Emu, Ja eller Nej?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply

EMU?

Ja.
67
45%
Nej.
83
55%
 
Total votes: 150

Guest

Post by Guest »

veronica wrote:
Najze wrote:Nej. Varför gå med i något som politikerna inte kan göra reklam för, mer än "Det är bra". Ta en sådan sak som EU. Det kostar miljarder för Sverige att vara med i EU och har jag märkt något positivt? NEJ. Varför ska man då gå ett steg längre. Bättre att rösta Nej till EMU och gå ur EU.

Ungefär så jag tänker.
*sympatisera med*
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

alcatraz wrote:
veronica wrote: Ungefär så jag tänker.
*sympatisera med*
*Sympatiserar ännu mer med*
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Ingen har lyckats övertyga mig om att rösta över huvudtaget.
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Nu har nej-sidan 64 röster! Om inte detta är ett tecken, så vad!? ;)
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

hm... jag kommer sakna våra sedlar när vi får dedär fula sakerna... :(

förövrigt vet jag inte vad jag ska rösta.. ingen av sidor har ngt vidare bra argument tkr jag.. fast om vi ska gå med så tkr jag det e snarast bara tramsigt att sitta o titta på..

*KJAMMIZ på linc* ::) :P :-*
Those who have wings,
fly your dreams.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Yui wrote:Ingen har lyckats övertyga mig om att rösta över huvudtaget.
Blankrösterna räknas denna gång. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Blankrösterna räknas, men inte nödvändigtvis som just blankröster. Dom kan komma att tolkas som antingen Ja eller Nej-röster.

Jag har bestämt mig för att sälja min röst till högstbjudande. Om ingen är intresserad kommer jag nog stanna hemma.
Guest

Post by Guest »

veronica wrote:
alcatraz wrote:
veronica wrote: Ungefär så jag tänker.
*sympatisera med*
*Sympatiserar ännu mer med*
*sympatiser mest?* :D
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Ja

* Enklare jämföra priser (åh vad lätt det blir att beställa över internet då)

* Slipper växla när man reser

* Jag använder ofta mitt kort utomlands och det känns skönt att slippa räkna över hur mycket pengar man egentligen har kvar på sitt konto i Sverige

* Vissa saker blir billigare
tex. utländska tidningar som praktiskt taget aldrig kostar sitt orginalpris (OBS , då menar jag tidningar som kommer från euroländer), utan märks om till nått dyrare här i Sverige.

* Bra konkurransmässigt (tex. kanske vi äntligen kan bli av med SJ:s monopol)

* Jag tror det kommer underlätta för företag som handlar med andra Euroländer

* Vill inte hamna utanför
(10 andra länder ska snart gå med i EU och de sägs vara positiva till euron och vill införa den 2007, om sen Storbrittanien får för sig att gå med ..så försvinner ju punden och då blir det få starka valutor kvar ..bla. euron. Vore synd då att stå utanför och krama Danmark och vänta på en ny chans om tex. 10 år)

* Vi är redan medlemmar i både EU och EMU (valutaunion)
I EMU har vi tagit 2 steg av 3 möjliga, jag tycker vi ska fullfölja det vi började och sluta mesa oss.

* Dessutom tycker jag Nej-sidan har kört med för mycket nazistiska uttalanden för att jag skulle ens vilja stödja dem

* Sen så tror jag inte på saker som "vänta och se"
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Förövrigt finns det ett rätt ok test på DN:s sida för er som är osäkra på vad ni ska rösta på:

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/depa ... 3&a=171757
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
Ponte
Posts: 301
Joined: 2003-05-06 23:09:32
Location: Lycksele
Contact:

Post by Ponte »

Heh, fick 92% nej på det testet...
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

* Dessutom tycker jag Nej-sidan har kört med för mycket nazistiska uttalanden för att jag skulle ens vilja stödja dem
?
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Nej tror inte EMU kommer hålla :/... vill inte se när maskineriet brakar ihop och än mindre vill jag vara inne i smeten.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

gr0g wrote:
* Dessutom tycker jag Nej-sidan har kört med för mycket nazistiska uttalanden för att jag skulle ens vilja stödja dem
?
Second.
Vad för nazistiska uttalanden? :o
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

lillis wrote:
gr0g wrote:
* Dessutom tycker jag Nej-sidan har kört med för mycket nazistiska uttalanden för att jag skulle ens vilja stödja dem
?
Second.
Vad för nazistiska uttalanden? :o
Bla. Maud Olofson (c) blandade in Hitler i Eu-debatten . Iofs. bad hon om ursäkt efteråt, men jag anser skadan redan vara gjord för min del.

Sen har vi ju Sören Wibe (s mot Emu) och han ångrade sig inte.
Sen har vi Mp i Svedala som skrev på sin hemsida:

"EMU banar väg för en europeisk superstat. EMU är ett elitprojekt med stormaktdrömmar. Hitler hade också sådana"

Även riksdagsledamoten Lotta Nilsson-Hedström (mp) skrev på sin hemsida olika kopplingar mellan Hitler och Euron .
Dem fick hon tillslut ta bort.

Sen tycker jag den här säger en hel del

http://www.s-studenter.se/index.php?page=3&ar_id=15

Och ska man snacka vidare kan ju alltid nämnas att vänsterpartiets Ulla Hoffman tyckte man kunde jämföra euron med dinaren som ändå inte hindrade Saddam från att gasa ihjäl 5000 kurder.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag såg en affish igår, den löd: "Vänster för EMU" Gissa om jag höll på att svimma?
iDon't care about your problems.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

'Ja, eftersom vissa politiker gör vissa uttalanden, så är ju Nej-sägare nazister, och bara det är ju en orsak att säga ja.'


Jösses, det var det mest korkade argument jag hört. Jag tänker inte motargumentera det, det är så dumt att det gör bort sig självt.



"Enklare att jämföra priser"

Ja, det är hemst jobbigt att räkna 8.9 * X för att få fram valutan. Är det enkelhet du är ute efter, använd VISA, då räknas det om automatiskt, utan att du behöver tänka efter. Betänk också att båda priserna kommer visas framöver OM vi nu kommer att byta. Fast ändå enklare blir det att ha kvar kronan, för då kommer det vara precis som det är nu, hur ofta handlar du mat utanför Sverige iallafall? Ny valuta blir snarare mer komplicerat eftersom det blir svårare att förhålla sig till nya priser, men även det går såklart att beräkna - i förhållande till det gamla prissystemet, någonstans där faller det argumentet 'enklare' anser jag.


"Slipper växla när man reser"

Oj vad jobbigt ::) , jag behöver iof inte växla nu heller, de har faktiskt samma valuta i 95% av de resmål jag besöker, dvs. svenska kronor. De som reser utomlands ofta gör nog bäst i att ha sina pengar på ett kort, och där omvandlas valutorna iallafall via din bank.

"Kort utomlands, slippa räkna över"

Där håller jag med dig, men å andra sidan så har jag dålig koll på det överhuvudtaget, oavsett om jag handlar med olika valutor.

" Vissa saker blir billigare. "

Det finns det fortfarande ingen som kan övertyga mig om, kan folk se in i framtiden?

" Konkurransmässigt"

Jag blir oroad då människor som inte ens kan stava till konkurrens börjar använda det som argument. Sedan att en valuta skulle förändra SJ:s monopol är jag mycket, _mycket_ tveksam till. Återigen så pratar du om saker som "hänger i luften" som rena gissningar. Gissningar i argumentationer är i min mening lika mycket värda som att gå till "Tant Olga" och spå framtiden.

" Jag tror det kommer underlätta för företag "

Det stämmer faktiskt, det kommer bli enklare för företag.

" Vill inte hamna utanför "

Nej, det är farligt att vara annorlunda. Skall vi inte införa likformig klädsel också?

" Vi är redan medlemmar i både EU och EMU "

Usch ja, påminn mig inte om de dumheterna. Det är de största misstag detta land begått, efter att ha insatt en Socialdemokratisk regering.

" Sen så tror jag inte på saker som 'vänta och se' "

Varför består hälften av dina argument i samma sorts spekulationer då?
[/b]
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

http://www.emuvalet.biz/

Om du vill sälja din röst för pengar.

p.s. Pengarna gör din röst till ett 'Ja till EMU'
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

fisk wrote:'Ja, eftersom vissa politiker gör vissa uttalanden, så är ju Nej-sägare nazister, och bara det är ju en orsak att säga ja.'


Jösses, det var det mest korkade argument jag hört. Jag tänker inte motargumentera det, det är så dumt att det gör bort sig självt.
Eftersom du har svarat på de flesta av de sakerna jag skrivit så antar jag att dina svar var riktade mot mig.
Ändå förväntade jag mig inget svar ,utan skrev endast ner
MINA orsaker till varför JAG tänker rösta som jag gör.
Det ligger ingen tanke att försöka övertala andra om att rösta som jag.
Hur andra röstar är deras sak.

Iofs. har jag glott i flera av euro-trådarna och det tog lång tid innan jag bestämde mig för att skriva nått ,eftersom jag förstod någon kanske
skulle känna för att hoppa på mig bara för jag tycker som jag gör.
Jag skrev tillslut i denna tråd för jag tyckte den verkade snällast
En tråd där man skrev hur man skulle rösta och varför.
Och inte en tråd där man får sitt beslut och tankar nertryckt i halsen.
Kanske har jag missat hela eurogrejen men jag står för det isåntfall.
Och jag har rätt att tycka som jag gör precis som alla andra.

Och som svar på ditt quote (även om jag inte riktigt vet om det var mig du svarade till där)
så kan jag bara säga att jag tror inte NEJ-sidan är nazister.
Däremot tycker jag att dra upp Hitler i sin propaganda är onödigt och liknar lite mer dålig skrämselteknik.
(dålig skrämselteknik gör även JA-sidan med)
Men å andra sidan ska man även tänka på att allt Hitler gjorde var inte dåligt , särskilt inte i sitt eget land.
Man ska inte glömma historia , särskilt inte politisk historia ,
men jag tycker det sätt de tillämpade den politiska historian om Hitler i sin propaganda var på fel sätt.
Men jag tycker defenetivt inte att deras handligssätt eller uttalande på något vis gör dem till nazister.
Att bli kallad nazist när man inte är det ,är nått jag skulle bespara den minsta av individer.
Och tro mig, jag vet vad jag talar om.
Med mitt tyska påbrå så har jag hört det namnet skrikas efter mig flera gånger. Helt utan orsak kanske jag måste nämna.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

emu kommer ändå att bli en realitet, vare sig vi vill det eller inte... (iaf förr eller senare).

acceptera fakta:
vi lever inte i en demokratisk värld
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

avatar wrote:Nej - Emu gör att vi tappar ännu mer makt i vårt eget Sverige.
Du har ändå inte all makt?
dpinto wrote:Nej.Inget kommer bli bättre om vi går med.
Fakta... antar jag?
fisk wrote:Jag skulle gå med på vadsomhelst om någon bara kidnappade George W. Bush och gav honom ståplats i nybroviken med betongskor.
Klart det var ironi, men det låter konstigt att en som (vad jag minns) är emot dödstraff att säga så.. OT btw
topic wrote:Är inte så insatt men, kommer inte allt bli en aning dyrare?
För mig "känns" allt billigare... bara man lär sig räkna om.
dpinto wrote:Bara till och åka ner till stan,på vissa saker så visar dom priserna i euro med och det är dyrare..Dessutom så har allt blivit dyrare för alla andra länder som har valutan,spanien bland annat osv.Och vad exakt kommer det och kosta oss om vi står utanför?
Hur kan du jämföra euron's värde i ett land som inte har det(växelkurs?)? Kan inte heller hålla med om att allt blivit dyrare i "alla" länder eftersom jag bor i ett av dem, tvärtom "känns" det som jag har mer pengar nu. Det kan jag inte bevisa dock, men att köpa bostad med ~2,7% ränta känns dock inte helt fel.
fisk wrote:Jag och min flickvän röstar nej, vi tycker EU är kack, så valutan kommer inte vara bättre. Gemenskap får man inte för att man har pengar med samma utseende, tror man det är man naiv; anser jag.
Jag tycker också EU är kack, men det är bara att inse... människan blir mobilare, och då är det väl lika bra att vi försöker enas om vad som är rätt? Eller så nära rätt vi kan komma iallafall.
Denka wrote:hm... jag kommer sakna våra sedlar när vi får dedär fula sakerna... :(
Har svårt att tro det eftersom ni alla (eller en stor del), envisas med att bära era kronor till vår lilla ö (som handlar med euro), dvs ni bär bort kronan ur Sverige, eller kanske ni bara bär hit era kronor för attni inte orkar växla. Men vi vet ju faktiskt hur vi löser det problemet... samma valuta?



Oj vad långt det här blev... och nu kanske ni röstat redan (vet ej när ni gör det)
Men sammanfattning:
Jag är för att ni ska gå med så jag är partisk ;)
Vi har euro, vi är nöjda.
De flesta på Åland anser inte att det har blivit dyrare.
Jag "ogillar" att ni bär hit era kronor, men eftersom vi är beroende av turister så fortsätter vi acceptera er valuta (men tänk vad trevligt om vi hade samma).
Jag har läst många inlägg i aftonbladet och expressen av personer som varit på besök i Finland, vilka bara träffat personer som efter bytet varit negativa till euron. Jag kan inte säga att de ljuger, men jag kan gissa på att om de talat sanning måste de ha varit nära (vi talar cm) ryska gränsen. På Åland så skulle jag uppskatta 95% som positiva till bytet.

Men men det är som det är nu... global marknadsekonomi är inte min starka sida och det kan mycket väl hända att allt går åt h-e, men än så länge är allt väl.

Hmmm långt långt långt inlägg.. hoppas jag inte sårat någon..(stavfel och särskrivningar vet jag att finns) och jag kommer knappast att kommentera era motargument.

->I slutändan så vill jag bara att alla som vill att andra ska må bra! För evigt... eller något sådant.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

fisk wrote:" Jag tror det kommer underlätta för företag "

Det stämmer faktiskt, det kommer bli enklare för företag.
Det kommer inte att bli lättare för Forex...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Pontarius wrote:Det kommer inte att bli lättare för Forex...
Men bry på Forex? ;)
iDon't care about your problems.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Gnuet wrote:
Pontarius wrote:Det kommer inte att bli lättare för Forex...
Men bry på Forex? ;)
Tja, "alla" Ja-sägare "värnar" om "alla" företag ju, (påstår de)
Forex omsäter mycket pengar och får säkerligen ta en hel del stryk nu.

SÄG "NEJ" "RÄDDA" "FOREX"
/ "PONTARIUS"
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

Image
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
Post Reply