Hur mycket tränar du?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag tränar inte särskilt mycket men ett av mina nyårslöften var att börja jogga några gånger i veckan. Så det måste jag väl börja med snart. Annars så går jag väl hem ifrån skolan 1 gång i veckan (ca 6km) och på jullovet var jag ute och hoppade en del med miniskidor..

Är inte särskilt stor eller tjock, 173cm 68kg (fet? ;) )
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Om inget räknas som träna, så ja, jag tränar.

Sedan väger jag nästan 90 kilo med runt 20 kilo fett på mig också.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

jag väger nog 74 tror jag, faktiskt.

Men det är ju inte vikten som avgör om man är fet. Man kan ju ha muskler oxo. Muskler väger ju dubbelt så mycket som fett.

Jag ärlite rund om magen men fet är jag nog inte ;)
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

För mig känns det menlöst att träna.Hittar ingen anledning.

Edit > sen är det lite för trendigt för mig.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Kendo, ca 2,5h/vecka. Ca 170cm, 60kg, så någon vaddering att tala om har jag inte...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Tunis
Posts: 402
Joined: 2002-04-21 23:23:00
Location: Stockholm

Post by Tunis »

heee måste stoltera med att jag är 1.85 nånting och väger 100 kg ;D Men folk är förvånade när jag säger det. Är alltså inte fet...men det börjar väl bli lite runt midjan....stör ... :-/ ;)
Similem habent labra lactuam.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Ett väl igenom först träningspass ska inte behöva ta upp mer än 45min.

och på måndag, kan man träna rygg och mage

på onsdag lår, benmuskler m.m

fredag, Armar, axlar m.m

och en bra uppvärmning är ett absolut, och stretching är väldigt bra att göra.

Själv så värmer jag upp med roddmaskin på det trögaste läget självklart, kör 2km än så länge, håller 2min på 500mter rakt igenom. Sen ska jag öka till 2,5km och sänka takten lite. Sen har man ju en hel pärm med papper och tränings tips m.m och 2,st feta böcker om alla muskler och ben o senor m.m i kroppen plus matkost tränings schema hur mycket som helst.

Jag är 185cm lång och väger omkring 110kg, har gått upp ett antal kg efter jag började träna, när jag började träna för 2,år sedan så gick jag ner 10,kg 95,kg till 85,kg och fick bra uthållighet styrka m.m sen slutade jag träna m.m gick upp cirka 10,kg på lite mer över 1,år sen började man träna så gick man upp istället ju, Muskler är tungt. Har schema över allt jag äter och när jag äter det, och vilka dagar jag tränar och vilka saker jag tränar och hur många kg eller hur långt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

När vi väl är inne på motionstemat vill jag passa på att fråga om någon vet om det finns någon köldgräns för motion. Hur pass kallt får det vara innan kroppen tar stryk? Tänker mestadels på lungor och inre organ, men det kanske är intressant att veta vad huden klarar av också.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

Som mest var jag uppe i 12-13 gånger i veckan men har slutat med idrotten då axlarna inte pallade med.
Gymmar nu 4 gånger i veckan, går på hårdare och hårdare efter operationen.
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Post by Chas »

Jag tränar styrketräning tre gånger per vecka och har gjort det dem senaste 3 åren.

Väger 75kg men siktar in mig på att väga 100kg tills jag blir 20.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mycket enkelt. Ute o springer ibland (fast inte nu i kylan :-X) Nu räcker det faktiskt med att hoppa av en busshållplats innan och gå hem den biten. Det blir väl det. Styrketräning anser jag som mera muskelbildning och man borde vara så utseendefixerad alltid, för många av de som tränar mår självklart bra av det men jag hör ofta:
VA?! Går du ALDRIG på gymmet? Lite snygg kropp måste man ju ha
och sånt gör mig arg som satan (jag har inte den mest vältränade kroppen i världen om man säger så..) ;(
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
VeNoMtheman
Posts: 7
Joined: 2003-01-08 15:56:51
Location: Södertälje (bor nu i Tumba)
Contact:

Post by VeNoMtheman »

Jag tränar karate 1 timme 3 gånger i veckan, tränar benen genom att jaga brorsan genom huset några gånger per dag, tränar fingrarna vid datorn och *host* tränar högra handen vid datorn några gånger i veckan *host* ;D .
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

redhat wrote:När vi väl är inne på motionstemat vill jag passa på att fråga om någon vet om det finns någon köldgräns för motion. Hur pass kallt får det vara innan kroppen tar stryk? Tänker mestadels på lungor och inre organ, men det kanske är intressant att veta vad huden klarar av också.
Neråt en 10 minus så ska det nog inte vara någon fara så länge som vindarna inte blåser omkull hus, bara man är klädd för vädret så...

Neråt en 20minus så börjar det bli dags att tänka över hur det står till med exponerad hud, i vart fall om den utsätts för inddrag under ängre tid. Vet tyvärr inte riktigt hur man kan känna efter ordentligt, men gör det ont ska man nog vara försiktig. Är man flera så kan det vara bra att titta till varandra ibland (ansiktet är väl det jag främst tänker på, inte mycket annat man behöver ha ngon som kollar, och det mesta annat brukar vara väl täckt vid -20C). Är det rött så är det lungt, men börjar huden bli vit så är det dags att göra något åt saken. Värm med fingrar el.dyl, utsätt inte för mer drag, och framförallt tryck eller massera INTE området. Iskristaller har bildats, och om man rör runt så kan dessa skra sönder vävnaderna.

-30 samma som -20, men var fan så mycket försiktigare.

Runt en -40 så bör man inte längre andas genom munnen p.g.a. risken för lungskador, luften måste värmas i bihålorna innanlungorna kan ta smällen.

Vad gäller risken för skador på lungor och så av motion i kylslaget väder så finns misstankar om att hård träning i kyla kan orsaka astmatiska problem, något som många elitskidåkarekäner av. Tror dock inte att man som vanlig motionär är i någon som helst riskgrupp där.

Förutom hud och luftvägar så torde det inte vara några risker (ok, klä dig ör kallt och du inbjuder en förkylning, blåskatarr el.dyl, sunt förnuft gäller fortfarande) då kylan helt ekelt inte kan komma ut resten av kroppen utan att gå någon av dessa vägar.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Trää-naah? nej, inte mer än den motion jag får av dagliga sysslor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

redhat wrote:När vi väl är inne på motionstemat vill jag passa på att fråga om någon vet om det finns någon köldgräns för motion. Hur pass kallt får det vara innan kroppen tar stryk? Tänker mestadels på lungor och inre organ, men det kanske är intressant att veta vad huden klarar av också.
Enligt min gympalärare är -17 inte bra att vara ute och springa för att då hinner luften inte värmas upp innan den når lungorna.. och det är tydligen inte bra. eller nått :P
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Camridge wrote:...sen började man träna så gick man upp istället ju, Muskler är tungt.
Jovisst, är det inte därför man tränar? för att orka bära alla de där tunga musklerna? ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Sen några veckor tillbaks så tränar jag innebandy varje fredag i 2h..

Det var kallt i salen idag iaf, kunde knappt spela mer än 5-10 minuter i taget förrän jag behövde gå och ta medicin..

Jag började träna dels för att det är bra för min astma och dels för att jag sitter så mycket stilla vid burken att jag börjar bli för rund. ;)
hej.
User avatar
Freez_
Posts: 233
Joined: 2002-06-30 17:22:00
Location: STHLM

Post by Freez_ »

Linc känner igen det där med att man sitter "lite" förmycket framför datorn.. :-/

kan ju lägga till på min lista att hela min skola byggs om och att det är rörigt som fan gå runt hela skolan när man ska på lektioner.. men men finns väll fördelar me det också.. ::)
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

jag har gympa 2ggr i veckan och så går jag i Taekwondo (1,5h per träning) så där tränar jag väl 1 - 2ggr i veckan.. är 1,75lång och väger 55kilo eller nått sånt..

Är inte så rund precis ;) men har ju börjat få till en liten tvättbräda trots allt :)
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag känner när ma åker skidor att när det blir kallare får man blodsmak i munnen mycket lättare. Att bara vara ute och röra på sig vanligt är ganska lungt, till och med i -40, men när man tar i så är det annat. En annan sak som är intressant är att luften är bra mycket torrare när det är riktigt kallt. Kanske borde skaffa en sån där pryl man stoppar i munnen som fungerar som en värmeväxlare.

Nu är det bara -14,06 så jag ska nog ta en tur. :D
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
IronHammer
Posts: 222
Joined: 2003-01-10 23:04:48
Location: Jorden
Contact:

Post by IronHammer »

Kickboxning 3 timmar i veckan. Ibland 3 x 1 timme men denna veckan blev det 1 + 2 timmar (jag är jävligt trött idag då jag träna 2timmar ppuuuhh!)
sen så har man givetvis idrotten i skolan en gång i veckan också
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

redhat wrote:JAtt bara vara ute och röra på sig vanligt är ganska lungt, till och med i -40
hehe, sånt där är kul. här nere i göteborg börjar mina vänner gnälla när det är -10... typ :|
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

I min klass har vi infört egna OS-grenar på idrotten bl a. "kast med litet chassi" ::)
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
placeb0
Posts: 17
Joined: 2002-09-22 19:03:26
Contact:

fattar inte...

Post by placeb0 »

Jag förstår mig inte på folk som styrketränar. Gjorde det hela högstadiet, och halva gymnasiet. Sen när jag börja jobba så märkte man att tiden bara försvann... Så när man väl slutar träna, vilket jag tror alla som tränar kommer att göra nån gång, så blir man bara slapp i hela jävla kroppen. Man måste ut och springa som ett jehu för att få väck underhudsfett och liknande... Så under vår/sommar/höst springer jag 4-5 ggr i veckan, men det finns fortfarande kvar att ta på. När jag vägde som mest vägde jag 90-92, 176 cm lång. Numera ligger jag runt 68-72 beroende på om jag har pengar eller inte... =P

Hypotes: Styrketräning suuuuuger. Springa är bättre.
AMD XP 1800+@1900+ | 512MB DDR PC2100 | GeForce 4 Ti4200
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Beror väl lite på vad man vill uppnå... ::)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply