Är DVI så mycket bättre?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

Är DVI så mycket bättre?

Post by GS »

Jag har köpt en Hecules 17" LCD skärm och har ett Geforce 4200 titnium med DVI och jag undrar om det blir så mycket bättre om jag använder DVI kopplingarna ( hastighet , bildkvalitet) ??

Skärmen är en http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1 ... 23&GrpID=4
Tons of gadgets
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Noll skillnad i hastighet, och bildkvaliteten kan du nog bara märka skillnad på om du arbetar med pixelgrafik
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

jag skulle tro att den största fördelen är att du kan ha längre kabel. om du kör en högre upplösning i relativt hög uppdateringsfrekvens på en analog kabel så blir bilden väldigt dålig om kabeln är längre än typ 1m.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
x1zt
Posts: 63
Joined: 2002-07-07 14:19:14
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by x1zt »

det borde bli det.. i dagsläget så omvandlas bilden från digtal i grafikkortet till analog. sen från analog till digtal i skärmen..
Overclocking Is Dangerous For Your Health ;-)
1700+ TbredA @ 2GHz+! - H2O Powered
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

x1zt wrote:det borde bli det.. i dagsläget så omvandlas bilden från digtal i grafikkortet till analog. sen från analog till digtal i skärmen..
Så vad du säger är att bilden suger på alla CRTskärmar? :P

Nee, om du inte jämför med ett grafikkort för 70 spänn och den äldsta TFT du kan hitta (när du kör VGA) så blir det nog ingen synlig skillnad, utom som jag sa, möjligtvis när du arbetar med skarpa pixlar...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
x1zt
Posts: 63
Joined: 2002-07-07 14:19:14
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

Post by x1zt »

nej det säger jag inte. men jag tror man ser skillnad faktiskt :)
Overclocking Is Dangerous For Your Health ;-)
1700+ TbredA @ 2GHz+! - H2O Powered
patrikax
Posts: 10
Joined: 2003-02-06 0:53:59

Post by patrikax »

Man ser en definitiv skillnad. Kör man en TFT-skärm med analog ingång så ser bilden ut att ha fått en smärre antialiasing-effekt pålagd. Graden av denna effekt beror givetvis på hur bra kvalite det är på grafikkortets analoga filter plus hur bra TFT-skärmen är på att sampla den analoga signalen, men effekten finns där mer eller mindre.

TFT-skärmen samplar även en hel del analogt brus som brukar vara lätt att se om man kollar noga på en bild med skarpt varierande mönster som tex X-Windows svart-vit-pixelrutiga default bakgrund.

Att TFT-skärmar påverkas så mycket av defekter i den analoga signalen beror mycket på att TFT-skärmen är uppbyggd av fasta pixlar. En TFT-skärm har bara en upplösning, brukar kallas native, alla andra upplösningar man kör den i interpoleras bara till denna native-upplösning med katastrofalt resultat i bildkvaliten. Då TFT-skärmen samplar en analog pixel och den blir "lite fel" så påverkas hela pixeln som blir fel.

CRT-skärmar å andra sidan som är analoga och vars bild inte är uppbyggd av fasta pixlar får givetvis in dessa analoga störningar som alltid finns, men om vi säger att tex störningen är ett färgfel som uppstår under 1/10 av tiden det tar för en pixel att ritas ut kommer det bara att vara 1/10 av pixeln som blir fel. Om en TFT-skärm prickar en defekt i signalen under sin sampling så blir hela pixeln "fel".

Om du har DVI både på grafikkort och skärm så kör DVI!
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

kör nu DVI -DVI

Post by GS »

kör nu DVI -DVI Asus Gforce 4200 till min 17" Hercules LCD ger mycket fin och ren bild
Tons of gadgets
User avatar
morpheus
Posts: 48
Joined: 2002-10-05 23:52:11
Location: HANINGE
Contact:

Post by morpheus »

det finns en märkbar skillnad...tycker jag personligen...färgåtergivningen är bättre mer varm med dvi
--P4 2,53Ghz, 768MB, 600GB--P3 600Mhz, 768MB, 200GB--snart 1 TB
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Har hört om en del som tycker det blir sämre med DVI. Men det är väl för att det blir lite "blurat". Precis som att en divX ser bättre ut genom tv-uten än på skärmen.
User avatar
morpheus
Posts: 48
Joined: 2002-10-05 23:52:11
Location: HANINGE
Contact:

Post by morpheus »

beror mycket på kvaliten på skärmen med...
--P4 2,53Ghz, 768MB, 600GB--P3 600Mhz, 768MB, 200GB--snart 1 TB
_daniel_
Posts: 5
Joined: 2003-03-30 22:51:44
Location: Båstad
Contact:

Post by _daniel_ »

om du har tillgång till dvi-utgång på graffekortet och dvi-ingång på skärmen så kan du väl lika gärna använda det. det ska ju inte bli sämre precis, sen vet jag inte om det gör så stor skillnad för den vanliga användaren, men ändå
Post Reply