Hårddiskmotor, hur driver jag den?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Hårddiskmotor, hur driver jag den?

Post by SBeaver »

Ja nu vare det så att en gammal Fujitsu 6.4GB i min ägo har skabbat och jag plockade isär den för att kanske göra nått mysigt av den.
Jag tänkte göra ett roterande kexfat av motorn och plattorna så jag tog loss den från bottenplattan.
På motorn sitter 4 sladdar, jag har testat dem och motorn rycker till men den vill inte snurra.
Jag gissar på att varje sladd är kopplad till varsin del av den runda spolen som sitter i motorhöljet och runt den sitter en magnet som sitter fast i hårddiskplattorna (denna del kan tas loss från motordelen,den med spolen alltså)
Vad jag kan tänka mig är att dessa sladdar ska få ström växelvis så att magneten och plattorna dras runt med magnetismen i spolen som blir när man krämar på och när den kommit fram till den spolen så ska strömmen till den slås av och nästan spole ska börja dra till sig magneten och plattorna.
Hör löser jag det här enklast om jag vill kunna köra den?
Förstår ni inte så kan jag kanske rita hur det ser ut.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det låter som om det är en stegmotor du har. Dessa kräver ett speciellt drivsätt för att fungera. Sök lite meg Google på detta ämne så lär du nog hitta en hel del.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är inte en stegmotor, det är en 3fas synkronmotor, om man tittar på när man startar en hårddisk så skakas den till för att sedan börja med en låg frekvens och sedan öka i frekvens tills den är uppe i rätt varv, du kan inte bara starta den, du måste på något sätt få upp den i rätt varvtal och sen hålla det varvtalet, du kan heller inte lasta den med särskilt mycket då den tappar sync. och stannar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Ghlargh wrote:Det är inte en stegmotor, det är en 3fas synkronmotor, om man tittar på när man startar en hårddisk så skakas den till för att sedan börja med en låg frekvens och sedan öka i frekvens tills den är uppe i rätt varv, du kan inte bara starta den, du måste på något sätt få upp den i rätt varvtal och sen hålla det varvtalet, du kan heller inte lasta den med särskilt mycket då den tappar sync. och stannar.
hmm, men skulle man kunna göra om den till vanlig motor om man tog bort nån bit av magneten eller spolen?
Varvtal är inte så viktigt bara jag kan ha den att snurra.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SBeaver wrote:hmm, men skulle man kunna göra om den till vanlig motor om man tog bort nån bit av magneten eller spolen?
Varvtal är inte så viktigt bara jag kan ha den att snurra.
Det är en synkronmotor, det vill säga den kan bara fungera med en frekvensgenerator, du kan inte få den att starta från noll och varva upp som en vanlig motor utan att använda avancerad elektronik.
Under dom tester jag har gjort med såna så har jag kommit fram till att man kan driva den med 50Hz växelström 5-12V på 2 poler, men att man då måte hjälpa den upp i varv själv.
Också att man knappast kan lasta dom med någonting innan dom stannar.

Synkronmotorer är gjorda för att hålla exakt hastighet med mycket jämn belastning. Inte för att driva någonting eller starta tungt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Ghlargh wrote:
SBeaver wrote:hmm, men skulle man kunna göra om den till vanlig motor om man tog bort nån bit av magneten eller spolen?
Varvtal är inte så viktigt bara jag kan ha den att snurra.
Det är en synkronmotor, det vill säga den kan bara fungera med en frekvensgenerator, du kan inte få den att starta från noll och varva upp som en vanlig motor utan att använda avancerad elektronik.
Under dom tester jag har gjort med såna så har jag kommit fram till att man kan driva den med 50Hz växelström 5-12V på 2 poler, men att man då måte hjälpa den upp i varv själv.
Också att man knappast kan lasta dom med någonting innan dom stannar.

Synkronmotorer är gjorda för att hålla exakt hastighet med mycket jämn belastning. Inte för att driva någonting eller starta tungt.
Ja skit i kexen då, men kan man få den att snurra med likström om man modifierar den lite?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SBeaver wrote:Ja skit i kexen då, men kan man få den att snurra med likström om man modifierar den lite?
Nej
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Varför inte bara ta en vanlig elmotor ?!?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

elvenman wrote:Varför inte bara ta en vanlig elmotor ?!?
Man tar vad man haver? ;)
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

jag tipsar om att den avancerade elektroniken sitter i den delen du har plockat bort. testa att använda den :) ..om den inte skabbat ihop helt dådå
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gussoh wrote:jag tipsar om att den avancerade elektroniken sitter i den delen du har plockat bort. testa att använda den :) ..om den inte skabbat ihop helt dådå
Den kontrollern satrat motorn och försöker sen söka av hårddiskytan, om läsarmen är bortplockad eller om den inte kan läsa hårddiskytan så stannar motorn efter en kort stund, dessutom är elektroniken kalibrerad till den masssa och friktion som disken har när den är hel, så om man har plockat brot en platta eller läshuvudet så kan den ha svårt att starta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

xX wrote:
elvenman wrote:Varför inte bara ta en vanlig elmotor ?!?
Man tar vad man haver? ;)
Mjo det är klart...men att krångla massa i onödan ser jag ingen vits med...

Varför inte bara dricka lite kall öl på gräsmattan ;D

Enkelt...gött å trevligt...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

elvenman wrote:
xX wrote:
elvenman wrote:Varför inte bara ta en vanlig elmotor ?!?
Man tar vad man haver? ;)
Mjo det är klart...men att krångla massa i onödan ser jag ingen vits med...

Varför inte bara dricka lite kall öl på gräsmattan ;D

Enkelt...gött å trevligt...
det är inte så jävla lätt att bara byta motor.
det finns nog inga andra motorer i den här storleken som är för likström.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SBeaver wrote:det är inte så jävla lätt att bara byta motor.
det finns nog inga andra motorer i den här storleken som är för likström.
Vad ska du göra med den?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

STRÖBRÖD. ;D
Mac mini
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

jag har limmat fast den breve musmattan så jag kan ha den som kexfat fast jag får snurra den manuellt.
Den är fin iaf
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

SBeaver wrote:jag har limmat fast den breve musmattan så jag kan ha den som kexfat fast jag får snurra den manuellt.
Den är fin iaf
Ehm... dom där motorerna måste upp iallafall i några hundra RPM för att funka, så rexfatsnurra kan du glömma... försök hitta en 230V växelmotor för 1-6 RPM istället (grillspettmotor etc)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Hehe, ett kexfat på 7200rpm vore nåt :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Diemon! wrote:Hehe, ett kexfat på 7200rpm vore nåt :)
mcrj wrote:STRÖBRÖD. ;D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply