Hårddisk krasch?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Hårddisk krasch?

Post by MeAn »

Har en liten fil server som beter sig väldigt konstigt nu på sistone. Jag har haft den hemma och confat den i en veckas tid och allt har fungerar gjutet tills nu ikväll då den har börjat hänga sig av minsta rörelse. Och det skumma är att när jag tex kopierar en fil så hör jag hur hårddisken typ laddar och direkt efter det kommer ett klickljud. Efter det så är allt stendött. Restetar och första gången hittar inte moderkortet hårddiskarna. Jag öppnar burken och pillar lite inget märkvärdigt och testar och startar datorn igen och allt fungerar tills jag kommer in i windows och klickar på någonting.... Samma ljud från hårddiskarna och allt hänger sig.

Dator
1200mhz amd TB
768mb ddr minne
Asus A7N8X Nforce2
1x80Gb Western digital (något år på nacken)
1x120Gb Western digital 8mb (någon månad)
1x200Gb Western digital 8mb (1 vecka gamal)
Geforce 2mx
1 kontroller kort där CD-Romen är endast inkopplad. Alla hårddiskar inkopplade på moderkortet.

Alla drivrutiner skall vara installerade.
Windows2k service pack3.

Hörde percis nu att ena hårddisken som typ dog av. Det lät som att den stannade av. Men datorn hängde sig ej.


Har haft allt utom Kontroller kortet, 200Gb hårddisken och moderkortet inkopplad och varit igång 1månad utan något som helst problem.
Då med ett Abit moderkort med AMD(761) chipset.

Det märkliga är att jag har skickat filer fram och tillbaka till servern i en vecka och aldrig stött på det som hände nyss.
Tänker sova på saken nu och se om det är någon som kanske kan ge mig något tips.
Tack
User avatar
-Viper-
Hedersbit
Posts: 357
Joined: 2002-06-25 20:18:52
Location: Jkpg

Post by -Viper- »

Inte nätdelen som börjat ge sig?
AMD Barton 2500+@3200+ || Epox EP-8RDA+ || 1024 DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 || Radeon 9600Pro || Thermaltake Highest Xaser III V2000A Super Tower || NEC 2500 DVD brännare || 19 tum TFT Samsung SyncMaster 940B
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

som jag tidigare idag skrev i en annan tråd, har jag också haft relativt många hårddiskproblem. i windows kunde den stängas av för att sedan starta upp igen, ibland startade den om. hittills har jag bytt ut två st hårddiskar sedan bootsektorn på dem skadats, och fått formatera dem ett oändligt antal gånger. inte förrän jag provade att byta moderkort har det löst sig, så det var antagligen det som var trasigt. har inte upplevt några hårddiskproblem alls sedan det bytet. det kan låta aningen ologiskt men jag rekommenderar att du provar med ett annat moderkort för att se om problemen kvarstår.
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

Grim wrote:som jag tidigare idag skrev i en annan tråd, har jag också haft relativt många hårddiskproblem. i windows kunde den stängas av för att sedan starta upp igen, ibland startade den om. hittills har jag bytt ut två st hårddiskar sedan bootsektorn på dem skadats, och fått formatera dem ett oändligt antal gånger. inte förrän jag provade att byta moderkort har det löst sig, så det var antagligen det som var trasigt. har inte upplevt några hårddiskproblem alls sedan det bytet. det kan låta aningen ologiskt men jag rekommenderar att du provar med ett annat moderkort för att se om problemen kvarstår.

Tanken har slagit att det kan vara moderkortet eftersom jag har läst någonstans att Nfoce2 moderkort kan ha problem med westerndigital hårddiskar.

Jag har ju ett Nforce2 moderkortet och bara westerndigital hårddiskar. Kan mycket möjligt vara moderkortet, jag körde som sagt förut ett abit och då funerade allt klockrent, Fast då körde jag inte en extra hårddisk och kontroller kort.

Nätdelen är av den billigare sorten på 300watt som jag tycker borde fixa det hära galant. Eller så kanske 3 western digital hårddiskar suger musten ur 300watt.
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Stämmer bra, Datorbutiken.se varnar för att använda WD:s diskar med Nforce2...
Western Digital hårddiskar fungerar ej tillfredställande med moderkort som har nForce2-chipset. Detta fel yttrar sig på Western-diskar med varierande firmware-version, det går därför ej entydigt att peka på specifika modeller. Det kan alltså fungera i vissa fall, men risken att det inte gör det är för stor för att vi skall kunna rekommendera denna kombination.
Post Reply