Surrealistiskt nätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
fisk

Surrealistiskt nätverk

Post by fisk »

Ni kommer inte tro det här, men hursomhelst... mitt nätverk fungerar perfekt i ~10sekunder, sedan "dör det av" :P

Testar såväl Half-Duplex som full... det går i 100Mbit i ungefär 10sek; sedan ner i 10Mbit...

då jag kör mii-tool -F 100baseTx-HD så fungerar allting klockrent ett tag... sedan inte... kör jag mii-too -F 100baseTx-HD igen, så fungerar det i ytterligare ett tag... :P

Utanför dessa perioder beter sig nätverket som ett 10Mbit-nätverk... vilket är lagom störande.

Jag kan ju lägga in en crontab för att få det att fungera hela tiden, men det är ju lite vääääl urflippat? :P .. .

Några idéer?

edit Nu går det i 100Mbit åt ena hållet (då jag tankar från linuxburken) ... men då jag laddar upp så går det i 10Mbit...

edit2 Ett tag så blev det tvärtom istället!

gAAAH!

edit3 Nu så är det så hela tiden... från linux ---> windows går det i 100Mbit... men tvärtom så är det 10Mbit :P

edit4 Oberoende av mii-tool verkar det nu! =((
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

jag tycker det verkar som om nätverket floodar sig själv på nåt sätt. jag vet inte... kanske om båda datorerna har routingservices eller nåt igång, och försöker hitta andra datorer, så de skickar arp-requests till varandra.

vet inte om det är möjligt... men det är ett tips iallafall.

/Johan
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

Post by smokie_2001 »

kör du med swich eller korsad kabel för om du kör med swich så kan det vara den s som spökar ananrs sså kan det också vara kabeln som har lite problem det är lite känsligt med hur man klämemr kasbel om man gör det själv ov plus att den lkan ha blivit skadat så att en ledare delvis är av men funnkar i bland och då blir det ibland 100 och ibland 10 eftersom då man kör 10 mbit behöver man bara 4 ledare har jag för mig men att man för 100 behöver 8 för full duplex
är iofs inte säker var lång tid sedan man kluddade mede sådant
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Surrealistiskt nätverk

Post by IcePic »

fisk wrote:Ni kommer inte tro det här, men hursomhelst... mitt nätverk fungerar perfekt i ~10sekunder, sedan "dör det av" :P

Testar såväl Half-Duplex som full... det går i 100Mbit i ungefär 10sek; sedan ner i 10Mbit...

då jag kör mii-tool -F 100baseTx-HD så fungerar allting klockrent ett tag... sedan inte... kör jag mii-too -F 100baseTx-HD igen, så fungerar det i ytterligare ett tag... :P

Utanför dessa perioder beter sig nätverket som ett 10Mbit-nätverk... vilket är lagom störande.

Jag kan ju lägga in en crontab för att få det att fungera hela tiden, men det är ju lite vääääl urflippat? :P .. .

Några idéer?

edit Nu går det i 100Mbit åt ena hållet (då jag tankar från linuxburken) ... men då jag laddar upp så går det i 10Mbit...

edit2 Ett tag så blev det tvärtom istället!

gAAAH!

edit3 Nu så är det så hela tiden... från linux ---> windows går det i 100Mbit... men tvärtom så är det 10Mbit :P

edit4 Oberoende av mii-tool verkar det nu! =((
När du skriver "går i 10Mbit-hastighet", kan du verifiera att den gått ner till
10Mbit också, eller är det bara på hstigheten du ser det?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
fisk

Post by fisk »

Det är bara på hastigheten jag ser det, switchen rapporterar 100Mbit, men den beter sig som 10.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fisk wrote:Det är bara på hastigheten jag ser det, switchen rapporterar 100Mbit, men den beter sig som 10.
Jag skulle sniffat nätet och sett om det kom lustiga saker.
Ethereal och/eller tcpdump.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
mescon
Posts: 72
Joined: 2002-04-21 17:40:49
Location: Flen
Contact:

Post by mescon »

Prova med ettercap eller liknande.
Kolla ifall det händer något lustigt med kortet i sig självt också... (syslog förslagsvis).

Testa att boota om och se om dmesg klagar på något lustigt med kortet.
Kan ju även vara switchen som spökar.. vem vet? :)
-- Erik
Sicken liten hemsida - http://www.yi.se
Post Reply