Mitt samtal med en komunist

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Yui wrote:Jag sa aldrig att det var min text, jag skrev t o m "Följande har jag snott från ett annat forum, men det är läsvärt".

Att hävda att man inte har någon ideologi är snudd på idealism.. ;-)
Ja, det finns en gemensam uppfattning om ett ramverk för ett framtida samhälle, men det finns definitift ingen blueprint.
Än en gång, nihilism är inte förnekandet av värden/moral. Var har du fått den fullkomligt skeva uppfattningen ifrån? Den är hur som helst fel.
ne.se wrote:nihilism (ty. Nihilismus, av lat. ni´hil 'ingenting'), ståndpunkt som förnekar existensen av något, vanligen värden. Det finns två former av denna värdeförnekelse. Den ena är en värderingsneutral uppfattning om värderingars funktion, vilken säger att värderingar är uttryck för vilje- eller känsloattityder och ingenting som beskriver verkligheten, eftersom det inte finns några objektiva värden som skulle kunna göra sådana beskrivningar sanna. En sådan värdenihilism förknippas i svenskt kulturliv främst med Axel Hägerström och hans efterföljare Ingemar Hedenius. Den andra formen är ett värderande eller normativt ställningstagande, som går ut på att ingenting är rätt eller fel, utan att allt är tillåtet. Det är en vanlig missuppfattning att det första slaget av värdeförnekelse nödvändigtvis måste leda till det andra, även om det kan föreligga ett visst psykologiskt samband.

Termen nihilism kom först i allmänt bruk i Ryssland under 1800-talets senare hälft för att beteckna uppfattningen hos dem som med våld ville störta tsardömet. En viktig teoretiker var kritikern Dmitrij Pisarev, som var påverkad av Comte och Ludwig Büchner. Den fick spridning utanför Ryssland genom den samtida ryska romankonsten. I Turgenjevs roman "Fäder och söner" karakteriserar huvudpersonen Bazarov en nihilist som "en människa som inte böjer sig för några auktoriteter, som inte tror på några principer". I Dostojevskijs "Bröderna Karamazov" fäller brodern Ivan det berömda yttrandet "Om Gud inte existerar, är allting tillåtet". Genom denna litteratur kom nihilismen att influera moderna livsåskådningar, t.ex. Sartres existentialism.
Jag vet inte om NE är tillräckligt hippt för dig, men jag kan försäkra dig om att den skeva uppfattningen i fråga återfinns lite här och var. Till och med på sidan som du själv hänvisar till, http://www.counterorder.com/faq.html, står det att "Nihilism is the refutation of God, the refutation of morality".
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Yui wrote:Jag har iaf upptäckt att seriösa politisk-filosofiska debatter inte välkomnas här.. Så hädan efter håller jag mig till annat.. ;-)
Ta det inte personligt. Vi har bara dåliga erfarenheter av spammande tonårsrevolutionärer som säger att alla andra har fel och att man ska "läsa på".
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Dissident wrote:Jag vet inte om NE är tillräckligt hippt för dig, men jag kan försäkra dig om att den skeva uppfattningen i fråga återfinns lite här och var. Till och med på sidan som du själv hänvisar till, http://www.counterorder.com/faq.html, står det att "Nihilism is the refutation of God, the refutation of morality".
Det var vad jag trodde. Hur som helst accepterar jag inte att NE definierar nihilism åt mig, det klarar nihilister själva av så bra.
NE är ett typexempel på när författaren tar ut det som passar och ignorerar resten. Men visst, jag får väl acceptera värdenihilismen som en typ av nihilism (även om jag personligen anser att den är motsägelsefull), men jag hävdar bestämt att det inte är den enda.

Fler definitioner:
http://www.newadvent.org/cathen/11074a.htm
http://www.utm.edu/research/iep/n/nihilism.htm
http://www.nihilismo.com/ISMOS/nihilismo/index.html

Counterorder skriver också "artificial morality and values are subjective, elastic, fungible and impermanent". Nihilism är förkastandet av objektiv moral, eftersom det inte går att leva utan moral.

Lite längre ner på sidan kan man också läsa: "Most of this confusion originates from overly simplistic definitions written by non-nihilists who have little interest in nihilism itself and no desire to make it internally consistent or functional. That is a problem with many dictionaries and why the better ones have more than one definition. Nevertheless, to grasp nihilism one can't stop at the dictionary! I think it's a wise reminder at this point that just because someone says something doesn't make it factual and just because many, even a majority of people, believe something that doesn't make it real. Determining fact from fiction is a much more challenging process than merely accepting or rejecting idle statements; the most effective decisions are based upon experience."

Jag har precis börjat läsa Albert Camus bok Människans revolt. Den tar upp mycket om nihilism, och jag rekommenderar den starkt.
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Dissident wrote:Ta det inte personligt. Vi har bara dåliga erfarenheter av spammande tonårsrevolutionärer som säger att alla andra har fel och att man ska "läsa på".
Kan förstår det, jag kände mig bara tvungen att reda ut begreppen lite. Jag kom trots allt inte hit för att snacka politik.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ujujuj... Grabbar, kan ni inte bara L E V A? Klarar ni inte av tillvaron utan att definiera er själva och omvärlden och sätta etiketter på allt?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Yui wrote:Skillnaden mellan dig och mig är, misstänker jag, att du stannar på "punkt ett", medans jag drar dom mer långtgående konsekvenserna av mitt nihilistiska ställningstagande. :p
Just detta tycker jag personligen är extremt intressant. Jag har tänkt på
just det Yui sa här i flera dagar. Det är därför det här inlägget kommer
lite efter. Jag kan börja med att säga att Yui har helt fel. Men det gör
inget, för han vet inte bättre. Han är exakt som jag var för ett år sedan.
Såhär gick det för mig:

1. Jag sökte efter någon form av logik i verkligheten.
2. Jag fann Nihilismen som är logisk. Den går inte att motbevisa,
den går bara att förneka.
3. Jag började att passivt propagera för Nihiliismen. <-- Här är Yui.
Poängen med punkt tre är att jag inte var Nihilist. Jag var, och detta kom
Biggy_B på, kommunist. Det jag propagerade för var kommunismen. Jag
trodde fortfarande på rätt och fel bland oss människor, jag hade
fortfarande ett mål, en ideologi, motivation och en dröm om en utopi på
jorden. Yui gör den här punkten bättre än mig eftersom han är medveten
om att han är en kommunist samtidigt som har tror att han är en Nihilist.
4. Jag tänker nu nihilistiskt.
Jag har inget mål med någonting. Jag har ingen motivation. Jag vet att
rätt och fel inte existerar. Jag vet att kaoset som råder är helt logiskt. Jag
vet att jag är en kopia av en kopia av en kopia (lite därför det Yui sa kom
som ett magslag i magen). Jag lever ett normalt liv av låtsande där jag
uppträder nästan motiverat. Det är som om min hjärna är fångad i en
kropp som måste vakna varje morgon.

Vad punkt fem är vet jag ju inte än.

Av allt detta kan jag bara gissa att Yui är runt 15 år. Är han äldre så
utvecklas han långsammare än mig. Är han yngre så utvecklas han
snabbare.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

tror inte på nihilism, männsikan agerar bara av en anledning, egen vinning... någon som säger annat ska ha spö
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

wille wrote:tror inte på nihilism, männsikan agerar bara av en anledning, egen vinning... någon som säger annat ska ha spö
Nihilism och tron på att människan agerar för egen vinning är inte oförenliga.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

wille wrote:tror inte på nihilism, männsikan agerar bara av en anledning, egen vinning... någon som säger annat ska ha spö
håller med lite där.
User avatar
KiLLeR0n
Posts: 181
Joined: 2002-06-28 19:30:04
Location: Linköping
Contact:

Post by KiLLeR0n »

Yui wrote:Ojoj.. när jag nu har hämtat mig efter skrattattacken måste jag bemöda mig med en kommentar. Det är uppenbart att varken "Kamrat Marx" eller särskillt många andra här riktigt vet vad kommunism är.

"Kamrat Marx" är inte kommunist. Jag gissar på att snubben antingen var jävligt packat och drev med dig t3o, eller hamnat i nån obskyr stalinist-trotte-sekt.
Vidare var varken Stalin eller Lenin kommunister mer än till namnet. Samma gäller Sovjet, Kina, Kuba, Vitryssland osv.. Dessa var/är statskapitalistiska diktaturer (visste ni tex att det så kallade "kommunistiska" kina har en form av marknadsekonomi?). Bara meningen "kommunistisk stat" är en självmotsägelse.

Punisher's uttalande är ju lite skrämmande. Jag misstänker att denna människa har åsikter utåt SD/ND hållet.. Hans snack visar ju bara att han är lika dålig kålsupare som Kamrat Marx.

Och vart kommer den fullständigt felaktiga uppfattningen om att alla skulle tjäna lika mycket under kommunism, oavsett arbete och utbildning?
Om ni inte kände till det så är kommunismen motsattsen till kapitalism. Dvs att löneslaveriet, bytesvärdet, pengar och konkurrens osv upphävs.

"Jag har en kommunist vid min barm!"


Hellre död än röd!
FFL - En gänväg till framgång
Mitt livs ledtema! ;)
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

KiLLeR0n wrote:
Yui wrote:Ojoj.. när jag nu har hämtat mig efter skrattattacken måste jag bemöda mig med en kommentar. Det är uppenbart att varken "Kamrat Marx" eller särskillt många andra här riktigt vet vad kommunism är.

"Kamrat Marx" är inte kommunist. Jag gissar på att snubben antingen var jävligt packat och drev med dig t3o, eller hamnat i nån obskyr stalinist-trotte-sekt.
Vidare var varken Stalin eller Lenin kommunister mer än till namnet. Samma gäller Sovjet, Kina, Kuba, Vitryssland osv.. Dessa var/är statskapitalistiska diktaturer (visste ni tex att det så kallade "kommunistiska" kina har en form av marknadsekonomi?). Bara meningen "kommunistisk stat" är en självmotsägelse.

Punisher's uttalande är ju lite skrämmande. Jag misstänker att denna människa har åsikter utåt SD/ND hållet.. Hans snack visar ju bara att han är lika dålig kålsupare som Kamrat Marx.

Och vart kommer den fullständigt felaktiga uppfattningen om att alla skulle tjäna lika mycket under kommunism, oavsett arbete och utbildning?
Om ni inte kände till det så är kommunismen motsattsen till kapitalism. Dvs att löneslaveriet, bytesvärdet, pengar och konkurrens osv upphävs.

"Jag har en kommunist vid min barm!"


Hellre död än röd!
Ditt inlägg kommer rensasbort keffa fanskap mitt med muwahaha!
We dance to all the wrong songs
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

pync wrote:2. Jag fann Nihilismen som är logisk. Den går inte att motbevisa, den går bara att förneka.
VAD SNACKAR DU OM? Sluta upp med flummerierna. Nihilismen är rationell för att den är materialistisk.
3. Jag började att passivt propagera för Nihiliismen. <-- Här är Yui.
Poängen med punkt tre är att jag inte var Nihilist. Jag var, och detta kom
Biggy_B på, kommunist. Det jag propagerade för var kommunismen. Jag
trodde fortfarande på rätt och fel bland oss människor, jag hade
fortfarande ett mål, en ideologi, motivation och en dröm om en utopi på
jorden. Yui gör den här punkten bättre än mig eftersom han är medveten
om att han är en kommunist samtidigt som har tror att han är en Nihilist.
Intressant att du accepterar att nån annan definierar dig som kommunist. Visste du vad kommunism var? Visste Biggy_b det? En nihilist kan i princip gå åt "båda hållen" (antingen vänster eller höger), att säga att en kommunist inte kan vara nihilist tyder på okunskap.
Jag vet att detta inte är populärt, men i ditt fall är det faan akut -- LÄS EN BOK.

Vad som bekymrar mig är att du envetet påstår att nihilism är förnekandet av värden/moral. Det är fel. Värdenihilism är en typ av nihilism. Alla nihilister är inte värdenihilister. Du är det, men jag är det inte.
4. Jag tänker nu nihilistiskt.
Jag har inget mål med någonting. Jag har ingen motivation. Jag vet att
rätt och fel inte existerar. Jag vet att kaoset som råder är helt logiskt. Jag vet att jag är en kopia av en kopia av en kopia (lite därför det Yui sa kom som ett magslag i magen). Jag lever ett normalt liv av låtsande där jag uppträder nästan motiverat. Det är som om min hjärna är fångad i en
kropp som måste vakna varje morgon.
Detta är just typiskt. Du är som sagt en värdenihilist. En självdestruktiv inställning som ultimat leder till självmordet. Du måste lära dig att acceptera att andra nihilister väljer att inte ta det snedsteget, utan väljer att faktiskt göra något konkret av sitt liv, här och nu. Det handlar inte om nån idealistisk stävan efter nån utopi.
Nihilism är "startpunkten" så att säga. Vad man drar för konsekvenser av sitt nihilistiska "uppvaknande" skiljer olika nihilister åt. Du har olyckligtvis valt värdenihilismen, en självdestruktiv väg ner i förtvivlan, ångest och förlorad livslust.
Du har insett att livet i sig inte har någon mening, vad du missar är då att själv bestämma vad du vill göra av livet. Det är att inse att gud är död, och allt är tillåtet.

Vad menar du föresten med "lite därför det Yui sa kom som ett magslag i magen"?
Av allt detta kan jag bara gissa att Yui är runt 15 år. Är han äldre så utvecklas han långsammare än mig. Är han yngre så utvecklas han
snabbare.
Det ante mig att du var tvungen att döma mig utifrån dina värderingar, och försöka trycka ner mig just pågrund av att jag inte delar din uppfattning. Ett ganska typiskt drag av en värdenihilist. Jag är btw 19 år.

Du har nått höjden av flummeri och är antagligen inte nihilist alls.
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

wille wrote:tror inte på nihilism, männsikan agerar bara av en anledning, egen vinning... någon som säger annat ska ha spö
Det är alldeles sant att egenintresset är drivande. En konsekvent "egoism" av det slaget är som Dissident påpekar inte på något sätt motstridande nihilism, eller kommunism.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Yui: Du ställer väldigt många frågor och förstår en försvinnande liten
del av det jag skrev. Men läs det jag sa igen om några år när du är på
punkt fem.

Att fortsätta den här diskussionen är som att tala om samlag med en oskuld.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Suck...så tvingas jag in i debattens virvlar återigen. Kanske för att det är så underhållande att se Pync och Yui slåss om vilken definition av nihilismen som är den rätta.

Jag ber att få återigen citera "Filosofilexikonet" som jag anser är en fullt tillräcklig källa om man vill ha den gängse definitionen av saker och ting. (Har för mig att jag använde det som tillhygge mot Pync under hans kommunistiska period as well)

Vad eventuella grupper av självutnämnda nihilister har att säga om sin ideologi är egentligen inte så intressant då de är tämligen icke objektiva i sin bedömning. Lite på samma sätt som vi i majoriteten förvägrar nationaldemokrater rätten att definiera sin egen ideologi (eller kommunister för den delen ;) ) bör nihilisterna tvingas finna sig i att den måttstock som majoriteten har valt att tillskriva dem med är den med vilken de kommer att mätas.

Filosofilexikonet får väl sägas vara en objektiv källa och innehåller ett koncentrat av vad världens samlade filosofer, däribland en del nihilister, har att säga om ämnet.

Låt oss se var vi hamnar:
Nihilism (av lat. nihil, intet), förnekandet av att det existerar en objektiv grundval för kunskap och/el. moral. Uttrycket används ofta i samband med moraliska frågor, där det kan beteckna en av eller båda av föj. två uppfattningar: 1. Värden och moraliska normer har inte någon objektiv grundval. Det existerar inte något faktum av t.ex. religiös eller metafysisk art som kan rättfärdiggöra moraliska värderingar. Denna uppfattning betecknas också som nonkognitivism. (Jfr etik.) En variant av denna form av n. försvaras av existentialismen [annat uppslagsord] (Sartre). 2. Man bör endast handla efter vad man har lust till. Detta kan uttryckas polemiskt med slagordet "Allt är tillåtet". "N." används vidare 3. som beteckning på en konformistisk och känslokall livshållning, som påstås känneteckna den moderna, "västerländska" människan.
Uttrycket blev spritt med Ryssen Turgenjevs (1818-1883) roman Fäder och söner (1862), där den uppträdande nihilisten förutom att försvara 1. och 2. ansluter sig till en radikal politisk hållning. Dostojevskij (1821-1881) ger i sina romaner en ingående litterär behandling av n. I romanen Onda andar (1871) låter han en av huvudpersonerna säga att om Gud inte existerar så är allt tillåtet. N. i betydelsen 1. skulle således medföra n. i betydelsen 2. Det är möjligtvis ett psykologiskt faktum, att en svag gudstro kan leda till moralisk upplösning; men det är inte logiskt fel att hävda, att moralen inte har någon objektiv grundval, och samtidigt ha starka moraliska övertygelser. Nietzsche betraktas ofta som "n:s fil.", men det är viktigt att komma ihåg att han häftigt kritiserade samtidens n. Se Nietzsche.
(eventuella felstavningar är mina egna och inte filosofilexikonets)

Turgenjevs nihilist har förvisso en radikal politisk hållning, så om man låter Turgenjevs ensam definiera nihilismen så är den inte oförenlig med politiska ideologer. Dock skulle jag vilja påstå att det är ganska både ologiskt och futilt att hålla sig fast vid ett trossystem om man är nihilist av typen 1.
De flesta trossystem kommer nämligen med paketet "rätt och fel" inbakat. För att kunna välja mellan två ideologier så måste man värdera dem och när man väl värderat dem har man börjat måla vid dörren och siktat på hörnet.

Det går att komma runt detta problem genom att säga att man inte har någon objektiv grundval för det beslut man tagit om ideologi, men i de flesta trossystem så ingår ju trots allt de rätt så klara och tydliga begreppen "rätt" och "fel" om du godtyckligt väljer trossystem utifrån vad som "känns rätt" så kommer du aldrig ifrån att andra trossystem rent objektivt sett måste vara likvärdiga.

Om jag som nihilistisk kommunist skulle vilja angripa kapitalismen så kan jag inte göra det med hjälp av mina kommunistiska värderingar och argument eftersom jag vet att de saknar objektivt värde. Kommunismen är bara en sköld jag har valt och jag hade lika gärna kunnat vara kapitalist om den ideologin hade passat min livsföring bättre. (faktum är att kommunismen som ideologi passar den genomsnittlige nihilisten rätt dåligt och en kapitalistisk syn på världen skulle vara bättre)

En nihilist av typen 2. skulle då kanske vara bättre? "Do what thou wilt shall be the whole of the law" som gamle Aleister brukade säga.
Men om allt är tillåtet bara du själv vill det, varför skulle du välja en politisk ideologi (i det här fallet vilken som helst i princip undantaget kanske extrem anarkoliberalism eller extrem anarkonihilism) som ju bara kommer att beskära dina valmöjligheter. Tänk om du skulle vilja äga en ko någon gång i ditt liv och du har valt kommunismen som ditt politiska normsystem, då kan du inte i enlighet med de regler och moraliska ok som du sjävmant valt uppfylla din egen önskan.

Man får också komma ihåg att även liberalisten och anarkisten förespråkar "frihet under ansvar" detta rimmar illa med typ 2. nihilismen.
Crowley menade att om det du vill är att döda någon, så skall ingen hindra dig från att göra det. I nihilismen typ 2.:s värld så är det den starkaste som bestämmer. (Vapenmakt varandes en alldeles finfint objektiv måttstock på vem som har rätt)

Bonusinformation för den som orkat läsa så här långt ner (tror inte någon):
Jag är 29 år.
Så, då så fick jag det sagt också.

[edit]: Ah, jag hittade tråden där jag och Pync (då Neorain) diskuterade Nihilism förra gången. Kunde gjort en sökning från början så hade jag besparat mig arbetet att hämta filosofilexikonet från hyllan och skriva av det. Jag skulle länka om det inte var för att jag var så dryg i den tråden att hälften kunde vara nog.
PS. Pync, du har bättrat dig, nu är det snart dags att försöka med oss andra ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Touché.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Helt subjektivt, eftersom jag fortfarande ser genom den dimma som utgörs av mina fasta övertygelser om vad som är rätt och fel, så tycker jag nihilister verkar ha skittråkigt...

Kan vi inte kramas istället? :-*
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Väl formulerat, Big_Bird.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag är Anarkist.
Allt ni säger är fel, även om det är rätt.
Om jag säger något är fel, så är det med meningen för att driva med er, även om jag låter seriös.
Allt jag gör är tillåtet.

ALLT detta är Anarkism.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:Ah, jag hittade tråden där jag och Pync (då Neorain) diskuterade Nihilism förra gången. Kunde gjort en sökning från början så hade jag besparat mig arbetet att hämta filosofilexikonet från hyllan och skriva av det. Jag skulle länka om det inte var för att jag var så dryg i den tråden att hälften kunde vara nog.
Detta är sjukt nostalgiskt. Det va min första långa seriösa diskussion. Jag
kommer ihåg allt. Att du skrev inlägg som väldigt, väldigt långa. Jag läste
alla dina långa inlägg två gånger. Fast att jag redan hade den bristande
koncentrationsförmåga som din signatur pratar om. Jag kommer även ihåg
att jag ogillade dig då. Jag har kommit på bättre tankar nu.. ;)
Big_Bird wrote:PS. Pync, du har bättrat dig, nu är det snart dags att försöka med oss andra ;)
Jag tror att jag sa något i stil med: "Jag har en plan för få över er alla till min sida."
Det va på tiden då jag fortfarande trodde på sidor, och kommunistisk revolution fortfarande var målet.

Det är underhållande att se hur mycket vi utvecklats eftersom vi båda skäms (Jag gissar att du skäms eftersom du inte vill länka) lite över tråden.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo lite skäms jag över min oöverträffade dryghet. :)
Det har alltid varit min svaga punkt, att inte degenerera ner till fula grepp när jag tappar tålamodet.

Men det var en rolig debatt, och du var/är en rolig motståndare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Big_Bird wrote:Vad eventuella grupper av självutnämnda nihilister har att säga om sin ideologi är egentligen inte så intressant då de är tämligen icke objektiva i sin bedömning.
Objektiva? Givetvis är ingen objektiv. Rimligtvis ska alla få definiera sina egna ställningstaganden. Sedan ska man nyansera, kritisera och utveckla. Men att helt överlåta definierandet åt ideologiska motståndare andra låter rent ut sagt idiotiskt.
Dock skulle jag vilja påstå att det är ganska både ologiskt och futilt att hålla sig fast vid ett trossystem om man är nihilist av typen 1. De flesta trossystem kommer nämligen med paketet "rätt och fel" inbakat. För att kunna välja mellan två ideologier så måste man värdera dem och när man väl värderat dem har man börjat måla vid dörren och siktat på hörnet.
Det är en vanlig missuppfattning att kommunismen skulle vara ett dogmatiskt "trosystem". Det är framförallt en materiell rörelse, med flera olika idéströmningar.
Vanligtvis likställs kommunism med leninism, som bara är en variant (som dessutom inte är speciellt omtyckt). När man gör det ignorerar man rådskommunister, icke-leninistiska marxister, autonoma, anarkister, etc etc..
Om jag som nihilistisk kommunist skulle vilja angripa kapitalismen så kan jag inte göra det med hjälp av mina kommunistiska värderingar och argument eftersom jag vet att de saknar objektivt värde. Kommunismen är bara en sköld jag har valt och jag hade lika gärna kunnat vara kapitalist om den ideologin hade passat min livsföring bättre. (faktum är att kommunismen som ideologi passar den genomsnittlige nihilisten rätt dåligt och en kapitalistisk syn på världen skulle vara bättre)
Kommunism passar den genomsnittlige nihilisten bra mycket bättre än olika kapitalistiska ideologier. Kommunismen är som sagt en materiell rörelse, medans liberalism (och andra former av kapitalistiska ideologier) grundar sig på idealism ("människans natur" etc).

"Anarko"-liberalism? Eh..? Anarkismen är en kommunistisk idéströmning, och kan rimligtvis inte blandas ihop med liberalism.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Yui är en banan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

pync wrote:Yui: Du ställer väldigt många frågor och förstår en försvinnande liten
del av det jag skrev. Men läs det jag sa igen om några år när du är på
punkt fem.

Att fortsätta den här diskussionen är som att tala om samlag med en oskuld.
Det var ett bekvämt sätt att undvika debatt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Yui wrote:
Big_Bird wrote:Vad eventuella grupper av självutnämnda nihilister har att säga om sin ideologi är egentligen inte så intressant då de är tämligen icke objektiva i sin bedömning.
Objektiva? Givetvis är ingen objektiv. Rimligtvis ska alla få definiera sina egna ställningstaganden. Sedan ska man nyansera, kritisera och utveckla. Men att helt överlåta definierandet åt ideologiska motståndare andra låter rent ut sagt idiotiskt.
Att överlåta definierandet åt ideologiska motståndare vore mycket riktigt helt idiotiskt. Därför föredrar jag Filosofilexikonet då detta så långt som möjligt har strävat efter objektivitet.
Yui wrote:
Dock skulle jag vilja påstå att det är ganska både ologiskt och futilt att hålla sig fast vid ett trossystem om man är nihilist av typen 1. De flesta trossystem kommer nämligen med paketet "rätt och fel" inbakat. För att kunna välja mellan två ideologier så måste man värdera dem och när man väl värderat dem har man börjat måla vid dörren och siktat på hörnet.
Det är en vanlig missuppfattning att kommunismen skulle vara ett dogmatiskt "trosystem". Det är framförallt en materiell rörelse, med flera olika idéströmningar.
Vanligtvis likställs kommunism med leninism, som bara är en variant (som dessutom inte är speciellt omtyckt). När man gör det ignorerar man rådskommunister, icke-leninistiska marxister, autonoma, anarkister, etc etc..
Om vi utgår från kommunismen som Marx definierade den så är den baserad på ett synnerligen dogmatiskt sätt att se på världen, nämligen den Hegelianska dialektiska principen. Hegels system är ju mer eller mindre binärt, där tes och anti-tes ofrånkomligen måste kollidera.
Yui wrote:
Om jag som nihilistisk kommunist skulle vilja angripa kapitalismen så kan jag inte göra det med hjälp av mina kommunistiska värderingar och argument eftersom jag vet att de saknar objektivt värde. Kommunismen är bara en sköld jag har valt och jag hade lika gärna kunnat vara kapitalist om den ideologin hade passat min livsföring bättre. (faktum är att kommunismen som ideologi passar den genomsnittlige nihilisten rätt dåligt och en kapitalistisk syn på världen skulle vara bättre)
Kommunism passar den genomsnittlige nihilisten bra mycket bättre än olika kapitalistiska ideologier. Kommunismen är som sagt en materiell rörelse, medans liberalism (och andra former av kapitalistiska ideologier) grundar sig på idealism ("människans natur" etc).

"Anarko"-liberalism? Eh..? Anarkismen är en kommunistisk idéströmning, och kan rimligtvis inte blandas ihop med liberalism.
Återigen, refererande till filosofilexikonets tre typer av nihilism, så skulle jag vilja påstå att en politisk ideologi som främjar individens egennyttiga strävan efter att förbättra sin personliga situation torde lämpa sig bättre för en vars livsfilosofi är: "Det finns inga objektiva sanningar var gäller moral", "Jag är fri att göra vad jag vill" och "Det är helt okej att sätta mig själv framför andra"

Anarkoliberalism är en allmänt vedertagen benämning på den mest extrema formen av liberalism. Den som likt anarkismen (för övrigt ett löjeväckande tankeprojekt av den mest fasansfullt utopiska natur) strävar efter ett totalt avskaffande av stat.
Även om liberalismen har uppenbara skillnader gentemot anarkismen så är det, återigen, majoritetens uppfattning som kommer att bilda de definitioner vi anväder i dagligt tal.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply