dødheimsgard, embraced, setherial, abigor, marduk...brukade lyssna otroligt mycket på dissection förut men jag har lyssnat på storm of the light's bane så mycket att jag börjar lessna på den, den är dock ett riktigt mästerverk...

lyssnade mycket på pantera i mina yngre dar, cowboys from hell är en skiva jag fortfarande älskar...wasp är också klassiker, liksom gamla metallica...
vIkKa hÄfFigA bANd dU lYsSNaR påÅÅå... får jAG PeTA på DäJ!?, EvIl sOm FaN aLLtSå... hAkKa oCh KorSfÄsta KrIStnA o BräNna KyrKor!, JäÄä wÖRsHip SeJtan ... HaR pHeTA pEntaGraMmeT o DöSkALLar liKsoM...

Nej, men ärligt... svarthår/smink och hela "vi klär oss svart för att verka skräckinjagande" känns ungefär lika mycket som ett modejippo som punken för något sekel sedan. Inget ont mot dig eller din musiksmak Grim; vet att du är seriös i ditt lyssnande, jag funderar bara lite över konceptet, och hur många stackars miffon som lyssnar på musiken för att "det är ballt" ...
Håller med dig om sminket :) Själv så lyssnar jag nu mest på Dimmu Borgir, Nile, Dimension Zero, Children of Bodom och lite annat. Gillar mest melodisk death/black metal. Och dom flesta mest seriösa band skriver inte texter om att bränna kyrkor och korsfästa sig själv. Det är mer poesi.
Jag är bättre än dig.
Post Reply