Kameratelefon ledde till arrestering

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Kameratelefon ledde till arrestering

Post by Fenix »

http://edition.cnn.com/2003/TECH/ptech/ ... abduction/

Snabbtänkt kille..
Det är ju ett användningsområde som gör att oroliga föräldrar kanske överväger att ge sina tonårssöner och döttrar en kameratelefon, om en sak skulle inträffa (vilket det förhoppningsvis inte gör)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

fan va soft :)
iDon't care about your problems.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Tufft.
We dance to all the wrong songs
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Hett. Jag läste om något liknade i Sverige för ett tag sedan. Helt klart coolt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Angela
Posts: 5
Joined: 2003-08-11 17:38:41

Post by Angela »

Smart kille :D
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag trodde att det va att någon typ hade tagit "olämpliga kort" på tjejer på stan eller något och åkt fast för det...
Men så va inte fallet :-*
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

lillis wrote:Jag trodde att det va att någon typ hade tagit "olämpliga kort" på tjejer på stan eller något och åkt fast för det...
Men så va inte fallet :-*
hehe, samma här (med tanke på den tidigare tråden) ;D
qlex0r
Posts: 124
Joined: 2002-06-25 0:17:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by qlex0r »

xX wrote:
lillis wrote:Jag trodde att det va att någon typ hade tagit "olämpliga kort" på tjejer på stan eller något och åkt fast för det...
Men så va inte fallet :-*
hehe, samma här (med tanke på den tidigare tråden) ;D
trodde jag med först, eller att han hade tagit bilder på sig själv och skickat runt och fått folk efter sig osv osv :P
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Snabbtänkt typ.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Hårde om en kille som rånade en kiosk i Gbg, när han vart inne och knivhotade :-X mannen i affären (utan luva) så tog butiksägaren upp sin kameratelefon och fick 1 perfekt bild av nyllet på den unga rånaren.
Det ledde i sin tur till ett gripande.
Men man kan ju fråga sig om det var butiksägarens list eller rånarens dummhet som fixade biffen för polisen.
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Rånaren hade ju kniv varför använde han den inte när butiksägaren tog bilden.
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Subsonic wrote:Rånaren hade ju kniv varför använde han den inte när butiksägaren tog bilden.
Alla icke mentalt skadade människor har mentala spärrar mot att allvarligt tillfoga andra skada.
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

lurvy wrote:
Subsonic wrote:Rånaren hade ju kniv varför använde han den inte när butiksägaren tog bilden.
Alla icke mentalt skadade människor har mentala spärrar mot att allvarligt tillfoga andra skada.
Då skulle han ha tänkt på det innan han fattade en kniv och bestämde
sig för att råna en affär eller måste man ha en spärr för det också.
Hursom helst så tycker jag det inte verkar troligt att mitt under ett pågående
rånförsök ta fram en kamera och fotta gärningsmannen mitt framför näsan så att rånaren springer ut därifrån som en rädd hare (om han nu gjorde det). Om han har mod nog att råna så har han nog mod
nog att försöka ta ifrån kameran från fotograferen så att han inte går till polisen med den direkt efter.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

qlex0r wrote:
xX wrote:
lillis wrote:Jag trodde att det va att någon typ hade tagit "olämpliga kort" på tjejer på stan eller något och åkt fast för det...
Men så va inte fallet :-*
hehe, samma här (med tanke på den tidigare tråden) ;D
trodde jag med först, eller att han hade tagit bilder på sig själv och skickat runt och fått folk efter sig osv osv :P
Höhö precis vad jag trodde med. Men se vad fel ma nhade. Jäkligt kyligt att i en sån situation dra upp mobilen och plåta killen. Jag hade nog bara sprungit.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

jag har inte riktigt råkat ut för en sån situation, men jag tror att man instinktivt (stavning?) använder medel för att få fast en brottsling. Tex använda kamera. Men det är ju samtidigt farligt eftersom brottslingen kan gå till attack pga bilden. Man bör ju göra det så osynligt som möjligt om det går.

Jag tror faktiskt att man lär sig sånt här när man kollar på amerikanska filmer på tv. Så Tv är inte helt onyttigt :)
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Hello/Texas wrote:Hårde om en kille som rånade en kiosk i Gbg, när han vart inne och knivhotade :-X mannen i affären (utan luva) så tog butiksägaren upp sin kameratelefon och fick 1 perfekt bild av nyllet på den unga rånaren.
Det ledde i sin tur till ett gripande.
Men man kan ju fråga sig om det var butiksägarens list eller rånarens dummhet som fixade biffen för polisen.
Det var så jag, min tjejkompis känner den killen som rånade tobaksbutiken, haha. Grymt med sådana telefonen :D
öh! tjena :P
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

project wrote:
Hello/Texas wrote:Hårde om en kille som rånade en kiosk i Gbg, när han vart inne och knivhotade :-X mannen i affären (utan luva) så tog butiksägaren upp sin kameratelefon och fick 1 perfekt bild av nyllet på den unga rånaren.
Det ledde i sin tur till ett gripande.
Men man kan ju fråga sig om det var butiksägarens list eller rånarens dummhet som fixade biffen för polisen.
Det var så ja, min tjejkompis känner den killen som rånade tobaksbutiken, haha. Grymt med sådana telefonen :D
öh! tjena :P
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

xX wrote:
lillis wrote:Jag trodde att det va att någon typ hade tagit "olämpliga kort" på tjejer på stan eller något och åkt fast för det...
Men så va inte fallet :-*
hehe, samma här (med tanke på den tidigare tråden) ;D
vad heter den då ?
Post Reply