Lumpen - Om man inte känner för det?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Vad är straffet för desertering i krigstid? Räknas det som desertering om man inte infinner sig till den här utbildningen?
Att desertera i krigstid tror jag är belagt med livstids fängelse, om inte de du sviker skjuter dig i ryggen först.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Dödsstraffet för desertering är avskaffat, så det torde vara livstids fängelse då ja.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Jag ville göra Lumpen men blev placerad som utbilödningsreserv.. skulle varit Vagnchef på stridsvagn vid P2 i Hässleholm men dom la ner regementet =(
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag får se om jag ska göra eländet. Troligen skickar jag in lite läkarintyg och behöver inte ens mönstra, det är ju trots allt ett av de bästa åren i sitt liv man kanske kastar bort ifall man hamnar på ett tråkigt ställe. :-/
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

redhat wrote:Jag får se om jag ska göra eländet. Troligen skickar jag in lite läkarintyg och behöver inte ens mönstra, det är ju trots allt ett av de bästa åren i sitt liv man kanske kastar bort ifall man hamnar på ett tråkigt ställe. :-/
Exakt så resonerar jag också.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

bim wrote:Exakt så resonerar jag också.
Det enda svar jag fått på "varför ska jag göra det?" är "klart du ska lära dig döda som alla andra". :P
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det som fortfarande känns så meningslöst är:
även om du inte går lumpen kommer du få smaka om det blir krig. Faktum är att du har nog större chans att överleva om du har gått lumpen och vet hur du ska skydda dig.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

wille wrote:Det som fortfarande känns så meningslöst är:
även om du inte går lumpen kommer du få smaka om det blir krig. Faktum är att du har nog större chans att överleva om du har gått lumpen och vet hur du ska skydda dig.
Tss, tror jag inte ett skvatt på.

"Hellre fly än illa fäkta" eller vad det heter ;)

Lätt bättre att lägga benen på ryggen än att illa fäktas.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Vanasarn
Posts: 55
Joined: 2003-01-23 22:34:45

Post by Vanasarn »

Ok om du fortfarande saknar tips för att "Inte skyldig att fullgöra långutbildning" (eller något liknade) felaktigt kallat frisedel kan jag ge dig ett bra tips.

Om du mot förmodan blivit kallad till mönstring trots dina kraftansträngningar att i för väg slippa infinner dig hos det regionala pliktverket klockan 0715:
  • Gör testerna så bra du kan, du har bara en chans på dig!
    Bestäm dig om du verkligen vill slippa, tänk över det en gång till!
    Vid hälsokontrollen gör du så bra du kan på hörseltestet men när det kommer till syntestet, misslyckas.
När det gäller misslyckandet så bör du "spela" skelögd, se bra med ena ögat men dåligt med andra (Du testas genom att titta på en tavla med bokstäver, läs bra med ena ögat men dåligt med andra, typ bara 2-3 rader). Då kommer du nog att testas i en apparat som kollar om ditt "fel" är korrigerbart. Spela som om det inte går, vips så får du gå hem! Fungerade för mig, bara det att jag ville göra min plikt för landet samt att jag är skelögd!

Du kanske får göra hälsokontrollen först, då bör du bestämma dig fortare...
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Det som har slagit mig är att det många gånger är de som skulle "behöva" göra lumpen (imho). Som inte vill och slipper...
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

det ända säkra sättet att komma hem för dom som åker in är att:

höra lite dåligt på hörsel provet som SKALL genomföras innan fältveckan.

kugga på det så vågar dom inte ha dig kvar
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Så då har man läkarintyg så man slipper mönstringen. Nu är det bara att bestämma om man vill sova i tält med en gäng svettiga hormonstinna grabbar och leka krig eller gulla runt med söta flickor under sitt livs höjdpunkt.

På någotvis är det så självklart, men jag är ändå osäker. :-/
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

vanasarn wrote:
  • Gör testerna så bra du kan, du har bara en chans på dig!
    Bestäm dig om du verkligen vill slippa, tänk över det en gång till!
    Vid hälsokontrollen gör du så bra du kan på hörseltestet men när det kommer till syntestet, misslyckas.
...
Jag behövde inte göra mig till på syntestet. Jag såg inte tavlan i rummet med glasögonen av. "Du menar den ljusa fläcken på väggen?"
Sen såg jag inte hur många fingrar han höll upp mot en svart pärm på halva avståndet...
Å andra sidan så är mitt "bekväma" läsavstånd (utan glasögon) på cirka 10 centimeter så det är kanske inte så överraskande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Zeth
Posts: 4
Joined: 2002-09-24 1:15:03
Location: 0 till 1 [Luleå]
Contact:

Post by Zeth »

Det enda du behöver göra är att:
När du skall snacka med psykologen så drar du ett par våldsamma
historier eller liknande. (Funkade för mig iaf)
Frisedel på direkten :)

Men igentligen skall jag nog göra lumpen sen någon gång i framtiden...
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

När jag fick hem broschyren (stavning?) så tyckte jag att det såg kul ut, vissa grejer, jag vet inte om jag vill göra lumpen. Men om jag ska göra det så är det inom marinen iaf! :D
öh! tjena :P
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Huh, mönstrade igår. Skoj att gå upp kvart i tre. :P

Det började lite smått med information, sen inskrivningsprov, sedan satt jag och väntade en stund. Sedan kom en tant och sa att hon var lite oroad över min syn, och skulle kolla det först, och mycket riktigt, jag fick en etta på syntestet, och därmed tog det slut redan där. (Jag ser ungefär lika bra som Big_Bird). Jag som hade tänkt ut en massa bra ursäkter och allt. :-/

Men jag slapp ju iaf. Image
User avatar
Riley
Posts: 75
Joined: 2002-06-11 21:10:33
Location: Småland.Tranås
Contact:

Post by Riley »

mr b0m wrote:Huh, mönstrade igår.
Jag också, fast jag kommer att få göra lumpen...Vart mönstrade du??
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Cantalope wrote:Jag också, fast jag kommer att få göra lumpen...Vart mönstrade du??
Karlstad.
User avatar
Riley
Posts: 75
Joined: 2002-06-11 21:10:33
Location: Småland.Tranås
Contact:

Post by Riley »

mr b0m wrote:
Cantalope wrote:Jag också, fast jag kommer att få göra lumpen...Vart mönstrade du??
Karlstad.
Jasso, ne jag mönstrade i göteborg...Fick en rolig plats som flygbasjägare också! ;D
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

För att slippa lumpen gjorde jag följande.

1. Åkte dit gjorde alla prov och det gick bra. fick 6 på kunskaps testet och lyckades inte med morse testet ett fel från att klara det (FAN)

2. Gjorde alla fys test råkade rycka axel ur led eftersom stången fastna ;) nu kanske ni undra om jag är en veklingen eftersom jag ryckte axel ur led men jag skulle säga inte direkt jag trodde bara den var riktig trör och tog i för kung och fosterland som man säger ;) men axel gav vika för stången.

3. Sa till psykologen att jag verkligen ville göra lumpen. specielt något inriktning där man får spränga grejor inte bara skjuta på saker ;)

4. Fick frisedel/hamna i reserven :(

Dom som sa till psykologen att dom verkligen vill göra lumpen när jag var där fick alla frisedel ganska konstigt att dom vill ha folk som inte vill göra det ;)
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag brydde mgi inte om i IQ-testet nåt vidare, fick typ under medel, klickade hej vilt mot slutet :] Fys... *harkel* ehum... juste... det gick "mindre bra" fast hörsel och syn ville jag inte mjäka på (perfekt hörsel^2) och doktorn då, migrän. hösnuva, deprimerad. tjae, jag fick frisedel/reserven. lätt. raaaaaw!
iDon't care about your problems.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag skickade in läkarintyg igår kväll. Blir nog ingen mönstring för min del.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Post Reply