Byggarfeber! [trächassi]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

MadModder wrote:Till häften rätt :) Det sitter varannan röd och grön, så jag kommer kunna ställa styrkan på det röda och gröna ljuset oberoende av varandra, samt slå på en fader som sakta skiftar mellan rött å grönt fram å tillbaks själv. :)
Aha...på så vis...har juh sett annars att röda dioder verkar regera hemma hos dig 8)

Iaf ditt bygge ser ut att bli lite stilrent snyggt (som vanligt!)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Det verkar j****t bra så här långt. *beundrar*
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
User avatar
didde
Posts: 320
Joined: 2002-03-09 12:36:59
Location: Åtvidaberg

Post by didde »

Oh snyggt jobbat MadModder. Kommer nog bli ett ricktigt snyggt slutresultat.

//didde
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

kom på en grej du kan utveckla på lysdioddelen. Ett rinnande ljus som den gröna varianten du gjort. Fast kanske inte tre stycken samtidigt utan bara en lr två. Kanske kan vara nåt?

Synd att du inte vill lära dig PIC lr AVR. Du skulle kunna göra ganska mycket med dom där lysdioderna då ;)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

men fy... då måste jag ju göra två nya runda kretskort, och en hel massa sladdar från dem :P Nej det tänker jag inte. Man ska inte ändra nånting i sin planering om man inte måste. Och det där är inget måste ;)
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Åh madmodder, du gav mig inspiration (huh, stava?). Nu har jag börjat på ett plexi/plywood chassi, får se hur långt det kommer :) Hur gör man en pulserande fader (?), alltså några lysdioder som pulserar i en färg?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

elak wrote:Hur gör man en pulserande fader (?), alltså några lysdioder som pulserar i en färg?
En lågfrekvent sinusgenerator? En sinusformad kurva är nog det bästa för att få ett mjukt pulserande. Låg frekvens (helst variabel) ger den mjuka, mystiska sci-fi-känslan. Med tvåfärgade dioder och dubbla generatorer kan man få ganska intressanta färgeffekter. Vill man ha vassare pulsering kan ramp- eller triangelgeneratorer vara alternativ. Enkel fyrkantsvåg kommer sist på skalan (såvida du inte kan styra till/från-tiden).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Illuwatar wrote:
elak wrote:Hur gör man en pulserande fader (?), alltså några lysdioder som pulserar i en färg?
En lågfrekvent sinusgenerator? En sinusformad kurva är nog det bästa för att få ett mjukt pulserande. Låg frekvens (helst variabel) ger den mjuka, mystiska sci-fi-känslan. Med tvåfärgade dioder och dubbla generatorer kan man få ganska intressanta färgeffekter. Vill man ha vassare pulsering kan ramp- eller triangelgeneratorer vara alternativ. Enkel fyrkantsvåg kommer sist på skalan (såvida du inte kan styra till/från-tiden).
Oooki :) det låter bra :) Men hur gör man? Finns det något kopplingsschema eller liknande någonstans? Jag tänkte bara använda en färg tror jag, fast att kunna styra hastigheten skulle vara tufft. Är det svårt?
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

elak wrote:
Illuwatar wrote:
elak wrote:Hur gör man en pulserande fader (?), alltså några lysdioder som pulserar i en färg?
En lågfrekvent sinusgenerator? En sinusformad kurva är nog det bästa för att få ett mjukt pulserande. Låg frekvens (helst variabel) ger den mjuka, mystiska sci-fi-känslan. Med tvåfärgade dioder och dubbla generatorer kan man få ganska intressanta färgeffekter. Vill man ha vassare pulsering kan ramp- eller triangelgeneratorer vara alternativ. Enkel fyrkantsvåg kommer sist på skalan (såvida du inte kan styra till/från-tiden).
Oooki :) det låter bra :) Men hur gör man? Finns det något kopplingsschema eller liknande någonstans? Jag tänkte bara använda en färg tror jag, fast att kunna styra hastigheten skulle vara tufft. Är det svårt?
Det här är ungefär det Madmodder gjort.

http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng

Madmodder: Varför behöver du två nya runda? Aah, du har inte parallellkopplat dom ju. Tänkte int på det. Nej då går det ju inte. Förlåt
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nu har jag installerat XP på maskinen, och kopplat in displayen lite provisoriskt, för att kolla funktionen. Slängde ihop en screen i JaLCDs lite snabbt. :)

provisorisk VFD-inkoppling

Sen kom jag på idag att jag har ju inte borrat hålen för lysdioderna i fronten ;D
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

MadModder wrote:Nu har jag installerat XP på maskinen, och kopplat in displayen lite provisoriskt, för att kolla funktionen. Slängde ihop en screen i JaLCDs lite snabbt. :)

provisorisk VFD-inkoppling
Hur funkar en sådan LCD display egentligen? Var kopplar man den? Får man sedan med mjukvara som man kan typ bestämma vad den ska visa på bilden? Eller hur funkar det?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

Du verkar bra på vad du gör faktiskt.
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

crossfire wrote:Hur funkar en sådan LCD display egentligen? Var kopplar man den? Får man sedan med mjukvara som man kan typ bestämma vad den ska visa på bilden? Eller hur funkar det?
Det är först och främst ingen LCD (liquid crystal display), utan en VFD (vacuum fluorescent display). De kopplas oftast på samma sätt. Man löder ihop en kabel som i ena änden kopplas till parallellporten, och i andra änden till displayen. Sen jord och +5V. Sen installerar man programmet port95nt.exe (driver linx port IO) för att program ska få lätt tillgång till portarna, och sen installerar man lämplig display-programvara. Det finns en hel hög med olika, bl.a jalcds, lcdc, lcd smartie... Sen är det bara att konfigurera programmet och köra på.
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Nu har det stått still ett par dagar.... vad händer?????
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Ja... Mad Modder, hur går det? Hela forumet sitter på helspänn och vill se den färdiga burken... Det vi fått sett hittills tycker jag var grymt snyggt, btw...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Hur det går? Tja... det står väl relativt still skulle jag vilja säga. Semestern är slut, och jag är trött när jag kommer hem från jobbet...

Jag har dock anpassat längderna på en 80-polig IDE-kabel till hårddisken, samt en 40-polig till CD-romen, genom att kapa kablarna och klämma om kontakterna. Sen har jag funderat på om jag ska ha en fläktkontroller till fläktarna, så jag kan ställa in optimalt flöde. Det blir nog med små trimpottar som jag ställer från baksidan isf. Sen funderar jag på den extra ventilationsfläkten som troligen behövs. Jag har ju numera ingen 80mm hålsåg, eftersom jag lämnade tillbaks den ;D Dessutom vill jag ha så lite hål som möjligt i plexit, men neråt under CD-romen är enda stället med tillräckligt med plats kvar...
User avatar
McGilljam
Posts: 56
Joined: 2003-04-03 0:35:10
Location: Gävle
Contact:

Post by McGilljam »

Då vet man att det bearbetas i tankarna iaf. Hoppas det lossnar snart... 8)
GNUG.se Gavle Network User Group
DC-Hub Dreamland DC/DC++/oDC++
Computer: XP 3200+ . A7N8X-E DELUXE . 1,2GB Ram . 2*200GB Seagate SATA . ATI 9800 Pro
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Snyggt jobbat...Jag har alltid undrat hur det är med värmen i ett trä chassi är det varmare än ett i metall.?
We dance to all the wrong songs
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag har inte märkt nån direkt nackdel med träet med tanke på temperaturen. Har jag 80mm-fläkten på full fräs blir det övertryck i lådan och det sugs inte in någon luft i hålet vid processorn, och CPU-tempen är då 55°. Sänker jag 80mm-fläkten till 5V så sugs det in luft i det andra hålet och CPU-tempen går ner nästan 10 grader. Fast då ökar HD-tempen istället ett par grader, till 30 ungefär.

Det är ju så himla lite luft i lådan, så då byts den ut ganska snabbt.
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

bara för kuls skull, testa att sätta 80'n bakvänt så att cpufläkten drar in luft och 80'n trycker ut den? kanske blir bra ... vem vet :D

kanske t.o.m kan göra tvärtom, vända på cpufläkten så att all luft (ipfs redan varm) går genom cpuflänsen och ut?
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Hur går det med lådan?

Fortfarande tidsbrist eller?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Mjaä... snarare brist på inspiration och byggarlust. Menmen... :P
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Attans...vad är det som är kvar då?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Vaddå BuMP ;)

Åh det är jobbigt när man tappar inspirationen...
iDon't care about your problems.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är lite småpyssel kvar. Fixa kretskortet med fläktkontroller + lysdiodsstyrning + IR-mottagare. Ta upp hål till en fläkt till. Efter det är det bara spackla å lacka kvar.
Post Reply