Wärsch, cd-skivor och musik!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Wärsch, cd-skivor och musik!

Post by lillis »

Jag var inne i stan igår...
Jag gillar verkligen moneybrother och har i princip hela albumet "blood panic" på datorn. Jag har hört alla låtar, sett honom/dom live, t.o.m tröttnat på vissa låtar. Men jag gick förbi bengans och kände bara "nu har jag lyssnat på deras musik, dom har "skänkt mig glädje" (etc etc) så jag gick helt enkelt in och köpte skivan, även fast jag redan hört varenda låt flera gånger om och kan dom etc etc. Jag tycker bara att det är rätt att göra så. Visst, jag har piratkopierad musik på datorn, men allt det jag lyssnar mycket på (welle erdball, and one, wumpscut, lars winnerbäck) har jag köpt massor av skivor av, för det känns rätt...
Är det någon annan som är likadan som mig (förutom egar:)) ?
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Jag köper sällan kommersiell musik, det händer i princip enbart när det gäller band jag verkligen gillar och vill ha booklet och sånt.. Jag brukar stödja mindre och lokala band med att köpa demos, tshirt, gå på spelningar etc..

Tyvärr sitter den borgerliga moralkärrigen kvar i dom flesta huvuden, men hon är döende. Du ska inte känna dig "sämre moraliskt" för att du har stulit musik/programvaror/filmer etc.. Hjälp andra att dela informationen och glädjen istället.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Yui wrote:Jag köper sällan kommersiell musik, det händer i princip enbart när det gäller band jag verkligen gillar och vill ha booklet och sånt.. Jag brukar stödja mindre och lokala band med att köpa demos, tshirt, gå på spelningar etc..

Tyvärr sitter den borgerliga moralkärrigen kvar i dom flesta huvuden, men hon är döende. Du ska inte känna dig "sämre moraliskt" för att du har stulit musik/programvaror/filmer etc.. Hjälp andra att dela informationen och glädjen istället.
Oj, förlåt, Kamrat Marx ::)


Jag känner mig inte "sämre moraliskt", som du så fint uttrycker det. Jag känner att det känns rätt. Jag känner inte "oj det känns fel att inte köpa skivan". Jag känner "det känns rätt att köpa skivan".
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag känner igen mig Lillis. Såvida det inte är ett väldigt kommersiellt band som badar i pengar, då är det väl rätt att stjäla, eller hur? ::)
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

jopp, instämmer helt lillis. "bra" musik köper man, kommersiell radio/tv-pop "lånar" man.
iDon't care about your problems.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Det känns rätt att köpa skivan (även om jag sällan köper, men vi kan skylla det på min ekonomi)

..men samtidigt funderar man på vem man egentligen stöder.. Skivbolaget eller artisten?

Någonstans har jag hört att de flesta artister tjänar mest pengar på live-spelningar. Det kanske är så..
IL1
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Phobic wrote:Jag känner igen mig Lillis. Såvida det inte är ett väldigt kommersiellt band som badar i pengar, då är det väl rätt att stjäla, eller hur? ::)
Det är alltid rätt att stjäla från storföretagen! :)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag betalar inte för musik, jag gillar att lyssna gratis.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Dissident, radio såklart? :)
IL1
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Dissident wrote:Jag betalar inte för musik, jag gillar att lyssna gratis.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Nu får du citat-maffian på dig..
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Yui wrote:
Phobic wrote:Jag känner igen mig Lillis. Såvida det inte är ett väldigt kommersiellt band som badar i pengar, då är det väl rätt att stjäla, eller hur? ::)
Det är alltid rätt att stjäla från storföretagen! :)
Haha, du är skrattretande :D
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lillis wrote:
Yui wrote:
Phobic wrote:Jag känner igen mig Lillis. Såvida det inte är ett väldigt kommersiellt band som badar i pengar, då är det väl rätt att stjäla, eller hur? ::)
Det är alltid rätt att stjäla från storföretagen! :)
Haha, du är skrattretande :D
Jag förstår hur han tänker. De flesta företag som har vuxit sig stora har gjort det genom skapande av mervärde, alltså kan man tycka att de själva har stulit sina tillgångar och att det därför är rätt att stjäla dem igen. (Hur en nihilist kan säga att det är "rätt" övergår dock mitt förstånd..)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är inte riktigt det jag menar. Jag förstår hur han tänker, och medans jag inte helt sympatiserar med honom så ligger det lite i hans ord. Det som är så roligt är liksom hela hans... "Kamrat Marx"-stil:

Yui wrote:Det är alltid rätt att stjäla från storföretagen! :)
Yui wrote:Tyvärr sitter den borgerliga moralkärrigen kvar i dom flesta huvuden, men hon är döende. Du ska inte känna dig "sämre moraliskt" för att du har stulit musik/programvaror/filmer etc.. Hjälp andra att dela informationen och glädjen istället.

Men alla får tycka vad de vill, så länge de inte försöker pracka på mig något. :(
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Rättelse angående topicen:
Att säga cd-skivor är inte ett korrekt utal eller stavning.
Att säga eller skriva cd-skivor så kan det översättas direkt som
Compact-disk-disk på engelska.
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Subsonic wrote:Rättelse angående topicen:
Att säga cd-skivor är inte ett korrekt utal eller stavning.
Att säga eller skriva cd-skivor så kan det översättas direkt som
Compact-disk-disk på engelska.
http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp ... 0&i_word=j

Så var den saken ur världen..
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

jag har endel musik på cdskivor, men den mesta musiken har jag i datorarkivet :D
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

mm
User avatar
MapE
Posts: 264
Joined: 2003-03-27 21:07:45
Location: Varnhem
Contact:

Post by MapE »

Köpt alla Depeche Mode skivorna för man vill ju stödja gruppen så att dom producerar mer musik. Orka ladda ner popmusik.
Are those people perverts ?
Or rather, hobbyists, maybe ?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

MapE wrote:Köpt alla Depeche Mode skivorna för man vill ju stödja gruppen så att dom producerar mer musik. Orka ladda ner popmusik.
Waaah! När du säger "orka ladda ner popmusik" är det som om jag skulle säga "orka ladda ner rockmusik" ... Man måste vara lite... påläst! :P
User avatar
MapE
Posts: 264
Joined: 2003-03-27 21:07:45
Location: Varnhem
Contact:

Post by MapE »

lillis wrote:
MapE wrote:Köpt alla Depeche Mode skivorna för man vill ju stödja gruppen så att dom producerar mer musik. Orka ladda ner popmusik.
Waaah! När du säger "orka ladda ner popmusik" är det som om jag skulle säga "orka ladda ner rockmusik" ... Man måste vara lite... påläst! :P
Jo, är en lite väl grov generalisering men musik från Brittan Spears och Backstreetboys... Personligen tycker jag sådant är fruktansvärt onödigt att ladda ner.
Are those people perverts ?
Or rather, hobbyists, maybe ?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

MapE wrote:
lillis wrote:
MapE wrote:Köpt alla Depeche Mode skivorna för man vill ju stödja gruppen så att dom producerar mer musik. Orka ladda ner popmusik.
Waaah! När du säger "orka ladda ner popmusik" är det som om jag skulle säga "orka ladda ner rockmusik" ... Man måste vara lite... påläst! :P
Jo, är en lite väl grov generalisering men musik från Brittan Spears och Backstreetboys... Personligen tycker jag sådant är fruktansvärt onödigt att ladda ner.
Jag förstod faktiskt att du menade det, ville bara vara lite alternativ :)

Men hehe. Den enda musiken jag faktiskt laddar ner är just såndär musik, jag köper oftast "bra" musik och tankar "dålig" :P
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Det är ju aldrig rätt att ladda ner mp3, spel, program och allt vad det är. Det blir ju aldrig lagligt. Det går aldrig komma ifrån.

Det är fel att säga det, men med min ekonomi så tycker inte jag det är så jättemånga skivor som är värda sina 179:-. (egar kommer snart svara, "köp begagnat" :P). Oavsett om man ska köpa billigare begagnat så är priserna för cdskivor och spel fruktansvärt dyra. Det är ju inte konstigt att man hellre laddar ner ett album än att lägga närmare 200 spänn på det i butiken. För chansen att åka fast är minimal.

När priset för en musik-cd ligger på runt 100 kr (nypris, toppliste-skiva) och ett spel på max 200 kr (nya, inte 5 år gamla) då kan jag hålla med om att det är stöld att ladda ner allting via nätet, "gratis". Sedan att jag sitter på modem gör ju att det blir väldigt dyra album om jag ska tanka ner det via nätet, så den möjligheten finns ju inte.
fcx
Posts: 9
Joined: 2003-08-30 3:29:32

Post by fcx »

Tankar jag hem ett album osv som jag gillar jättemycket så köper jag det bara för att det är värt. "oj, hårddisken rasade, vad ska man nu göra?", cdn kan ju iofs bli repig men ändå. Finns ju massor av album det bara är status att ha. Tror jag har 3-4 exemplar av "Eddie Meduza - Just like an eagle", låtarna på den är bra. Iaf dom engelska. "if you really wanna know" - "the man in the sky", köp så förstår ni :-*
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag brukar köpa den musik som jag finner bra och ger mig något speciellt. En annan anledning till att jag köper skivor med vissa band är för att jag vill se bandet live i närheten utan att behöva åka flera mil till Stockholm eller Malmö. Så Yui vill du se ditt favoritband i närheten så skall du köpa skivor för säljer inte bandet i det området du bor i kommer de inte helt enkelt. Senast jag fått uppleva detta är nu när Dimmu Borgir inte kommer till Göteborg, de säljer helt enkelt inte tillräckligt mycket här.

Personligen tycker jag att all musik man finner värd att lyssnas på skall inhandlas, oavsett om det handlar om kommersiell radio/tv-pop eller dödsmetall från Polen. Synd att singlelformatet håller på att dö ut nu när de jävla ringsignalerna ersätter dem, det är helt sjukt!

Tycker ni att skivorna är för dyra kan ni alltid handla begagnat, det gör jag och jag har gjort många bra klipp. Köpte bland annat Joey Tempests senaste skiva begagnad på releasedagen för 90kr i helt nytt skick. Man kan även göra en mängd grymma fynd på lite äldre och mer sällsynta skivor för en billig peng.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply