Problem med cd-läsaren

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Problem med cd-läsaren

Post by Xhargh »

Jag har en Sony 12x/8x/32x cd-brännare som har börjat krångla. Den klarar inte längre av att läsa cd-skivor ordentligt. Den klarar för det mesta av att läsa så pass mycket att den kan visa en fillista, men sen går det inte längre. Om det är skivor med autostart-funktion så börjar den köra men klagar efter en stund på att det inte funkar.
Det senaste den klarade av ordentligt var att bränna.
Jag har testat den i både xp och linux.

Nån som vet om det finns något enkelt sätt att få ordning på den?
fazz
Posts: 8
Joined: 2003-01-05 14:35:18
Location: Sthlm
Contact:

Post by fazz »

Rengöra linsen kanske... :o
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

fazz wrote:Rengöra linsen kanske... :o
Jag har kört med en sådan cd-skiva med små borstar på för att få rent den (sådan för audio-cdspelare), men cd-läsaren ville inte börja spela upp ljudspåren ens :(
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den kan vara slutkörd/dåligt tillverkad, försök med garanti eller kasta och köp ny
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
fisk

Post by fisk »

Har haft ett liknande problem, för mig berodde det först på en trasig IDE-kabel, och sedan på ett kontrollerkort (Promise UltraATA100) som inte klarade av CD-ROM-enheter.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Linsen kan ju vara sliten.. Vet inte om det fungerar likadant som med en vanlig (musik) cd spelare, men de linserna slits om man använder brända skivor.. Min DVD läser inte cd skivor lika bra längre, så linsen kan nog slitas med åren..
Post Reply