Hur uttalas kex?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Hur uttalas kex?

Chex
41
42%
Käcks
56
57%
Har aldrig sagt det
1
1%
 
Total votes: 98

User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Hur uttalas kex?

Post by xerxes »

Hur uttalas kex?
Som käcks(med k-ljud)?
Eller som chex(med ch-ljud, t ex kisa)?

//axman: har lagt till denna viktiga poll ;)
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

ch-ljud. alla gillar CH ;D

check. tjecks. (chips-ips)+ex

KEX!
petter

Post by petter »

chäcks ? hehe

det beror på vart man bor , fler roliga ord är

kaviar
göfab

(har fler men dom försvann)
Scalp
Posts: 44
Joined: 2002-09-17 12:33:39
Location: Haninge
Contact:

Post by Scalp »

lillis wrote:ch-ljud. alla gillar CH ;D

check. tjecks. (chips-ips)+ex

KEX!
Är man kokt i skit så är man :P
petter

Post by petter »

men det där var la inte snällt sagt va ? ajabaja sckalph

mula ?
möla ?
pula ?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

chäks såklart. :-*
hej.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Givetvis heter det käcks. :)
User avatar
MadMan
Posts: 272
Joined: 2002-03-08 16:57:57
Location: Stora Gällivare
Contact:

Post by MadMan »

Nee..

Det uttalas ju Kecks.
fisk

Post by fisk »

astronaut

a s t r o n aaauuut


ja!

astronaut!
JA JA JA!

ASTROOO NAUTTT!
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

ha ha. käcks givetvis.
Jag kom ihåg att vi hade en lärare en gång som höll på med sina schuor, schärnor och schex. Jevvlar vad hon blev förbannad när nån i klassen kommenterade det.
.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dialektala skillnader.... ska skåne uttalas skåne eller skeune? du skulle säga skåne, men dom som BOR i skåne har kallat det skeune i åtskilliga år....

Egentligen känns den här tråden VÄLDIGT irrelevant...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Ghlargh wrote:Egentligen känns den här tråden VÄLDIGT irrelevant...
Trådens syfte är ju inte att ta reda på vad som är "rätt", snarare bara en kul undersökning.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Ett argument för käcks kan vara att det kommer från engelskans cakes(rätta mig nu om jag har fel) och borde därför uttalas med k-ljud
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Chääx! :)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ska det vara Kex eller Chex
Kykling eller Chykling
nä, nu tycker hag att alla håller Chäften :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Xerxes wrote:Ett argument för käcks kan vara att det kommer från engelskans cakes(rätta mig nu om jag har fel) och borde därför uttalas med k-ljud
säger du kedja med k ljud oxå? :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
fisk

Post by fisk »

http://www.linema.com/sprakkansla/narkomordet4.html

1823 kex (engelska)

edit:
4.4.2 Engelskan gör sig märkbar

Under 1700-talet blir engelskans inflytande alltmer märkbart. Den fungerar som en viktig lånförmedlare för ord från främmande språk, till exempel te, där ordet liksom drycken ursprungligen kommer från Kina, och vadd, som även det är ett österländskt ord.

Mat och dryck är ämnesområden med många engelska lånord från det här seklet. Som exempel kan nämnas biffstek, kalops, kex, potatis, rostbiff och pudding, liksom rom, punsch, portvin och sherry.

Under upplysningen, som började i England, blev det populärt med så kallade "coffee-houses". I samband med detta kom ordet klubb in i svenskan, från engelskans ’club’. Andra ord som speglar det offentliga livets verksamheter är kommitté och pamflett.
Källa: http://stp.ling.uu.se/~mikaela/WORDDOKUMENT/Lanord.htm
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det beror på var man bor, liksom. Jag bor här och säger kex med k. :)
Fenix wrote:
Xerxes wrote:Ett argument för käcks kan vara att det kommer från engelskans cakes(rätta mig nu om jag har fel) och borde därför uttalas med k-ljud
säger du kedja med k ljud oxå? :P
Kedja på engelska är CHain. :p
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Xerxes wrote:Ett argument för käcks kan vara att det kommer från engelskans cakes(rätta mig nu om jag har fel) och borde därför uttalas med k-ljud
Jag akn rätta dig :)

Cake = Tårta
Cookie/Biscuit = kex

Men kan kan inte tänka så, det skulle innebära att vi var tvugna att uttala alla låneord exakt som dom uttalas på engelska och skulle inte få försvenska några ord alls.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

"Argument" ?

Att agera språkpolis och rätta folk som pratar med dialekt verkar ganska dumt tycker jag. :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
erica
Posts: 474
Joined: 2002-03-08 14:44:33
Location: Lerum
Contact:

Post by erica »

Chäx!

Lakrits kan man också filura med:
Laaakris
Lackriss

Lillis är här och hjälper mig att stava. ::)
weeei
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Ch-ljud, mest, som någon sa, beroende på dialekt.

Själv pratar jag en slags blandning av västgötska och rikssvenska. Drygt 75/25 blandning om jag ska "gradera" det själv. Riktigt kul att prata med stockholmare på det här sättet eftersom man ofta får ett helt blankt ansiktsutryck från folk när man pratar såhär ;)
Morsan har bonderötter och farsan är stassbo, ger lite kul resultat språkmässigt sett ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Fixarvesslan
Posts: 181
Joined: 2003-01-09 16:17:35
Contact:

Post by Fixarvesslan »

Först måste jag bara säga att det självklara svaret är: KEX inte Chex.

Sedan skulle jag vilja kolla ett nytt ord med alla här..

PAPRIKA

Heter det: paaprika (med ett lite längre a-ljud alltså) eller
papprika (med ett kort a-ljud)

(själv tycker jag att det är alt. 1)
P4 2.4GHz || 1024Mb Dual-DDR || Gigabyte SINXP-1394 (SiS 655) || Sapphire ATi RADEON 9500 Pro || 120Gb Seagate Baracuda V SE || Windows 2000 Pro
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Chex!!!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag kan inte riktigt rösta som jag vill, för jag säger precis som det stavas - kex. 'k' från början och 'e' i mitten... ;)

Det brukar vara rätt skoj att jämföra dialekter på det här sättet, sällan kommer man fram till vad som är rätt och fel.. men man får sig ju en liten intressant diskusison :)

Har en vän från Linköping, och jag har märkt att han (och fler därifån... och säkert på många fler ställen) saknar ett sch-ljud som i alla fall vi i Norrland använder. Säg orden "skära en skiva skinka". Det är samma sch-ljud i alla tre. Detta sch-ljud uttalas dock lite olika.. vissa använder sch-ljudet som finns i ordet "kär" ("tjära en tjiva tjinka"). Min vän använder något väsande ljud långt nerifrån halsen... låter som andningsproblem eller något ( ;) ), medan jag och folket här uppe använder något mitt emellan. "schhh" (~tyst) är rätt likt, men nu vet jag inte hur de uttalar det ordet i södern... Tydligen kan de inte det, för varken han eller hans föräldrar kunde härma mig när jag sa "skära en skiva skinka" på norrländskt sätt... däremot kunde jag härma båda deras sch-ljud.

Lite långt och innehållsfattigt inlägg, men ville bara säga det :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply