Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by MadModder »

Ett fruktansvärt uttjatat ämne detta med särskrivningar, men det kan inte hjälpas;

Jag skulle helt enkelt vilja veta vad det är som är så svårt med att bestämma ifall man ska skriva ihop, eller inte skriva ihop, eftersom det senare är så sällsynt så jag vet inte vad.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Gör det enkelt för dig. I ca 90% av alla fall där du tvekar så skriv ihop (eller åtminstone sätt ett bindestreck emellan). I eng. tvärtom.

Men vissa fall som många tabbar på:

Det heter

I morgon - Inte imorgon (samma på 'i dag')
Ja ja - Inte jaja

Sen att många tabbar stort när det är massvis med mellanslagning av ord. Sätt ihop dem för guds skull!

Prat kvarn, lingon sylt etc.

"Håll ögonen öppna och låt det svenska språket leva kvar!"
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

För någon som inte kan särskriva är det mycket störande att se särskrivningar tror jag, det är vad jag känner ibland iaf =)

Givetvis förekommer det särskilda fall då man av misstag särskriver, de största fallen är pga att engelskan har lagt in sina spår i språket..

btw, jag såg klotter med texten "classwar" i dag, och det gjorde mig ganska upprör. Att skriva fel när man klottrar är nog mest misslyckat! =)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Ramza wrote:btw, jag såg klotter med texten "classwar" i dag, och det gjorde mig ganska upprör. Att skriva fel när man klottrar är nog mest misslyckat! =)
Såg det för 1 timma sedan här jag bor (Linnéstaden) och noterade också Classwar. Rätt störande imo.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Jag fick en teori om varför man särskriver när jag satt o översatte ett prog från engelska till svenska..

I amerikanskan är mycket nämligen särskrivet, jag tror problemet kanske bottnar där.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jo, det har ju en bidragande effekt imo, men när jag var mindre och knappt hade börjat läsa engelska, så särskrev jag rätt mycket, märkte jag för ett tag sen när jag hittade gamla skrivböcker i förrådet. Jag kan inte komma på varför. Man uttalar ju sammansatta ord som ett enda ord...
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by EvilGhozt »

MadModder wrote:Ett fruktansvärt uttjatat ämne detta med särskrivningar, men det kan inte hjälpas;

Jag skulle helt enkelt vilja veta vad det är som är så svårt med att bestämma ifall man ska skriva ihop, eller inte skriva ihop, eftersom det senare är så sällsynt så jag vet inte vad.
Ungefär som att säga åt en rullstolsbunden person att han ska upp och gå, de är ju inget svårt, du kan ju så varför skulle inte han kunna... Du måste inse att vissa har problem med de medans andra inte har, jag kan erkänna att jag särskriver lite då och då. Jag uppskattar när folk rättar mig på irc och så, de är ju princip de ända sättet man kan lära göra rätt.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by Ghlargh »

EvilGhozt wrote:Ungefär som att säga åt en rullstolsbunden person att han ska upp och gå, de är ju inget svårt, du kan ju så varför skulle inte han kunna... Du måste inse att vissa har problem med de medans andra inte har, jag kan erkänna att jag särskriver lite då och då. Jag uppskattar när folk rättar mig på irc och så, de är ju princip de ända sättet man kan lära göra rätt.
Lite dålig jämförelse då många som särskriver gör det för att dom inte jobbade hårt nog i skolan även om vissa har det från en form av dyslexi.
En rullstolsbunden kan ju inte bara ställa sig upp, men en som särskriver kan nästan alltid träna bort problemet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by EvilGhozt »

Ghlargh wrote:
EvilGhozt wrote:Ungefär som att säga åt en rullstolsbunden person att han ska upp och gå, de är ju inget svårt, du kan ju så varför skulle inte han kunna... Du måste inse att vissa har problem med de medans andra inte har, jag kan erkänna att jag särskriver lite då och då. Jag uppskattar när folk rättar mig på irc och så, de är ju princip de ända sättet man kan lära göra rätt.
Lite dålig jämförelse då många som särskriver gör det för att dom inte jobbade hårt nog i skolan även om vissa har det från en form av dyslexi.
En rullstolsbunden kan ju inte bara ställa sig upp, men en som särskriver kan nästan alltid träna bort problemet.
jojo, men de verkar ju som om folk tror att de bara fixar sig så där... folk säger liksom "om de uttalas som ett sammansatt ord så ska de ju också skrivas så" men de är inte alla som hör om det ska vara de eller inte. Jag har inte så stora problem med det, men ändå förstår jag mycket väl dem som har stora problem.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by ballkula »

EvilGhozt wrote: jojo, men de verkar ju som om folk tror att de bara fixar sig så där... folk säger liksom "om de uttalas som ett sammansatt ord så ska de ju också skrivas så" men de är inte alla som hör om det ska vara de eller inte. Jag har inte så stora problem med det, men ändå förstår jag mycket väl dem som har stora problem.
Det som gör att din teori inte håller nåt vidare, är det faktum att särskrivningar formligen exploderat under en kort period. En period då de flesta verkar vara överens om att kvalitén i skolan sjunkit dramatiskt. När jag gick i grundskolan så särskrev väldigt få, inte ens de som hade "problem" särskrev särskilt mycket. Nu blir man mörkrädd på varje forum eller chatt, en del går ju så långt att de t.o.m särskriver ord som inte ens är sammansatta ord!

Det är väldigt synd också att så många har attityden "det spelar väl ingen roll, bara man förstår innehållet". Det är en attityd som man får betala dyrt för sen vid högre studier och arbetsliv. En arbetsansökan skriven på samma sätt som en del av inläggen här, hamnar direkt i papperskorgen. Samtidigt så behöver man ju inte gå till angrepp mot särskrivare, det räcker med att påtala felen, så att personen lär sig.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

zinko wrote:
Ramza wrote:btw, jag såg klotter med texten "classwar" i dag, och det gjorde mig ganska upprör. Att skriva fel när man klottrar är nog mest misslyckat! =)
Såg det för 1 timma sedan här jag bor (Linnéstaden) och noterade också Classwar. Rätt störande imo.
Du såg den på Vegagatan, Masthugget. =)
(bor 20 meter därifrån)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag har väl alltid iofs varit mot särskrivningar, på samma sätt som jag varit mot försvenskningar av amerikanska/brittiska ord. Eller att man nuförtiden mer och mer använder sig av talspråksformen "dom", istället för "de" eller "dem". Dock så bör jag väl tillägga att språket hela tiden är i utveckling, skulle de ha sett på denna utveckling på samma sätt på artonhundratalet som vi gör idag, så kanske vi skulle skriva: "Aderton alnar, ehuru därtill en sticka", istället för "Ett par hundra meter, mer eller mindre" (jag orkade inte kolla upp exakt hur lång en aln är).

För mig är det självklart att använda en viss typ av språkbruk, medan det är självklart för någon annan att bruka en annan form. Språket har alltid varit under influens över världens alla händelser. På t.ex. 1600-talet influerades svenskan av franska, tyska och latin. Medan det idag influeras mer av engelska, är det då så konstigt att vissa börjar dela upp orden, likt engelskan?

Språklig utveckling eller inte, så verkar det dock som att fler och fler människor har svårigheter för att lära sig skriva. Allt fler fall av dyslexi uppstår, och allt fler människor med stressrelaterade symptom i ung ålder uppstår. Detta i samma takt som vi svenskar mer eller mindre lägger på mer krav på oss själva, inte längre i hur vi skall lyckas med vår yrkeskarriär, utan mer och mer hur mycket pengar vi skall tjäna, hur vackra vi skall se ut, hur smal man skall vara, och hur vi skall bete oss civiliserat.

Jag tror trots allt att mycket av detta hänger samman, att vi inte längre bryr oss lika mycket om vår nationalitet, eller vårt språk kan dels bero på att vi kanske mer och mer strävar mot att förenas med resten av världen, samtidigt som vår individualistiska strävan blir mer och mer viktig. En liberal individsyn i ett regelsträvande samhälle? För saker och ting är i förändring, både positivt och negativt. Negativt också för de som strävar efter att vi skall gå bakåt i tiden, både språkligt och kulturellt, eller positivt för de som bara vill se något nytt, och är less på alla gamla traditioner och ideal.

Vad betyder nationens språk i ett världssamhälle?, Är det grundpelaren för kommunikation, eller en blockering mot en samlingskultur?, Där nationalgränser och religioners vikt upphör? ... Skall vi alla bli jordbor främst i framtiden?, Samtidigt som vi strävar mot en mer humanitär livsstil? ...

Rena science fiction för vissa, verklighet för andra.

Nej, nu har jag gått från ämnet igen,
*traskar iväg skamset* ;)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by Big_Bird »

EvilGhozt wrote: jojo, men de verkar ju som om folk tror att de bara fixar sig så där... folk säger liksom "om de uttalas som ett sammansatt ord så ska de ju också skrivas så" men de är inte alla som hör om det ska vara de eller inte. Jag har inte så stora problem med det, men ändå förstår jag mycket väl dem som har stora problem.
Bättre att säga:
Om det uttalas som ett ord så är det vanligtvis också just det. Läs meningen högt och sätt mellanslag på de ställen där du gör en liten paus. (Undantag, den lilla pausen du gör för att hämta andan mitt i Ekleasistikminister [eller hur fan ordet stavas] är där bara för att det är ett så helvetiskt ord att uttala, det skall fortfarande skrivas ihop)

Efter hand kommer man förhoppningsvis att vänja sig och behöver inte längre sitta och prata högt för sig själv där man sitter på Internetcafé och chattar... :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Re: Jag skulle vilja veta en sak om särskrivningar

Post by GUNNAR44 »

EvilGhozt wrote: jojo, men de verkar ju som om folk tror att de bara fixar sig så där... folk säger liksom "om de uttalas som ett sammansatt ord så ska de ju också skrivas så" men de är inte alla som hör om det ska vara de eller inte. Jag har inte så stora problem med det, men ändå förstår jag mycket väl dem som har stora problem.
Jag kan också förstå de som har problem med detta, men måste erkänna att det ibland kan bli ganska svårt att förstå vad folk menar när de särskriver.

Trots detta så ser jag hellre inlägg med särskrivningar än inlägg där det klankas ner på folk med särskrivningsproblem.

Folk som uppmanar till köpbojkott mot företag bara för att etiketten på marmeladburken lyder "APELSIN MARMELAD" (som man gör på www.skrivihop.nu) har i mina ögon idiotförklarat sig själva. ::)
Rawis
Posts: 113
Joined: 2002-09-30 9:25:02
Location: Uppsala
Contact:

Post by Rawis »

Hatar när folk klagar på om man råkar särskriva typ ett ord i en text... så jävla onödigt. Kan dock vara irriterande om nån person särskriver hela tiden. :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Rawis wrote:Hatar när folk klagar på om man råkar särskriva typ ett ord i en text... så jävla onödigt. Kan dock vara irriterande om nån person särskriver hela tiden. :)
Ta exemplet "Onoff reklamblad" (detta är inte ett personligt påhopp, bara ett exempel)

Ett eller 2 särskrivna ord är ingen fara, men när man särskriver hälften av orden i en skrift, även ord som inte är sammansatta till att börja med, så börjar det bli väldigt störande.
Alla kan göra ett misstag, men gör man för många så bör detta påpekas så att man kan lära sig att sluta med det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Rawis
Posts: 113
Joined: 2002-09-30 9:25:02
Location: Uppsala
Contact:

Post by Rawis »

Ghlargh wrote:
Rawis wrote:Hatar när folk klagar på om man råkar särskriva typ ett ord i en text... så jävla onödigt. Kan dock vara irriterande om nån person särskriver hela tiden. :)
Ta exemplet "Onoff reklamblad" (detta är inte ett personligt påhopp, bara ett exempel)

Ett eller 2 särskrivna ord är ingen fara, men när man särskriver hälften av orden i en skrift, även ord som inte är sammansatta till att börja med, så börjar det bli väldigt störande.
Alla kan göra ett misstag, men gör man för många så bör detta påpekas så att man kan lära sig att sluta med det.
Jaja, men nu är det i ett forum vi skriver... inte nån uppsats precis. Men du har rätt, om man särskriver flera ord i en mening så kan man ju säga till... snällt. :P
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Kom fram till en liten idé om varför en del enträget särskriver sammansatta ord. Idag läste en polare ur en tidning och mitt i texten stod ordet "kunskapstörstig". Han läste högt, för jag satt å läste i en annan tidning och han ville att jag skulle höra det. Jag hörde "kunskapströ... öhm... strös.... vafan står det här... uhm jahaaaaa! kunskapstörstig!" :p
Har visst svårt att läsa lite längre sammansatta ord. :) Därför tror jag att han särskriver, för att han har svårt att själv läsa långa ord. När jag påpekar särskrivningar så skyller han på att han måste skriva tydligt så att folk förstår vad som står. Citat: "De som ska läsa det här är så dumma." GAAAAH!!! Jag blir tokig...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Något som stört mig länge är att det finns folk som kan göra väldigt avancerade program, men hjälpfiler och menyer är fruktansvärt särskrivna och felstavade.

Då undrar man hur dom klarar att skriva alla instruktioner i programkoden med rätt stavning och skriva ihop/isär dom på rätt ställen.
Last edited by Ghlargh on 2003-03-25 19:42:58, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Något som jag ser om och om igen är att många (eller kanske få som gör det ofta?) skriver t.ex.: "as kul"... det blir ju ett sammansatt ord och skall icket särskrivas... och det ser så dumt ut (i mina ögon).

"Hon såg as bra ut." Nu säger man kanske inte ofta så, men det blir ett jobbigt "hackande" i läsningen.

*klaga*
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

tkh wrote:Något som jag ser om och om igen är att många (eller kanske få som gör det ofta?) skriver t.ex.: "as kul"... det blir ju ett sammansatt ord och skall icket särskrivas... och det ser så dumt ut (i mina ögon).

"Hon såg as bra ut." Nu säger man kanske inte ofta så, men det blir ett jobbigt "hackande" i läsningen.

*klaga*
håller med, det blir hackigt när man läser det.. "jätte snabb" "as cool" osv...
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Ghlargh wrote:Något som stört mig länge är att det finns folk som kan göra väldigt avancerade program, men hjälpfiler och menyer är fruktansvärt särskrivna och felstavade.

Då undrar man hur dom klarar att skriva alla instruktioner i programkoden med rätt stavning och skriva ihop/isär dom på rätt ställen.
För att om man "stavar" fel i ett program så skäller kompilatorn på en. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nva wrote:För att om man "stavar" fel i ett program så skäller kompilatorn på en. :)
Sitter dom och säger "Men va fan, orrka bry sig om lite stavfel" när kompilatorn hittar 62 fel på 20 rader kod också eller är det bara reserverat för forumbruk? :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
raiche
Posts: 44
Joined: 2003-03-08 20:15:55

Post by raiche »

Ett annat mindre irriterande, men nästan komiskt 'problem' är frågetecken. Dom missbrukas rejält
Varför använder man frågetecken i en mening som "Jag har problem"?, det skulle bli "Jag har problem?"
Vill ni kan jag göra en liten lista på roliga saker. :-)
Post Reply