Rycker in i juni :p

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Rycker in i juni :p

Post by Chas »

Your'e in the army now, ooh ohh oo your'e in the army, now!

Jepp. Mönstrade igår i Kristianstad och blev Stridsfordonsförare, 10 månader i Eksjö garnison (ing2). Valde mellan det, granatkastarbefäl och amfibiesoldat. Det senare alternativet ville jag inte ha eftersom jag först inte ville gå lumpen .. Sa senare att jag var neutral till frågan.

Inskrivningsprovet var ruskigt svårt, man ska "tänka 3d", hur ser en kub ut om den rullar tre varv frammåt?.. Lite sådana frågor var det... Fick i alle fall en fyra i poäng (medel).

Styrka: 8
Kondition: 7
Mentalitet: medel/stabil.

Ville bara upplysa er om det ;)
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Re: Rycker in i juni :p

Post by poller »

Chas wrote:Inskrivningsprovet var ruskigt svårt, man ska "tänka 3d", hur ser en kub ut om den rullar tre varv frammåt?.. Lite sådana frågor var det... Fick i alle fall en fyra i poäng (medel).
Jag klarade alla de uppgifterna, det var ordförståelsen jag skabbade på. Fick en åtta.

Jag rycker också in i Juni, i tio månader ska jag leka radarbefäl i Halmstad.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Jag tycker att du skulle haft en fysiskt hårdare tjänst om du fick 8 i styrka. 7 i kondition är inte kasst heller. Jag vet inte vad du vill göra, men om ingenting ändras fram till inryck kommer du antagligen köra pbv 302 eller 401. Googla lite eller kolla http://www.soldf.com för info. soldf.com är förresten en rätt bra site med tips inför lumpen mm.

kolla in http://www.ing2.mil.se/ för mer info om Ing2
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

jag bangade psyktestet å det grövsta och blev hemskickad vid 11tiden
A life in pain is a life in vain
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Post by Chas »

jfolin wrote:Jag tycker att du skulle haft en fysiskt hårdare tjänst om du fick 8 i styrka. 7 i kondition är inte kasst heller. Jag vet inte vad du vill göra, men om ingenting ändras fram till inryck kommer du antagligen köra pbv 302 eller 401. Googla lite eller kolla http://www.soldf.com för info. soldf.com är förresten en rätt bra site med tips inför lumpen mm.

kolla in http://www.ing2.mil.se/ för mer info om Ing2
Har du gjort lumpen? Vilka stats har du? :)
Faen jag som ville köra leopard eller något tyngre som Merkava ;), fast 302,401 kanske inte är så dåligt ändå.

Mitt mål var att bli pansarbefäl men jag hade för lågt på stressprovet :-/
Last edited by Chas on 2003-11-04 10:52:07, edited 1 time in total.
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Re: Rycker in i juni :p

Post by Chas »

fredrik wrote:
Chas wrote:Inskrivningsprovet var ruskigt svårt, man ska "tänka 3d", hur ser en kub ut om den rullar tre varv frammåt?.. Lite sådana frågor var det... Fick i alle fall en fyra i poäng (medel).
Jag klarade alla de uppgifterna, det var ordförståelsen jag skabbade på. Fick en åtta.

Jag rycker också in i Juni, i tio månader ska jag leka radarbefäl i Halmstad.
´

Wow, 8:a i teorin! Vad fick du i fysiken?
Vad tog du i andra&tredjehands val?
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Hyde wrote:jag bangade psyktestet å det grövsta och blev hemskickad vid 11tiden
samma här ville verkligen inte göra lumpen så jag snackade massa om min mamma å pappa skilsmässa hos psykologen å sånt kul å sen bar det av till bamba? och käka nån god mat å sen hem vid 11 :D
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Re: Rycker in i juni :p

Post by nva »

fredrik wrote:Jag klarade alla de uppgifterna, det var ordförståelsen jag skabbade på. Fick en åtta.

Jag rycker också in i Juni, i tio månader ska jag leka radarbefäl i Halmstad.
Hehe, jag fick faktist precis samma på inskrivningsprovet och sen en 6:a på både styrkan och konditionen. Jag låg inne som kryptör i 10 månader, först 5 för grundutbildningen i boden och sen 5 för tjänstgöringen på milostaben i kristianstad.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

/me hade 9 på i-provet, 8 i styrka, fick inte göra konditionstestet för jag hade feber.

Vad fick jag för supertjänst för det då ? Jo utbildningsreserven =(
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Vissa har sin frisedel liggandes på köksbordet sedan flera veckor tillbaka. Om man ändå inte vill göra värnplikt finns det ju ingen anledning till att mösntra. ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Chas wrote:Har du gjort lumpen? Vilka stats har du? :)
Faen jag som ville köra leopard eller något tyngre som Merkava ;), fast 302,401 kanske inte är så dåligt ändå.

Mitt mål var att bli pansarbefäl men jag hade för lågt på stressprovet :-/
jepp. låg på P4 som strv122-förare i knappt 15 månader. har frilansat lite som strv-förare för Markstridsskolan efteråt.

iprov 8, kondition 8, och styrka 5; jeje. snitt iallafall. det räckte ;)
psykologen: befälslämplighet 8, stresstålighet 7.
Fördelen och nackdelen med 302 och 401 är att de är lättare än 122:an. Åtgärda bandkrängning, spolning mm är mycket enklare på ett lätt fordon (10 ton eller nåt), jämfört med en 122:a där alla delar väger minst 100 kg st.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Mina resultat var 9 på "intelligens"-testet, 5 styrka och 6 kondition. Skulle från början in som sambandstekniker här i Skövde men det var fullt fick jag veta sen.

Någon som vet hur mönstringssystemet fungerar egentligen? Jag (född -84) var inne och mönstrade i gbg samtidigt som ett gäng 86or... Visserligen mönstrade jag nästan sist av alla 84or så det är väl inte undra på att jag inte fick platsen.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Metal_Tobbe84
Posts: 35
Joined: 2003-08-11 1:16:54
Location: XXX
Contact:

Post by Metal_Tobbe84 »

Hade så dålig på provet så psykologen frågade mig om jag gjorde det med flit men men sa att jag absolut inte ville göra lumpen p.g.a. att jag mår så jävla dåligt och måste årna upp med betygen i skolan och därhemma innan jag kan gå vidare i livet och hon förstod mig och skickade hem mig med en frisedel i handen Weeee =)

Sista hon sa ´Lycka till i livet och ha det bra`

Allt var lögn förutom att mina betyg i skolan är kass =)

Men men nu ett år senare har jag fast jobb och egen lägenhet så dåligt gick det inte...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag sade till psykologen att jag inte var särskilt social, att jag inte sportade och satt mycket vid datorn. Det räckte för att få mig hemskickad, jag behövde inte ens göra de andra proven. Egentligen ville jag göra lumpen då, men så här i efterhand var det nog bäst som skedde.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag kommer inte riktigt ihåg mina resultat, men det var 8 på logiktestet och ~ 4 på konditionstestet ... styrka hade jag ganska bra på då jag styrketränade, spelade fotboll och tränade tae-kwon-do då ... antingen var det en 7:a eller en 8:a ... minns inte riktigt.

Mina soldatvärden var 10 - 6 - 8

Tjänstgjorde som Stabgrpbef. 10 månader på A8 i Boden. (MUCK 98)

Nu är jag aktiv inom Hemvärnet i Örebro - och siktar på att plugga till Fänrik och bli plutonsbefäl.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Jag mönstrade igår och är fortfarande besviken på att jag inte fick göra :(

Jag hade tänkt att det vore perfekt med ett utmanande och kanske utvecklande år som en paus i studierna, så jag hade verkligen laddat inför mönstringen.
Men som ni förstår så gick det inte så bra, nästan direkt fick jag göra hörseltestet - som sket sig! Jag hörde helt pefekt fram tills 6000hz då min hörsel tydligen droppade ner till gränsvärdet. Jag som inte hade minsta aning om att jag hörde dåligt blev hemskickad ganska snart :-/ . Det skulle varit kul å få göra alla test å testa sig själv lite mer men men...

Hoppas att du å ni andra som får göra lumpen får en bra tid! :)
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Mitt psykologsamtal var lite kul.
När han frågade vad jag trodde jag fått för resultat på iprovet svarade jag att eftersom jag fick göra telegrafiprovet så måste jag ju minst fått en 6:a men en 7:a låter väl rimligt..
Är du allvarlig nu ? frågade psykologen.
Ja hurså ? svarade jag.
Du fick en 9:a, säger han då.
Oj, det var ju lite kul, tyckte jag.
Sedan frågade han om jag var lat i skolan, det kan väl stämma svarade jag, hur kan du veta det?
Om man jämför resultatet på iprovet med dina betyg syns det rätt tydligt..
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Riley
Posts: 75
Joined: 2002-06-11 21:10:33
Location: Småland.Tranås
Contact:

Post by Riley »

Fick 6:a på i-provet, 7:a på styrketestet och en 8:a på konditionen....

Väntar nu på papper om jag får rycka in som Flygbasjägare i Såtenäs
User avatar
HulkeN-
Posts: 17
Joined: 2002-06-11 21:38:22
Location: GBG
Contact:

Post by HulkeN- »

Fick 7 på inskrivningstestet, 7 kondition och 9 i styrka..

Gjorde Lumpen som Amfibie skyttesoldat, 7.5 mån
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Jag fick 9 på inskrivningsprovet, eller 9 9 9, eftersom man egentligen får tre poäng på det, ett för ordförståelse och två logisk/praktiska, vilkas medelvärde ger iprovsresultatet. Sen fick jag 8 på styrka och min kondition uppskattades (lite väl optimistiskt, kanske ;)) till en 6:a eftersom jag hade feber. Det var i alla fall tillräkligt bra för att jag inte skulle få slippa bara genom att inte vilja, så jag ska in som Datadriftsledare i 15 månader, i Halmstad med start i Januari 2005.
/CH
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag själv har inte mönstrar och har inte gått lumpen, men jag kan berätta en lite rolig sak..
Min granne som är drygt 30 nu har alltid vart en tävlingsmänniska gjorde hela intagningen till en "tävling" med sina kompisar som också var där. Han gav sig fan på att vinna. Dvs han vägrade ge upp vid styrka och kondition osv..
Slutade med att han blev jägare uppe i norrland :P
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Har diabetes, och får utöver det, inte rycka in, eller mönstra för den delen.
Lite tråkigt faktiskt.. :/
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Med en 1a i syn slapp jag ganska direkt ;D tror läkaren sa att man minst måste ha en 4a i syn för att få vara med, och min 1a beror på runt -5.25 <enheten-som-jag-glömt-här> på båda ögonen, dvs ser inte så mckt utan linser/glasögon :P Och dom hade som allmän uppfattning att det va så dumt om man bara hörde pansarvagnen som kom mot en men inte såg den ;)
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

jstrom wrote:Med en 1a i syn slapp jag ganska direkt ;D tror läkaren sa att man minst måste ha en 4a i syn för att få vara med, och min 1a beror på runt -5.25 <enheten-som-jag-glömt-här> på båda ögonen, dvs ser inte så mckt utan linser/glasögon :P Och dom hade som allmän uppfattning att det va så dumt om man bara hörde pansarvagnen som kom mot en men inte såg den ;)
Vilken usel ursäkt jstrom ;)
Du kunde ju skjuta lite på måfå så träffar du kanske mål som ingen sett. (sen om de är fientliga eller ej... det är en annan sak :))
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Post by Chas »

fisk wrote:
jstrom wrote:Med en 1a i syn slapp jag ganska direkt ;D tror läkaren sa att man minst måste ha en 4a i syn för att få vara med, och min 1a beror på runt -5.25 <enheten-som-jag-glömt-här> på båda ögonen, dvs ser inte så mckt utan linser/glasögon :P Och dom hade som allmän uppfattning att det va så dumt om man bara hörde pansarvagnen som kom mot en men inte såg den ;)
Vilken usel ursäkt jstrom ;)
Du kunde ju skjuta lite på måfå så träffar du kanske mål som ingen sett. (sen om de är fientliga eller ej... det är en annan sak :))
Big lol!!!
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
Post Reply