Datorn har blivit väldigt seg... DEL. 2

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Datorn har blivit väldigt seg... DEL. 2

Post by MeAn »

Skrev en tråd förr om att min dator blivit extremt seg. För er som inte kommer ihåg, kan kolla på denna länk.
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=382


Problemet har blivit löst nu. Det hela hanldar om mina två hårddiskar som är normal stora. Ena har jag som hel partition och inte delat in den i något mindre. Har haft den som ftp och då en välfylld. Flera tillfällen varit full och då blivit tvungen att bränna ut filer. Då har det blivit luckor på disken och när ny data kommer in på disken så är inte luckorna tillräckligt stora så då har datorn spridit alla filer huller-om-buller på disken och på så sätt segat ned sig själv. Eftersom den är 80GB och innehåller viktig information så har jag inte kunnat formatera om den. Och har aldrig tänkt på att defraga den heller. Men så för någon dag sedan såg jag en arktikel här på 64bits om defrag och dess innebörd. Och fick den smarta tanken att jag kanske bör defraga disken.

Har gjort så på vissa delar av hårddiskarna och datorn har förbättrats sig betydligt. Men 80gb har ju inte varit formaterad sedan den köptes och det är x-antal månader sedan. Och inte heller defragad så det tar sin tid. började med 80gigs disken igår och lät den gå i 9timmar. Då hade den hunnit 22% :(

Men snacka om att det blir bättre.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

:) En bra förklaring och ett bra exempel på att det kan vara en god idé att dela upp en stor disk. Till exempel så kan det ha blivit så att förutom att filer blivit fragmenterade och hamnat lite varstans på disken i flera delar, så kan systemfiler som operativet använder ofta spridits över hela disken med det resultatet att läshuvudena får hoppa runt mycket. Utöver den effekt som kommer av att disken är mycket snabbare i början än mot slutet. Det kan därför passa mycket väl att reservera ett par gigabyte i början av disken för att ha till själva operativet och kanske nyttoprogrammen.

Hoppas att defragmenteringen hinner bli klar på ett dygn. ;)
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Jag var nere i 4mb / sek i läshastighet på mina diskar i höstas. Det blev så när jag körde Nortons Speed Disk. Det fick aldrig bli klart för det tog så lång tid så jag körde det då jag inte var hemma. Disken blev segare och segare och sedan kom på att det var just Nortons program som var felet.

Efter att har dumpat Norton och kört med Win2k:s egna så var problemet löst.
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

mkk@64bits.se wrote::) En bra förklaring och ett bra exempel på att det kan vara en god idé att dela upp en stor disk. Till exempel så kan det ha blivit så att förutom att filer blivit fragmenterade och hamnat lite varstans på disken i flera delar, så kan systemfiler som operativet använder ofta spridits över hela disken med det resultatet att läshuvudena får hoppa runt mycket. Utöver den effekt som kommer av att disken är mycket snabbare i början än mot slutet. Det kan därför passa mycket väl att reservera ett par gigabyte i början av disken för att ha till själva operativet och kanske nyttoprogrammen.

Hoppas att defragmenteringen hinner bli klar på ett dygn. ;)
Jag har två stycken 80gb. Ena är uppdelad och den är till operativsystemet. Men den andra behövde jag inte dela upp tycke jag. Eftersom allt som skulle in på disken är av samma sak. Men tji fick jag :) Hade tänkt bränna ut allt på den icke delade 80gb disken och det började jag med. Bränade som en dåre ca 80cd-r skivor. Har tyvärr lyckats fylla upp den igen. Går inte så bra. Får försöka defraga den lite oftare bara. Väntar bara på ett tillfälle då jag inte kommer använda datorn på minst 2dagar(vill vara på säkra sidan) men det går lite dåligt. Så ibörjan av nästa vecka ska jag förska hålla mig undan från datorn :)


EDIT: Glömde nämna en sak.
Det är rätt kul nu och se hur hårrdisken fungerar. Datorn går hur bra som helst och puttrar på lika bra som den gjorde då den var ny, men dirket jag tar fram utforskaren och börjar snoka lite i den icke defragmenterade hårddisken så blir datorn hur seg som helst. Vissa filer tar det upp till 1min innan de startas heller något händer. Men så länge jag håller mig borta från den disken är datorn hur snabb som helst. Spela spel(har dem installerade på den delade 80Gb disken) går prima. Inge prestanda förluster där :) Rätt kul och se. Men fy fan då jag måste in i den icke defragmenterade disken, då blire inte roligt längre :)
User avatar
MIFFOT
Posts: 57
Joined: 2002-03-10 14:34:40

Post by MIFFOT »

Vet inte om jag ska skratta eller gråta ;D / ;(
A31p 2Ghz | 512 MB | 60GB | MOBILITY Fire GL 7800 64 MB | Windows XP SP1 | IE 6
Post Reply