Lödningskurs & exempel?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Lödningskurs & exempel?

Post by fisk »

Det här är en smärre request - för jag har återkommande gånger nyligen hamnat i situationer som kräver mer eller mindre lödkunskap för att ordna. Jag har snubblat i precis alla fällor som går hittills och visst har det lyckats efter mycket möda och om och men, men det MÅSTE finna smartare sätt att löda på. Jag har till min hjälp en billig lödpenna från Clas Ohlsson - samt lödtenn, efter mycket "trycka lödtennet mot pennan och sedan försöka 'droppa' det där det skall hamna" insett att man får värma på det material man skall placera tennet och sedan dutta lätt med tenntråden ... men det blir som inte riktigt bra ändå.

Är det någon på forumet (Ghlargh t.ex.?) som orkar sätta sig och skriva en överhängande grundkurs i lödning ... jag har googlat runt, men inte funnit något som är riktigt bra för oss med "tummen mitt i handen".

Det projekt jag har nu är att jag fått tag i en PDA från konkursföretaget echoo som jag fått lödinstruktioner för att modifiera om, det är ganska små lödningar på ett kretskort, och man skall sätta dit ett par motstånd och sätta en liten stump tunn tråd mellan två stycken pinnar på ett kretskort.

Jag kommer nog förstöra PDA-eländet om jag inte får lite vettiga instruktioner ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Det skulle vara helt underbart med en sådan guide. Den kanske inte behöver vara så grundlig och omfattande, tips och trix skulle nog räcka.

I mitt fall beror nog de misslyckanden jag gjort på lödpennan, men vad ska man skylla på då inte det längre går...

Kanske att man inte har läst lödningsguiden på 64bits :)
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Re: Lödningskurs & exempel?

Post by peak »

fisk wrote:Jag har till min hjälp en billig lödpenna från Clas Ohlsson - samt lödtenn, efter mycket "trycka lödtennet mot pennan och sedan försöka 'droppa' det där det skall hamna" insett att man får värma på det material man skall placera tennet och sedan dutta lätt med tenntråden ... men det blir som inte riktigt bra ändå.
Så ska man inte löda. Smält lite lod på lödkolvens spets. Sen trycker du lödkolvens spets på stället där du ska löda. Håller där en liten stund så att det blir varmt. Medans du fortfarande håller kvar lödkolvens spets så för du lodet på lödpunkten på andra sidan kretskortet så att säga. Alltså inte på den sida där du har lödkolvens spets. Då vandrar lodet upp emot lödkolvens spets och det blir förhoppningsvis en fin lödning.
Hoppas du förstod lite iaf. :)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Innan jag får tag på en fotograf kan jag bara ge tips i text.

Se till att din lödspets är fräsh och blank, inte har några stora gropar i sig etc, är det en billig spets kan man fila till den rätt, är det en dyr spets med ett riktigt ytskikt vill man inte det.

Skaffa fram en bit Natursvamp, bomullstyg, papper eller liknande material som är sugande men inte smälter, natursvamp är det bästa, absolut inte syntetsvamp, det stinker död röv om man värmer det.
Blöt ner din svamp och lägg den i en liten ask eller liknande, den ska inte vara så blöt att det rinner om den, men nästan.
Den här svampen ska du ha att rengöra lödkolven medan den är varm, man drar kolven över kanten på svampen ganska snabbt för att torka bort överflödigt tenn och annat skräp, dra inte för sakta, då kallnar kolven, dra inte för fort, då sprutar det varma tennbitar runt rummet.

För att förbereda kolven ska man tenna den, alltså lägga lödtenn på hela den yta man kommer använda vid lödarbetet för att det ska bli lättare att få kontakt, sen skrapar man av allt tenn som hänger löst med sin svamp.

Enkla lödinstruktioner: I böckerna står det att man ska värma objektet som ska lödas för att sedan trycka tenntråden mot det, detta är tamigfan omöjligt. Den metod jag använder är att lägga kolven mot objektet och sen lägga tennet i skarven mellan kolven och objektet, när objektet redan har lite tenn på sig är det lätt att följa den riktiga instruktionen, alltså börjar man i kanten på objektet där man håller kolven och gör en mjuk rörelse till mitten av objektet med tennet medan man håller kolven stilla.

Detta gäller hålmontering samt ihoplödning av 2 objekt som ligger mot varandra, ytmontering ska man inte ge sig på innan man har lite kunskap om "vanlig" lödning först. För att skarva 2 trådar löder man enklast på varje tråd för sig för att sedan lägga dom mot varandra och värma med en kolv som man har smält en millimeter tenn på precis innan.

En sak som gör lödning enklare är flussmedel, det finns ingen anledning att köpa svindyrt flussmedel på flaska när det gäller mjuklödning. Flussmedel består av barrträdskåda och etanol, alltså går du till en musikaffär och köper det billigaste fiolhartset dom har, bryter av en liten bit av detta och blandar med ungefär 3-6 gånger så myclet rödsprit, det löser sig på några minuter.
Detta är mycket användbart vid all lödning, droppa, doppa eller stryk på lite flussmedel på det som ska lödas så går det mycket bättre, särskilt om det du löder på är lite gammalt. Ett exempel är när man skarvar 2 sladdar, då blir det mycket enklare om man doppar änden i fluss innan man tennar dom.

Dessutom rekomenderar jag att man köper en billig lödövning innan man ger sig på sin svindyra utrustning.

Priser för dessa "övningar":
Lödkolv (finns det nån som inte har en sån?), 50-600 kr.
Rengöringssvamp, 0,05-100 kr.
Fiolharts, 20-40 kr.
Rödsprit, titta i garaget eller fråga pappa :D Det finns ingen anledning att köpa 1 liter rödsprit när du bara behöver några centiliter.
Enkel lödövning, 20-60 kr.

Övrigt: Om du inte redan har ett lödkolvsställ, skaffa ett sånt, det förhindrar att du bränner fula märken i bordet.
Enklaste underlaget att ha när man arbetar är en vanlig dagstidning om man inte är pedantisk och vill ha en ESD-matta.

Orkar jag kommer det bilder på detta vid ett senare tillfälle.

P.S. Spill inte ut flussmedel, det är ett helvete att tvätta bort från bordet, fingrarna eller kläderna då det inte är vattenlösligt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Läs Ghlarghs inlägg tills du fattar det, och ha orden i tankarna. Sen är det bara att öva tills du känner dig säker på din sak. kan du ge dig på PDA:n.
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
didde
Posts: 320
Joined: 2002-03-09 12:36:59
Location: Åtvidaberg

Post by didde »

Det är också viktigt att ha en lödkolv som är anpassad till det arbete du ska göra. Det är viktigt att lödkolven inte är för klen. Då är det lätt att få kall lödningar. Men man ska inte heller ha för kraftig lödkolv.

Ungefär 25-50 watt har jag lärt mig att man ska ha, för att löda komponenter på ett vanligt kretskort.

//Didde
ERx
Posts: 38
Joined: 2003-09-09 19:00:10

Post by ERx »

Är det bara jag som fick lära mig att löda i sjuan?
User avatar
laftaro
Posts: 129
Joined: 2002-09-07 6:28:38
Contact:

Post by laftaro »

didde wrote:Ungefär 25-50 watt har jag lärt mig att man ska ha, för att löda komponenter på ett vanligt kretskort.
Nja, det är väl "minst" 25<"100"Watts lödkolv du ska använda... det är bra att ha en lödkolv med 40-60W effekt.. då blir den varm fort och tappar inte så mycket värme under lödningen.. annars kan det bli för mycket ojämna lödningar, jag brukar löda mellan 320 och 380 grader beroende matrial och komponent..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En ickereglerad kolv bör inte vara på mer än 35W, då blir den väldigt varm när man inte löder med den, en reglerad kolv kan vara på mellan 40 och 70W då den slår från när den blir varm.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
didde
Posts: 320
Joined: 2002-03-09 12:36:59
Location: Åtvidaberg

Post by didde »

Ghlargh wrote:En ickereglerad kolv bör inte vara på mer än 35W, då blir den väldigt varm när man inte löder med den, en reglerad kolv kan vara på mellan 40 och 70W då den slår från när den blir varm.
Oj! Har visst glömt bort nästan all den teorin jag lärde mig på den lödkursen jag gick :-/
Jag får nog repetera lite.

//Didde
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Se till att träna lite så kommer det, tog ett tag för mig :)
Rena ytor är grymt viktigt också..
Jag kör på 60W oreglerad och tycker den är för klen nästan :(
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ERx wrote:Är det bara jag som fick lära mig att löda i sjuan?
Vi fick lära oss att löda i sjuan, "smält tenn på kolven och stryyyk på det på lödobjektet", synd för läraren att jag lärde mig löda av farsan i fyran...

Jag fick hur mycket skit som helst av läraren för att jag inte lödde som han sa. "Om du inte gör som jag säger kommer det inte att fungera", medan han sa det gjorde jag klart sista lödpunkten medan mina klasskamrater fortfarande satt med dom första punkterna, desperat följande lärarens instruktioner...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Hehe kommer ihåg när vi fick löda en liten "orgel" i tekniken i 8an
Jag var den enda som blev klar och kunde testa min

Givetvis fungerade den utmärkt ;D
Nix
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

ERx wrote:Är det bara jag som fick lära mig att löda i sjuan?
Jag hadde nått som hette miljö och teknik på högstadiet...det var skoj iaf...bygga lite små skojjiga elektroniska saker :)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vi skulle löda ... men istället fick vi koppla med sladdar på jättestora kretskort med motstånd som man ploppade ner i ett plasthålkort, och sladdar därtill, samt lampor etc.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply