Tors hammare i Göteborg?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Tors hammare i Göteborg?

Post by ymer »

Någon som vet vart man kan införskaffa sig en sådnan? I Göteborg då... alternativt nån sida som säljer...
Har googlat, men hittar bara info, historia etc bakom hammaren.
Och nej, det är ingen nazi-symbol :)

Tack på förhand.
"when will now be then?"
".......soon"
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Shock i stan (antar att du vet vad det ligger) har nog sånna saker..
Last edited by Pinto on 2003-04-08 22:03:55, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

jag tvivlar på att shock store har tors hammare, kolla i guldsmedsaffärer istället, jag köpte min i en sån. swedrock har också men vi båda vet hur kvalitativa de är...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Grim wrote:jag tvivlar på att shock store har tors hammare, kolla i guldsmedsaffärer istället, jag köpte min i en sån. swedrock har också men vi båda vet hur kvalitativa de är...
shock store HAR torshammare... :D iaf sist jag var där.. dom har alltmöjligt skräp där ;)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det e nog billigare att gå till en guldsmed.. :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Post by ymer »

"får" guldsmed sälja tors hammare? ...den används ju trotts allt som en nazi-symbol... hur jävla fel det än är :\

aja.. skall kolla runt lite, tack för tipset :)

Edit: sådär, hittade en tillsynes seriös smedja, där jag beställde både kedja och själva smycket :) hela kalaset gick på 459:- :D
Men så får man riktiga grejer också...

http://www.bifrost.se/ <---- 8)
"when will now be then?"
".......soon"
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

nu överdriver du nog lite, självklart får de sälja tors hammare. den är inte officiellt förklarad som en nazist-symbol, som t.ex hakkorset är.

förresten, fy helvete vad du betalade för det där, jag hade hellre köpt något i stil med swedrocks för 99 kr istället för en i guld eller vad det ser ut att vara.

Image
User avatar
Arrelius
Posts: 152
Joined: 2002-04-21 15:15:40
Location: Antalus
Contact:

Post by Arrelius »

siC wrote:"får" guldsmed sälja tors hammare? ...den används ju trotts allt som en nazi-symbol... hur jävla fel det än är :\
WTF!?!? vadå nazi-symbol?? Nu e du ju helt ute å cyklar. vart finner du kopplingar mellan tors hammare och nazism? Förutom att nazisterna smutsat ner dom i sin propaganda.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Arrelius wrote:
siC wrote:"får" guldsmed sälja tors hammare? ...den används ju trotts allt som en nazi-symbol... hur jävla fel det än är :\
WTF!?!? vadå nazi-symbol?? Nu e du ju helt ute å cyklar. vart finner du kopplingar mellan tors hammare och nazism? Förutom att nazisterna smutsat ner dom i sin propaganda.
Det är ju det han säger...Att den används som en nazi-symbol. Inte att det faktiskt är en.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

vad jag vet så är Tors Hammare en symbol för "satanismen". För alla sånna där Vikingar plundrade och våldtog precis som satan ville och jag har för mig att Tors hammare också symboliserar styrka och mod. jag är inte helt säker men det är vad jag har hört. :)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Peking wrote:vad jag vet så är Tors Hammare en symbol för "satanismen". För alla sånna där Vikingar plundrade och våldtog precis som satan ville och jag har för mig att Tors hammare också symboliserar styrka och mod. jag är inte helt säker men det är vad jag har hört. :)
Njae, vikingarna var inte kristna så satanister var nog svårt att vara ;) Sedan så var ju majoriteten av vikingarna väl bönder och handelsresande :) (men ryktet om dem kommer från plundringarna)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Eh?... Tor och satanismen?... Det låter som något som nån trettonåring med livlig fantasi hittat på. Satan är refererad till i kristna, katolska, judiska och även någon muslimsk skrift i någon form (Lucifer, etc.), men att den hedniska asatron skulle ha med honom det har jag mycket svårt att tro. Kanske kallade katolikerna vikingarna för satanister, men det är egentligen bara ett hebreiskt begrepp för "motståndare" (Satan är hebreiska för motståndare).

Någon annan relevant förklaring kommer jag inte på.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Vikingarna var hedningar i de kristnas ögon, inget mer. Okey kanske lite ociviliserade, ouppfostrade, råbarkade, galna... osv... men inte satanister iaf :)
iDon't care about your problems.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

Peking wrote:vad jag vet så är Tors Hammare en symbol för "satanismen". För alla sånna där Vikingar plundrade och våldtog precis som satan ville och jag har för mig att Tors hammare också symboliserar styrka och mod. jag är inte helt säker men det är vad jag har hört. :)
ojj nu när jag läser mitt eget inlägg så inser jag att jag inte ens tror på det jag sagt :-[

Men det där om Styrka och mod tror jag iaf på :) :P :-[
Crafty
Posts: 187
Joined: 2002-07-20 23:30:17

Post by Crafty »

Peking wrote:
Peking wrote:vad jag vet så är Tors Hammare en symbol för "satanismen". För alla sånna där Vikingar plundrade och våldtog precis som satan ville och jag har för mig att Tors hammare också symboliserar styrka och mod. jag är inte helt säker men det är vad jag har hört. :)
ojj nu när jag läser mitt eget inlägg så inser jag att jag inte ens tror på det jag sagt :-[

Men det där om Styrka och mod tror jag iaf på :) :P :-[
Om du vill bli tagen på allvar, börja med att använda färre "smiles"...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

siC wrote:"får" guldsmed sälja tors hammare? ...den används ju trotts allt som en nazi-symbol... hur jävla fel det än är :\
Det ryktas om att flertalet ledande nazister i Sverige använder skor.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dissident wrote:
siC wrote:"får" guldsmed sälja tors hammare? ...den används ju trotts allt som en nazi-symbol... hur jävla fel det än är :\
Det ryktas om att flertalet ledande nazister i Sverige använder skor.
Mjo... och som det ser ut nu så har rasisiter snart fått svenska flaggor och nationalsången permanent förbjudna...

Jag tycker att man ska gå på problemet PRECIS tvärt om, skita FULLSTÄNDIGT i vilka symboler olika skumma organisationer nån gång har valt att använda. Hakkorset är en symbol för liv... Minns inte vad örnen är en symbol för dock. Men jag menar att iomed att nazipartiet är upplöst så ska man skita fullständigt i vad symbolerna användes till under 6 år och åter se dom för vad dom var från början.

Och Tors hammare hör till asatron och är en maktsymbol, den har inget att göra med nazister, däremot brukar RASister tycka om asatron och flertalet av dess symboler.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

var inte hakkorset ursprungligen en symbol för en solgud?

ang. svenska flaggan och nationalsången och dess missbruk kan jag bara säga att det är våldsamt tragiskt
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Grim wrote:var inte hakkorset ursprungligen en symbol för en solgud?

ang. svenska flaggan och nationalsången och dess missbruk kan jag bara säga att det är våldsamt tragiskt
det ÄR en symbol från indien om jag inte missminner mig som betyder just sol. men passa sig för att göra svastikor... ajabaja då blir man ju klassad som nasse :|
iDon't care about your problems.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gnuet wrote:det ÄR en symbol från indien om jag inte missminner mig som betyder just sol. men passa sig för att göra svastikor... ajabaja då blir man ju klassad som nasse :|
Jo, svastikan är ett solkors, solen används oftast som en symbol för liv, ursäkta om jag var lite otydlig...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Här finns lite att läsa om svastikan.
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
Post Reply