Ett delat på noll

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Ett delat på noll

Post by poazz »

Det har ju varit en del flumtrådar den senaste tiden. Så jag tänkte att ni kanske var sugna på en till:

1 / 0 = ?

Leder det till att: 1/x = 0 där x= oändligheten?

Eller kan man helt enkelt inte räkna med 'oändligheten'?
i c
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

1/0=error :)

Gamla miniräknare kunde man bränna upp genom att slå detta tal...

Det enda logiska är ju att 1/0 blir ett oändligt högt tal, men den praktiska nyttan är nog ytterst begränsad.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

1 / 0 = 0 / 1
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

gr0g wrote:1 / 0 = 0 / 1
0 delat på whatever är fortvarande 0, men delar man 1 med ingenting så blir ju svaret oändliga gånger 1 (ref: 1/0,0000000000000000001)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

Ghlargh wrote:Det enda logiska är ju att 1/0 blir ett oändligt högt tal, men den praktiska nyttan är nog ytterst begränsad.
Kanske lite onödig/dum fråga men...Ser du det som att det finns flera oändliga tal?
gr0g wrote:1 / 0 = 0 / 1
Det finns säkert någon smart tankegång bakom det där som jag aldrig kommer förstå. ;(
0 / 1 "går" ju allafall.
i c
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

poazz wrote:Kanske lite onödig/dum fråga men...Ser du det som att det finns flera oändliga tal?
1/1=1
1/0,1=10
1/0,000001=1000000
Det blir högre ju desto mindre det andra talet är, alltså blir 1/0 ett oändligt högt tal, det var det jag menade.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

Fireman: Bra, för det hänger jag med på. ;)

Att 1/0 = 'Oändligheten' brukar ju de flesta gå med på.
Men 1/'Oändligheten' = 0 är inte lika populärt.

Vad säjer du/ni?
i c
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Räkna med oändligheten är alltid kul. :)

Jag anser att 1/oändlighen är 0. Men igentligen är det inte så, jag menar, hur stort tal man än tar så blir det aldrig riktigt 0, men o andra sidan är oändligheten väldigt stor. ;)
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

0 delat på whatever är fortvarande 0, men delar man 1 med ingenting så blir ju svaret oändliga gånger 1 (ref: 1/0,0000000000000000001)
Om en mänsika ska dela på ingenting får han ingenting, eller ?
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

gr0g wrote:
0 delat på whatever är fortvarande 0, men delar man 1 med ingenting så blir ju svaret oändliga gånger 1 (ref: 1/0,0000000000000000001)
Om en mänsika ska dela på ingenting får han ingenting, eller ?
0/1 är 0 ja.
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

gr0g wrote:Om en mänsika ska dela på ingenting får han ingenting, eller ?
Jag tänker så här med division: 0 / 1 = Hur många gånger går 1 i 0?
i c
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

fredrik wrote:Räkna med oändligheten är alltid kul. :)

Jag anser att 1/oändlighen är 0. Men igentligen är det inte så, jag menar, hur stort tal man än tar så blir det aldrig riktigt 0, men o andra sidan är oändligheten väldigt stor. ;)
Oändligheten är ungefär lika lätt att tänka sig som det är att tänka sig ingenting.
(Jag har en teori om att det är omöjligt att tänka sig) :-/
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

gränsvärdet för 1/x
där x går mot 0 uppifrån blir oo,
där x går mot 0 nerifrån blir -oo

1/0 är däremot odefinierat inom normal matematik (se gränsvärdena ovan, man kan inte avgöra om det blir -oo eller oo)

1/oo brukar nog godtas att det är 0

jag använde beteckningen oo för 'oändligheten'
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

Och X/oo = 0 så länge X != oo?
i c
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Detta påminner lite om det med han som skulle springa med en sköldpadda.

Sköldpaddan fick säg 10 meders försprång, när mannen hade kommit fram till där sködpaddan startade hade sköldpaddan flyttat sig 1 meter. När mannan kom fram dit hade sködpaddan flyttat sig 1dm. När mannen kom fram dit hade sköldpaddan flyttat sig 1cm. Och så vidare.

Om man tänker såhär kommer mannen aldrig att springa om sköldpaddan. Ganska kul att fundera på. :)
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

Fredrik: Det fick mig osökt att tänka på mannen som ska gå in i en vägg. För varje steg halverar han sträckan till väggen. Kommer han fram om han tar oändligt antal steg?

Detta har väl i högsta grad med 1/0 och 1/oo att göra?
i c
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

hmm... detta är väl rätt?
1/0=?
1*(0/0)=?
(1/1)*(0/0)=?
(oo/0)*(0/0)=0

alltså:
1/0=0

Lite onödigt att gå runt så, men är inte det korrekt? (talen inom parenteser skulle jag skrivit som bråktal om jag bara vetat hur)

Men egentligen är ju inte oändligheten genom noll ett... Aja, detta är nog bara ett fluminlägg... :-P
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ganska fräsigt det här med oändlighet... Typ tal som Pi och E. Tal som fortsätter i all oändlighet, Pi och E slumpmässigt medans andra tal som ex 2/11 = 0,181818... i all oändlighet osv... Oändlighet är dock rätt svårt att greppa. Tänk typ på Pi:s 50 000 första siffror http://xitars.tripod.com/pi.htm. Vad är det mot oändligheten? Ingenting typ. Men ta då ett extremt? tal som en gogool (10^100). 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000. Bara detta talet är större än alla beräknade atomer i HELA UNIVERSUM. Och atomer finns det ju gott om. Att tänka i oändliga termer ger därför ingenting. Det är som om någon säger att i talet Pi så finns sanningen om allting i digital form (1-0), men samtidigt finns det ju också ett oändligt antal osanningar. Då vårat universum itne är oändligt och då ingenting vi känner till är oändligt (utom då matematiska tal) så är det väl mest bortkastad tid i att fundera över oändligheten. F
Last edited by XitArS on 2003-02-25 23:20:38, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

1/0 != oo Detta tal är matematiskt odefinierat, går inte att skriva.
1/oo = Kan inte skrivas på något annat sätt.
1/(+-0) = (+-oo) Räknar man med det i praktiken och inte rent teoretiskt så blir det lika med plus/minus oändligheten eftersom att det är så lite att man inte kan avgöra på vilken sida om origo det ligger i talplanet.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

poazz wrote:Fredrik: Det fick mig osökt att tänka på mannen som ska gå in i en vägg. För varje steg halverar han sträckan till väggen. Kommer han fram om han tar oändligt antal steg?

Detta har väl i högsta grad med 1/0 och 1/oo att göra?
Så länge man kan lägga till en decimal (vilket man teoretiskt kommer att kunna göra i all framtid) så kommer han ju aldrig fram...

När vi ändå snackar... Ljuset kommer väl att utvidga universum i all framtid? Hade vart fräckt om man kunde teleporteras till universums just i detta ögonblick yttersta gräns och sedan följa med i ljushastighet allt eftersom ljuset utvidgar gränserna. Framför oss kommer vi att se?? Ingenting? Och bakom oss kommer vi se att galaxerna avlägsnar sej allt mer... Till slut har man säkert kommit till en punkt där alla universums galaxer ser ut att befinna sej på samma ställe, i en enda punkt? Eller kommer man eftersom att ljuset från dem är konstant att för alltid uppfatta galaxerna så som man från börjar ser dem ? [[ eftersom att man "rider" med ljuset från just den tiden så kommer man alltså att för alltid se universum så som det såg ut då man begav sej iväg. Man kan alltså färdas i oändlighet efter oändlighet även efter det att hela universum upphört att existera och fortfarande titta bak och se universum så som man gjorde för en oändlighet sedan ]] - inte kasst.

Typ om flera biljoner år kommer avståndet mellan universums yttersta galaxer att vara enormt stort. Även om Vintergatan vid detta skede kanske är helt död så skulle man inte kunna se en enda galax. Tänk va tomt och dött det kommer att vara i universum om ett par biljoner år. Ingenting kommer lysa, det enda som finns då är miljontals massiva svarta hål. Men eftersom att allting vid detta skede är så utspritt så kommer inte gravitationens kraft att kunna motverka den pågående accelerationen, som då måste vara FRUKTANSVÄRT HÖG. Eller kommer de massiva hålen att skapa NÅGOT som till slut utlöser ännu en big bang? Kanske måste vi inse det faktum att vi lever i det första, enda och sista universum. Med avstånden att mäta måste vi nog även acceptera att vi aldrig kommer möta andra varelser än det vi känner här idag. Vore fräckt om någon av er här kunde dedikera sitt liv åt att försöka skapa liv ur "död?" materia... Fick bara en tanke, Allt levande består av atomer; men atomer lever ej. Alltså borde itne vi heller leva? jekla skumt det där... Skulle chansa på att det finns levande partiklar i allt som möjliggör liv. Eller är det någon som kan förklara för mej hur atomer kan bli "levande" genom samverkan ????
Last edited by XitArS on 2003-02-25 23:45:57, edited 2 times in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

XitArS wrote:
poazz wrote:Fredrik: Det fick mig osökt att tänka på mannen som ska gå in i en vägg. För varje steg halverar han sträckan till väggen. Kommer han fram om han tar oändligt antal steg?

Detta har väl i högsta grad med 1/0 och 1/oo att göra?
Så länge man kan lägga till en decimal (vilket man teoretiskt kommer att kunna göra i all framtid) så kommer han ju aldrig fram...

När vi ändå snackar... Ljuset kommer väl att utvidga universum i all framtid? Hade vart fräckt om man kunde teleporteras till universums just i detta ögonblick yttersta gräns och sedan följa med i ljushastighet allt eftersom ljuset utvidgar gränserna. Framför oss kommer vi att se?? Ingenting? Och bakom oss kommer vi se att galaxerna avlägsnar sej allt mer... Till slut har man säkert kommit till en punkt där alla universums galaxer ser ut att befinna sej på samma ställe, i en enda punkt? Eller kommer man eftersom att ljuset från dem är konstant att för alltid uppfatta galaxerna så som man från börjar ser dem ?
Ah. Så djupt.
Du hade förresten ett citat av mig på någon av dina hemsidor angående berättelsen om mannen som skall gå in i en vägg. Det var jag som rådde dig att skicka din lärare till komvux.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Kan ju göra denna tråden till en sån vetenskaplig tråd där vi kan snacka massa "skit". Tänkte på en sak till. Är det gravitationskraften som gör att man åldras eller är det i vilken hastighet man "färdas" ? Eftersom att en man som typ bor vid havet åldras snabbare än någon som bor högre upp... ??
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

lurvy wrote: Ah. Så djupt.
Du hade förresten ett citat av mig på någon av dina hemsidor angående berättelsen om mannen som skall gå in i en vägg. Det var jag som rådde dig att skicka din lärare till komvux.
Ja just det. Va ett tag sedan nu, ett år nästan exakt till och med... ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

XitArS wrote:
poazz wrote:Fredrik: Det fick mig osökt att tänka på mannen som ska gå in i en vägg. För varje steg halverar han sträckan till väggen. Kommer han fram om han tar oändligt antal steg?

Detta har väl i högsta grad med 1/0 och 1/oo att göra?
Så länge man kan lägga till en decimal (vilket man teoretiskt kommer att kunna göra i all framtid) så kommer han ju aldrig fram...

När vi ändå snackar... Ljuset kommer väl att utvidga universum i all framtid? Hade vart fräckt om man kunde teleporteras till universums just i detta ögonblick yttersta gräns och sedan följa med i ljushastighet allt eftersom ljuset utvidgar gränserna. Framför oss kommer vi att se?? Ingenting? Och bakom oss kommer vi se att galaxerna avlägsnar sej allt mer... Till slut har man säkert kommit till en punkt där alla universums galaxer ser ut att befinna sej på samma ställe, i en enda punkt? Eller kommer man eftersom att ljuset från dem är konstant att för alltid uppfatta galaxerna så som man från börjar ser dem ?
om du rör dig med ljusets hastighet bort från ett objekt så kommer objektet inte att förändras för dig. ljuset från detta objeket hinner ju aldrig ikapp dig. eller missuppfattade jag dig? inga fotoner kommer att träffa dig från något håll. så om du fördas med ljusets hastighet i kanten på universum så ser du ingenting.

appropå 1/0 så snackade vi ju just om det nyss. jag upprepar vad vår programmeringslärare brukade säga..
för att räkna ut ett bråk ska man inte tänka att nämnaren är hur i hur många delar man ska dela täljaren.
Det man ska fråga sig hur många gånger nämnaren får plats i täljaren.. och hur många gåner får 0 plats i 1?

Jag förstod att alla redan hade förstått att det blev oändligheten, men detta ger kanske lite mer klarhet.

jo, förresten..
lim (x -> oändligheten) 1/x = 0 .. det lär även vara mattematiskt korrekt ;) lim åt folket! :)
Jag tycker att grön är en fin färg.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ett delat på noll

Post by Dissident »

Ni har fel allihop!
Post Reply