Wärsch, cd-skivor och musik!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

pync wrote:
Peking wrote:själv så "stjäl" jag musik och lyssnar igenom skivan som jag "stal" om den var bra så åker jag ner på stan och köper den ;)
Går du då in i affären och säger: "Jag stal den här för en timme sen, men jag gillar den så jag vill betala för den nu." ?
naturligtvis inte. Tar bara skivan jag tänkt köpa och köper den :P
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

übermensch wrote:
Yui wrote: Det är lustigt att liberaler och allsköns marknadsförespråkare själva sitter och laddar ner musik, som ju faktiskt är egendomsgemenskap (läs kommunism). Snacka om dubbelmoral.

Eller vänsterfolk som fuskar med skatten. Lika illa och inte alls sällsynt.


Nåväl. Jag köper numera musik innan jag lyssnat på den, även om det är sällan. Innan jag fick adsl köpte jag kanske, uhm, 3-4skivor på en tidsperiod om ~14 år. På 4 år med adsl har jag iaf köpt mer än 50 orginalskivor(OK, inte så mycket, men jag har inget fast jobb och är ju datornörd så det finns alltid kostnader). Jag håller med om att det känns mkt bättre med orginal än en fulpiratad version. Speciellt när det gäller limiterad utgåvor, picturediscs och sånt.
Eller vänsterfolk som "Går på McDonalds och andra storkapitalistiska företag (nja vad heter det egentligen?), etc etc. Det handlar ju inte riktigt om småsaker utan mer om sin syn på människor etc etc. Anyways Yui, så har jag inte hittils tagit något du sagt på allvar, om jag ska vara allvarlig.
Guest

Post by Guest »

man kan väl inte sno något som alla äger? Det är juh ungefär som att ta betalt för att jag tar 5 liter vatten or Atlanten. Eller ta betalt för varje kubikmeter luft man andas. Samma sak är det med musik, man kan inte ta 129:50 för att du ska få lyssna på musiken.


'Lyssna på halva skivan för halva priset'

REA!
'betala 129:50 och du får lyssna på 2 skivor'
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

avatar wrote:man kan väl inte sno något som alla äger? Det är juh ungefär som att ta betalt för att jag tar 5 liter vatten or Atlanten. Eller ta betalt för varje kubikmeter luft man andas. Samma sak är det med musik, man kan inte ta 129:50 för att du ska få lyssna på musiken
Jag har läst om såna funderingar i vissa teniska tidskrifter, man arbetar för att få fram ett system där man kan begränsa antalet gånger skivan kan spelas... Men först måste dom ju göra ett kopieringsskydd som inte kan knäckas... vilket inte går...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

übermensch wrote:Eller vänsterfolk som fuskar med skatten. Lika illa och inte alls sällsynt.
Du menar vänsterfolk som diggar staten? Har du aldrig hört uttrycket "Staten och kapitalet sitter i samma båt"?
Hatar man kapitalism så är det inte alls motsägelsefullt att utnyttja staten.

Dissident: Jag tycker det inte, men en person som förespråkar ett system med bytesvärden, och bryter detta borde väl rimligtvis det?
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Ghlargh wrote:
avatar wrote:man kan väl inte sno något som alla äger? Det är juh ungefär som att ta betalt för att jag tar 5 liter vatten or Atlanten. Eller ta betalt för varje kubikmeter luft man andas. Samma sak är det med musik, man kan inte ta 129:50 för att du ska få lyssna på musiken
Jag har läst om såna funderingar i vissa teniska tidskrifter, man arbetar för att få fram ett system där man kan begränsa antalet gånger skivan kan spelas... Men först måste dom ju göra ett kopieringsskydd som inte kan knäckas... vilket inte går...
Det finns redan, tror jag. Läste något om att Disney ville börja hyra ut DVD-filmer som skulle självdestrueras efter en eller ett par användningar (antar att lasern på skivan på något sätt förstör spåret efter att den läst det) för att folk skulle slippa gå tillbaka med skivan till butiken. Istället skulle man bara kasta skräpet efteråt. Det hela vart dock stoppat då för många röster höjdes om att det skulle bli för mycket onödigt avfall...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Yui wrote:
übermensch wrote:Eller vänsterfolk som fuskar med skatten. Lika illa och inte alls sällsynt.
Du menar vänsterfolk som diggar staten? Har du aldrig hört uttrycket "Staten och kapitalet sitter i samma båt"?
Hatar man kapitalism så är det inte alls motsägelsefullt att utnyttja staten.

Dissident: Jag tycker det inte, men en person som förespråkar ett system med bytesvärden, och bryter detta borde väl rimligtvis det?
Jag tror att när dissident säger "vänsterfolk" så menar han sosse-svensson i radhuset i Svedala som samtidigt som han förespråkar höjda skatter jobbar svart för, "Det är väl ändå inte meningen att JAG ska betala de höga skatterna..."

Det här landet präglas allt mer av att människor tror sig ha en massa rättigheter som de inte har, bl.a. att det är fullt naturligt att någon annan ska betala ditt liv om du inte orkar jobba.. Till och med jag kommer ihåg då det fortfarande ansågs pinsamt att gå på bidrag, det var något man skämdes över och försökte ta sig ur så gott man kunde... Det ni barn.. ;)
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

BeeFCakE wrote:Jag tror att när dissident säger "vänsterfolk" så menar han sosse-svensson i radhuset i Svedala som samtidigt som han förespråkar höjda skatter jobbar svart för, "Det är väl ändå inte meningen att JAG ska betala de höga skatterna..."
Vavavava?
Det här landet präglas allt mer av att människor tror sig ha en massa rättigheter som de inte har, bl.a. att det är fullt naturligt att någon annan ska betala ditt liv om du inte orkar jobba.. Till och med jag kommer ihåg då det fortfarande ansågs pinsamt att gå på bidrag, det var något man skämdes över och försökte ta sig ur så gott man kunde... Det ni barn.. ;)
Om Gud inte finns är allting tillåtet?
Post Reply