He he kul med minigun =)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Har själv suttit likadant i stridsvagn och skjutit med KSP94! Inte riktigt en minigun men i alla fall ca 1100 skott i minuten... Det räcker och blir över kan jag säga! Är dock extremt imponerad över minigunens pålitlighet! Jag menar...Han sköt säkert 20 000 skott och inte ett eldavbrott! Fan på KSP:n får man räkna med något var 300:e skott typ... Hoppas alla inser det meningslösa i att ta skydd bakom bildörrar som dom gör i alla filmer.... Du blir träffad ändå... (det är tunn plåt i dom)
Wazzup
User avatar
Persk
Posts: 562
Joined: 2002-03-07 22:36:41
Contact:

Post by Persk »

Fredde wrote:Har själv suttit likadant i stridsvagn och skjutit med KSP94! Inte riktigt en minigun men i alla fall ca 1100 skott i minuten... Det räcker och blir över kan jag säga! Är dock extremt imponerad över minigunens pålitlighet! Jag menar...Han sköt säkert 20 000 skott och inte ett eldavbrott! Fan på KSP:n får man räkna med något var 300:e skott typ... Hoppas alla inser det meningslösa i att ta skydd bakom bildörrar som dom gör i alla filmer.... Du blir träffad ändå... (det är tunn plåt i dom)
Jo men hur många bovar har en minigun i byxfickan?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vanlig pistoleld och en lite sluttande yta (som en halvt öppen bildörr) så studsar kulorna iväg och träffar nån annan istället.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Många hål blev det....
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Ibland bara måste jag älska USA... ;D
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Ghlargh wrote:Mjo, lär ju ha kostat en del, .30 spårljusammunition lär inte vara billigt.
Bara för vetandets skull, hur många skott går det mellan varje spårljus? Och hur drivs den? Är det ett batteri som drar runt skiten, eller är det bara med hjälp av kraften som utlöses vid explosionen? (vapen är inte mitt huvudämne)

Även om filmen gjordes jättefjantig så var den rätt kul att se.. sjukt läbbigt dessutom.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Arachula
Posts: 135
Joined: 2002-12-30 17:12:20
Location: falun

Post by Arachula »

Persk wrote:
Fredde wrote:Har själv suttit likadant i stridsvagn och skjutit med KSP94! Inte riktigt en minigun men i alla fall ca 1100 skott i minuten... Det räcker och blir över kan jag säga! Är dock extremt imponerad över minigunens pålitlighet! Jag menar...Han sköt säkert 20 000 skott och inte ett eldavbrott! Fan på KSP:n får man räkna med något var 300:e skott typ... Hoppas alla inser det meningslösa i att ta skydd bakom bildörrar som dom gör i alla filmer.... Du blir träffad ändå... (det är tunn plåt i dom)
Jo men hur många bovar har en minigun i byxfickan?
Ha ha ha ja inte är det många inte :D
XP2600 Barton 1900/2300 // 1024 DDR 400mhz Dual // Radeon 9800 Pro 128 mb //Abit NF7 V 2,0 // 240g Hd
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

det beror på. vi körde med spårljus var femte skott, på ksp 94. Beroende på eldhastigheten vill man nog variera slprj-mängden. skulle gissa på var 10:e-20:e skott. bara spekulationer, så ta det med en nypa salt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

tkh wrote:
Ghlargh wrote:Mjo, lär ju ha kostat en del, .30 spårljusammunition lär inte vara billigt.
Bara för vetandets skull, hur många skott går det mellan varje spårljus? Och hur drivs den? Är det ett batteri som drar runt skiten, eller är det bara med hjälp av kraften som utlöses vid explosionen? (vapen är inte mitt huvudämne)

Även om filmen gjordes jättefjantig så var den rätt kul att se.. sjukt läbbigt dessutom.
Minigunfakta:
http://world.guns.ru/machine/minigun-e.htm wrote: model Country caliber number of barrels Rate of fire, rounds per minute weight, the gun itself power source length peak recoil force (estimated)
XM214 Microgun USA 5.56 mm NATO 6 up to 10 000 15 kg electrical 0.69 m 110 kg (240 lbs)
M134 Minigun USA 7.62 mm NATO 6 4 000 - 6 000 18.8 kg electrical 0.8 m 120 kg (270 lbs)
GShG-7.62 Russia 7.62x54 mm R 4 6 000 19 kg gas operated ?? 120 kg (270 lbs)
YakB-12.7 Russia 12.7x108 mm 4 4 000 - 5 000 45 kg gas operated ?? 520 kg (1140 lbs)
GAU-19/A USA 12.7x99mm 3 1 300 64 kg electrical 1.37 m 120 kg (270 lbs)
M61 Vulcan USA 20 mm 6 up to 6 000 114 kg electrical or hydraulics 1.83 m ???
GSh-6-23M Russia 23 mm 6 10 000 73 kg gas operated ?? ???
GAU-12/U USA 25 mm 5 4 200 120 kg pneumatics ?? ???
GSh-6-30 Russia 30 mm 6 6 000 149 kg gas operated ?? ???
GAU-8/A USA 30 mm 7 1 800 or 4 200 281 kg hydraulics 2.9 m > 4 ton
samma källa wrote: n the year 1987 the movie "Predator" (starring A. Schwarznegger) hit the screens. One of the most impressive scenes was the one where the US Commandos, led by "Dutch" (Schwarznegger), attempted to fight back the alien Predator. One of Commandos was armed with the distinctive weapon, a 6-barreled rotary Minigun, fed from backpack ammo box. This gave the impression that the Miniguns can be used for infantry support. It must be noted, that in this movie a special, blank firing version of the Minigun was sued. The electric motor was powered via cable, hidden in the actor's pants, and the actor had to carry bulletproof vest and protective mask to avoid injuries from the fast and violently ejecting empty cases. Had this gun being fired using real ammunition, the actor would ended lying on his back, being forced off the legs by the violent recoil. The "backpack" ammo capacity, also, could be worth only several seconds of fire. lets calculate: 2 000 rounds of 5.56mm ammo will weight about 25 kg (55 lbs); 2 000 rounds of 7.62mm will weight about 2 times more, making such load almost impossible to carry on foots. yet this load of ammo will worth only 20 or so seconds of fire. Add some powerful batteries to power electrical drive of about 4KWt (4+ horse-power), and the bulk of the gun itself, and you'll see that even the strongest man won't be able to carry this load, less to fire it with any chance to hit, due to extremely powerful recoil.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

I filmen Wasabi antyds det att den senaste Uzin skulle klara "50 round per seckond", alltså samma hastighet som en minigun, men kan det stämma?

Om inte, vilket handhållet vapen har då högst eldhastighet?

Big Bird?

Eller nån?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ingram MAC-10 ligger på 1 200 skott per minut och anses väl (eller ansågs i alla fall på den tid jag var intresserad av sånt) som det handeldvapen som hade högst eldhastighet. Det var det vapen som var snabbast förutom minigun i klassiska "Dogs of War" på amigan.

Ganska meningslöst egentligen om ni frågar mig, då magasinet inte rymmer mer än 32 patroner och alltså skjutit tomt på 1,6 sekunder. (Vill se den Hollywoodfilm där den effekten används)

Det väl förmodligen på grund av den låga magasinskapaciteten inte så intressant att utveckla ett snabbskjutande handeldvapen.

Ingramens främsta användningsområde ligger i dess stora antal tillbyggnader och tillägg, samt i dess kompakta utförande och låga vikt. Det är förmodligen ett utmärkt terroristvapen. (även om Tjeckiska Scorpion, sägs vara favoriten i det avseendet)

http://www.levelrating.com/weapons/
Rollspelare är alltid en bra källa... analare släkte finns banne mig inte (spelar själv ifall någon undrar)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

ganska meningslöst att skjuta automateld med en automatkarbin också. ak5 tömmer magget på omkring 3.5 sekunder. om man träffar med tre skott räcker det långt, och det är lättare att göra om man kan kontrollera var man skjuter.

bara blaj.
User avatar
Tunis
Posts: 402
Joined: 2002-04-21 23:23:00
Location: Stockholm

Post by Tunis »

Sådant onödigt slöseri :[ Ogillar sådan humor, så onödigt :-/
Similem habent labra lactuam.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jfolin wrote:ganska meningslöst att skjuta automateld med en automatkarbin också. ak5 tömmer magget på omkring 3.5 sekunder. om man träffar med tre skott räcker det långt, och det är lättare att göra om man kan kontrollera var man skjuter.

bara blaj.
Eftersom Kalashnikov är på många sätt den överlägsna automatkarbinen så har de löst även det problemet på ett estetiskt tilltalande och smidigt sätt:
100 skotts magasin.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
petter

Post by petter »

haha det set ju ut som en gnagare som inte fåttt gnaga och då tänderna växt ut i en stor krull :)
Post Reply