Diskrimineringsombudsmannen med negerbollar.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Gasade judesvinsbollar någon?

Om någon känner sig kränkt av att man använder ett visst ordval så är väl ordvalet kränkande, iaf i min bok...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

På vissa andra forum jag sitter på så tar negerbolls-försvararna illa upp om man kallar dem svenne. Hur är det här måntro ?
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

BeeFCakE wrote:Gasade judesvinsbollar någon?

Om någon känner sig kränkt av att man använder ett visst ordval så är väl ordvalet kränkande, iaf i min bok...
Ja, men frågan är vem/vilka känner sig kränkt(a)? Jag uppfattar det som att förmyndande, politiskt korrekta personer känner åt andra. De kanske vet bättre än afrikanerna själva till och med? Jättebra att vi har såna personer, som vet allas bästa...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

[edit: oj nu blev det långt igen...]
Dissident wrote:
Xhargh wrote:När jag såg filmen "Dödligt Vapen 2" lärde jag mig ordet kaffer. Men jag kan inte säga att jag använt det så ofta.
kaffer -n kaffrer s. åld. sydafrikansk bantuneger

Kanske inte så ofta man får tillfälle att använda det. Jag kan t.ex. inte skilja bantunegrer från andra negrer.

edit: en gång läste jag en ordvits med det ordet. "Jag ska göra kafferved av dig". Minns inte var, men jag tyckte att det var kul.
Ah... hittade ursprunget till Kaffer nu, jag tar tillbaka mit tidigare påstående, som jag inte vet var jag hade hört. Tydligen så är Kaffer ursprungligen muslimernas ord för 'icke muslim' "Kâfir" och var vad de kallade de afrikaner som inte låtit sig konverteras. (de ni skall tänka på här är att en "Kâfir" inte heller kan vara en av "bokens folk")
Kolonialisterna tog till sig detta och började kalla (vanligen i nedsättande mening) de svarta för "Kaffer" (engelska) eller "Kaffir" (tyska och franska) motsvarande ungefär "nigger".
I sydafrika tror jag det till och med blev den officiella benämningen på svarta, men jag vet inte nog om sydafrika för att våga svära på det.

[källa: Arabiska låneord i svenskan ]

Även i Sverige har ordet Kaffer en mindre positiv klang. Det har i sin beskrivande användning inte använts på ganska många år vad jag vet.
Jag minns dock vilken den förhärskande bilden av en "kaffer" var på den tid det begav sig.
Den skol-ABC-bok jag såg på en utställning en gång gjorde saken klar och tydlig.
Uppslagen på sidan K.
"Kaffern ser du Lisa lill,
kissar bajsar var han vill."
Komplett med illustration av en mormor som tittar uppfodrande och förmanande på sitt lilla ariska barnbarn och pekar på det varnande exemplet en sån där tvättäkta, vad min kompis brukar kalla, "tintin-i-kongo-neger" hela den rasistiska stereotypen med bastkjol och ben i näsan.
Det här var någon gång mellan -30 och -50 talet skulle jag tro. Medan tomtens skurpulver fortfarande såldes under devisen:
"Tomten firar alltid seger, vit blir till och med en neger."
(Jag har sett en av deras reklamfilmer från den tiden... beklämande fast rolig på samma sätt som ku-klux-klan på Jerry Springer är roliga.)

Jag tror att det är denna äldre och på många sätt opassande attityd, exotism, kolonialism och fördomsfullhet gentemot andra kulturer som de ni beskyller för onödig politisk korrekthet vänder sig mot.
Vi har inget behov av dessa egenskaperna på 2000-talet. Vi har inte haft en koloni på över hundra år, vi har egna negrer (många födda i sverige till och med) det är inget exotiskt med dem, vi har ingen anledning att vara rädda för andra kulturer (vi har haft utbyte med dem sedan vikingatiden och förmodligen innan dess).
Ballkula wrote: Bigbird... Du skriver många kloka saker, och jag kan absolut hålla med om att språket utvecklas och att vi kan lämna diverse ord och uttryck bakom oss. Skillnaden är dock, att med "negerboll", så handlar det inte om en språklig utveckling, utan att en viss kategori (politiskt etablissemang, proffstyckare etc) plötsligt beslutar sig för att vi inte ska få använda detta ord, iaf i publika sammanhang.
Jo, fast jag anser att politiska skäl och förändringar i samhällsattityden också är giltiga skäl till varför språket förändras. Till exempel:
Idag säger väl inte någon, med undantag för Sverigedemokraterna - som ju aldrig dugit som ett exempel på folkvett, "Muhammedan" om en muslim? "Muhammedan" anses som förolämpande av muslimer då de vill betona att de dyrkar endast den ende guden, Allah, och att Muhammeds roll blott är profetens.
Men för bara tjugo år sedan var det vanligt att folk inte visste skillnaden, eller inte brydde sig om skillnaden. I skolböcker, i litteratur, i vardagligt tal hette det "Muhammedan".

Så, en politisk förändring (det var plötsligt kanske en bra idé att inte förolämpa en växande grupp svenskar) gav tillhanda att vi plötsligt ändrade ett ord vi hade använt sedan vi först blev varse om muslimerna någon gång på senvikingatiden.

Vi använder för övrigt (på tal om ord som gått ur tiden) inte längre det poetiska och mycket stiligare "Blåman" när vi talar om afrikaner. Det är synd, tycker nog att ingen borde kunna ta så illa upp över det. (Även om det klingar lite av exotism kanske)
Men jag antar att det ju faktiskt inte är en särskilt stor andel av de afrikanska folken som faktiskt är tillräckligt mörka för att kallas "blå".

Jag tror som du, att det nog inte är så många afrikaner som tar så där jätteilla upp över negerbollarna. Det är ett varumärke (vilket är ett bättre argument än något jag hört dryftas här hittils) och det är ju för guds skull bara en liten kula med smör, havre, kakao och socker (kaffe optional - kan negerbollar med kaffe kanske lanseras som "kafferbollar"?)
Men å andra sidan så tycker väl jag att det är ett uttryck som väl kan få följa den ack så exotiska "Negerkyssen" till de utdöda ordens sista viloplats... jag antar att det inte är ordet i sig utan snarare tidsandan det representerar som jag inte gillar, och som jag sade tidigare, jag tror att samma sak gäller de som ni alla gnäller på över för "överkänslig politisk korrekthet". Vissa är kanske dumma i huvudet och tror de kan tolka vad andra människor tar illa upp av eller inte, men de flesta jag pratat med (har tagit upp ämnet ett par gånger de senaste dagarna) är mer inne på min linje. Det är inte för afrikanernas skull ni skall byta till chokladboll, det är för våran, och egentligen främst eran egen.
Sverige är ett framåtriktat samhälle som utvecklas och lämnar gamla unkna attityder bakom sig :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

lither wrote:Det känns som om kockosbollar är bollar som är gjorda av kockos, vad är då inte negerbollar gjorda av?

Ta bort allt från att ha det med negrer, svart, mörkhyade, whatever, att göra och kalla det vad fasen ni vill. Dock betyder ju negro svart och negerbollar är inte särskilt svarta från min synvinkel sett precis.
Nej, men negrer är inte heller svarta. De är bruna, precis som en negerboll. ;D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MadModder wrote:Nej, men negrer är inte heller svarta. De är bruna, precis som en negerboll. ;D
Då är vi tillbaka till mina föreslagna "Marronbollar". ;D
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Big_Bird wrote:Då är vi tillbaka till mina föreslagna "Marronbollar". ;D
Jag vet inte om jag vill stå bakom det förslaget.
Marron är ett annat namn på "Brown sugar", eller en form av heroin... :P
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MadModder wrote:Jag vet inte om jag vill stå bakom det förslaget.
Marron är ett annat namn på "Brown sugar", eller en form av heroin... :P
Inte så konstigt, då Marron betyder "brun" men att inte har "Marronbollar" av den orsaken vore ju som att bojkotta glassen 88:an för att nazzarna kapat just den sifferkombinationen. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

vad jag har märkt av hela den här debatten är att det endast är svenskar som tyckt att det är nedlåtande? Har inte sett/hört en enda neger som klagat på ordet? Jag tycker det låter som att det är svenskar som gör det rasistisk.

Jag tycker det ska få heta negerboll men jag använder oftast chokladboll för att jag är van vid det.

Men jag ser ett litet problem i det hela, sättet konditoriet framförde sina argument. Men hon som ringde till DO verkar ju inte helt klok. "civilkurage"? :[
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird: Du kör runt i gamla hjulspår. Vill du eller vill du inte förbjuda marknadsföringen av dessa sfäriska bakverk under namnet "negerboll"?
qlex0r
Posts: 124
Joined: 2002-06-25 0:17:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by qlex0r »

Hm, jag tycker att det ska få heta negerboll. Men att konditoriet säger "vi har haft helt svarta kunder som inte har klagat" är ju bara dumt, så en person kan säga så står alla för det? :/ Folk har ju olika ordförråd, så vissa tar illa upp av negerbollar, vissa använder det inte ens, och andra tar inte illa upp.


Jag använder typ chokladboll eller kokosboll ;> Fast låt folk använda negerboll om dom vill
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Big_Bird: Du kör runt i gamla hjulspår. Vill du eller vill du inte förbjuda marknadsföringen av dessa sfäriska bakverk under namnet "negerboll"?
Alltså, när krigsförbrytare inte längre kan gå odömda och det inte längre är görligt att förneka förintelsen så kan jag väl tänka mig att upprätta en kampanj mot nyttjandet av ordet "negerboll".
Jag skiter i vad folk säger egentligen, som jag hela tiden har sagt.
Därmed inte sagt att jag tycker om ordet eller tycker att det behöver användas eller bevaras.
Speciellt inte om ingen bra eller genomtänkt anledning finnes.
Jag är dock helt och fullt beredd att tänka om ifall goda skäl skulle förevisas, kan bara inte se att:
"Negrerna klagar inte" och "Vi svenskar har blivit för mesiga, 'negerbollen' är något vi måste slåss för" är sådana. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Jag skiter i vad folk säger egentligen, som jag hela tiden har sagt.
Då undrar jag hur det ser ut när det gäller ett ämne som du verkligen brinner för..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Jag skiter i vad folk säger egentligen, som jag hela tiden har sagt.
Då undrar jag hur det ser ut när det gäller ett ämne som du verkligen brinner för..
Bara för att jag skiter i vad folk väljer att säga så betyder det inte att jag inte kan brinna, bara lite, för principen. :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

ballkula wrote:
BeeFCakE wrote:Gasade judesvinsbollar någon?

Om någon känner sig kränkt av att man använder ett visst ordval så är väl ordvalet kränkande, iaf i min bok...
Ja, men frågan är vem/vilka känner sig kränkt(a)? Jag uppfattar det som att förmyndande, politiskt korrekta personer känner åt andra. De kanske vet bättre än afrikanerna själva till och med? Jättebra att vi har såna personer, som vet allas bästa...
Nej...det kan jag hålla med om.. Det är ju ingen annans uppgift att bestämma om svarta/mörkhyade/negrer ska ta illa upp.. Men om en svart person tycker att det känns kränkande med ordet negerboll så är väl det enda rimliga att kalla det för något annat?
Hans rätt att slippa bli påmind om ett månghundraårigt förtryck av hans folk och förfäder väger i så fall tyngre än din rätt att använda ett ord som du inte tycker att han ska ta anstöt av, tycker jag...

Min poäng är att du nog lider mindre av att inte använda ordet än vad han gör av att behöva höra det...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

tycker jag också. Men av gammal vana kommer jag fortsätta kalla bollarna för negerbollar, ända tills en afrikan säger till mig att han inte vill att jag säger så. Då kan jag väl byta benämning. Men definitivt inte pga att en "svenne" ;D eller någon annan "ickeneger" säger åt mig att jag inte får säga så för att det är förnedrande.

wajnerbråds... hehe..
User avatar
bear
Posts: 202
Joined: 2003-01-29 16:56:32
Location: Kisa

Post by bear »

MadModder wrote:tycker jag också. Men av gammal vana kommer jag fortsätta kalla bollarna för negerbollar, ända tills en afrikan säger till mig att han inte vill att jag säger så. Då kan jag väl byta benämning. Men definitivt inte pga att en "svenne" ;D eller någon annan "ickeneger" säger åt mig att jag inte får säga så för att det är förnedrande.

wajnerbråds... hehe..
Jag håller nog med, negerbollar kan jag säga för att jag är van vid det
utan att tycka det är kränkande. Men om en svart säger till mig så
tar jag det till mej och slutar.

I USA så tyckte de svarta att om man sa färgad så var det kränkande
man skulle säga svart.

Vi säger väl fortfarande "Lappskojs" och "Lappkast" fast det anses
kränkande att säga Lapp i stället för Same, sameskojs eller samekast
låter bara fånigt.

Käring är nu kränkande men hade förr betydelsen "någon man har kär".
AIN'T NO TIME TO HATE

I EMU ska du ha låg lön och vara lätt att avskeda. Men du slipper växla.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jag säger negerbollar när jag vill ha en sådan där rund bakelse på fiket. Jag har växt upp med det och jag trivs med ordet och det ska ingen få ändra på. Så jag kommer själv att fortsätta att säga det ordet hela livet ut antagligen.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Post Reply