glömd kod i xp

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
petter

glömd kod i xp

Post by petter »

jag har glömt bort min inloggnings-kod på andra-datorn och jag ser helst att jag inte skall behöva formatera om den, så frågan är då : hur löser jag detta ?

jag har xp pro installerat
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Oki, du vill ju inte formatera men om du är rädd om grejerna så kan du ju alltid köra den som slave och hämta grejerna och kanske mecka med nått doc som styr inloggningen..
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

Satte du lösen på admin kontot i installationen?!? Om de inte va de du glömde bort lösenordet till asså så kan du ju logga in där å ändra lösen..
petter

Post by petter »

på min huvuddator så har det aldrig blivit så och jag har gjort samma på bägge , det är inte sakerna som är sparade i sig utan att jag inte har nån större lust att behöva göra om allt installerande av spel o dylikt
User avatar
KRS
Posts: 227
Joined: 2002-03-08 11:26:09
Location: Broby (skåne)
Contact:

Post by KRS »

j0ch0z wrote:Satte du lösen på admin kontot i installationen?!? Om de inte va de du glömde bort lösenordet till asså så kan du ju logga in där å ändra lösen..
och var det admin kontot som du har glömt lössen på så är det bara att formatera och lära dig den hårda vägen... kör du NTFS så måste du formatera

men du kan ju testa en annan sak... lite jobbigt men ändå...
flytta hd'n... kopiera spelen... ladda hem no-cd/crack till spelen och kör dom ... kanske det funkar...
och nästa gång du intesallerar använd ett vanligt lösenord el blankt
~~~~~~ Trust is a weakness ~~~~~~
~ bENGt has the awnser to everything ~
Hardware: TB1200@1400, 200gb, 512mb, tyan 9600, 19", Cheftec DA-01WD, SB32AWE-wave, 3Com (3c905-tx), Plextor px-w4012a (black), Logitech Dual optic & Internet Navigator,
petter

Post by petter »

om det gör skillnad i fråga om svaren så kan jag säga att jag kör fat32

och det verkar nog som om det blir den hårda vägen , pjuh
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

KRS wrote:
j0ch0z wrote:Satte du lösen på admin kontot i installationen?!? Om de inte va de du glömde bort lösenordet till asså så kan du ju logga in där å ändra lösen..
och var det admin kontot som du har glömt lössen på så är det bara att formatera och lära dig den hårda vägen... kör du NTFS så måste du formatera
icke!!!!
"NTFSDOS" heter problemlösaren för er pojkar läsa och skriva (skriva = full version) laddar du din lilla ntfs partition och sen e d bara att kopier allt till cd lr annan disk.
och nästa gång du intesallerar använd ett vanligt lösenord el blankt
Ingen bra idé !!!!!!!!!!
på admin kontot ska du ha ett så avancerat som möjligt!!! om du inte kommer ihåg d skriv upp. Bättre än att vem som helst kan ansluta till dator från Internet

D e d som e cp me xp (en av många saker) M$ tycker att alla users e admin (om man inte ändrar d) och ingen ska ha lösen ord på sitt konto...

Smart hittar någon ditt ip ser att du anv dej av xp 2k kan han / hon ansluta sej till den datorn.... för alla vet ju att M$ tycker att vi inte ska ha lösenord på våra konton. sen e d bara att börja röja runt på hd:n så mycket man vill!!!
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
KRS
Posts: 227
Joined: 2002-03-08 11:26:09
Location: Broby (skåne)
Contact:

Post by KRS »

Mr_Lazy>> läste du hela tråden eller bara mitt "dumma" mess??
NTFSDOS löser ju inte problemet i fråga...

men visst jag håller med om att man itne skall ha "tomma" lösenord... men man skall ju heller inte skriva ner det på en postit som man fäster på skärmen.. :-)

vad är xp 2k för os??
~~~~~~ Trust is a weakness ~~~~~~
~ bENGt has the awnser to everything ~
Hardware: TB1200@1400, 200gb, 512mb, tyan 9600, 19", Cheftec DA-01WD, SB32AWE-wave, 3Com (3c905-tx), Plextor px-w4012a (black), Logitech Dual optic & Internet Navigator,
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

KRS wrote:vad är xp 2k för os??
En tidigt beta version av XP ::)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

KRS wrote:Mr_Lazy>> läste du hela tråden eller bara mitt "dumma" mess??
NTFSDOS löser ju inte problemet i fråga...

men visst jag håller med om att man itne skall ha "tomma" lösenord... men man skall ju heller inte skriva ner det på en postit som man fäster på skärmen.. :-)

vad är xp 2k för os??
;D ;D ;D sant postit syns så väl :P

Win 2000 = 2k
Win Xp = xp
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det finns en intressant motfråga som inte blivit besvarad. Vilket konto var det du tappat lösen till? Var det ett eget skapat konto (typ det man får när man installerar WinXp) eller var det kontot som heter Administrator? (ett konto som alltid finns i WinXp)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

3 gig till en linux-partition och sen kan du bara montera win-hårddisken som den byggsats det är och plocka hem alla filer. Så gör jag när WinXp har kraschat ntldr.dll eller andra systemkritiska filer. Ladda linux, kopiera över korrupta filer och starta om. Bättre än att formatera om.eller försöka lära sig XPs mångå-rescue console.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
alternative
Posts: 256
Joined: 2002-03-08 11:20:20
Location: Nässjö
Contact:

Post by alternative »

Linux är rädaren i nöden 8)
do you see thee alternative?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Amen to that.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
petter

Post by petter »

jag gör en formatering och i framtiden så skall jag försöka komma ihåg koden :)

tack för medverkan
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

NEJ!!!!!
du behöver inte göra det !!!!

man kan "rädda" att "skadade" lösenords-filer och sen logga in på adminkontot med tomt lösenord ;D
har i alla fall gjort det på en nt4 burk med det lär vara likadant i win2k och xp åxå ...
så säkra är m$ system .. :P
Post Reply