Vill börja skapa egen musik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Vill börja skapa egen musik

Post by Phobic »

Jag har gått och funderat på detta ett tag och bestämt mig för att försöka få lite kött på benen. Det är så att jag vill börja göra egen musik med datorn. Som ni kanske har förstått redan behöver lite hjälp med att hitta rätt saker. Jag söker ett bra men lätt musikprogram som även en nybörjare som jag förstår och så undrar jag om det är någon idé att skaffa sig en keyboard, och hur man isåfall skall koppla den till datorn?

Tjing
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

MIDI-synt, det är nog steg ett för att kunna skapa egen musik. Ljudkortet ska då har MIDI-In/Ut-kontakter (ser ungefär ut som PS2 fast större).

Sen så är då valet av musikprogram en större fråga och om du ska jobba på en vanlig PC eller Mac. Jag läser just nu musikskapande i skolan och då är det _bara_ Mac som gäller. Men PC har ju också sina fördelar.

Prova att leta efter program som Cubase som är nybörjarvänliga och samtidigt bra prestanda. Allt som heter DJ och dyl. i förnamn kan du slänga åt skogen eftersom jag antar att det inte är sådan musik du vill skapa.

Vad har du för mål med skapandet och vad för slags dator sitter du och trycker på?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Skaffa som lither skrev en midi-in kompatiblel synth.

Reason 2.5 kombinerat med Cubase VST tycker jag fungerar skitbra, blir du ännu mer intresserad av själva ljudskapandet ska du titta på reaktor.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, det tar inte en halvtimme att lära sig allting. Men har du väl lärt dig grunderna på de här programmen banar det väg för en helt ny värld. ;)

Lycka till.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Jag och 4pers till hållerpå att skapa ett synthband. Vi har hitils bara leksaksyntar men d går hyfsat. Vi skll göra lite lättare synt i stil med, pluxus, puss, slagsmålsklubben, cocs plame mfl. Asså lite typ "tvspels synt"
Nackdelen är att iv har en bristande organitaion så det låter bara som en enda röra än så länge, men vi träffas varje lördag och snart blir det ett jätte ´bra band!!!
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag gör musik med soundtracker (www.soundtracker.org), det tycker jag att är bra. Till windows finns det madtracker (www.madtracker.org) som också är bra.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
FREAK
Posts: 237
Joined: 2002-03-17 11:57:03

Post by FREAK »

alla tracker program är väldigt lätta och förstå och du behöver ingen synth för dom. madtracker.org kan du lada hem madraker på
Det tråkiga med tracker program att man kan inte skruva ljudet med en massa knarkiga efekter som med andra sorterers program som reason frurtiloops cubase buzztracker och en massa andra program.
ett program som jag andvänder som heter buzztracker är nog för andra mänsikor jävligt krångligt. Men tar du dig tid och lär dig det så är det faktiskt ett ganska skönt program.Finns att lada ner på. http://www.buzzmachines.com/
Fast det är nog inget för någon som vill ha det lätt. neeeh ska du ha det lätt kör med något tracker program eller kör frutiloops.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

jallabert wrote:Jag gör musik med soundtracker (www.soundtracker.org), det tycker jag att är bra. Till windows finns det madtracker (www.madtracker.org) som också är bra.
Laddade ner madtracker och några låtar som folk gjort för att se vad programmet klarar. Det verkar helt okej men behöver jag inte fixa massa samplingar för att kunna göra egen musik?

Tack för alla tips!
User avatar
erica
Posts: 474
Joined: 2002-03-08 14:44:33
Location: Lerum
Contact:

Post by erica »

Phobic wrote:Laddade ner madtracker och några låtar som folk gjort för att se vad programmet klarar. Det verkar helt okej men behöver jag inte fixa massa samplingar för att kunna göra egen musik?
Trackprogram är pensionerade i mitt tycke, skaffa något program som håller istället.
Ang. samplingar, tanka maz-sound packs.. dem är helt okej.

/zerialcold
weeei
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

You've got mail (pm;))
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

erica wrote:Trackprogram är pensionerade i mitt tycke, skaffa något program som håller istället.
Ang. samplingar, tanka maz-sound packs.. dem är helt okej.

/zerialcold
Du tycker fel! :P
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply