Anna Lind knivskuren...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Hipshot wrote:jag anser att det är värre när en person som anses viktig för samhället dör, det tycker jag nog allt...
Anna Lindhs död är en flugskit jämfört med att jag har en släkting som ligger döende i cancer, hon har oxå barn.

De enda människorna som är viktiga, det är ens nära, resten skiter man i..
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Pontarius wrote:
Hipshot wrote:jag anser att det är värre när en person som anses viktig för samhället dör, det tycker jag nog allt...
Anna Lindhs död är en flugskit jämfört med att jag har en släkting som ligger döende i cancer, hon har oxå barn.

De enda människorna som är viktiga, det är ens nära, resten skiter man i..
Tala för dig själv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0309/11/start2.html
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

Pontarius wrote:Anna Lindhs död är en flugskit jämfört med att jag har en släkting som ligger döende i cancer, hon har oxå barn.

De enda människorna som är viktiga, det är ens nära, resten skiter man i..
Håller med...
Men missförstå mig rätt, det innebär inte att jag inte alls bryr mig.
Visst är det tragiskt när en person dör i förväg, men jag tycker inte att det gör någon skillnad ifall personen var städare eller utrikesminister.
A life in pain is a life in vain
User avatar
Freddy
Posts: 299
Joined: 2002-07-22 18:17:56
Location: Malmö
Contact:

Post by Freddy »

nånting säger mig att de aldrig får fast mördaren, helt sjukt knivskura någon och försvinna och polisen har inte ett enda jävla spår.

sjukt jävla land vi lever i att sånt händer.
AMD64 X2 3800+ @ 2529 (280*9) :: Asus A8N-SLI SE :: TwinMOS 1024MB PC3200 :: Sapphire X1900XT 512MB :: Samsung Spinpoint 250GB :: Win XP Pro SP2 :: LG Lightscribe Dvd-r 8x/48x :: 19" Samsung Syncmaster 940B :: Chieftec DX Green Tower :: XP PRO SP2
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Pontarius wrote:
Hipshot wrote:jag anser att det är värre när en person som anses viktig för samhället dör, det tycker jag nog allt...
Anna Lindhs död är en flugskit jämfört med att jag har en släkting som ligger döende i cancer, hon har oxå barn.

De enda människorna som är viktiga, det är ens nära, resten skiter man i..
Fint tänker man som dig så kan ju din jävla släkting dö eller hur? Ur min vinkel sätt då, eftersom jag inte vet vem det är, det är ingen nära mig etc etc... men som du tänker... jag skiter i din släktning, eftersom man skiter i resten...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

BeeFCakE wrote:Självklart har de inte det. Men hur ska en säkerhetstjänst kunna förutsäga att en sån här sak ska hända? Nu antar jag att det är ett "spur of the moment"-våldsdåd och inget överlagt, om det är en överlagd handling blir frågan en helt annan...Det jag vill ha sagt är att det är väldigt enkelt för dig att säga att de gör ett dåligt jobb, men det behöver inte vara så bara för att Jan Guillou säger det.

Då du uppenbarligen sitter inne med mer kunskap än mig i ämnet, t.o.m. mer än SÄPO själva som det låter, kanske du skulle vilja berätta för oss hur de skulle ha skött sina jobb istället?

Tack på förhand...
en bra start hade vart livvakter. Sen underlättar de om de har telefonnummer till folket som de skall skydda..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

För mig är det en gåta varför det blir sånt rabalder bara för att Anna Lindh dött...när säkert tusentals människor dör varje dag över hela världen.
Som Pontus sa...Anna Lindh är en liten flugskit om man tänker på hans nära släkting. Jag kan inte bry mig mindre på att hon (Anna) dött..precis som att hon knappast hade brytt sig om hans släkting.

Då är det värre med 5-åringen som höggs ner på förskolan, och vore det inte för att Anna Lindh hade knappast 5-åringens fall uppmärksammats sådär.

Jag sörjer inte för Anna Lindh, jag sörjer för Pontus underbara släkting för att jag bryr mig om honom och hans underbara familj.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Fenix wrote:en bra start hade vart livvakter. Sen underlättar de om de har telefonnummer till folket som de skall skydda..
Det där om telefonnummer vet jag inget om, men livvakterna är en annan sak. Det beslut som funnits är att statsråd ej ska ha ständigt livvaktsskydd, till stor del pga att de allra flesta inte vill ha det eftersom det är ett stort intrång på ens frihet att hela tiden vara bevakad. Om SÄPO fick välja skulle de säkert ha livvakter med dem hela tiden, men det måste ju vara upp till "skyddsobjekten" om de vill vara skyddade eller inte, eller?

Jag skulle själv hellre acceptera den förhållandevis låga risken för attentat än att hela tiden ha någon som skuggar mig om jag var i den sitsen. Dessutom är vakter ingen garanti för att sånt här inte ska hända, titta på filmen från kennedymordet, hur många vakter går runt den bilen?

Det är dock en naturlig reaktion att leta efter en syndabock när något sånt här händer, kanske för att man vill ha svar på frågan, "Hur kan det hända?". Det får stå för mig, men jag tror/tycker inte det var SÄPOs fel...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Förutsatt att de griper både 5-åringens mördare, såväl som Anna Lindhs mördare, så ska det bli intressant att se vilken av dem som får den tuffaste påföljden. Ett utmärkt tillfälle att studera ifall "vi" verkligen är lika mycket värda som makteliten.

För några veckor sen så kastade sig en hel del personer över Anna Lindh för att hon sågs tillsammans med ngn snubbe från Svenskt Näringsliv i kampanjsammanhang. Då skanderade somliga att hon skulle avgå, både från sossehåll och annat håll. Idag är plötsligt alla gamla vänner med henne, och bedyrar hur perfekt hon var i alla avseenden. Hur tragiskt det än må vara med en sån här händelse, så känns det nästan äckligt att se och höra allt inställsamt snack. En del personer är naturligtvis 100% uppriktiga i sin sorg och bestörtning, självklart.

PS! Heder åt Kanal 5 som låter bli att vältra sig i spekulationer, utan kör sin tablå som vanligt DS!
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote:Förutsatt att de griper både 5-åringens mördare, såväl som Anna Lindhs mördare, så ska det bli intressant att se vilken av dem som får den tuffaste påföljden. Ett utmärkt tillfälle att studera ifall "vi" verkligen är lika mycket värda som makteliten.
Tjugoåringen som knivskar flickan är väl såvitt jag förstår redan gripen och var på luffen från psyk. Mest troligt får han vad folk anser är "mildast" påföljd då han förmodligen bara åker tillbaka in på psyk, förmodligen sluten avdelning, på obestämd tid.

Angående dödsstraff... vi har diskuterat moralen och ekonomin runt dett till leda så låt oss slippa det en gång till. Anna Lindh var för övrigt emot dödsstraff så att döda hennes mördare vore verkligen att vanhedra hennes minne.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

veronica wrote:För mig är det en gåta varför det blir sånt rabalder bara för att Anna Lindh dött...när säkert tusentals människor dör varje dag över hela världen.
Som Pontus sa...Anna Lindh är en liten flugskit om man tänker på hans nära släkting. Jag kan inte bry mig mindre på att hon (Anna) dött..precis som att hon knappast hade brytt sig om hans släkting.

Då är det värre med 5-åringen som höggs ner på förskolan, och vore det inte för att Anna Lindh hade knappast 5-åringens fall uppmärksammats sådär.

Jag sörjer inte för Anna Lindh, jag sörjer för Pontus underbara släkting för att jag bryr mig om honom och hans underbara familj.
Jag blir både förvirrad och besviken när du först klagar på att Anna Lindhs död uppmärksammas mer än tusentals andra och sen gör du själv likadant och prioriterar någon annan framför henne. Självklart förstår jag ju att hans släktings sjukdom känns tyngre men att börja gnälla för att vi andra inte tycker likadant är ju en aning löjligt, för oss känns ju Anna Lindh närmre. Dessutom är ju inte den främsta anledningen till uppmärksamheten att hennes vänner sörjer henne utan att hennes position och aktioner påverkade oss alla på ett mer direkt sätt än de flesta andras.

Förövrigt så undrar jag var du har fått det ifrån att 5-åringens fall skulle ha fått mindre uppmärksamhet om det inte vore för Anna Lindh, beror det på bitterhet och/eller politikerförakt?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nva wrote: Förövrigt så undrar jag var du har fått det ifrån att 5-åringens fall skulle ha fått mindre uppmärksamhet om det inte vore för Anna Lindh, beror det på bitterhet och/eller politikerförakt?
Jag förmodar att det i det fallet bara rör sig om en förvirrande formulering, för den logiska slutsatsen är att om inte det här eländiga attentatet skett så skulle femåringen toppat nyheterna idag. Inte minst för att det var i Arvika, vilket genast skruvar upp nyhetsvärdet med en tiopotens (Kevinmordet om ni minns det)

Jag sätter min eventuella yrkesheder som journalist på att mordet i Arvika hade fått mångfalt mycket mer uppmärksamhet om inte Sveriges utrikesminister blivit mördad.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Liksom mordet på Sveriges utrikesminister hade fått mer internationell uppmärksamhet om inte bin Ladens senaste hade kommit ut samma dag.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Big_Bird wrote:Jag förmodar att det i det fallet bara rör sig om en förvirrande formulering, för den logiska slutsatsen är att om inte det här eländiga attentatet skett så skulle femåringen toppat nyheterna idag. Inte minst för att det var i Arvika, vilket genast skruvar upp nyhetsvärdet med en tiopotens (Kevinmordet om ni minns det)

Jag sätter min eventuella yrkesheder som journalist på att mordet i Arvika hade fått mångfalt mycket mer uppmärksamhet om inte Sveriges utrikesminister blivit mördad.
Det är vad jag också tror, men frågan är varför veronica tror motsatsen.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Liksom mordet på Sveriges utrikesminister hade fått mer internationell uppmärksamhet om inte bin Ladens senaste hade kommit ut samma dag.
<gnällröst>Men vad faaeen! Kan vi inte slippa den där skäggige fanatikern?</gnällröst>

Det är så det är... det händer alltid någonting förjävligt någonstans. Frågan är bara om det hörs...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nva wrote:
Big_Bird wrote:Jag förmodar att det i det fallet bara rör sig om en förvirrande formulering, för den logiska slutsatsen är att om inte det här eländiga attentatet skett så skulle femåringen toppat nyheterna idag. Inte minst för att det var i Arvika, vilket genast skruvar upp nyhetsvärdet med en tiopotens (Kevinmordet om ni minns det)

Jag sätter min eventuella yrkesheder som journalist på att mordet i Arvika hade fått mångfalt mycket mer uppmärksamhet om inte Sveriges utrikesminister blivit mördad.
Det är vad jag också tror, men frågan är varför veronica tror motsatsen.
Jag gissar att hon inte kan acceptera att det finns människor som allmänheten betraktar som viktigare än henne. Hon ser det som ett personligt nederlag och reagerar genom att smutskasta personerna och förlöjliga den uppmärksamhet de får. Hon tar medvetet till ovanligt starka ord för att verkligen demonstrera sitt förakt för detta fenomen, något som är vanligt förekommande bland personer som inte kan inse sin egen irrelevans.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:det händer alltid någonting förjävligt någonstans. Frågan är bara om det hörs...
Frukansvärt bra quote.

Kanske det bästa som du någonsin sagt.
Det är den ultimata sanningen.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Lindhs död är givetvis en tragedi för släkt och vänner. Att svt o fyran tar upp och pratar om detta är givetvis helt i sin ordning och inget jag irriterar mig över. Själv hade jag gärna sett Lindh som statsminister före Person. Hon stod upp mer mot Israel och USA än Person.
Hur människor som varken känner eller har något som helst band med Lindh börjar grina är för mig ett mysterium. "Sverige är ett land i sorg", my ass.

Lite perspektiv är nödvändigt. I går dog 23 människor pågrund av Europas flyktingpolitik. En politik som Lindh har varit med och beslutat om. Det är ett långt mycket grövre övergrepp än vansinnesdådet mot Lindh.
Det är inte heller så många som får veta vad nyfascisten Berlusconi säger..

Minns ni filmen "Leon"? Minns ni vad Leon sa om kniven och vilka som använder den....?
Yui
Posts: 41
Joined: 2003-08-29 15:25:27

Post by Yui »

Nu tror man föresten att man har gripit mördaren. Enligt tv4.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

En sak, som många inte verkar reflektera över, är att närhetsaspekten alltid läcker över i offentlighetsaspekten. Anna Lindh var offentlig och kom därför närmre oss än vad den genomsnittliga medborgaren gjorde.

Den person de flesta av oss sörjer är inte, även om det kan både tyckas och kännas så, Anna Lindh privatpersonen. Vi sörjer Anna Lindh den offentliga personen, Anna Lindh symbolen. På sätt och vis är den känsla vi upplever när vi reflekterar över utrikesministerns tragiska bortgång samma känsla som vi skulle känna om någon sprängde en bomb i björngrottan på skansen eller brände ner katarinahissen.
Givetvis ges en extra dimension åt sorgen eftersom det rör sig om ett människoliv och de av oss som äger förmåga till empati kan sätta oss in i hur Annas familj och vänner känner det (precis lika väl som vi kan sätta oss in i hur Pontarius och Veronica känner det) vi vet hur vi skulle känna oss om situationen berörde oss direkt och vi är tacksamma för att den inte gör det.
Men, återigen, det viktigaste och det som berör oss starkast är att symbolvädet har skadats. Mordet på Anna Lindh har dessutom ett dubbelt symbolväde, i alla fall för folk i min ålder och äldre, eftersom vi minns mordet på Olof Palme.
Jag tänker:
"Vad händer om de aldrig får tag på den här dåren heller? Skall vår tid behöva lämna två ouppklarade politikermord bakom sig? Hur skall framtiden bedöma det?

Dessutom är det, precis som alla klyschmakare har krängt ur sig dessa dagar, ett angrepp på det relativt öppna politiska system vi har i Sverige. Det är ett angrepp på de demokratiska principer som de flesta av oss tar gör givna. Det är också ett angrepp på rätten att öppet företräda en politisk åsikt (som ju en del fraktioner anser redan är sorligt beskuren).

Klart jag förstår om många svenskar känner sorg, eller nedstämdhet. Jag känner uppgivenhet inför dådet ("What can man do before such reckless hate?") och jag känner stark empati för de som berörs personligen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Yui wrote:Nu tror man föresten att man har gripit mördaren. Enligt tv4.
Nej. Han är släppt igen.

När du sa det hade de redan gått ut med att han var släppt.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Yui wrote:Hur människor som varken känner eller har något som helst band med Lindh börjar grina är för mig ett mysterium. "Sverige är ett land i sorg", my ass.
Jag förstår verkligen inte hur du och de som har liknande åsikter som dig tänker. För det första så handlar det om en av landet Sveriges ledare och en person som offrar sitt privata liv, sin familj och sitt liv för att VI Sveriges invånare skall få det bättre i framtiden. (Huruvida hon lyckats tycker jag inte har här att göra så snälla håll sådana åsikter för er själva.)

Att Sveriges medborgare inte känner empati för de som leder DITT land är för mig fruktansvärt ofattbart, eller kanske är det mitt finska blod som får mig att känna dessa patriotiska känslor. Är det rädslan för att bli titulerad "rasist" eller "nazist" som de flesta väljer att inte visa sina känslor?

Nåja, kanske är inte det band jag har med Anna Lindh tillräckligt stort men vi är båda stolta svenska medborgare. För mig räcker det bandet till Anna Lindh, liksom det räcker till den lilla flicka som mördats och alla svenskar som dött i krig.

Till sist skulle jag på något vis vilja likna Anna Lindh vid den folkkäre Lady Diana. Anna var alltid påläst om det hon diskuterade, visade respekt för folk som hade andra åsikter och har så vitt jag vitt inte gjort några andra felsteg som många andra politiker som befläckat hennes yrke och livsåtagande.

Vila i frid Anna Lindh.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Yui wrote:Minns ni filmen "Leon"? Minns ni vad Leon sa om kniven och vilka som använder den....?
Nej.Friska upp mitt minne tack.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

dpinto wrote:
Yui wrote:Minns ni filmen "Leon"? Minns ni vad Leon sa om kniven och vilka som använder den....?
Nej.Friska upp mitt minne tack.
Han sade något om att den bäste lönnmördaren kommer så nära sitt offer som möjligt, alltså att kniven är det svåraste vapnet att döda med.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

dpinto wrote:
Yui wrote:Minns ni filmen "Leon"? Minns ni vad Leon sa om kniven och vilka som använder den....?
Nej.Friska upp mitt minne tack.
DEt är även de desperatas vapen. Dom som inte kan få tag i en pistol. Kniv har ju alla.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
Post Reply