bygga Switchat Nätaggregat?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

bygga Switchat Nätaggregat?

Post by brevix »

jag driver en peltier på 226w och en på 120w 12v med en järntrafo(800w) och vanlig likriktarbrygga +glätnings kond.
nu lurar jag på att byta till en ring trafo på 650w(15v 2x21Amp).
och undrar om man kan bygga en egen switchad likriktarhistoria(eller köpa)
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Visst kan du bygga ett sekundärswitchat nätagg (vilket en konstruktion med vanlig trafo + switchare kallas). Fortfarande måste du ha likriktaren och glättningskondensatorn. Den efterföljande switcharen är till för att stabilisera spänningen så att den håller konstant nivå oberoende av lasten (inom ett visst område). Switcharen ersätter inte likriktare+konding - den är ett alternativ till vanlig linjärreglering som ger högre verkningsgrad och mindre värmeutveckling.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

ja.. det är mindra värme jag vill åt .
likriktarbryggorna blir väldigt varma

sen funkar väll peltierna lite bättre med en stabilare spänning

vart kan man förkåvra sig i ämnet?
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tror knappast att det blir kallare med switchning än förlusterna i en likriktarbrygga då du har kvar likriktaren i ett switchat nätagg... Det som ger värmen är spänningsfallet på 1,4v i likriktaren, det enklaste är att montera en kylfläns på likriktarbryggan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Du kan även ersätta den vanliga likriktaren med fyra schottky-dioder. Denna typ av dioder har mycket lägre spänningsfall jämfört med vanliga kiseldioder och därmed lägre värmeutveckling.

Det man vinner med switchande regulator jämfört med linjärregulator är värmeutvecklingen i reglerelementet (effekttransistorn) - det som sitter innan regulatorn ändras inte när man väljer switchat frramför linjärt.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

kylfänsar sitter på likriktarbryggorna ,men de blir väldigt varma särskilt den som är till 226wattaren.

hm det där med schottky-dioder kanske jag ska prova ,villken sort ska jag välja??

en grej till : minna glättnings kondingar blir åxå väldigt varma (man kan inte hålla i dem) de är kanske för små? de är på 2700uF 16v
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Elektrolyterna borde inte bli varma. Kan det inte vara så att något annat värmer upp dem (de sitter för nära en kylfläns kanske)? Det du kan göra är att ta elektrolyter som tål lite högre spänning - kör man på gränsen till vad de tål i volt kan de bli varma. Däremot har inte kapacitansen någon betydelse när det gäller värmeutveckling - den påverkar enbart filteregenskaperna (som regel gäller 1000uF per uttagen ampere).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Värmen på elektrolyterna skulle även kunna bero på att man får en viss backspänning från likriktarbryggan, om det är som du säger att den blir otroligt varm så kan detta bero på att dioderna har tagit skada, då kan dom även släppa lite bakåt...

I vilket fall som helst så kan du nog kasta dom elektrolytkondingar du använder nu då dom tar ganska mycket skada av värme och ev. backspänning.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

kondingarna sitter vid anslutningarna till peltier kablarna så de utsätts inte för någon större värme.

jag tror inte att diodbryggorna är skadade de ska tåla 35A jag belastar ena med max 25A och den andra med 12A ,tempen de ska tåla är 85grader .
den som belastas med 25A är ca60grader och jag har aldrig kört utan kylfläns (som är för diodbryggan)
sen kan ja väll inte ha sån otur att båda bryggorna pajar samtidigt.

schottky-dioder kanske jag ska prova ,villken sort ska jag välja
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Vilken som helst, bara de tål den ström som du behöver med marginal.

Jag kollade på Elfa och där fanns inte så många som tålde dina 25A som du behöver, men ett val är 70-247-48 (dubbeldiod 30A, spänningsfall på 0.62V vid full ström). Katoden är gemensam.

Jag tittade lite mer på både bryggor och lösa likriktardioder på Elfa. Spänningsfallet på bryggor som tål 35A ligger på 1.1V. Lösa likriktardioder har störst spänningsfall - dessa ligger kring 1.2 - 1.3V. Det sämsta valet är med andra ord att göra en brygga utav lösa likriktardioder. Schottky-dioder ger därmed det lägsta spänningsfallet på 0.62V (exemplet ovan), vilket kan ha stor betydelse när det gäller värmeutveckling.

När det gäller elektrolyterna är det bättre om du kan sätta dem så nära likriktaren som möjligt (utan att värma dem med flänsarna förstås) i stället för att sätta dem vid lasten. Skall du dessutom köra med regulator måste du sätta elektrolyterna innan regulatorn. När det gäller storleken på elektrolyterna bör du ha en total kapacitans vid 25A på 22000uF och vid 12A 10000uF (båda är standardvärden) för att få en tillräcklig filtrering. Dina 2700uF duger för något som drar max 3A. Välj kondingar (du kan parallellkoppla flera små elektrolyter för att uppnå lämpligt värde - det ger faktiskt bättre egenskaper än en enda stor) som tål minst 25V (då tål de eventuella överspänningar bättre samt att högre spänningstålighet ger bättre övriga egenskaper hos kondensatorn).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

jag är lite novis på schottky-dioder ,hur kopplar jag en dubbeldiod


och tackar så mycket för visat intresse :) :)
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Dubbeldiod är inte konstigare än att man har två dioder i samma kapsel. Katodanslutningen är gemensam för båda dioder, anoderna är var för sig.

Code: Select all

   +---------+
   |         |a
   | +-->|-----
  k| |       |
 ----+       |
   | |       |a
   | +-->|-----
   |         |
   +---------+
Det du kan göra är att köpa fyra 70-234-43, koppla ihop anoderna på varje dubbeldiod (då får du en diod som tål 32A och med mycket lågt spänningsfall) och sedan göra en vanlig bryggkoppling.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

eller så välljer jag 70-236-58 som tål 2x20= 40A ,då klarar jag mig med en diodbrygga.
jag har ju en 120w + 226w 25+12A=37A

sen själva kopplingen ,blir så här om jag väljer två diodbryggor :
~in på ben2 +ut på ben 1,3 .
~in på ben 1,3 -ut på ben2

om jag välljer 4st kan man inte anv samma princip som när man anv 4 st dioder till en likriktarbrygga (helllikriktad )eller vad det så du menade?

är ingen elektronik Ingenjör direkt :P
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

brevix wrote:om jag välljer 4st kan man inte anv samma princip som när man anv 4 st dioder till en likriktarbrygga (helllikriktad )eller vad det så du menade?
Det var det jag menade - du gör fyra "vanliga dioder av fyra dubbeldioder genom att koppla ihop anoderna. Sedan använder du dessa i en vanlig bryggkoppling.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har alltid fått höra att man inte kan paralellkoppla dioder och få dubbla strömtåligheten...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

jag har hört att man ska ha samma temp på dem(sätta ihop dem) så i en dubbeldiod kan det inte bli olika temp.

jag har i allfall beställt grejer till ett bygge

jag undrar åxå om katoden är i kontakt med "fästörat" .
om det är så kan det bli problem med att sätta dem på en gemensam kylfläns=korrtis
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det är inget problem - skaffa bara isoleringsbrickor (silikonmellanlägg - då behövs inte kylpasta) och isolerbussningar för skruvarna (finns på Elfa).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

jag plundrar en gammal nätdel ,där finns isoleringsbrickor och silikonmellanlägg .
jag får väll grejerna nästa vecka ,jag rappoterar hur det blev.
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Garfield
Posts: 17
Joined: 2003-07-16 5:10:16

Post by Garfield »

brevix wrote:kylfänsar sitter på likriktarbryggorna ,men de blir väldigt varma särskilt den som är till 226wattaren.

hm det där med schottky-dioder kanske jag ska prova ,villken sort ska jag välja??

en grej till : minna glättnings kondingar blir åxå väldigt varma (man kan inte hålla i dem) de är kanske för små? de är på 2700uF 16v
Kondensatorer kan bli varma om man tar ut mycket ström från dom. Skaffa kondensatorer för switchade nätdelar dom klarar högre ström (deras inre motstånd är lägre).
parrallel koppling av dioder är inte bra på grund av att dioderna framamtningspänningen skiljer från varandra det gör att när man kör högre ström så kommwer ena dioden ta det mesta strömmen som leder till att den går sönder som i sin tur så går den andra dioden sönder efteråt det blir en kedjereaktion.
Man kan matcha dioderna med samma frammatning spänning det är svårt och sen måste man köpa ett större antal dioder
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

ja förstår problemet ,men hur blir det med dubbeldiod av schottky typ som jobbar parallelt (de är ju i samma "skal")

en polare har byggt ett gäng PA anlägningar och han kör men många dioder parallelt som pajade gämt ,han löste problemet genom att lägga dem i en bunt med värmeledningspasta i mellan sen funkar det bra

jag lägger in de komponenter som jag har beställt här ,kom gärna med mer komentarer.
1 MBR6045WT sch diodTO-247 st 4
2 Rad ellyt 10000uF/25V 4m st 3
3 Rad ellyt 2200uF/25V 2mod st 1
nedan är till modd NF7-s
5 Trimpot 89P 1kohm 1
6 Trimpot 89P 10kohm 1
7 Lågimp ellyt 4700uF/16V 5
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

har fixat färdigt med Schottky-dioder till en likriktare ..... jag tabbade mig rejält ,allt var klar men lyckades bränna två dioder...vill inte gå in på hur (jag skäms) :-[

men jag satte tillbaks de vanliga diodbryggorna+mer kondingar.
presenterar lite tempraturer på grejerna och undrar om det är något som är onormalt

diodbrygga 1 25A=70grader

diodbrygga 2 12A=66grader

kondensatorer =45grader

järnkärnan =50grader

med de större kondingarna ökade spänningen från 12v till 13,1 som gjorde några grader ner på cpu och gpu :)
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
Post Reply