Lägsta godkänd nivå på MaE - prov?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Lägsta godkänd nivå på MaE - prov?

Post by Arny »

Har haft två prov i MaE. Fick 14 av 24 på det första och 13 av 33 på det andra. Räknar man på det totala får jag cirka 47%. Läraren vill att jag ska göra ett nytt försök på det senaste provet men jag anser att 47% är G. Var brukar era lärare lägga nivån? Kan tillägga att jag har full närvaro. Inte för att det spelar nån roll när man knappt har fattat nått men ändå...
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

vad är MaE ?
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
User avatar
rdj
Posts: 241
Joined: 2002-03-25 17:16:42
Location: /home/Göteborg/
Contact:

Post by rdj »

Snake Eyes wrote:vad är MaE ?
Förmodligen Mattematik E.

Jag går bara i 9:an men våra gränser för G brukar ligga på 55-60%, men jag vet inte hur det fungerar för er. Jag antar att det är upp till läraren att bestämma gränserna.
rdj.se
[url=http://rdj.se/lotgd/Legend of the Green Dragon[/url]
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Förmodligen Mattematik E.
Oki
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Nja, vad jag vet så så 65-70% G i allmänhet.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Tunis
Posts: 402
Joined: 2002-04-21 23:23:00
Location: Stockholm

Post by Tunis »

eruku wrote:Nja, vad jag vet så så 65-70% G i allmänhet.
Något sånt, minimum borde ju vara 50%..men jag förstår inte vad 47% stod för ? Klarade moment av kursen ?..Isåfall så tycker jag att man måste ha 100 %. Alltså klara av alla G moment. Men jag kanske missuppfatta. Ja ja. Vet inte rikigt hur vår mattelärare bedömer. Håller på med Matte D nu. Tråkigt, hoppas på ett G som vanligt :)
Similem habent labra lactuam.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Att generellt säga en viss %-nivå är egentligen en rätt meningslös sak, då detta skulle kräva att alla prov var lika svåra. Då detta skulle vara lite småknepigt att få till, så är det nog bättre att ha en flytande G-gräns.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

är väl bara ögna igenom betygskriterierna och se vad det står det, har du klarat det som står på g så säg det till läraren, då kan han inte kräva att du skall göra ytterligare ett prov.
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Antal rätt i procent på NP brukar ligga runt 40%.

47% är antalet rätt dividerat med antalet möjliga poäng. Kanske lite fel att göra så. Vet inte hur man ska kolla annars. Att själv läsa och tolka läroplanen är inte det lättaste då den är oerhört flummig och öppen för egna tolkningar.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

40% har jag oxå hört, men de brukar sänka gränserna på vår skola, annars skulle det märkas så tydligt hur dålig undervisningen är. :-/
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

40% på gymnasiet och runt 50 på högstadiet.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Såvitt jag förstått är det i princip upp till läraren, om det inte är nationellt kursprov förstås :P
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Maqe2 wrote:40% har jag oxå hört, men de brukar sänka gränserna på vår skola, annars skulle det märkas så tydligt hur dålig undervisningen är. :-/
Det där känner man igen så jefla mycket ;)

Vår MaE lärare krävde 30% på proven, ~60% var VG så det var onödigt nära ett VG i den kursen :/
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Fixarvesslan
Posts: 181
Joined: 2003-01-09 16:17:35
Contact:

Post by Fixarvesslan »

På de flesta prov som vi har brukar det ligga runt 50% tror jag. Håller på med MaD just nu..
P4 2.4GHz || 1024Mb Dual-DDR || Gigabyte SINXP-1394 (SiS 655) || Sapphire ATi RADEON 9500 Pro || 120Gb Seagate Baracuda V SE || Windows 2000 Pro
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

aiwass wrote:Att generellt säga en viss %-nivå är egentligen en rätt meningslös sak, då detta skulle kräva att alla prov var lika svåra. Då detta skulle vara lite småknepigt att få till, så är det nog bättre att ha en flytande G-gräns.
Jag citerar mest för att folk uppenbarligen behövde läsa det en gång till.

Procent är helt meningslöst att tala om när man inte känner till provets svårighetsgrad.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Det där med % -grejen håller jag iofs med om men hur ska man då som elev kunna ha en vettig uppfattning om man skrivet G på provet eller inte. Man kan ju knappast ifrågasätta läraren och dennes uppfattning då man får svårt att skaffa bevis. Man kan ju prata med en annan lärare. Den andre läraren vill förmodligen inte uttala sig för att inte råka stöta sig med sin kollega så det är egentligen inte mycket till hjälp. Det enklaste är egentligen att göra provet och slippa disskusionen med läraren även om jag aldrig kommer att erkänna att jag har fel.

Borde det inte finnas någon form av standard så att alla prov hamnar på samma nivå. Mer rättvisa! Fler nationella prov!
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

vci har olika 90 % en gång =)
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Matte wrote:vci har olika 90 % en gång =)
Då får man inte göra några slarvfel om man vill ha G. Inte svårt att misslyckas hur lätt provet än är eftersom man underskattar det och gör onödiga fel.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hade faktiskt ett FysikB-prov en gång där man inte kunde få G. Vi hade gruppindelning efter vilket betyg man siktade på, och I VG-MVG gruppen så undrade läraren om någon tänkte få ett G på provet. Ingen hade någon sådan avsikt, så vi fick ett prov med en VG-gräns på ca 25% och MVG på ca 50% IIRC. Under 25%? Osis för dig... Frågornas svårighetsgrad var därefter. (Inte för att någon fick det, emn ändå.)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

aiwass wrote:Hade faktiskt ett FysikB-prov en gång där man inte kunde få G. Vi hade gruppindelning efter vilket betyg man siktade på, och I VG-MVG gruppen så undrade läraren om någon tänkte få ett G på provet. Ingen hade någon sådan avsikt, så vi fick ett prov med en VG-gräns på ca 25% och MVG på ca 50% IIRC. Under 25%? Osis för dig... Frågornas svårighetsgrad var därefter. (Inte för att någon fick det, emn ändå.)
Sånt blir jag bara äcklad av! :[
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Xeon90
Posts: 299
Joined: 2003-01-11 2:29:24
Location: Umeå

Post by Xeon90 »

gräns på godkänt har vi 40-65% tror jag
Post Reply